راهنمائیهایی برای بهبود مهارت حل مسئله

 

 

سوالات  آزمون مهارت های حل مسئله بر اساس مدل مدار یک جهتی مین باسادور(Min Basadur) طراحی شده است

مهارت حل مسئله

گام اول: پیدا کردن مشکل
سوالات (7و12)
برخی از مشکلات بسیار واضح است، در حالی که بعضی از آنها شناخته شده نیستند.به عنوان یک بخش از فرایند حل مسئله، نیاز است که شما به شکلی فعالانه به مشکلات نگاه کنید حتی در شرایطی که همه چیز به شکل خوب در حال اجرا می باشد.حل مشکل به شکل پیشرفته به شما کمک می کند تا از اضطرار برای حل مشکل جلوگیری کنید و با آرامش مسئله را حل کنید و مشکلات احتمالی که ممکن است پیش بیاید را کنترل کنید.

این تکنیک ها می تواند به شما کمک کند:
تجزیه و تحلیل آفت ها: به شما کمک می کند تا به تغییرات محیط اطراف توجه کنید و با آنها آشنا شوید.
تحلیل خطر:کمک می کند تا شما خطرات عمده ی کار  و فعالیت را شناسایی کنید.
حالت شکست و تحلیل تأثیرات آن به شما کمک می کند تا نکات احتملی شکست خود را در فرایند کار شناسایی کنید به طوری که شما نی توانید این مشکلات را قبل از اینکه به وجود بیایند حل کنید
باز بینی بعد از عمل به شما کمک می کند تا عملکرد اخیر خود را ارزیابی کنید و موردی را که می توانید در مراحل بعدی به نحو بهتری انجام دهید شناسایی کنید.

گام دوم:یافتن اطلاعات و حقایق مشکل
سوالات(10و14)

پس از شناسایی مشکلات بالقوه شما به یک سری اطلاعات نیاز خواهید داشت.اینکه چه عواملی سبب این مشکل شده است؟چه کسانی با این مشکل درگیر هستند؟چه راه حل هایی قبلاً برای این مسئله ارائه شده است؟دیگران در مورد این مشکل چه فکری می کنند؟
اگر شما برای حل سریع این مشکل اقدام کنید به احتمال زیاد بر اساس اطلاعات  و مفروضات ناقص  عمل کرده اید.بنابراین ازاینکه در مورد مشکل آگاهی کافی را دارید مطمئن شوید.

گام سوم:تعریف مشکل
سوالات(3و9)
حالا که شما مشکل را به وضوح درک کرده اید بهتر است آنرا تعریف کنید. تجزیه و تحلیل مشکل در این مرحله به شما کمک می کند تا خود مشکل را نشانه های آن جدا کنید و مرزهای خاص مشکل خود را بشناسید  ودامنه ی آن را مشخص و محدود کنید تا بتوانید بر روی مسئله اصلی و مهم تمرکز کنید.

گام چهارم: ایده سازی
سوالات(4و13)

با تعریف مشکل و روشن شدن آن می توانید به تولید ایده در مورد راه حل های مسئله بپردازید.کلید موفقیت در این مرحله منعطف بودم می باشد .شما باید قادر باشید از زوایای مختلف به مسئله نگاه کنید .سعی کنسد از نمونه هاس مشابه و مقایسه ی آنها نیز استفاده کنید روش طوفان مغزی در این مرحله می تواند کمک کننده باشد. می توانید طیف وسیعی از راه حل های خلاقانه را ارائه دهید.تا بهترین راه حل ممکن را انتخاب کنید.
نکته:ایده های خود را تا مرحله ی 5 ارزیابی نکنید .این کار باعث می شود خود را در ارائه ی راه حل های خلاق محدود کنید.

گام پنجم: انتخاب و ارزیابی
سوالات(6و15)

پس از ارائه ی ایده های بسیار برای مسئله،شما گزینه های زیادی دارید که باید آنها را بررسی کنید.در این مرحله شما باید یک معیار برای یک راه حل خوب داشته باشید تا بر اساس آن راه حل ها را بررسی و انتخاب یا رد کنید.شما باید بدانید که چه عناصری برای یک راه حل واقعی و عملی مورد نیاز است بعد بر اساس آن تصمیم بگیرید.مقایسه دو راه حل با هم وتحلیل خطر در این مرحله کارساز خواهد بود.

گام ششم: برنامه ریزی
سوالات(1و16)

ممکن است شما فکر بکنید که انتخاب یک راه حل آخرین مرحله از فرایند حل مسئله می باشد .در حالی که تازه مرحله بعدی فرایند حل مسئله شروع شده است:اجرا.شما باید برنامه ریزی کنید و اگر خطراتی را پیش بینی کرده اید خود را بای مقابله با آنها آماده کنید.در پروژه های کوچک برنامه ریزی شامل اینکه این راه حل کی و کجا و چگونه اجرا شود را شامل می شود اما در پروژه های بزرگتر به اطلاعات و روش ها و فنون برنامه ریزی دقیق تر و مدیریت ذهن نیاز خواهید داشت.

گام هفتم: ارائه ی ایده
سوالات(5و8)

به عنوان بخشی از فرایند برنامه ریزی، شما باید دیگران را متقاعد کنید که راه حل شما بهترین راه می باشد.احتمال اینکه دیگران در مقابل راه حل شما مقاومت کنند زیاد است بنابراین قبل از ارائه آن سعی کنید تمامی عواقب آن را بسنجید.
همانطور که به طرح ایده ی خود می پردازید به صحبت های سایر اعضا نیز گوش کنید و از آنها برای تغییر و بهتر شدن راه حل پیشنهادی استفاده کنید.

گام هشتم: اجرا
سوالات(2و11)

بعد از متقاعد کردن دیگران برای راه حل پیشنهای خود،می توانید به پیاده سازی ایده ی خود بپردازید.این مرحله بسیار هیجان انگیز است و ارزش زیادی دارد که باعث می شود کل فرایند ارزشمند به نظر برسد
این مرحله در حالی که یک پاییان است یک آغاز نیز به حساب می آید .شما بعد از اینکه ایده را عملی کردید و به پایان رسید وارد چرخه ی بعد از اجرا می شوید که باید کل فرایند را ثبت کنید تا در آینده از آن استفاده کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «راهنمائیهایی برای بهبود مهارت حل مسئله»

  1. سلام من وقتى كه مامانم جلوم غذا ميخوره رو اعصابم هست بايد چيكار كنم همش ميخوام برم بزنمش چيكار كنم دارم روانى ميشم

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      دوست گرامی
      بهتر است با یک مشاور یا روانشناس مشورت کنید تا علت ریشه یابی شود
      با آرزوی سلامتی شما

  2. خیلی استفاده کردم،فکر کنم اولین تستی بود که راهنمائیهایی برای بهتر شدن نیز ارائه داده است،تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *