چرا استرس دوران کودکی باعث بروز آسیب هایی در بزرگسالی می شود؟

اضطراب کودکی0

همه ما می دانیم که آزارها و سوء استفاده های جنسی و جسمی در دوران کودکی اثرات منفی روحی و روانی بر روی فرد خواهد داشت. اما اخیرا محققان دریافته اند که این آزارها و مشکلات دوران کودکی باعث بروز دردهای مزمن و جدی در دوران بزرگسالی می شود. به عبارت دیگر در حال آشکار سازی چگونگی تاثیر دوران کودکی بر روی زندگی جسمی در بزرگسالی هستند – برخی از این مشکلات عبارتند از بیماری های سیستم ایمنی، مشکلات قلبی، سرطان، دیابت، میگرن و آسم. تحقیقاتی بر روی 1700 بیمار انجام شد که در این تحقیق به بررسی دوران کودکی این بیماران پرداخته شد. در ادامه به نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه می پردازیم.

یافته ها حاکی از این است که تجارب دوران کودکی بر روی بروز میگرن در بزرگسالی می شود.

نتایج تکان دهنده بودند: حدود دو سوم از افراد شرکت کننده در تحقیق از یک یا چند مورداز رویدادهای استرس زا و غیرقابل پیش بینی در دوران کودکی رنج می برده اند. این دسته بندی ها عبارتند از:

  1. مورد توهین یا تحقیر مکرر والدین قرار گرفتن
  2. احساس طرد شدن یا حمایت نشدن از طرف خانواده
  3. موجهه با بدرفتاری جنسی و جسمی
  4. نادیده گرفته شدن جسمی یا احساسی
  5. از دست دادن پدر و مادر در نتیجه ترک کردن، طلاق یا مرگ
  6. بزرگ شدن با افراد الکلی یا معتاد
  7. پدر و مادری که از بیماری روانی، مانند افسردگی، رنج می برند.

مشخص شد که تعداد تجربیات ناخوشایندی که فرد در دوران کودکی با آنها روبه رو بوده است به مراقبت های پزشکی وی در دوران بزرگسالی کمک خواهد کرد. به ازای هر مشکلی که یک خانم در دوران کودکی با آن روبه رو می شده است، خطر بیماری های سیستم ایمنی در وی در دوران بزرگسالی به اندازه 20 درصد افزایش می دهد. افرادی که با بیشتر از 4 مورد از موارد ناخوشایند نامبرده روبه رو می شده اند، دو برابر بیشتر از دیگران به سرطان مبتلا می شوند.

در اینجا علت این مسئله توضیح داده می شود: اضطراب مزمن و غیرقابل پیش بینی از تجربه های ناخوشایند، باعث بروز اختلال در رشد سیستم ایمنی کودک می شود و در نتیجه حساسیت آنها را افزایش می دهد. وقتی کودک در حالت مبارزه قرار می گیرد، مغز و بدن گرفتار حالت التهابی مواد شیمیایی می شوند. این امر به نوبه خود پاسخ آنها را به استرس بالا در زندگی مجددا تنظیم می کند و باعث می شود در دوران بزرگسالی به عوامل استرس زا واکنش پذیرتر و حساس تر باشند. پاسخ التهابی مداوم به عوامل استرس زا باعث بروز بیماری های جسمی خواهد شد.

اما همان علمی که می گوید وقایع ناخوشایند دوران کودکی باعث بروز تغییرات فیزیولوژیک می شود، همچنین بیان می کند که بدن توانایی بازسازی و بهبود دارد. همانطور که زخم ها و کبودی های جسمی بهبود می یابند، گام های علمی حمایتی وجود دارند که می توانند اثرات وقایع ناخوشایند دوران کودکی را بر روی سیستم عصبی بهبود بخشند.

در ادامه :تمدد اعصاب و مدیتیشن


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *