لرزش دست چه دلیلی دارد؟ چرا دست هایم می لرزد؟

لرزش دست چه دلیلی دارد؟ چرا دست هایم می لرزد؟

چرا دست هایم می لرزد؟
چرا دست هایم می لرزد؟

لرزش دست به طور معمول به علت مشکلات مغزی که لرزش را کنترل می کنند ، ایجاد می شود. لرزش حركت غير ارادی ريتميك است که ممکن است در هر بخشی از بدن دیده شود.  مشکلات نورولوژیک می تواند باعث لرزش دست ها بشود. اما لرزیدن دست ها همچنین می تواند به علت مشکلات متابولیکی و سموم (مانند الکل) که بر مغز و سیستم عصبی اثر می گذارند ، ایجاد شوند. لرزش  دست ها گاهی می تواند به علت عوارض جانبی  داروها   باشد.

لرزش می تواند فقط در دست ها بروز کند و یا می تواند همراه با لرزش یا اختلالات عصبی در سایر قسمت های بدن باشد. با توجه  به علت اصلی ، لرزیدت دست   می تواند خفیف یا شدید و موقت یا مزمن باشد. لرزش دست ممکن است حتی در حالت استراحت یا حرکت کردن وجود دااشته باشد.

 

لرزش دست می تواند به علل مختلفی ایجاد شود از جمله :

  • بیماری صرع ،
  • بیماری پارکینسون ،
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS) ،
  • ترک کردن الکل ،
  • پرکاری تیروئید ،
  • بیماری مخچه ،
  • بیماری هانتینگتون ،
  • عوارض جانبی داروها ،
  • مصرف بیش از حد کافئین ،
  • سوء مصرف الکل یا اعتیاد ،
  • اضطراب و استرس ،
  • پایین بودن قند خون .

 

علل لرزش دست   

علل لرزش دست ها
علل لرزش دست ها

ترمور اولیه

شایع ترین علت لرزش دست ها ترمور اولیه است .  ترمور اولیه (ET)   شایع ترین بیماری سیستم عصبی است.   ترمور اولیه به طور معمول از دست ها  شروع می شود . و ممکن است به تدریج به بازوها ، سر و سایر قسمت های بدن گسترش یابد.  علت بروز ترمور اولیه ممکن است تغییر ژن باشد .  بنابر این اگر یکی از والدین به لرزش مبتلا باشند ،  احتمال ابتلای فرزندان آنها نیز به این عارضه وجود دارد . 

در بعضی از موارد نیز مواد سمی موجود در محیط زیست باعث بروز ترمور یا لرزش دست می شوند. ترمور در هرسنی اتفاق می افتد .  اما احتمال ابتلای افراد بالای  40 سال به این عارضه بیشتر است . 

مصرف بیش از حد کافئین ، استرس و خستگی می تواند لرزش دست ها را  تشدید کند.  در برخی موارد افراد مبتلا به ترمور به سختی می توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند . 

انجام کارهایی مانند غذا خوردن ، نوشیدن مایعات ، و نوشتن که با دست انجام می شوند ، برای افرادی که به لرزش دست مبتلا هستند ، گاهی تبدیل به یک چالش بزرگ می شود .    

بیماری پارکینسون

لرزش دست از نشانه های اولیه بیماری پارکینسون است .  بیش از 10 میلیون نفردر سراسر جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند . 

همه افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند الزاماً دچار لرزش دست نخواهند شد .  اما بیشتر افراد در مراحل اولیه ابتلا به پارکینسون لرزش خفیف در دست ها و یا پاها و حتی گاهی فقط در یک انگشت را تجربه می کنند . 

در بیماری پارکینسون ، لرزش معمولاً یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد .  لرزش اغلب در زمان استراحت عضلات بروز می کند .  هنگامی که فرد مبتلا به بیماری پارکینسون فعالیت می کند ، لرزش متوقف می شود . 

استرس و هیجان می تواند لرزش ناشی از بیمار پارکینسون را تشدید کند.  با گذشت زمان ممکن است لرزش به نیمه دیگر بدن نیز سرایت کند.

ترک الکل

یکی از اولین نشانه های ترک الکل لرزش دست ها است.  اگر  مصرف نوشیدنی های الکلی زیاد نبوده باشد ، این لرزش ممکن است فقط چند روز طول بکشد.   اما اگر برای یک مدت طولانی الکل مصرف  کرده اید ،  ترمور دست ها تا یک سال و یا بیشتر ادامه خواهد داشت .

مولتیپل اسکلروزیس  (MS)

بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ” ام اس” سیستم ایمنی بدن ، مغز ، اعصاب ، و نخاع را هدف قرار می دهد .  بیماری مولتیپل اسکلروزیس یکی از علل ترمور دست ها است.   

 

سایر علل لرزش دست

کمبود ویتامین B12 علت لرزش دستها
کمبود ویتامین B12 علت لرزش دستها

 گاهی لرزیدن دست نشانه عکس العمل بدن به چیزی است. مانند :

داروها 

عامل دارویی لرزش دست ها ، داروهای مسدود کننده یک ماده شیمیایی در مغز به نام دوپامین هستند.  ماده شیمیایی دوپامین اطلاعات را از یک بخش از مغز به بخش دیگر آن انتقال می دهد. لرزش دست ها با قطع مصرف دارو از بین خواهد رفت. 

کمبود ویتامین B12   

کمبود ویتامین B 12  موجب می شود که سیستم عصبی بدن به درستی کار نکند .  ویتامین B 12 در  فرآورده های گوشتی ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر ، و فرآورده های لبنی  یافت می شود.   

اگر لرزش دست ها خفیف باشد ، پزشک ویتامین B 12 تزریقی به منظور درمان برای بیمار تجویز خواهد کرد .    

استرس

نگرانی های مالی و شغلی ، و مشکلات مربوط به سلامتی موجب تشدید لرزیدن دست می شود .  عصبانیت و گرسنگی شدید و همچنین کم خوابی نیز لرزش دست ها را شدید تر می کند .  این نوع لرزش ، ترمور فیزیولوژیک نامیده می شود .

قند خون پایین  

پایین بودن قند خون یا هیپوگلیسمی باعث می شود که به بدن فشار آمده و دست ها لرزش پیدا کنند .     

پرکاری غده تیروئید    

غده تیروئید در گردن قرار گرفته است.  هنگامی که غده تیروئید پرکار می شود ،  سرعت همه عملکرد های بدن افزایش پیدا می کند.  این عارضه موجب بروز مشکلات خواب و افزایش ضربان قلب می شود. همچنین باعث لرزش در دست ها می شود .  

آسیب عصبی

آسیب دیدگی ، بیماری ها و یا سایر مشکلات سیستم عصبی مرکزی می تواند باعث لرزش دست ها بشود .  این عارضه نوروپاتی محیطی نامیده می شود. 

 

درمان لرزش دست  

لرزش دست به راحتی درمان نمی شود.  هیچ یک از داروهای موجود  برای درمان لرزش دست  تأثیر همیشگی ندارد.  

درمان دارویی

داروهایی که به طور معمول برای لرزش دست ها تجویز می شوند عبارتند از:

اگر داروهای بالا کمکی به درمان لرزش دست نکند ، پزشک مصرف داروهای زیر را توصیه خواهد کرد :

  • سوتالول(Betapace) و آتنولول (تنورمین) مسدود  کننده های بتا که برای درمان آریتمی و فشار خون بالا تجویز می شوند. اما ممکن است برای درمان ترمور اولیه نیز تجویز بشوند.  
  • گاباپنتین(Neurontin)  و توپیرامات توپوماکس.  از این  داروها برای درمان تشنج استفاده می شود.  اما ممکن است برای درمان لرزش دست افراد نیز مؤثر باشد.
  • آلپرازولام یا زاناکس که برای درمان اضطراب و اختلالات ترس تجویزمی شود ، اما تحقیقات نشان دادهاست که می تواند یک درمان مؤثر برای لرزش دست باشد.  این دارو به علت ایجاد عادت باید با احتیاط تجویز و مصرف بشود.   
  • نوع A سم بوتولینوم یا بوتاکس یک درمان برای لرزش دست است. این دارو ممکن است موجب ضعف عضلانی دائمی عضله ای شود که تزریق در آن انجام شده است.  درمورد تزریق بوتاکس و خطرات و مزایای آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید. تأثیر تزریق بوتاکس تا سه ماه به طول می انجامد. و ممکن است پس از ان نیز تزریق های بعدی لازم باشد.

گزینه جراحی

تحریک عمیق مغزی (DBS) برای درمان لرزش دستها
تحریک عمیق مغزی (DBS) برای درمان لرزش دستها

جراحی هم یک گزینه درمان برای لرزش دست است.  درمان های جراحی معمولاً برای افرادی که دچار لرزش شدید و ناتوان کننده هستند توصیه می شود. 

تحریک عمیق مغزی (DBS)

جراحی تحریک عمیق مغزی برای درمان  لرزیدن دست ها انجام می شود.  پزشک جراح با قرار دادن یک دستگاه در مغز به کنترل لرزش کمک می کند.   در حال حاضر از تکنیک جراحی فقط برای افراد مبتلا به لرزش پیشرفته یا شدید استفاده می شود.

تالاموتومی

تالاموتومی گزینه دیگر جراحی است.  در این روش جراح  یک ضایعه کوچک در تالاموس مغز بیمار را حذف می کند.  در نتیجه قطع فعالیت الکتریکی طبیعی مغز ، لرزش کاهش پیدا کرده و یا متوقف می شود.  

محقق و مترجم: مینو شفیعی

لینک منبع 1

لینک منبع 2

لینک منبع 3  

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *