قرص خواب آور | عوارض مصرف قرص درمان بی خوابی

قرصهای خواب آور |عوارض مصرف قرص خواب آور

 

بهترین درمان برای بیخوابی درازمدت ، تغییر رفتار و درمان رفتاری است. قرص های خواب آور ممکن است زمانی که استرس دارید ، به سفرمی روید و یا سایر مشکلات باعث بیخوابی شما می شود ، به شما کمک کنند.

اگر خوابیدن برای تان مشکل ساز شده و به بیخوابی مبتلا هستید ، به پزشک مراجعه کنید.

درمان بی خوابی بستگی به علت آن دارد. گاهی اوقات درمان علت اصلی بی خوابی که یک بیماری یا اختلال خواب می باشد ، رویکرد بسیار مؤثرتری نسبت به درمان علائم بی خوابی است.

تغییرات رفتاری آموخته شده در درمان رفتاری – شناختی عموماً بهترین درمان برای بیخوابی مداوم است. خوابیدن به طور منظم ، ورزش منظم ، اجتناب از کافئین و یک چرت کوتاه  در طول روز و  کنترل استرس نیز ممکن است کمک کننده باشد. اما زمان هایی وجود دارد که مصرف قرص های خواب آور می تواند به شما کمک کند تا بخوابید.

همه قرص های خواب آور تجویزی دارای عوارض خاصی هستند. به خصوص برای افرادی که دارای بیماری های خاص پزشکی هستند. از جمله بیماری های کبدی و کلیوی. همیشه قبل از شروع درمان برای بیخوابی با پزشک خود مشورت کنید.

 

انواع قرص های خواب آور تجویزی

 

قرص های خواب آور تجویزی ممکن است به شما کمک کنند که زودتر بخوابید یا مدت زمان بیشتری بخوابید و یا هر دو این مورد.  خطرات و مزایای قرص های تجویزی مختلف ممکن است متفاوت باشد. برای پیدا کردن داروهای تجویزی مناسب برای کمک به یک خواب خوب ، پزشک باید نکات زیر را در نظر بگیرد :

  • سؤال هایی به منظور درک واضح الگوی خواب بیمار از او بپرسد.
  • انجام آزمایشات لازم به منظور تعیین هر بیماری که می تواند سبب بروز بی خوابی بشود.
  • گزینه های مربوط به مصرف داروهای تجویزی خواب ، از جمله تعداد دفعات و زمان مصرف دارو و نحوه استفاده از آن و همچنین فرم داروی مصرفی از قبیل قرص ها، اسپری دهانی یا قرص های حل شونده ؛
  • تجویز یک نوع قرص خواب برای مدت زمان محدود به منظور تعیین مزایا و عوارض جانبی آن ؛
  • مصرف نوع دیگری از قرص های خواب آور در صورتی که قرص قبلی بعد از یک دوره کامل مصرف جواب نداده باشد.
  • پیدا کردن نسخه ژنریک دارو که به طور معمول هزینه کمتری نسبت به داروهایی با نام تجاری دارد.

قرص خواب آور قوی

قرص های خواب آور برای درمان بیخوابی

 

 

در اینجا برخی از داروهایی که می توانند برای درمان بیخوابی استفاده شوند :

داروهای ضد افسردگی : بعضی از داروهای ضد افسردگی مانند ترازودون (Desyrel) در درمان بی خوابی و اضطراب بسیار مفید هستند.

بنزودیازپین ها : این قرص های قدیمی تر مانند اگزازپام    ezazepam (Restoril)، تریاازولام  (Halcion)  و غیره  زمانی مؤثر هستند که شما بخواهید یک دارو برای بیخوابی مصرف کنید که مدت طولانی تری در بدن تان بماند.   به عنوان مثال ، بنزودیازپین ها به طور مؤثر برای درمان مشکلات خواب مانند راه رفتن در خواب و هراس شبانه مورد استفاده قرار می گیرند.

اما مصرف این قرص های خواب آور ممکن است موجب خواب آلودگی شما در طول روز شود. و همچنین می تواند باعث ایجاد وابستگی کند. به این معنی که برای اینکه بتوانید بخوابید باید همیشه این دارو را مصرف کنید.

دوگسپینDoxepine (Silenor) :  این داروی خواب برای افرادی استفاده می شود که کم می خوابند.  دوگسپین ممکن است با مسدود کردن گیرنده های هیستامین در به خواب رفتن افراد مؤثر باشد. این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که بتوانید 7 یا 8 ساعت کامل بخوابید.

اسزاپیکلون Eszopiclone (Lunesta) : داروی اسزوپیکلون به شما کمک می کند تا به سرعت خواب بروید. مطالعات نشان می دهد افراد به طور متوسط ​​7 تا 8 ساعت در شبانه روز می خوابند.  اما Lunesta  را زمانی مصرف کنید که بتوانید یک خواب کامل شبانه به مدت 7 تا 8 ساعت داشته باشید.    زیرا در غیر این صورت ممکن است سبب تلو تلو خوردن و عدم تعادل شما بشود. به دلیل خطر گیجی در روز بعد ، FDA  توصیه می کند که دوز اولیه Lunesta نباید بیش از 1 میلی گرم باشد.

راملتئون  Ramelteon (Rozerem) :  نحوه عملکرد این داروهای خواب آور با سایر قرص های خواب آور فرق می کند.  داروی راملتئون چرخه خواب و بیداری را هدف قرار می دهد.  و کاری به سیستم عصبی مرکزی ندارد. داروی راملتئون برای افرادی تجویز می شود  که مشکل خواب رفتن دارند.  Rozerem را می توان برای استفاده طولانی مدت تجویز کرد.  این دارو هیچ نشانه ای از سوء مصرف یا وابستگی نشان نداده است.

سوورکسانت Suvorexant (Belsomra)  : داروی سوورکسانت  با مسدود کردن هورمونی  که باعث هوشیاری و بی خواب می شود ، کار می کند.  این دارو توسط FDA برای درمان افراد مبتلا به بیخوابی به علت عدم توانایی خوابیدن یا کم خوابیدن مورد تأیید قرار گرفته است. دارو ممکن است موجب خواب آلودگی شما در روز بعد شود.

زالپلون  Zaleplon ( Sonata ) : در میان همه قرص های جدید ، فقط قرص سوناتا برای مدت کوتاهی در بدن فعال می ماند. این بدان معنی است که ابتدا سعی کنید بدون مصرف دارو بخوابید.  و اگر تا ساعت 2 صبح هنوز بیدار بودید ، می توانید قرص زالپلون را بدون احساس گیجی و منگی در صبح مصرف کنید. اما اگر باید نیمه شب از خواب بیدار شوید ، ممکن است این دارو بهترین انتخاب برای شما نباشد.

 زولپیدم Ambien EdluarIntermezzo) :  این داروها به خوبی به شما کمک می کند تا راحت بخوابید.  اما برخی از مردم با مصرف این قرص در اواسط شب از خواب بیدار می شوند. زولپیدم Zolpidem   در حال حاضر در نسخه منتشر شده Ambien CR  در دسترس است. این دارو می تواند به شما کمک کند که به خواب بروید و بیشتر بخوابید.  FDA هشدار می دهد که روز پس از   از مصرف این دارو نباید رانندگی کنید یا کارهایی که نیاز به دقت زیاد دارند ، انجام ندهید.  زیرا اثر آن برای مدت زیادی در بدن شما می ماند.  شما باید زولپیدم را زمانی مصرف کنید که بتوانید یک خواب کامل شبانه به مدت 7 تا 8 ساعت داشته باشید. نوعی از داروی زولاپیدم که به شکل اسپری دهانی تجویز می شود ، برای درمان کوتاه مدت بی خوابی تأیید شده است.

قرص های خواب آور بدون نسخه : اکثر این قرص های خواب آور حاوی آنتی هیستامین هستند. هیچ مدرکی وجود ندارد که آاین داروها به خوبی برای بیخوابی کار کنند. و روز بعد ممکن است موجب خواب آلودگی شوند.  قرص های خواب آور بدون نسخه به اندازه کافی بی خطر هستند تا بدون نسخه مصرف شوند. اما اگر شما داروهای دیگری مصرف کنید که حاوی آنتی هیستامین ها می باشند ، مانند داروهای سرماخوردگی یا دارو های ضد آلرژی ، نباید این دارو را  بیش از حد مصرف کنید.

پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک جایروس روش های خاصی برای درمان بیخوابی و اختلالات  و مشکلات مرتبط به آن به بیماران ارائه می دهند که باعث شده  بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما درمان خود را  شروع کنید. 

داروهای خواب آور بدون نسخه قوی

هشدارهای سازمان غذا و دارو

 

در سال 2007 ،  سازمان غذا و داروی امریکا هشدارهایی برای  مصرف دارو های خواب آور به بیماران داد.  مبنی بر اینکه این داروها می توانند واکنش های آلرژیک نادر و رفتارهای پیچیده خواب ، از جمله «رانندگی در خواب» ایجاد کنند. همچنین در سال 2013 ، FDA   به مردم هشدار داد که مصرف داروهای خواب در شب می تواند توانایی آنها را در رانندگی کاهش دهد. و حتی در روز بعد نیز نباید رانندگی کنند.

 

عوارض جانبی قرص های خواب آور تجویزی

 

همیشه قبل از تصمیم گیری در باره مصرف هر گونه قرص های خواب آور ، در مورد عوارض جانبی بالقوه آنها از پزشک معالج خود سؤال کنید.  داروهای خواب آور تجویزی با توجه به نوع آنها ممکن است عوارض جانبی گوناگونی داشته باشند.  مانند:

  • سرگیجه یا منگی که ممکن است منجر به افتادن شود ،
  • سردرد ،
  • مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال و حالت تهوع ،
  • خواب آلودگی طولانی مدت ، بیشتر پس از مصرف داروهایی که به خواب رفتن شما کمک می کند ،
  • واکنش آلرژیک شدید ،
  • رفتارهای مرتبط با خواب ، مانند رانندگی یا غذا خوردن زمانی که کاملاً بیدار نشده اید ،
  • مشکل در حافظه و عملکرد در روز بعد.

قرص خواب آور

داروهای ضد افسردگی با اثر آرام بخش

گاهی اوقات داروهای تجویزی که با دوز پایین عمدتاً برای درمان افسردگی استفاده می شود ، ممکن است باعث کاهش بیخوابی شوند. داروهای ضد افسردگی با اثر آرام بخش اگر چه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند ، اما برای بیخوابی توسط  اداره غذا و دارو تأیید نشده است. هنگامی که بیخوابی ثانویه به علت افسردگی یا اضطراب است ، داروهای ضد افسردگی می تواند هر دو بیماری  را به صورت همزمان بهبود بخشد.

این داروها عبارت هستند از :

 

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی با اثر آرام بخش

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی که اثر آرام بخش دارند ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • منگی و سرگیجه ،
  • سردرد ،
  • خواب آلودگی طولانی مدت ،
  • خشکی دهان ،
  • حالت تهوع ،
  • ضربان نامنظم قلب ،
  • افزایش وزن ،
  • مشکلات حافظه در روز و مشکلات عملکرد ،
  • یبوست.

 

مراقبت های لازم

اگر حامله هستید ، به فرزند خود شیر می دهید ، یا سالمند هستید ، ممکن است استفاده از قرص های تجویزی (و حتی برخی از قرص های غیر تجویزی) خواب آور و برخی از داروهای ضد افسردگی برای شما ایمن نباشد.

استفاده از قرص های خواب آور ممکن است خطر افتادن در شب و آسیب در افراد مسن را افزایش دهد. اگر شما یک فرد سالخورده هستید ، پزشک ممکن است داروهایی با دوز کمتربرای شما تجویز کند تا از خطر بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

برخی از بیماری ها ، به عنوان مثال بیماری کلیوی ، فشار خون پایین ، مشکلات ریتم قلب (آریتمی) یا سابقه تشنج ممکن است گزینه های شما را محدود کند. همچنین قرص های خواب آور تجویزی و یا بدون نسخه ممکن است با سایر داروهای مصرفی بیماران تداخل ایجاد کند.

مصرف داروهای تجویزی خاص ممکن است منجر به سوء مصرف مواد یا وابستگی به دارو شود. بنابراین قبل از مصرف هر گونه داروی خواب آور با پزشک معالج خود مشورت کنید.

خطرات داروهای خواب آور

هشدار در مورد مصرف قرص های خواب آور

 

در اینجا چند روش برای نحوه استفاده از قرص های خواب آور با خیال راحت را  به شما توصیه می کنیم :

مشورت با پزشک قبل از مصرف قرص های خواب آور. در اغلب موارد پزشک ممکن است قادر به یافتن علل خاصی برای بی خوابی شما باشد. اگر قرص های خواب آور را بیش از چند هفته مصرف می کنید ، با پزشک خود در مورد یک برنامه پیگیری مناسب برای بحث در مورد داروهای خود صحبت کنید.

راهنمای دارو را بخوانید. بروشور دارو را بخوانید تا بدانید که چگونه و چه زمانی باید دارو را مصرف کنید و عوارض جانبی بالقوه آن چیست. اگر سؤالی دارید ، از داروساز یا دکتر خود بپرسید.

هرگز قرص خواب را تا زمانی که به رختخواب نرفته اید ، نخورید.  قرص های خواب آور می توانند باعث کاهش هشیاری و عملکرد شما شوند. و احتمال بروز خطر را افزایش می دهند. قرص خواب خود را زمانی که فعالیت های شبانه خود را کامل  کردید ، و دقیقاً پیش از خوابیدن مصرف کنید.

هنگامی قرص خواب مصرف کنید که بتوانید تمام شب را بخوابید.  قرص خواب خود را هنگامی استفاده کنید که مطمئن هستید می توانید 7 تا 8 ساعت بخوابید.  در غیر این صورت از قرص های خواب آوری استفاده کنید که اثر آنها تا 4 ساعت است.

مراقب عوارض جانبی قرص های خواب آور باشید.  اگر در طول روز احساس خواب آلودگی یا سرگیجه کردید و یا اگر سایر عوارض جانبی دیگر را تجربه کردید ، با پزشک خود در مورد تغییر دوز یا زمان مصرف قرص های خود صحبت کنید. هرگز شب قبل از یک قرار ملاقات یا فعالیت مهم ، یک قرص خواب جدید نخورید.  زیرا شما نمی دانید که چه تأثیری بر شما خواهد گذاشت.

اجتناب از الکل. هرگز الکل و قرص های خواب آور را هم زمان مصرف نکنید.  الکل باعث افزایش اثرات آرام بخش قرص می شود. حتی مقدار کمی الکل همراه با قرص های خواب آور می تواند موجب سرگیجه ، سردرگمی یا ضعف شود. ترکیب الکل با برخی از قرص های خواب آور می تواند منجر به کاهش تنفس و یا عدم پاسخگویی شود. همچنین الکل واقعاً می تواند باعث بی خوابی شود.

مصرف قرص های خواب آلود را دقیقاً طبق تجویز پزشک انجام دهید. برخی قرص های تجویزی فقط برای استفاده کوتاه مدت است. حتماً انها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.  همچنین بدون مشورت با پزشک معالج خود دوز بالاتر از دوز تجویز شده را مصرف نکنید. اگر دوز اولیه اثر مورد نظر را بر روی خواب شما نداشته باشد ، قرص های بیشتری مصرف نکنید.  در این مورد با دکتر خود مشورت کنید.

قطع مصرف قرص های خواب آور .  هنگامی که آماده هستید تا دیگر داروی خواب آور مصرف نکنید ،    دستورالعمل های پزشک یا داروساز یا دستورالعمل های درج شده بر روی  برچسب دارو را به دقت  دنبال کنید. بعضی از داروها را باید به تدریج قطع کنید. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است برخی از افراد تا چند روز پس از قطع قرص های خواب آور ، بی خوابی داشته باشند.

اگر همچنان مشکلی برای خوابیدن دارید ، از پزشک خود درخواست کمک بیشتری بکنید.

قرص خواب برای کودکان و زنان حامله

قرص های خواب آور برای کودکان

 

دکتر کارول روسن  به WebMD می گوید :” داروهایی که ما برای بچه ها استفاده می کنیم هرگز برای کمک به بیخوابی کودکان نیست. ما از این داروها  به خاطر عوارض جانبی آنها استفاده می کنیم.    داروهای زیادی برای کمک به خواب بزرگسالان وجود دارد که ما می دانیم ایمن و مؤثر هستند. اما ما برای بچه ها چیزی نداریم. و اگر ما بخواهیم از داروهای خواب بزرگسالان برای بچه ها استفاده کنیم ، دوزهای دقیق آن را نمی دانیم. ”

مطالعات او نشان می دهد که اغلب به والدین توصیه می شود که از داروهای خواب آور بدون نسخه برای درمان بی خوابی در بچه ها استفاده کنند.  مانند آنتی هیستامین هایی نظیر بنادریل و قرص های مسکن و سرما خوردگی مخصوص شب.  در میان داروهای تجویزی ، پزشکان به طور معمول به داروهای فشار خون مانند Catapres ، antihistamineو داروهای آنتی هیستامین متکی بودند.

برخی از دکترها هم عقیده دارند که نباید از داروها برای درمان بیخوابی بچه ها استفاده کرد. زیرا والدین فکر می کند که درمان بیخوابی فرزند شان همین قرص ها هستند.  در حالی که اکثریت پزشکان در مورد عوارض جانبی درازمدت قرص های خواب آور برای کودکان نگران بودند.

 

قرص های خواب آور برای زنان باردار

اگر در دوران بارداری دچار مشکل خواب هستید ، ممکن است بخواهید در باره گزینه های درمان اطلاعاتی کسب کنید.  شرایط خاصی مانند بی خوابی و سندرم پاهای بیقرار RLS ممکن است در دوران بارداری بیشتر اتفاق بیفتد.

سایر اختلالات خواب مانند نارکولپسی (حمله خواب) و رفتارهای خواب شناخته شده به عنوان پاراسومنیا (خواب پریشی) ممکن است در دوران حاملگی ادامه داشته و به درمان نیاز داشته باشند. مهم است که بدانیم مصرف بی خطر داروها در دوران بارداری چگونه تعیین می شود. سپس شما می توانید گزینه هایی را که پزشک ممکن است برای درمان بی خوابی  داشته باشد و به شما در بهبود خواب کمک کند ، در نظر بگیرید.

 

بهترین داروها برای درمان اختلالات خواب در دوران بارداری چیست؟

درمان اختلالات خواب در دوران بارداری

اولین انتخاب برای درمان اختلال خواب در زنان باردار،  تغییر شیوه زندگی برای کمک به کاهش بیخوابی و اجتناب از همه داروها است. برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند ، درمان رفتاری – شناختی برای بی خوابی CBTi  ممکن است مؤثر باشد. حتی در RLS ، تغییرات مختلف می تواند بدون استفاده از دارو به آرامش بیمار کمک کند.

در شرایط شدید بیخوابی زنان باردار ، برخی از داروها باید با احتیاط استفاده شوند. نگرانی ما این است که بسیاری از داروها در زنان باردار آزمایش نشده اند. هیچ زنی دوست ندارد یک نوزاد ناقص به دنیا بیاورد.  داروهایی که این کار را انجام می دهند تراتوژنیک نامیده می شود که به جنین آسیب می رسانند.  به همین دلیل بسیاری از مطالعات در زنان باردار انجام نمی شود.  زیرا حتی یک ریسک کوچک نیز قابل قبول نمی باشد.

 

پزشکان فلوشیپ اختلالات خواب در کلینیک جایروس روش های خاصی برای درمان بیخوابی و اختلالات  و مشکلات مرتبط به آن به بیماران ارائه می دهند که باعث شده  بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی اختلالات خواب، درمان خود را  شروع کنید.

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «قرص خواب آور | عوارض مصرف قرص درمان بی خوابی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *