پاسخ به هر سوالی که در مورد سرطان سینه دارید!

سرطان سینه

سرطان سینه دومین سرطان مرگبار رایج در میان خانم ها،‌ بعد از سرطان ریه است. سرطان سینه درصد زیادی از خانم ها را درگیر می کند،‌حتی افرادی که به نظر نمی رسد علامت خاصی داشته باشند.  اما از آنجایی که خیلی از مبتلایان یا هرگز متوجه علائم این سرطان نمی شوند، یا خیلی دیر به وجود آن پی می برند، آمار تلفاتش همچنان بالا است. و این در حالی است که امروزه می توان سرطان سینه را به خوبی و به صورت کامل درمان کرد! البته سرطانی که به موقع برای درمان آن اقدام شود.

از همین رو هم هست که سازمان های بهداشت و سلامت جهانی سال ها است که روی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی سرطان سینه تأکید زیادی دارند تا خانم ها هرچه بیشتر با این سرطان و علائم آن آشنا شوند و بتوانند زودتر به پزشک مراجعه کنند و درمان را انجام دهند.

در این مقاله قصد داریم تا به صورت خلاصه در مورد سرطان سینه صحبت کنیم. این سرطانی است که هر خانمی،‌ با هر شرایطی و در هر سنی باید آن را جدی بگیرد و احتمال مبتلا شدن خودش را در نظر داشته باشد.

با ما همراه باشید تا بیشتر با یکی از شایع ترین سرطان ها در میان خانم ها آشنا شوید و علائم و روش های درمان آن را بشناسید.

سرطان سینه

سرطان سینه چیست؟

سرطان به صورت کلی به معنی رشد بیش از حد برخی از سلول های خاص با ژن های جهش یافته است. این سلول ها آنقدر به صورت توقف ناپذیر رشد می کنند که به توده های سرطانی تبدیل می شوند. سرطان سینه نیز به معنی رشد توده های ناشی از سلول های سرطانی در داخل اندام سینه است.

سرطان سینه را می توان تا قبل از اینکه وارد جریان خون یا سایر اندام های بدن بشود درمان کرد. ولی شرطش این است که پیش از مرحله متاستاز فرآیند درمانی آغاز شود.

طبق آمار منتشر شده امروزه از هر هشت زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا است. این آمار به شدت بالا است. از همین رو هم هست که خانم ها باید با شناخت کافی از این سرطان بتوانند برای درمان زودهنگام آن اقدام کنند.

علائم سرطان سینه

سرطان سینه می تواند علائم خاموش داشته باشد. یا علائمش به گونه ای باشند که فرد آنها را با نشانه های بیماری ها یا امراض ساده دیگر اشتباه بگیرد. به همین خاطر هم هست که هر خانمی موظف است سالانه حداقل یکبار تحت آزمایش های غربالگری سرطان سینه،‌پیش متخصص سرطان سینه قرار بگیرد تا با انجام آزمایش تصویربرداری ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه از وضعیت سلامت سینه های خود مطمئن شود. اما به صورت کلی علائم سرطان سینه از قبیل زیر هستند:

  • به وجود آمدن توده هایی برآمده و برجسته زیر پوست سینه که با توده های خوش خیم متفاوت هستند
  • پوسته پوسته شدن نوک سینه یا ناحیه رنگی اطراف آن
  • قرمز شدن یا جوش های بی دلیل روی پوست سینه
  • ترشحات رنگی از نوک سینه
  • سفت شدن پوست سینه
  • تغییر در شکل و اندازه یک یا هر دو سینه
  • فرو رفتن نوک سینه
  • ورم بیش از حد سینه

درمان سرطان سینه

آیا سرطان سینه درد دارد؟

درد به صورت کلی در دسته علائم اصلی سرطان سینه به شمار نمی رود. بیشتر افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند درد را تجربه نمی کنند. از طرف دیگر درد سینه می تواند طبیعی باشد و در اثر تغییرات بدن در دوره قاعدگی ماهانه اتفاق بیفتد.

اما چنانچه درد سینه مکرر،‌مداوم،‌ یا خیلی شدید بود،‌همچنین به دوره عادت ماهانه شما هم مربوط نمی شد بهتر است هرچه سریعتر برای اقدامات تشخیصی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با مراحل، علائم و درمان های سرطان سینه بهتر است به این مقاله مراجعه کنید.

تشخیص سرطان سینه

تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان سینه، نظر پزشک متخصص است که بعد از انجام آزمایش های مختلف آن را ارائه می دهد. همانطور که اشاره کردیم رایجترین و اولین راهکار پیش رو برای تشخیص سرطان پستان آزمایش تصویربرداری ماموگرافی است.  چنانچه ماموگرافی نتواند تصویر درست و قابل اتکایی از  وجود سرطان سینه ارائه کند،‌پزشک دستور انجام آزمایشات دیگری از قبیل MRI،‌ تصویربرداری با امواج فراصوت یا حتی بیوپسی و نمونه برداری می دهد. سپس بلافاصله بعد از تشخیص وجود سرطان پستان،‌ گرید،‌مرحله و وضعیت عمومی آن فرآیند درمانی مناسب را آغاز خواهد کرد.

اما در کنار این موضوع هر خانمی باید بتواند فرآیند های خودآزمایی سرطان سینه در منزل را هم انجام دهد. همانطور که اشاره کردیم میانگین مراجعه به پزشک متخصص برای چک‌آپ سینه سالیانه یک تا دوبار است. اما سرطان سینه ممکن است در فاصله بین این جلسات شکل بگیرد.

به همین خاطر باید با روش های ساده خودآزمایی سرطان سینه در منزل آشنایی داشته باشید تا در صورت مشاهده نشانه های خطرناک بتوانید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص سرطان سینه در منزل

خودآزمایی سرطان سینه به آموزش و مهارت خاصی احتیاج ندارد. در واقع بسیار ساده است. دو روش کلی برای تست سرطان سینه در منزل وجود دارد که بهتر است هر دو را مورد استفاده قرار دهید.

  • روش اول مشاهده است. در هفته دو تا سه بار جلوی آینه بایستید و با دقت به سینه های خود نگاه کنید. ببینید آیا هیچ نشانه غیرعادی در آنها می بینید یا نه. به دنبال تغییرات پوستی،‌تغییر در شکل و اندازه یا توده های برجسته قابل مشاهده باشید.
  • روش دوم لمس کردن است. هربار که به حمام می روید سعی کنید با لمس دو انگشتی، سینه خود را در فشار های مختلف به داخل فشار دهید. عمق های مختلف سینه را با انگشتان خود بکاوید و به دنبال برجستگی ها یا توده های غیرعادی بگردید. گرچه همه آنها اینطور نیستند،‌اما اغلب توده های سرطانی بر خلاف توده های خوش خیم پستان،‌حالتی سفت و محکم دارند که زیر پوست حرکت نمی کنند.

سرطان خوش خیم پستان

سرطان خوش خیم پستان زمانی است که توده های سرطانی رشد خود را متوقف می کنند و به شکل یک توده سلولی ثابت در بدن باقی می مانند.

این توقف رشد باعث می شود تا سلول های سرطانی دیگر نتوانند در بدن حرکت کرده و به بخش های دیگر هم سرایت کنند.

اما همیشه شانس آن وجود دارد که جهش ژنتیکی دوباره در یکی از سلول های این توده اتفاق بیفتد و از کولونی خود جدا شده و کلونوی سرطانی دیگری را تشکیل دهد. از همین رو بهتر است حتی اگر به سرطان سینه خوش خیم مبتلا هستید آن را درمان کنید و توده را بیرون بکشید.

هرچند که اصولا موارد سرطان سینه خوش خیم بسیار کم است و ترجیح بر این است که هرگونه سرطان پستان هرچه زودتر درمان شود.

از طرف دیگر توده های خوش خیم و غیرسرطانی دیگری هم در بدن وجود دارند. توده هایی که شکل گرفتنشان در بدن هر فرد کاملا طبیعی بوده و هیچ خطری ایجاد نمی کند. کیست سینه و فیبروکیستیک از جمله آنها هستند که خود به خود به وجود می آیند و از بین هم می روند.

علت به وجود آمدن كيست سينه

 

درمان سرطان سینه

گرچه وقتی حرف از سرطان می شود اغلب افراد به یاد شیمی درمانی می افتند اما بهترین درمان سرطان سینه شیمی درمانی نیست،‌بلکه جراحی است.

بله هنوز هم موثرترین روش برای درمان کردن سرطان سینه انجام جراحی سرطان پستان است. توصیه اکید ما به شما این است که در صورت ابتلا به سرطان سینه از ترس انجام جراحی وقت با ارزش خود را صرف درمان های دیگر نکنید. جراحی با وجود اینکه تهاجمی ترین شکل درمان است در عمل تنها روش موثر برای درمان سرطان پستان به شمار می رود.

شیمی درمانی،‌ پرتودرمانی یا حتی درمان های دیگر اعم از لیزر تراپی برای سرطان سینه در حکم درمان های تکمیلی هستند و آنقدر قدرت ندارند که بتوانند سرطان سینه را درمان کنند. از طرف دیگر هرچقدر هم دیرتر برای جراحی سرطان سینه اقدام کنید شانس درمان شما پایین تر می آید و مجبور خواهید بود عمل سخت تری را پشت سر بگذارید.

پرتو درمانی چگونه انجام میشود

جراحی سرطان سینه

شما می توانید هم برای مقاصد زیبایی سینه خود را جراحی کنید و هم برای مقاصد درمانی. جراحی های زیبایی سینه شامل ماموپلاستی برای کوچک کردن سینه، بزرگ کردن سینه یا لیفت سینه می شوند. اما در اینجا قصد داریم تا درمورد جراحی های درمانی سینه سخن بگوییم.

اصلی ترین شاخه های جراحی های درمانی سرطان سینه عبارتند از:

  • لامپکتومی

زمانی که سرطان سینه هنوز به گرید های بالا نرسیده باشد،‌یعنی هنوز سلول های سرطانی در کل سینه پخش نشده باشند می توانید با جراحی موضعی سرطان سینه،‌یعنی لامپکتومی بخش آسیب دیده و سرطانی شده سینه را حذف کرده و سینه را پاکسازی کنید. با این کار کل سینه از دست نخواهد رفت و می توان سرطان سینه را هم به خوبی و به طور کامل درمان کرد.

  • ماستکتومی

زمانی که گرید سرطان سینه به مراحل بالا،‌یعنی گرید سه رسیده باشد و سلول های سرطانی در کل سینه و حتی نواحی اطراف مانند غدد لنفاوی زیربغل پخش شده باشند جراح چاره ای به جز تخلیه کامل سینه برای جلوگیری از پیشرفت سرطان ندارد. این جراحی که به آن ماستکتومی می گویند شدیدترین جراحی سینه به حساب می آید که طی آن کل سینه حذف می شود. یک جراح سینه خوب اغلب به ماستکتومی به عنوان اولین گزینه پیش رو نگاه نمی کند. چراکه برداشتن کامل سینه برای خوش بین ترین افراد هم می تواند فشار روانی زیادی داشته باشد و اعتماد به نفسشان را خدشه دار کند. از همین رو بهترین جراح سینه تلاش می کند تا جای ممکن لامپکتومی را به ماستکتومی ترجیح دهد.

  • بازسازی سینه

بازسازی سینه در حقیقت یک عمل زیبایی است. از این عمل جراحی برای جبران حجم از دست رفته سینه،‌اغلب بعد از تخلیه کامل استفاده می شود. اما از آنجایی که می توان عمل بازسازی را همزمان با عمل ماستکتومی یا لامپکتومی هم انجام داد، بازسازی سینه را اغلب در دسته عمل های درمانی به شمار آورده و بین آن و ماموپلاستی تفاوت زیادی قائل می شوند.

بهترین جراح سینه

جراحی پستان عمل حساسی است که باید دقیق انجام شود. در غیراینطورت نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت بلکه می تواند خطرناک هم باشد.

از این رو انجام جراحی پستان زیر دست یک جراح سینه خوب اهمیت زیادی دارد. اگر سرطان سینه دارید و قصد دارید تا هرچه زودتر با عمل جراحی آن را درمان کنید،‌بهتر است به دنبال بهترین جراح سرطان سینه باشید.

بهترین جراحی سینه پزشکی است که علاوه بر تخصص و مهارت کافی،‌ تجربه زیادی هم در انجام عمل جراحی سینه داشته باشد.

برای شناخت بهترین متخصص جراحی پستان سعی کنید با چند نفر که بهترین گزینه های شما هستند قرار ملاقات اولیه و مشاوره بگذارید،‌سپس در جلسه تمام سوالاتی که در ذهن دارید را از او بپرسید. سطح اطلاعات و تشخیص های اولیه او را بسنجید. با نظراتش و شیوه درمانی اش آشنا شوید. خجالت را کنار بگذارید و از او در مورد سوابق،‌تحصیلات و تجربه های قبلی اش سوال بپرسید. سعی کنید در صورت امکان با چند نفر از مراجعین قبلی او ارتباط برقرار کنید و نظرات آنها را هم بشنوید. با چشمانی باز و آگاهی کامل دست به انتخاب بهترین جراح سینه در تهران بزنید.

بهترین متخصص جراحی پستان

جراحی های سرطان سینه را اغلب متخصصان جراحی عمومی سرطان انجام می دهند.

اما بهترین متخصص جراحی پستان یک متخصص جراحی عمومی نیست،‌بلکه یک دکتر فوق تخصص سرطان سینه است.

پزشکانی که مدرک فوق تخصصی جراحی سینه دارند دوره فلوشیپ فوق تخصصی خود را در حوزه خاص عمل های جراحی سینه گذرانده اند.

یعنی به صورت متمرکز و ویژه روی اندام سینه کار می کنند. پس طبیعی است که بهتر از هر متخصص دیگری اندام سینه را بشناسند و در درمان ویژه سرطان سینه‌(نه سرطان های دیگر) متخصص باشند.

تعداد فوق تخصص های جراحی سینه در ایران زیاد نیست،‌چراکه رشته دانشگاهی آن تقریبا نوظهور است و هنوز در دانشگاه های داخلی تدریس نمی شود.

از این رو تمام پزشکان فوق تخصص جراحی پستان مدرک فوق تخصص خود را از کشورهای خارجی دریافت کرده اند.

یکی از بزرگترین مزیت های پزشکان فوق تخصص سرطان سینه در این است که علاوه بر توانایی در انجام بهترین جراحی درمانی سینه،‌بهترین افراد برای انجام انواع جراحی های زیبایی سینه هم هستند.

مزیت این امر در این است که یک فوق تخصص بر خلاف سایر جراحان می تواند مراقب حفظ شکل ظاهری سینه شما بعد از عمل جراحی سرطان سینه هم باشد. این پزشکان عملا تنها گروهی هستند که می توانند همزمان یا بلافاصله بعد از جراحی سرطان سینه،‌عمل بازسازی سینه را هم برای بیمار انجام دهند.

در حالی که اغلب جراحی های پستان زیر دست سایر جراحان در نهایت منجر به از بین رفتن شکل ظاهری سینه می شوند.

جراح سینه خوب در تهران

متأسفانه یا خوشبختانه بهترین جراحان سینه در تهران،‌ پایتخت کشور جمع شده اند. پس برای پیدا کردن بهترین جراح پستان باید به تهران بیایید. خوبی این موضوع در این است که پیدا کردن این جراحان کمی ساده تر خواهد شد. مخصوصا که به صورت کلی تعداد جراحان فوق تخصص سرطان سینه در داخل کشور شاید به بیست نفر هم نرسد.

برای درمان سرطان سینه، به عنوان درمان اصلی یا درمان تکمیلی، می توانید از شیمی درمانی هم استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با شیمی درمانی سرطان سینه، بهتر است به این مقاله مراجعه نمایید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «پاسخ به هر سوالی که در مورد سرطان سینه دارید!»

  1. سلام، وقت بخیر
    چجوری گرید سرطان سینه رو تشخیص بدم؟پزشک جراج و شیمی درمانی در این رابطه توضیحی ندادند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *