نوشابه های رژیمی خطر بروز سکته مغزی و آلزایمر را افزایش می دهند!!

نوشابه های رژیمی

بسیاری از مردم در سراسر دنیا طی دهه اخیر، به خاطر حفظ سلامت خود نوشابه های قندی را کنار گذاشته اند و بیشتر از نوشابه های رژیمی استفاده می کنند. منطق مردم این است که نوشابه های رژیمی به دلیل داشتن قند کمتر سالم تر هستند، اما شواهد جدید این منطق را رد می کنند.

در حقیقت تحقیقی که در این زمینه انجام شد نوعی ارتباط بین نوشابه های رژیمی با سکته مغزی و زوال عقل را نشان می دهد. محققان دریافتند افرادی که روزانه نوشابه رژیمی مصرف می کنند سه برابر دیگران در معرض ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی هستند.

در ویدئوی زیر خطرات مصرف نوشابه های رژیمی توضیح داده می شود. بهتر است حتما ویدئوی کوتاه زیر را تماشا کنید و به اشتراک بگذارید:

در صورت مصرف نوشابه های رژیمی خطر بروز سکته مغزی ایسکمیک بیشتر می شود، در این سکته عروق خونی مسدود می شوند. به علاوه آلزایمر که رایج ترین نوع زوال عقل است براثر مصرف این نوشابه ها رخ می دهد. محققان در این تحقیق دلیلی برای ادعای خود بیان نکردند، اما همگی هم عقیده اعلام کردند که نوشابه های رژیمی به هیچ عنوان جایگزین سالمی نیستند.

این تحقیق  ادعا ابتدا تنها یک فرضیه بود، اما پس از مدتی به شکل یک هشدار در آمد. گرچه خطرات ناشی از این نوشابه ها زیاد بود، اما ارقام همچنان کم بود. در این تحقیق سه درصد شرکت کننده ها دچار سکته مغزی و پنج درصد دچار زوال عقل شدند.

به علاوه تحقیق انجام شده دارای محدودیت هایی بود. تمام شرکت کننده های این تحقیق سفید پوست بودند و ممکن است قومیت و نژاد یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب نوشیدنی های شیرین یا رژیمی باشد. به علاوه مردم بیشتر نوشابه های رژیمی می نوشند و این امر نیز بر روی آمار تاثیر می گذارد.

در تحقیق نام برده 2888 نفر در سن 45 سال به بالا به دلیل ابتلا به سکته مغزی و 1484 نفر در سن 60 سال به بالا که به زوال عقل مبتلا شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. خون این افراد به طور منظم مورد آزمایش قرار می گرفت و این بررسی از دهه 1970 شروع شد.

در این بررسی محققان دریافتند کسانی که حداقل یک بار در روز از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند، در مقایسه با دیگران 2.96 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک که بر اثر رگ های خونی بروز می کند و همچنین آلزایمر هستند.

بررسی مشابه در مورد مصرف نوشیدنی های قندی، ارتباطی بین این نوشیدنی ها و بروز سکته مغزی یا زوال عقل نشان نداد. شیرین کننده های مصنوعی که توسط شرکت کنندگان در این تحقیق مصرف می شدند، حاوی ساخارین، آسه سولفام K . آسپارتام بودند. طبق این بررسی شیرین کننده های دیگر مانند سوکرالوز، نئوتام و استویا توسط FDA تایید شده اند.

نتایج برای متغیرهایی مانند سن، جنسیت، میزان مصرف کالیری، رژیم غذایی، فعالیت جسمی و سیگار کشیدن تنظیم شدند. اما کلام آخر تحقیق انجام شده این است که بیشتر آب بنوشید و کمتر نوشابه های رژیمی مصرف کنید و نوشیدنی های قندی را نیز در رژیم خود به حداقل برسانید. تاکنون هیچ کس نوشابه های رژیمی را به عنوان یک غذای سالم در نظر نگرفته است.

به هر حال همیه محققان توصیه می کنند نوشابه های قندی را به هیچ عنوان جایگزین نوشابه های رژیمی نکنید. نوشابه های قندی حاوی کالری خیلی بالایی هستند. نوشابه های رژیمی تا حدی سالم تر از نوشابه های قندی هستند، اما در مصرف این نوشابه ها نیز باید حد اعتدال را راعیت کنید. مصرف نوشابه های رژیمی بیشتر از یک بار در هفته به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

چرا نوشابه های رژیمی برایمان بد هستند؟

نوشابه های رژیمی در نگاه اول مفید و سالم به نظر می رسند و گویی با اطمینان بیشتری می توان این نوشابه ها را مصرف کرد، اما در حقیقت این نوشیدنی ها نیز دارای خطراتی برای سلامتی هستند که به دلیل ویژگی رژیمی بودن شاید در ابتدا زیاد به چشم نیایند. در ادامه به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

باعث اشتباه در مغز می شوند.

شیرین کننده های مصنوعی طعم قوی تری نسبت به قند طبیعی دارند، بنابراین به مرور زمان محصولاتی مانند نوشابه های رژیمی حس ما را نسبت به قندهای طبیعی، مانند مویه ها، تغییر می دهد. مهم تر اینکه در طولانی مدت دارای تاثیرات قندهای طبیعی هستند. شیرین کننده های مصنوعی باعث تولید انسولین در بدن می شوند که باعث می شود بدن چربی ذخیره کند و در نتیجه وزن بدن افزایش یابد.

نوشابه های رژیمی باعث افزایش وزن می شوند و نه کاهش وزن

نوشابه های رژیمی بدون کالری هستند، اما لزوما به کاهش وزن کمک نمی کنند. محققان دریافته اند که طی یک دهه افرادی که نوشابه های رژیمی بیشتری مصرف می کنند حدود 70 درصد دجار افزایش دور کمر شده اند. افرادی که در روز یک یا دو بطری نوشابه رژیمی می نوشند، تا 500 درصد بیش از دیگران در معرض افزایش اندازه دور کمر هستند.

یکی از علل بروز این مسئله تاثیری است که شیرین کننده های مصنوعی بر روی مغز می گذارند. علت دیگر تاثیر روانی این نوشابه هاست، چون می دانید یک نوشیدنی بدون کالری مصرف می کنید تمایل بیشتری به مصرف دیگر مواد غذایی دارید.

خطر بروز دیابت نوع 2 را افزایش می دهد!

نوشیدن هر روز نوشابه های رژیمی به میزان 36 درصد خطر بروز سندروم متابولیک و دیابت را افزایش می دهد. سندروم متابولیک توصیف کننده شرایطی است، از جمله فشار خون بالا، بالا رفتن سطح گلوکز، کلسترول بالا و افزایش اندازه دور کمر، که تمام این شرایط خطر بروز بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهند.

دارای ارزش غذایی نیست!

با نوشیدن نوشابه های رژیمی کالری وارد بدن خود نمی کنید، اما به هرحال ماده ای که درای ارزش غذایی باشد نیز مصرف نکرده اید. بهترین نوشیدنی بدون کالری همان آب است که هیچ افزودنی دیگری ندارد. آب برای بسیاری از فرایندهای بدن ضروریست، بنابراین بهتر است آب را جایگزین نوشابه های رژیمی کنید.

شیرین کننده های موجود در آن باعث سردرد می شوند!

بررسی های انجام شده در مورد شیرین کننده های مصنوعی نشان داده اند که این شیرین کننده ها در برخی افراد باعث سردرد می شوند.

به مرور زمان به دندان ها آسیب می زند.

نوشیدن زیاد نوشابه های رژیمی باعث افزایش میزان پوسیدگی دندان ها و تغییر رنگ آنها می شود و لبخند شما را نیز خراب می کند.

باعث افسردگی می شوند!

در بررسی هایی که در امریکا انجام شد، محققان دریافتند افرادی که طی ده سال نوشابه رژیمی مصرف می کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

به استخوان ها آسیب می زند!

زنان بالای 60 سال بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. محققان معتقدند مصرف نوشابه و به ویژه نوشابه های رژیمی خطر بروز این مشکل را چند برابر می کند. آنها دریافتند زنانی که نوشابه زیاد مصرف می کنند، به میزان 4 درصد کمتر از دیگر زنان دارای مواد معدنی در استخوان های خود هستند.

نوشابه های رژیمی به قلب آسیب می زنند.

نوشیدن مایعات بدون گاز و بدون قند خطر بروز انسداد عروق خونی و مشکلاتی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ عروقی را کاهش می دهد اما افرادی که نوشابه های رژیمی مصرف می کنند، به میزان 43 درصد بیش از دیگران در معرض خطر مشکلات عروقی هستند.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://translate.google.com/#en/fa/Artificial%20sweeteners%20have%20more%20intense%20flavor%20than%20real%20sugar%2C%20so%20over%20time%20products%20like%20diet%20soda%20dull%20our%20senses%20to%20naturally%20sweet%20foods%20like%20fruit%2C%20says%20Brooke%20Alpert%2C%20RD%2C%20author%20of%20The%20Sugar%20Detox.%20Even%20more%20troubling%2C%20these%20sugar%20stand-ins%20have%20been%20shown%20to%20have%20the%20same%20effect%20on%20your%20body%20as%20sugar.%20%22Artificial%20sweeteners%20trigger%20insulin%2C%20which%20sends%20your%20body%20into%20fat%20storage%20mode%20and%20leads%20to%20weight%20gain%2C%22%20Alpert%20says.” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” http://edition.cnn.com/2017/04/20/health/diet-sodas-stroke-dementia-study/” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]   [button color=”blue” size=”medium” link=” https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2017/04/21/study-links-diet-soda-to-higher-risk-of-stroke-dementia/?utm_term=.4dc709e444f6&wpisrc=nl_az_most&wpmk=1″ target=”blank” ]منبع شماره 3[/button]

محقق و مترجم: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *