دانستنی هایی درباره کمک آنزیم کیو 10 (Q 10)

نگاه کلی به ماده کوانزیم کیو 10 و موارد استفاده ان
نگاه کلی به ماده کوانزیم کیو 10 و موارد استفاده ان

نگاه کلی

کمک آنزیم کیو 10 ماده ای است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. کمک آنزیم کیو 10 تقریبا در تمامی سلول های بدن یافت می شود و یک پادزنگ بسیار قوی است.

آنتی اکسیدان ها یا پادزنگ ها با ذرات مخرب و مضر بدن به نام بنیان آزاد (شيمي: اتم يا مولكولي كه لااقل داراى يك الكترون بي جفت و آزاد مي باشد) که به غشای سلولی و DNA آسیب رسانده و حتی باعث مرگ سلول ها می شود، مبارزه می کنند. دانشمندان بر این باورند که این الکترون ها یا بنیان های آزاد در فرآیند سالخوردگی و هم چنین مشکلات ناشی از آن از جمله بیماری های قلبی و بروز بیماری سرطان دخیل هستند. آنتی اکسیدان ها یا پادزنگ ها مانند کمک آنزیم کیو 10، موجب بی اثر کردن و پاد کنش کردن این دسته از بنیان های آزاد شده و  از آسیب های احتمالی آنها جلوگیری می کنند.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که کمک آنزیم های کیو 10 به شرایط قلبی و وضعیت سلامت قلب کمک می کنند، زیرا کمک آنزیم ها می توانند به بهبود تولید انرژی در سلول ها کمک کنند یا از تشکیل لخته خون در بدن جلوگیری کرده و در نهایت بعنوان آنتی اکسیدان عمل کنند.

 موارد استفاده

برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل های کمک آنزیم کیو 10 خود بخود یا درکنار مصرف داروهای دیگر از بروز شرایط زیر جلوگیری کرده و یا به بهبود آنها کمک می کنند:

1. پس حمله قلبی: مطالعات بالینی نشان می دهد که افرادی که روزانه مکمل های کمک آنزیم کیو 10 دریافت می کردند، ظرف سه روز از حمله قلبی، احتمال پس حمله های قلبی یا بروز درد در قفسه سینه در آنها کاهش پیدا می کند و درصد مرگ و میر ناشی از حملات قلبی در این افراد بسیار کمتر بود. افرادی که قبلا سابقه حمله قلبی داشته اند می بایست پیش از مصرف هرگونه داروی گیاهی یا مکمل های غذایی یا دارویی از جمله کمک انزیم های کیو 10، با پزشک مربوطه خود مشورت کنند.

2. نارسایی قلبی: شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کمک آنزیم کیو 10 در صورتی که همراه با دیگر داروهای قلبی مصرف شود می تواند به بهبود شرایط قلب و بیماری نارسایی قلبی کمک کند. در افرادی که از بیماری نارسایی احتقانی قلب رنج می برند، قلب قادر به راندن خون در رگ ها و تپیدن نبوده و سطح کمک آنزیم کیو 10 پایین می آید. نارسایی قلبی باعث می شود که قسمت هایی از بدن مانند شش ها و پاها پر از خون شده و همین طور راه تنفس را بگیرد. مطالعات بالینی نشان می دهد که مکمل های کمک آنزیم 10 از آماس پاها جلوگیری کرده و مایع داخل ریه ها را کاهش داده و موجب تنفس راحت تر می شوند و در نهایت به بیماران نارسایی قلبی توانایی انجام فعالیت های ورزشی می دهند.  اما تمامی نتایج بدست آمده از مطالعه بر روی کمک آنزیم ها، مثبت نیستند— برخی افراد نیز برای کمک آنزیم ها هیچ کارکرد و اثر قابل توجهی قائل نیستند. بنابراین هنوز هم موارد استفاده کمک آنزیم های کیو 10 قابل بحث و بررسی است. هشدار: کمک انزیم های کیو 10 نباید به تنهایی برای درمان نارسایی قلبی مورد استفاده قرار بگیرند و حتما پیش از مصرف، با پزشک مربوطه خود مشورت کنید.

3. فشار خون بالا: تعدادی از مطالعات بالینی نشان می دهد که کمک آنزیم کیو 10موجب کاهش فشار خون می گردد. با این وجود در حدود 4 تا 12 هفته طول خواهد کشید تا فرد بیمار اثر دارو را در خود حس کند. بررسی ها حاکی از اینست که کمک آنزیم کیو 10 می تواند بدون بر جای گذاشتن هر گونه اثرات جانبی احتمالی، موجب کاهش فشار خون ناشی از انقباض قلب تا 17 میلی متر جیوه و فشار خون ناشی از انبساط یا فراخیدگی قلب تا 10 میلی متر جیوه شود. بنابراین هیچگاه تلاش نکنید که فشار خون خود را به تنهایی درمان کنید و حتما از پزشک خود کمک بگیرید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «دانستنی هایی درباره کمک آنزیم کیو 10 (Q 10)»

  1. با سلام وخسته نباشید.من چند ساله به بیماری شارکو ماری توث مبتلا هستم.میخواستم در مورد دو دارو به اسم های
    Pxt3003ودارویadx71441
    که مخصوصا اولی در درمان شارکو ماری مورد تایید سازمان دارویی امریکا قرار گرفته بپرسم و لطف کنید راهنمایی کنید.ممنون.این داروها اختصاصی شارکو ماری هستن

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      لطق بفرمائید نام اصلی دارو را بگوئید این ها نام های تجاری هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *