توضیحات اجمالی مولتی ویتامین و مکمل ها و موارد مصرفشان

مولتی ویتامین و موردهای مصرف آن

مولتی ‌ویتامین واژه‌ای است که به هر نوع مکمل، بطور معمول به شکل قرص یا کپسول گفته میشود که محتوی مواد معدنی یا ویتامین‌های لازم باشد.

در یک قرص یا کپسول مولتی ‌ویتامین تمام مواد مغذی موجود نیستند ولی بیشتر ویتامینها و عناصر معدنی لازم در مقادیر گوناگون در مولتی ویتامین‌ها وجود دارند.

یک مولتی ویتامین بطور معمول حاوی ۱۰ ویتامین و ۱۰ ماده معدنی از جمله A، C، E، K و پتاسیم، روی و آهن میشود.

در حالت کلی چه افرادی به مولتی ویتامین نیاز دارند؟

در حالت کلی افرادی به استفاده کردن از مولتی ویتامین احتیاج دارند. که دارای موارد زیر باشند.

+ در مواجه با کمبودهای غذایی متعدد قرار داشته باشند و برنامه غذایی‌شان نتواند کمکی به جبران این کمبودها کند.
+ مصرف مولتی‌ویتامین یاری نمایید. خطر این کمبودهای غذایی لازم باشد.
+ تهیه و مصرف قرص یا کپسول مولتی ویتامین از تهیه مواد خوراکی اساسی آسان‌تر و به صرفه‌تر باشد.

مصرف مولتی ویتامین‌ها برای افرادیکه درآمد کم‌تری دارند و از نظر مالی قادر به تهیه طیف گسترده‌ای از مواد خوراکی نیستند توصیه میشود.

هر چند این اشخاص گروهی از اجتماع را شکل میدهند که جای تاسف است که کم‌تر بسراغ مصرف مولتی ویتامین می‌روند.

یکی دیگر از موردهای مصرف مولتی ویتامین که اهمیت خیلی زیادی نیز دارد، برای زنان حامله و نیاز شدید آنها به اسید فولیک و اهمیت آن برای شکل‌گیری جنین و بطور کلی کاهش مشکلات در ارتباط با حاملگی است.

خطر کمبود مواد مغذی، سالمندان را نیز تهدید میکند و مصرف ویتامین‌هایی مانند B۱۲ برای این دسته نیز توصیه میشود.

افرادی که نیازمند نوع خاصی از ویتامین هستند، توانایی دارند افزایش میدهند. مواد مغذی مانند ویتامین دی یا منیزیوم را به صورت مجزا دریافت نمایند. چنانچه مشکوک به کمبود نوع خاصی از مواد دارای ارزش تغذیه‌ای بودید میتوانید به جای استفاده روزانه مولتی ویتامین، تنها به جبران کمبودهای غذایی مشخص بپردازید.

مولتی‌ویتامین‌ها در حالت کلی طوری فرموله شده اند که احتیاج روزانه شما به ویتامینها و عناصر معدنی لازم را تامین کنند. در این بین گروهی از اشخاص هستند که استفاده روزانه مولتی ویتامین برای آنها ضرورت بیشتری دارد:

زنان حامله، مادران شیرده و زنانی که قصد حاملگی دارند.

بطور معمول زنان حامله ۴۰۰ گرم اسید فولیک مورد احتیاج روزانه را که از مشکل در لوله عصبی در نوزادان جلوگیری میکند.

زنانی که باردار یا شیرده هستند احتیاج به مواد مغذی مانند کلسیم و آهن دارند و باید از مولتی ویتامین‌های خاص قبل از زادروز استفاده کنند.

اشخاصی که پرهیزهای خاص غذایی دارند.

آنهایی که در روز کم‌تر از ۱۲۰۰ کالری مصرف میکنند یا خوردن خوراکی‌های خاصی را از برنامه غذاییشان (مانند کربوهیدرات‌ها) حذف کرده‌اند نیز احتیاج به استفاده از مکمل دارند.

همین‌طور افرادی که برای کنترل کردن جذب ویتامین‌های محلول در چربی از داروهای کم کردن وزن استفاده میکنند.

اشخاصی که غذاها را دور می‌ریزند.

افراد مبتلا به بیماریهایی مانند سرطان، دیابت و اختلالات گوارشی مزمن مانند کولیت و پانکراتیت (تورم لوزالمعده) که قادر به جذب یا هضم نیستند. احتمال دارد این اشخاص احتیاج به انواع قابل جذب‌تر و مقادیر بیشتری از مواد دارای ارزش تغذیه‌ای خاصی داشته باشند که در یک قرص مولتی ویتامین یافت نمی‌شود.

نیاز افراد سالمند به مولتی ویتامین

توانایی بدن در جذب مواد مغذی لازم مانند ویتامین دی (از نور خورشید) و ویتامین بی ۱۲ (از مواد غذایی) با افزایش سن کاهش می‌یابد.

بنابراین اشخاص بالای پنجاه سال بیشتر احتیاج به اخذ این مواد مغذی از مأخذ دیگری دارند.

مولتی ویتامین یک مأخذ بالقوه به منظور دریافت این مواد مغذی است، با وجود این احتمال دارد بعضی افراد احتیاج به مصرف یک مکمل ویتامین دی (به همراه کلسیم) به طور مجزا باشند.

در حالت کلی چنانچه بخواهیم بگوییم احتمال مصرف مولتی ویتامین از سوی چه گروهی بیش‌تر است، بیشتر کسانی بسراغ مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌روند که به شیوه معمولی نیز از دستورالعمل غذایی سالمی پیروی میکنند و به همین سبب کم‌ترین نیاز را به مواد مغذی بیشتر دارند.

طبق یک وارسی و تحقیق انجام شده، افرادی که هرروزه ۵ وعده میوه و سبزی‌ها مصرف میکنند همان کسانی هستند که عادت به مصرف مولتی ویتامین‌ها دارند.

این اشخاص عموما کسانی هستند که ورزش میکنند و ارتقای سطح سلامت زندگی برایشان مهم است.

نکاتی در مورد کاربرد از مولتی ویتامین‌ها:

تنوع مولتی ویتامین‌هایی که در بازار وجود دارند فراوان است، بر این اساس بایست موقع خرید آنها به اطلاعات روی برچسب هرکدام توجه نمایید. روی تمام مکمل‌ها برچسبی وجود دارد که ارزش هر روزه هر کدام از مواد دارای ارزش تغذیه‌ای آن برای هر نوبت ( Daily Values ) نوشته شده است.

قیمت مولتی ویتامین‌ها را با عنایت به مواد شکل دهنده فعال آن‌ها در نظر داشته باشید. و با هم سنجش کنید و از سمت دیگر گول تبلیغات تجاری را نخورید.

فرقی نمی‌کند ویتامین C از منابع ارگانیک گرفته شده باشد یا در آزمایشگاه ترکیب شده باشد؛ بدنتان به یک روش از محصول نهایی استفاده خواهد کرد.

در حقیقت، بدنتان ریزمغذی‌های ترکیبی را مناسب‌تر از نوع طبیعی آن جذب میکند.

نمونه آن ویتامین سی و اسید فولیک

برای زنانی که در آستانه پریود قرار دارند، مصرف مولتی ویتامین به همراه آهن بایست با تجویز دکتر متخصص باشد تا آهنی که هنگام قاعدگی از دست میدهند جبران شود.

برای بانوان مسن‌تر و مردان نیز مصرف مکمل‌های محتوی کلسیم، ویتامین دی و ویتامین بی ۱۲ باشند اکیدا توصیه میشود.

از مصرف مولتی ‌ویتامین‌هایی که ارزش هر روزه آن‌ها بیشتر از اندازه مجاز سفارش شده ( RDA ) است امتناع کنید.

 


احتیاج به مصرف مولتی ویتامین

اکنون پرسش اساسی این جا است که چگونه از نقصان ویتامین‌ها و احتیاج به مصرف مولتی ویتامین در جسم خود مطلع شویم؟ پاسخ این پرسش تنها در عادتهای غذایی شما نهفته است.

بسیاری از فرآورده‌های غذایی که هرروزه مصرف میکنید از جمله غلات صبحانه، آب میوه‌ها، اسموتی‌ها، ماست و پروتئین سرشار از ویتامینها و مینرال‌ها هستند.

یعنی در حقیقت با مصرف مولتی ویتامین‌ها در مجاور این مواد خوراکی تنها اثر طبیعی و فوق العاده آنهارا ناخواسته خنثی خواهید کرد.

گرچه در بسیاری اشخاص به سبب مصرف خوراکی‌های بدون ارزش غذایی و یا افزایش سن و حتی وجود برخی مریضی‌ها مصرف مولتی ویتامین‌ها امری لازم و پرهیز ناپذیر محسوب می‌شود.

از اینرو در مورد مصرف مولتی ویتامین‌ها نمی‌توان برای همه اشخاص یک جور نسخه نوشت.


مصرف مولتی ویتامین

راهنمای مصرف مولتی ویتامین

مصرف مولتی ویتامین یا فقدان مصرف آن سوالی است که اینروزها ذهن بخش زیادی از اشخاص را در نقطه‌های مختلف جهان معطوف به خود کرده است.

مولتی ویتامین‌ها دواهایی شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن هستند که بخش زیادی از کمبودهای ویتامینی تن شما را جبران میکنند.

بعضی پژوهش‌ها حکایت از این دارد که اشخاصی که در ساختار و رژیم تغذیه‌ای خود مقادیر فراوانی از بعضی ویتامین‌ها از جمله ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتین و لیکوپن را می‌گنجانند، خطر مبتلا شدن به خیلی از بیماریها از جمله ناراحتی‌های قلبی و سرطان را در جسم خود کمتر می‌کنند.

از طرفی بر اساس برآیند دو تحقیق گسترده‌ای که در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ انجام شده است مصرف مولتی ویتامین به منظور پرهیز از مریضی‌ها تایید و یا رد نشده است.

در حقیقت مصرف مولتی ویتامین احتمال دارد ریسک مبتلا شدن به خیلی از اختلالات و بیماریهای قلبی یا سرطان را بکاهد ولی امکان دارد هیچ تاثیری هم نداشته باشد.

از سویی محققان بر این عقیده هستند که نبایست با گزارشات خود سبب یاس آنهایی که در برنامه هر روزه خود مصرف مولتی ویتامین را می‌گنجانند بشوند.

البته تنها در صورتی که آزمایشات فردی نشان از نقصان برخی ویتامین‌ها در بدن اشخاص داشته باشند.

مصرف مولتی ویتامین

از سمت دیگر نباید اشخاص را بدون علت به مصرف مولتی ویتامین ترغیب کرد.

بعلاوه چنانچه بدن از نقصان کلسیم رنج می‌برد مصرف کلسیم ساده مناسب‌تر از بکارگیری مکمل‌های محتوی کلسیم است.

بخش زیادی از مولتی ویتامین‌ها تنها حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسیم هستند و این در شرایطی است که بدن انسان‌ها در شرایط عادی وابسته به سن و فاکتورهای دیگر به حدود ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی گرم کلسیم در طی روز احتیاج دارد.

بنابراین در وضعی که بدنتان از نقصان ویتامین خاصی رنج می‌برد پسندیده‌تر است به جای مصرف مولتی ویتامین فقط همان ویتامین خاص را استفاده کنید.

نامطلوب نیست یادآوری کنیم تامین ویتامین‌های مورد احتیاج بدن از مسیر مولتی ویتامین‌ها منحصرا بایست در وضعیتی انجام شود که سطح یک یا برخی از ویتامینها در بدن اندک باشد.

در غیر از این حالت توصیه نمیشود چرا که افزایش برخی ویتامین‌ها در بدن میتواند منجر به برهم زدن اعتدال آن‌ها و بنابراین افت کردن سطح بعضی دیگر از انواع ویتامین‌ها شود.

از جمله اشخاص دیگری که شاید به مصرف مولتی ویتامین‌ها مشتاق باشند افرادی هستند که با بیماریهای قلبی نبرد میکنند.

ولی در این زمینه هم بایست بدانید داروها معجزه انجام نمی‌دهند.

بر اساس نظریات کانون نبرد با بیماریهای قلبی تنها کلید کامیابی در این راه مصرف بیشتر مواد خوراکی سرشار از آنتی اکسیدانها از جمله میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و لوبیا است. در دنباله این نوشته در بخش زندگی تندرست از مجله سلامتی با ما همراهی کنید تا از باید و نبایدهای مولتی ویتامین‌ها اطلاع بیشتری پیدا کنید.

مصرف مولتی ویتامین - عادات غذایی

 

 

مصرف مولتی ویتامین برای اشخاص گیاه خوار

مصرف مولتی ویتامین در انسان‌های با رژیمهای غذایی گیاهی نیز همانند اشخاص عادی به عادت‌های غذایی هر کس وابسته است.

ولی به هر صورت بایست بدانید اشخاص گیاه خوار یا انسان‌های با رژیم‌های گیاهی بطور رایج بیشتر از سایرین در ریسک مبتلا شدن به کمبود ویتامین‌ها هستند..

در ادامه مطلب به معرفی برخی ویتامین‌های لازم و ضروری برای انسان‌های با رژیم‌های گیاهی می‌پردازیم.

آهن

آهن یکی از ویتامینهای لازم تن و بدن است که وظیفه اکسیژن رسانی از گلبول‌های سرخ خون به دیگر قسمتهای بدن از جمله ماهیچه‌ها بر عهده دارد.

البته مصرف بعضی خوراکی‌ها لبریز از آهن می‌تواند احتیاج روزانه بدن به آن را تامین نماید.

از جمله مواد خوراکی مملو از آهن شامل: غلات کامل، سبزی‌ها و لوبیا.

 

منیزیوم

منیزیوم یکی دیگر از ویتامینهای لازم تن و بدن است که وظیفه اساسی آن یاری به هضم و جذب کلسیم در بدن است.

در حقیقت بدون وجود منیزیوم بدن قادر نخواهد بود کلسیم موجود در مواد خوراکی را جذب کند.

از دیگر وظایف منیزیوم عبارتست از پیشگیری از لختگی خون، جذب مینرال‌ها و ایجاد گرمی مورد احتیاج بدن.

بهترین منابع گیاهی برای تامین منیزیوم نیز شامل: غلات کامل، سبزی‌ها پهن برگ، حبوبات، سویا و مغزهای خام.

سلنیوم

سلنیوم

سلنیوم نوعی آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است که از تن در برابر انواع مریضی‌ها از جمله سرطان علی الخصوص سرطان پروستات حفاظت میکند.

غلات مأخذ اساسی تامین سلنیوم در رژیم‌های گیاهی محسوب می‌شود.

البته بخش زیادی از مواد خوراکی دیگر از جمله سیر، پیاز، بروکلی و قارچ نیز سهم زیادی در تامین این ویتامین لازم دارند.

کلسیم

کلسیم

کلسیم نوعی مینرال همه کاره است که باعث تحکیم و استحکام استخوان‌ها، پیشگیری از لحته شدن خون، تنظیم تپش قلب، یاری به جذب بیشتر آهن و بسیاری موارد دیگر میشود.

بااهمیت‌ترین مأخذ تامین کلسیم لبنیات از جمله ماست، شیر و پنیر هستند.

بنابراین تامین کلسیم مکفی برای اشخاص گیاه خوار اندکی دشوار بنظر میرسد.

اشخاص گیاه خوار توانایی دارند کلسیم مورد احتیاج بدن خود را در سبزی‌ها تیره، دانه‌های سویا، بادام، شیر سویا و یا پنیر توفو تامین کنند.

ویتامین D

ویتامین دی

ویتامین دی یکی دیگر از ویتامینهای لازم و مورد احتیاج تن و بدن است که باعث افزایش جذب کلسیم در بدن و بنابراین پیشگیری از پوک شدن استخوان میشود.

اشخاص گیاه خوار شدیدأ در معرض ریسک مبتلا شدن به کاهش ویتامین دی در جسم خود هستند..

قرار دادن صورت و دست‌ها روزانه به مدت پانزده دقیقه در مواجه با تابش آفتاب می‌تواند کمبود این ویتامین لازم را در بدنتان جبران کند.

ولی چنانچه هوا آفتابی نباشد و غلات و شیر سویا نیز در دسترس نداشته باشید می‌توانید کمبود این ویتامین را توسط مولتی ویتامین‌ها در جسم خود جبران کنید.

ویتامین ب 12

ویتامین بی ۱۲

B۱۲ همچنین یکی از ویتامینهای لازم تن و بدن است که رل و نقش تأثیرگذاری در خیلی از بیماریها از جمله پیشگیری از آلزایمر و تصلب شراین دارد.

بعلاوه از کاهش گلبول‌های قرمز خون و بی حالی جلوگیری میکند، باعث افزایش رشد میشود، ساختار عصبی بدن را تحکیم میکند و ملال و خستگی را از میان میبرد..

منابع سرشار از ویتامین بی ۱۲ عبارت اند از شیر گاو، شیر پرمایه شده سویا، ماست، تخم مرغ، غلات و پروتئین‌های گیاهی.

از آن جا که ویتامین بی ۱۲ در محصولات حیوانی به فراوانی یافت میشود با احتمال فراوان اشخاص گیاه خوار با کمبود این ویتامین در جسم خود مواجه میشوند و احتیاج به مصرف مولتی ویتامین پیدا میکنند.

چگونه مولتی ویتامین مناسب خود را پیدا کنیم؟

در زمینه برنامه غذایی خود واقع بین باشید.

به عنوان نمونه از خود بپرسید آیا حقیقتأ احتیاج به افزایش میزان کلسیم در جسم خود دارید؟ چنانچه از جمله افرادی هستید که هرروزه انواع مواد لبنی از جمله پنیر، شیر، ماست و بستنی را زیاد مصرف میکنید بی شک به کلسیم نیاز نخواهید داشت.

افزایش میزان مواد لازم مورد احتیاج بدن از جمله آهن، زینک، مس، بتاکاروتن و بعضی از ویتامین‌ها از جمله A در بدن خیلی پرخطر است.

بنابراین تلاش نمایید به این موارد اهمیت بیشتری بدهید.

به عنوان نمونه سطح آهن مورد احتیاج بدن چهل و پنج میلی گرم، زینک ۴۰ میلی گرم، مس ۱۰ میلی گرم، سلنیوم ۴۰۰ میلی گرم، و کروم ۱۰۰۰ میلی گرم است.

افزایش بیشتر از حد معمول این مقادیر در بدن میتواند سبب اختلال در بخش زیادی از کارکردهای بدن از ساختار و سیستم گوارشی گرفته تا کاهش گلبول‌های قرمز خون و مشکلات دستگاه دفاعی و ایمنی بدن را پدید آورد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «توضیحات اجمالی مولتی ویتامین و مکمل ها و موارد مصرفشان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *