چرا استرس دوران کودکی باعث بروز آسیب هایی در بزرگسالی می شود؟

اضطراب کودکی1

  1.  تمدد اعصاب و مدیتیشن به عنوان یکی از عادت های روزانه

داروهای زیادی وجود دارند که به تعدیل سیستم عصبی کمک می کنند. اما هیچ دارویی به تقویت سیستم پاراسمپاتیک عصبی کمک نمی کند (سیستم پاراسمپاتیک عصبی به رسیدن به آرامش پس از یک رویداد ناخوشایند کمک می کند.). با این حال تمرکز حواس و مدیتیشن در این مسیر بسیار موثر است. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به تمرکز حواس می پردازند، به افزایش ماده خاکستری در مغز خود کمک می کنند و حتی در ژن هایی که کنترل کننده استرس هستند، تغییراتی مشاهده می شود.

  1. تمرین یوگا

یوگا می تواند تنش های فیزیکی ذخیره شده در بدن را رها سازد. طی یک تحقیق شرکت کنندگان به مدت 12 هفته یوگا تمرین کردند که در نتیجه آن جریان خون به آمیگدال، مرکز ترس در مغز، کاهش و به قشر جلوی مغز افزایش یافت،قشر جلوی مغز به ارائه پاسخ مناسب تر به عوامل استرس زا کمک می کند. همچنین طی این تحقیق مشخص شد که یوگا می تواند سطح گابا را افزایش دهد که از ما در مقابل اضطراب و افسردگی محافظت می کند.

  1. سلامت روده خود را با پروبیوتیک ها مدیریت کنید.

تحقیقات جدید نشان داده اند که میکروبیوم روده می تواند بر خلق و خو تاثیر بگذارد. شبکه های پیچیده عصبی پیغام هایی را بین مغز و میلیون ها باکتری موثر بر هضم غذا انتقال می دهند که یک حلقه بازخود قدرتمند ایجاد می کند.

مطالعات نشان داده اند که باکتری های خوب روده، مانند آنچه در پروبیوتیک ها یافت می شوند، ممکن است تاثیر مستقیم بر روی گیرنده های انتقال عصبی در مغز داشته باشند، مانند گابا. به عبارت دیگر شما انعکاس آن چیزی هستید که می خورید.

  1. روابط خود را پرورش دهید.

زمانی که اطراف ما را افرادی احاطه کرده باشند که حامی و پشتیبان ما هستند، به بهبود جسم و مغز ما تا حدی کمک می کند. تعاملات مثبت اجتماعی به افزایش اکسی توسین، هورمون داشتن حس خوب، و بهبود پاسخ های استرسی کمک می کند. یافته های این تحقیقاتت نشان می دهند که داشتن روابط اجتماعی قوی در خانم ها نتایج مربوط به سرطان پستان، بیماری پستان و سایر بیماری های مزمن را بهبود بخشیده است.

  1. برای التیام زخم خود دست به قلم شوید.

تمرین نوشتن اسرار خود، حتی اگر پس از نوشتن آنها را از بین ببرید، اثرات مثبتی بر سلامت فرد دارند. طی یک تحقیق انجام شده، افرادی که در مورد مسائل و تحولات عاطفی خود نوشتند (فقط به مدت 20 دقیقه در 4 روز)، شاهد بهبود عملکرد سیستم ایمنی خود بودند و نیاز آنها به مراجعه به پزشک نیز کاهش یافت.

  1. به مشاور مراجعه کنید.

گاهی ممکن است به کمک خیلی کمی نیاز داشته باشید تا گذشته خود را باز کنید. اگر به مشاور مراجعه کنید و بتوانید با وی یک ارتباط صمیمی و دوستانه برقرار کنید، می توانید به راحتی مسائل دردناک گذشته خود را برای وی بیان کنید.

به علاوه مراجعه به مشاور و درمانگر باعث می شود آسیب های سلولی که به وسیله استرس های مزمن و غیرقابل پیش بینی رخ می دهند، بهبود یابند. به هرحال هرگز برای شروع درمان و رهایی از آشوب های گذشته و رسیدن به آرامش دیر نیست.

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *