بزرگترین اشتباهاتی که به سلامت شما آسیب می زند!

سلامت جسمی

افراد باهوش خیلی مراقب سبک زندگی خود هستند، غذای سالم انتخاب می کنند، ورزش می کنند و مراقب دور کمر خود هستند. تمام این کارها برای حفظ سلامت جسمی لازم هستند، اما این افراد گاهی اشتباهاتی می کنند. آنها ممکن است عادت ها و اعتقاداتی داشته باشند که باعث بروز بیماری و آسیب شوند.

در ویدئوی زیر چند نکته در رابطه با سبک زندگی سالم بیان می شود که به سلامت جسمی شما خیلی کمک می کنند. توصیه می کنیم ویدئوی کوتاه زیر را حتما مشاهده کنید:

در ادامه به بیان این اشتباهات رایج و چگونگی اجتناب از آنها می پردازیم.

روابط اجتماعی و معاشرت ضعیف

ممکن است تصور کنید روش های سالمی را برای زندگی کردن انتخاب کرده اید، اما ارتباط با دوستان خود را فراموش کرده باشید. بررسی ها نشان داده اند که روابط اجتماعی نیز برای سلامت شما خوب هستند.

سعی کنید طی برنامه های منظم با دوستان خود ملاقات داشته باشید و نسبت به مکان ملاقات به خود سخت نگیرید. با افزایش سن حفظ روابط اجتماعی اهمیت زیادی برای شما دارد.

اهمیت ندادن به خواب

فکر می کنید اینکه صبح خیلی زود بیدار شوید و به باشگاه بروید خیلی خوب است؟ بهتر است بدانید اگر به اندازه کافی نخوابیده باشید، نه تنها کار موثری نیست، بلکه به سلامت جسمی خود نیز آسیب می زنید. بررسی های انجام شده به طور مداوم نشان داده اند که انسان ها برای سالم ماندن به حداقل 7 ساعت خواب شبانه احتیاج دارند. کم خوابی باعث بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا، افسردگی، دیابت و کاهش واکنش سیستم ایمنی نسبت به بیماری ها می شود.

 مصرف بیش از اندازه مکمل ها

در مورد مکمل ها و ویتامین ها مصرف زیاد آنها به هیچ وجه خوب نیست. در حقیقت مصرف زیاد از هر چیزی مضر است. در سال 2011 تحلیل داده های مربوط به چهل هزار زن نشان داد کسانی که مکمل های مختلف – به ویژه آهن –  مصرف می کنند، بیش از دیگران در معرض خطر مرگ هستند، اما محققان از علت بروز این مشکل مطمئن نبودند. اگر تصمیم به مصرف مکمل ها و ویتامین ها دارید، بهتر است در مصرف آنها حد اعتدال را رعایت کنید.

 انجام آزمایش های غیرضروری

مانند ویتامین ها و مکمل ها، در مورد آزمایش های پزشکی هم انجام زیاد این آنها ها کار درستی نیست، به ویژه آزمایش هایی که لازم است فرد ماده ای را مصرف کند یا به طور مستقیم بر روی اعضای بدن وی کاری انجام می شود، مانند استفاده از پرتو اشعه ایکس بر روی بدن فرد که به دلیل ضررهای ناشی از این اشعه توصیه نمی شود.

مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها

بعضی افراد به محض بیمار شدن از پزشک خود می خواهند برای برطرف شدن علائمی که احتمالا به خودی خود رفع می شوند، داروهای ضد ویروس یا آنتی بیوتیک تجویز کنند. این افراد از بیمار شدن می ترسند.

گاهی نیز پزشک را ملزم به تجویز این داروها می کنند. اما لازم است بدانید این داروها نیز مضر هستند و باعث ایجاد مقاومت نسبت به دارو در بدن می شوند و حتی باکتری های مفید را در بدن از بین می برند. بهتر است تصمیم را به عهده پزشک بگذارید. پزشک با توجه به شدت و نوع علائم داروی مناسب را تجویز خواهد کرد.

تمیزی بیش از اندازه

همه ما افرادی را می شناسیم که دائم دستان خود را می شویند و حتی گاهی از ضدعفونی کننده برای این کار استفاده می کنند – شاید خود شما یکی از این افراد باشید. این افراد برای از بین بردن میکروب های دست مدام به شستن دست های خود می پردازند.

اما شواهد نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض برخی میکروب ها برای سیستم ایمنی خوب است و آن را از ابتلا به آلرژی ها دور می کند. به طور کل یک محیط کاملا استریل زیاد هم خوب نیست.

باکتری های خوب نیز برای سلامت بسیار مهم هستند، به ویژه برای پوست، دستگاه گوارش و واژن. بنابراین خیلی از میکروب ها نترسید.

انجام مداوم برخی روش های درمانی

در گذشته اطلاعات زیادی در مورد روش های درمانی جایگزین مانند طب سوزنی، بیوفیدبک یا داروهای گیاهی در دسترس نبود. امروز همه می دانیم طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای درمان برخی بیماری ها مفید است. اما با این حال متکی بودن به این روش های جایگزین – به عنوان مثال استفاده از داروهای گیاهی به جای شیمی درمانی – حطرناک است و شما را از درمان اصلی باز می دارد. بهتر است در مورد روش درمانی خود با پزشک مشورت کنید.

تاخیر در درمان

بعضی افراد تصور می کنند سالم هستند و به همین دلیل خیلی از علائم را زیاد جدی نمی گیرند. این اشتباه بزرگی است. گاهی با درمان و رسیدگی سریع به این علائم از بروز مشکلات جدی پیشگیری می شود.

به عنوان مثال درد و سوزش قفسه سینه یا احساس ضعف و گیجی مداوم علائمی هستند که ممکن است پیامدهای خیلی جدی در پی داشته باشند و باید سریعتر تحت درمان قرار گیرند.

استفاده از ورزش به عنوان تنها راه برای کاهش وزن

ورزش منظم برای سلامتی و داشتن وزن سالم ضروری است، اما به تنهایی به کاهش وزن کمک نمی کند. به این منظور لازم است کالری مصرفی خود را نیز کاهش دهید.

گاهی بعضی آنقدر ورزش می کنند که خسته می شوند، اما تغییری در وزن خود مشاهده نمی کنند و به همین دلیل از تلاش خود ناامید می شوند. اما واقعیت این است این افراد ورزش را به عنوان تنها ابزار برای کاهش وزن در نظر گرفته اند و به تغذیه خود اهمیت نمی دهند. در این شرایط ورزش اشتها را بالا می برد و میزان کالری مصرفی در آنها حتی بیشتر خواهد شد و وزن آنها هیچ تغییری نخواهد کرد. بنابراین به یاد داشته باشید ورزش در کنار تغذیه موثر خواهد بود.

مصرف نوشابه های رژیمی

نوشابه های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که نه تنها باعث افزایش وزن می شوند، بلکه منجر به بروز سکته مغزی و آلزایمر نیز خواهند شد.

نوشیدن بیش از اندازه آب

همه ما می دانیم کم آب شدن بدن به هیچ عنان خوب نیست و نوشیدن آب اهمیت زیادی دارد. اما توصیه می شود پس از فعالیت های شدید از نوشیدن زیاد آب جدا خودداری کنید. در این شرایط، به عنوان مثال پس از دویدن طولانی مدت، نوشیدن زیاد آب باعث بروز شریطی به نام مسمومیت با آب یا هیپوناترمی می شود.

تصور اشتباه نسبت به اطلاعات پزشکی خود

امروزه به دلیل وجود اینترنت و سایت های مختلف همه ما نسبت به قبل اطلاعات بیشتری در دسترس داریم و این باعث شده احساس هوش بیشتری داشته باشیم. در حقیقت اطلاعات موجود در وب سایت های مختلف اطلاعات اولیه در مورد برخی بیماری ها و داروها به ما ارائه می دهند و مطمئنا جایگزین پزشک نیستند.

ورزش بیش از اندازه و سلامت جسمی

ورزش و تحرک بدنی خوب و ضروری است، اما همانطور که قبلا هم گفتیم بیش از اندازه بودن هر چیزی مفید نیست، بدن به استراحت هم نیاز دارد. علائم مروبط به کار زیاد ممکن است جسمی یا روحی باشند، از جمله خستگی زیاد، اختلال در خواب، کاهش ایمنی، درد عضلانی و آسیب دیدگی. بنابراین برای بهره بردن از مزیت های ورزش بهتر است گاهی به خود استراحت بدهید.

عدم مصرف میوه و سبزیجات

همه ما می دانیم که میوه ها و سبزیجات برای بدن ضروری هستند و هر روی باید مقداری میوه و سبزیجات مصرف کنیم. خوردن میوه و سبزیجات خطر بروز برخی بیماری ها را کاهش می دهد، از بروز انواع سرطان ها پیشگیری می کند و وزن را نیز کنترل می کند.

نادیده گرفتن واکسن ها

بزرگسالان هم به واکسن های مختلف نیاز دارند، اما اغلب بزرگسالان واکسن ها را نادیده می گیرند و خطر بروز بیماری های مختلف را در خود افزایش می دهند. به عنوان مثال از هر 5 بزرگسال تنها یک نفر واکسن سل را می زند.

معاشرت با دوستان ناباب

بررسی ها نشان داده اند عادت های خوب و عادت های بد در زندگی مسری هستند. به عنوان مثال چاقی، سیگار کشیدن و حتی شادی از طریق تعاملات اجتماعی قابل انتقال هستند. بنابراین سعی کنید با افرادی معاشرت داشته باشید که داری عادت های سالم هستند.

اجتناب از مراجعه به پزشک

ممکن است تمام اقداماتی که انجام می دهید صحیح و سالم باشند، اما اجتناب از مراجعه به پزشک یکی از اشتباهات شماست. به عنوان مثال در فرایند ترک سیگار پزشک کمک های زیادی به شما می کند، برنامه منظم برای ترک ارائه می دهد و یا داروهایی تجویز می کند که در این مسیر به شما کمک می کند.

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.health.com/health/gallery/0,,20621010,00.html” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *