چرا دندان ها حساس می شوند؟

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ناگهان دچار حساسیت دندانی شده باشید. حساسیت دندان به حالتی گفته می شود که زمان خوردن غذاها یا نوشیدنی های سرد، گرم، خیلی ترش و حتی جریان هوای سرد، دندان، احساس ناراحتی کنید. این درد بسیار تیز، ناگهانی و آزاردهنده است و گاهی حتی ساعت ها طول می کشد…

چرا دندانها حساس می شوند؟
اگر حساسیت دندانی نادیده گرفته شود، درد باعث می شود ف نتوانید خوب مسواک بزنید و احتمال پوسیدگی دندان نیز بیشتر می شود. اغلب افراد بالای ۲۰ سال از حساسیت دندانی رنج می برند. این حساسیت ممکن است برای مدتی وجود داشته باشد و سپس از بین برود. وقتی لثه تا حد کمی تحلیل رفته باشد حساسیت دندانی اتفاق می افتد. بافت لثه مانند یک محافظ عمل می کند و روی ریشه را می پوشاند. سطح ریشه، پوشش مینای دندان را ندارد. مجاری عاجی بسیار ریزی از سطح ریشه تا عصب دندان ادامه دارد. به محض تحلیل لثه، ریشه نمایان می شود و کوچک ترین تحریکی در این ناحیه (سرما، گرما و فشار) باعث درد می شود.

♦ از دهان شویه استفاده کردن : شما نیز خیلی دوست دارید که نفس تان بوی خوب بدهد؟ چه کار می کنید؟ در طول روز چند بار دهان تان را پر از دهانشویه می کنید؟ استفاده زیاد از دهانشویه ها یکی از دلایل اصلی حساسیت دندان هاست. برخی از دهانشویه ها حاوی اسید هایی هستند که ممکن است سبب تشدید حساسیت دندان ها شود اما راه حل چیست؟ از دندان پزشک خود بخواهید تا در مورد آبکشی با مواد دارای فلوراید برایتان توضیح دهد.

♦ خوردن بیش از اندازه غذاهای اسیدی : خوردن بیش از اندازه گوجه فرنگی، مرکبات، آبمیوه ها و سایر غذاهای اسیدی می تواند سبب حساسیت دندان ها شود. می توانید از خوردن غذاهای اسیدی لذت ببرید اما بهتر است کمی آنها را رقیق کنید یا بهتر است این مواد اسیدی را با تکه ای پنیر بخورید یا اینکه بعد از خوردن آنها یک لیوان شیر بنوشید.

♦ خمیردندان ها و سفید کننده ها: برخی افراد دوست دارند وقتی می خندند دندان هایشان کاملا سفید باشد. به همین دلیل روزی چند بار از محلول های سفیدکننده دندانی یا خمیردندان هایی که قدرت جرم گیری بسیار بالایی دارند استفاده می کنند. مواد سفیدکننده دندان نیز ایجاد حساسیت می کنند. محلول پراکسید دارای ماده بلیچ می تواند سبب حساسیت زیاد دندان ها شود. این حساسیت البته زودگذر است و وقتی از مواد مناسب استفاده می کنید برطرف می شود. البته به محض قطع کردن مصرف این مواد، حساسیت و درد از بین می رود.

♦ بیماری های لثه ای: ریشه دندان هایتان حاوی هزاران لوله های ریز است که اعصاب از آنها می گذرد. معمولا ریشه دندان زیر پوشش محافظ بافت لثه پنهان می شود. اگر بیماری های دهانی دندانی داشته باشید، لثه ها هم ممکن است آسیب ببیند. آسیب یا صدمه به لثه به این لوله ها هم صدمه می رساند و سبب ایجاد حساسیت در دندان می شود.

♦ محکم مسواک زدن به دندان ها: فکر نکنید که هرچه بیشتر و با فشار زیاد و محکم تر به دندان هایتان مسواک بزنید آنها تمیزتر می شوند. مسواک زدن خیلی محکم و سخت یا استفاده از مسواک هایی که موهای زبر و سخت دارند، می توانند با آسیب زدن به لثه ریشه دندان ها را هم خراب کنند. این کار به مینای دندان هم صدمه می زند و دندان ها را با پوسیدگی مواجه می کند. سوراخ در دندان باعث ورود میکروارگانیسم ها به لوله های عصبی می شود و موجب می شود که غذاهای شیرین و اسیدی و داغ، اعصاب را تحریک کند.

♦ ترک های روی مینای دندان: جویدن یخ و گاز زدن شکلات سخت سبب شکستگی، شکاف دندانی یا ایجاد ترک هایی روی دندان می شود. هنگامی که یک دندان دچار شکاف و خراشیدگی شود، ممکن است با باکتری ها پر شود و ایجاد التهاب کند.

♦ دندان قروچه یا ساییدن دندان ها به یکدیگر: عاج یا مینای دندان، قوی ترین ماده در بدن انسان است اما همین ماده تحمل دندان قروچه و ساییدگی را ندارد. دندان قروچه که عادت ناخواسته ای است در طول زمان می تواند به عاج دندان آسیب برساند. همین موضوع هم ممکن است سبب آسیب رسانی به اعصاب دندان ها شود. نگهداری از دندان ها، تغییرات شیوه زندگی و حتی رژیم غذایی می توانند در کاهش دندان قروچه و ساییدگی موثر باشند.

♦ اقدام های دندان پزشکی خاص: در برخی موارد داشتن دندان هایی مرتب و مروارید گونه تنها با مراجعه منظم و مراقبت دقیق امکان پذیر است اما باید بدانید که مراجعه  به دندان پزشک می تواند سبب حساسیت دندان ها شود. حساسیت گاهی در اثر جرمگیری و حتی پرکردن دندان به وجود می آید. در این مورد گاهی ۴ تا ۶ هفته بعد این عارضه از بین می رود. تمیز کردن دندان ها، پرکردن آنها، ترمیم دندان ها و عصب کشی می تواند سبب شود فرد در کوتاه مدت مبتلا به حساسیت دندانی شود. اگر در مورد این موضوع قبل از انجام این کار حساسیت دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

♦ پوسیدگی دندان ها: پوسیدگی در دندان حفره ایجاد می کند. این سوراخ میزبان بسیاری از التهاب هاست. ورود شیرینی ها، آب داغ و سرد و حتی هوا می تواند سبب درد و حساسیت دندانی شود. بهداشت مناسب دهان، شیوه صحیح خوردن و مراجعه منظم به دندان پزشک، بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی است.

_ با حساسیت دندانی  چه باید کرد؟
استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت باعث پوشش مجاری عاجی می شود و از درد جلوگیری می کند. این گونه خمیر دندان ها حداقل ۴ تا ۶ هفته باید استفاده شوند تا اثربخش باشند. اغلب پرهیز از غذاها و نوشیدنی های خیلی سرد یا اسیدی، عدم استفاده از خمیردندان های ضدجرم، استفاده از مسواک نرم و مسواک زدن ملایم، استفاده از محلول های حاوی فلوراید برای شست وشوی دهان، استفاده از گارد شبانه برای افرادی که دندان قروچه دارند، موثر است. در نهایت اگر این پیشنهادها اثربخش نبود، حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

 

منبع:

Webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *