علائم و راه های پیشگیری از سرطان سینه

علائم سرطان سینه

 سرطان پستان  معمولاً در مراحل اولیه، بدون علامت است اما با پیشرفت تومور سرطانی ممکن است علائم زیر بروز کنند:

♦ وجود یک توده در پستان و یا زیر بغل که بعد از پایان دوره ی  قاعدگی  از بین نرفته و همچنان وجود دارد. این مورد اغلب اولین علامت آشکار سرطان سینه به حساب می آید. توده سرطانی در سرطان سینه معمولا بدون درد است، اگر چه در برخی موارد می تواند باعث بروز احساسی ناخوشایند شود. توده های  سرطان سینه معمولاً  قبل از آنکه دیده شود و یا با معاینه لمس شود، با  انجام ماموگرافی قابل مشاهده می باشند.

♦ تورم در ناحیه زیر بغل

♦ درد یا حساس به لمس شدن پستان ها. اگرچه توده سرطانی ناشی از سرطان سینه بدون درد است اما احساس درد و حساسیت می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد.

♦ یک سطح صاف و یا دندانه دار قابل توجه در پستان که ممکن است نشانه ای از یک تومور غیر قابل مشاهده و غیر قابل لمس باشد.

♦ هر گونه تغییر در فاصله بین پستان ها، اندازه، شکل، بافت ، دمای پستان ها  و یا  وجود یک توده مایل به قرمز رنگ و  سطح حفره دار مانند پوست پرتقال می تواند نشانه ای از یک سرطان سینه پیشرفته باشد.

♦ تغییر در نوک پستان مانند انقباض نوک پستان، فرورفتگی، خارش، احساس سوزش و یا زخم شدن نوک پستان. پوسته پوسته شدن نوک پستان ها می تواند نشانه ای از بیماری پاژه( Paget’s disease)باشد که ممکن است به علت سرطان سینه به وجود بیاید.

♦ ترشحات غیر طبیعی از نوک پستان ها که ممکن است بی رنگ ، خونی و یا به هر رنگ دیگری باشد. این حالت معمولاً با ضایعات خوش خیم  ایجاد می شود اما  در برخی از موارد می تواند  به علت سرطان سینه نیز بروز کند.

♦ وجود یک منطقه شبیه به سنگ مرمر در زیر پوست

♦ وجود منطقه ای کاملا ً متفاوت از سایر بخش های هر دو پستان.

برای آشنایی با علائم بیماری پاژه پستان که یکی از شاخه های سرطان سینه است به این مقاله مراجعه کنید.

با دکتر خود صحبت کنید

♦ اگر در یک یا هر دو پستان با یک توده غیر طبیعی و یا درد مداوم مواجه شدید و یا ظاهر و احساس غیر طبیعی در پستان  شما به وجود آمد، اغلب این علائم نشانه ی اختلال دیگری هستند اما در هر صورت باید توسط پزشک ارزیابی شوند.

♦ غدد لنفاوی زیر بغل شما ورم کرده است. هر گونه ورم و یا توده ای می تواند با سرطان در ارتباط باشد.

چگونه می توان از سرطان سینه پیشگیری کرد؟

پزشکان هنوز در مورد اینکه چگونگی پیشگیری از سرطان پستان  مطمئن نیستند.

سرطان سینه

 ورزش های هوازی منظم ممکن است بتواند تا حدودی شما را از ابتلا به سرطان سینه محافظت کند. مطالعات نشان داده است که زنانی که به صورت منظم فعالیت ورزشی دارند اغلب احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه نسبت به زنانی که ورزش نمی کنند تا نصف کاهش می یابد. این قضیه عمدتاً در زنان جوان و قبل از یائسگی اثبات شده است. همچنین ورزش می تواند به زنان مبتلا به سرطان سینه کمک کند که عوارض جانبی روش های درمانی را بهتر تحمل کنند و همچنین مرحله ی نقاحت بعد از عمل جراحی کوتاه تری داشته باشند.  ورزش همچنین بر روی بقاء نیز تأثیر مثبت و خوبی دارد.

تغذیه و رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه

 در پیشگیری از سرطان سینه، رژیم غذایی می تواند نقشی بسیار کوچکی ایفا کند. رژیم غذایی چرب ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات و حبوبات ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. این قضیه در سایر کشورها مشاهده شده است اما در آمریکا هنوز نشانه ای از تاثیر رژیم غذایی کم چرب بر روی کاهش احتمال سرطان سینه مشاهده نشده است. مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند تا حد زیادی بر افزایش احتمال بروز سرطان سینه تاثیر بگذارد.بنابراین توصیه می شود برای پیشگیری از مصرف الکل خودداری شود.

به خاطر داشته باشید که تاثیر رژیم های غذایی، بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه هنوز اثبات نشده است.  زنانی که رژیم غذایی کاملا سالمی  دارند هم باید اقدامات پیشگیرانه ای مانند   انجام منظم ماموگرافی را در برنامه داشته باشند.

تشخیص زود هنگام سرطان هنوز هم بهترین راه برای کسب نتیجه بهتر از درمان سرطان سینه محسوب می شود. در زیر مواردی برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه آورده شده است اما باز هم از دکتر دقیقاً بپرسید که برای پیشگیری از سرطان پستان چه کارهایی باید انجام دهید:

♦ هر ماه سه تا پنج روز بعد از اتمام دوره قاعدگی پستان های خود را چک کنید. هر سال دو بار برای چک آپ به پزشک مراجعه کنید و یک بار آزمایش ماموگرافی بدهید. برخی از متخصصین شروع آزمایش غربالگری ماموگرافی را از سن 40 سالگی توصیه می کنند اما برخی دیگر این سن را 50 سالگی اعلام کرده اند. اگر در خانواده ی شما سابقه ی ابتلا به سرطان سینه وجود دارد آزمایش غربالگری ماموگرافی را زودتر شروع کنید. در مورد زمان دقیق انجام اولین ماموگرافی می توانید از پزشکتان سوال بپرسید.

♦ در صورتی استفاده از قرص های ضد بارداری ، در مورد جوانب مثبت و منفی  این قرص ها با پزشک مشورت کنید.

♦ اگر به سن یائسگی نزدیک می شوید ، در مورد درمان های هورمونی جایگزینی که برای کاهش علائم یائسگی مصرف می شود با پزشک مشورت کنید. مطالعات نشان داده است که هورمون های جایگزین و به ویژه درمان با استفاده از ترکیبی از استروژن ها و پروژستین ها  می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. با مشورت پزشک در مورد این درمان های جایگزین و با توجه به خطر ابتلا به سرطان سینه در شما، می توانید تصمیم گیری کنید.

♦ اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه می باشید، می توانید از دارو های خاصی که از تاثیرات استروژن جلوگیری می کند مانند تاموکسی فن، رالوکسفین  استفاده کنید. نشان داده شده است که این دارو ها می توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر باشند. در مورد خطرات و مزایای این داروها حتماً با پزشک صحبت کنید.

منبع :

webmd


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *