همه چیزهایی که در مورد سندرم تونل کارپال (بی حسی و گزگز شبانه دستها) باید بدانیم

سندرم تونل کارپ

سندرم تونل کارپال (CTS) مشکلی است که برروی مچ و دست شما تاثیر می گذارد.

اگر شما دچار سندرم تونل کارپال باشید به دلیل احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی حتی کارهای ساده نیز برای شما سخت به نظر می رسد. اما سندرم تونل کارپال می تواند درمان شود و علائمش را نیز می توان بخوبی کنترل کرد.

اطلاعاتی درباره  آناتومی تونل کارپ

سندرم کارپ
تونل کارپال یک فضای محدود در داخل مچ دست است که توسط استخوان ها و رباط ها احاطه شده است . این فضا اجازه می دهد که تاندون ها و بعضی ریشه های عصبی از ساعد به داخل دست بروند . در بیماری سندرم تونل کارپ، غلاف تاندون ممکن است ضخیم و بزرگ شود. این مسئله موجب کاهش مقدار فضای داخل تونل مچ دست و در نتیجه ایجاد فشار به عصب میانی (مدین) دست می شود.

[divider]

علائم سندرم تونل کارپ

سوزن سوزن شدن و بی حسی از علائم شایع سندرم تونل کارپ می باشد. برخی از افراد حتی ممکن است دچار درد و ضعف قدرت دست شوند . در ابتدا، علائم ممکن است فرد را از خواب بیدار کند ولی پس از شدیدتر شدن علائم ممکن است در طول امور روزمره نیز بی حسی و درد خود را نشان دهد. به عنوان مثال، شما ممکن است در حالی که در حال رانندگی و یا نگه داشتن یک روزنامه هستید متوجه گزگز و سوزش شوید.علائم شما ممکن است در طول زمان شدیدتر شود.

[divider]

نکات پیشگیری از سندرم تونل کارپ:

وضعیت صحیح مچ دست

  • وضعیت مچ دست : سعی کنید زمانی که با مچتان فعالیت یا ورزش می کنید مچ دست خود را در حالت مستقیم (موقعیت خنثی) قرار دهید.
  • برای گرفتن و بلند کردن اشیا فقط از انگشت شست و انگشت اشاره تان استفاده نکنید! سعی کنید همه انگشتان و کف دستتان را برای گرفتن اشیا به کار بگیرید.
  • از حرکات تکراری و نیازمند فشار زیاد روی مچ دست مانند استفاده طولانی مدت از پیچ گوشتی اجتناب کنید.
  • استراحت دادن به دست ها در حین کار:حتی استراحت چند دقیقه یک بار در طی یک ساعت می تواند کمک کننده باشد.

[divider]

تشخیص سندرم تونل کارپ: تشخیص این اختلال براساس شرح حال بالینی،معاینه پزشکی و انجام تست نوار عصب و عضله است اما بطور کلی تست زیر می تواند کمی به شما در شک به این سندرم کمک کند.

دستان خود را به مدت 1-2 دقیقه به شکل زیر نگه دارید،اگر دچار احساس گز کز و مور مور  در دستها شدید شما احتمالا دچار این سندرم هستید و باید به پزشک مراجعه نمایید.

مانور فالن

در صورتی که به سندرم تونل کارپ در خود یا اطرافیان مشکوک هستید حتما در اسرع وقت و قبل از پیشرفته شدن بیماری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان  اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «همه چیزهایی که در مورد سندرم تونل کارپال (بی حسی و گزگز شبانه دستها) باید بدانیم»

  1. سلام خسته نباشيد
    ٣٠ سال سن دارم ودر هفته ٢٤ باردارى به سر ميبرم
    دندانپزشك هستم و چند روز است كه در حين كار كف دست و انگشتانم براى چند دقيقه بى حس ميشوند و بعد از استراحت دادن و تكان دادن دستم بى حسى از بين ميرود
    در هيچ جاى ديگر بدنم اين حس رو ندارم
    ميتواند نگران كننده باشد؟

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      سلام. احتمالا به خاطر سندروم کارپال تونل هست . معاینه شوید. دکتر وهابی.

  2. سلام من فقط شب ها قبل خواب و گاهي ميانه خواب، دستم (بين ارنج و مچ) بي حس مي شود و ضعف مي كند طوري كه احساس قطع شدن مي دهد، فقط گاهي مثلا هفته اي يكبار اينگونه مي شود.
    و فقط دستم را شديدا فشار مي دهم يا زير بدنم يا زير بالش قرار مي دهم تا بعد نيم ساعت تا يك ساعت ارام گيرد…
    بنظرتان مشكل از چيست؟ و چه كنم؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز به بررسی بالینی و طبی دارید و به صورت اینترنتی امکان تشخیص وجود ندارد بهتراست برای خانم دکتر وهابی و یا جناب دکتر دهقانی در شعبه رسالت نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  3. من زمان خواب دستم چپم مخصوصا خواب میرود در هر وضعیتی . دیابت هم ندارم . اما به دفعات کم در پاهام یا دست راستم یه جاهایی انگار سوزن میزنند خیلی کم . علتش چیست ؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      یکی از دلایل آن می تواند کم خونی و یا فشار زیاد روی رگهای خونی و عدم خون رسانی کافی به آن ناحیه باشد ولی نیاز به بررسی های بیشتر دارد و نمیتوان علت را به طور درست تشخیص داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *