رابطه میان تغذیه و سرطان | معرفی مواد غذایی سرطان زا و ضدسرطان

رابطه میان تغذیه و سرطان | معرفی مواد غذایی سرطان زا و ضدسرطان

 

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است.

اما تحقیقات نشان داده است که تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم، می تواند 30 تا 50 درصد از بروز همه انواع سرطان جلوگیری کند.

شواهد زیادی اشاره به این دارد که برخی از انواع عادات غذایی می تواند سبب افزایش یا کاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

در این مقاله سعی شده است تا حد امکان رابطه میان سرطان و مواد غذایی مورد بررسی قرار بگیرد.

تاثیر سبزیجات و میوه ها بر کاهش سرطان
رابطه سرطان و تغذیه

مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی ممکن است خطر بروز سرطان را افزایش دهد.

کار دشواری است که ثابت کنیم برخی غذاها  باعث سرطان می شوند.

با این حال، مشاهدات تجربی به طور مکرر نشان داده است که استفاده زیاد غذاهای مشخص ممکن است احتمال رشد سرطان را افزایش دهد.

شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده

غذاهای فراوری شده که حاوی مقدار زیادی از شکر هستند و میزان پایینی از فیبر و مواد مغذی در آنها وجود دارد، سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان می شوند.

به طور خاص، محققان دریافته اند که غذاهایی که سبب افزایش شدید سطح گلوکوز خون می شوند، سبب افزایش خطر بروز چند نوع از سرطان هستند.

دانشمندان با مطالعه ای که بر روی  47000 فرد بالغ انجام دادند، دریافتند که افرادی که در رژیم غذایی آنان مقدار بالایی از کربوهیدرات تصفیه شده وجود دارد، تقریبا دو برابر بیش از کسانی که در رژیم غذایی شان مقدار کمی کربوهیدرات تصفیه شده وجود دارد، در خطر مرگ ناشی از سرطان روده قرار دارند.

سطح بالای گلوکوز و انسولین خون از عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به سرطان هستند. مطالعات حاکی از این است که انسولین سبب تحریک تقسیم سلولی می شود. همچنین زمینه رشد و گسترش سلول های سرطانی را فراهم می کند و درمان سرطان را دشوار می سازد.

علاوه بر این، مقدار بالای انسولین و گلوکوز خون می تواند بر التهاب در بدن شما موثر باشد. در طولانی مدت، این عامل می تواند منجر به رشد سلول های غیرعادی شود و بر بروز سرطان موثر باشد.

شاید به این دلیل باشد خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان در افراد مبتلا به دیابت – شرایطی که مشخصه آن سطح بالای انسولین و گلوکوز خون است – زیاد است.

برای مثال، چنانچه دیابت داشته باشید، 22% بیش از دیگران در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید.

گوشت فراوری شده

«آژانش بین المللی تحقیق بر روی سرطان »(IARC)، گوشت فراوری شده را به عنوان ماده سرطان زا، که سبب ایجاد سرطان می شود، در نظر می گیرد.

گوشت فراوری شده اشاره به گوشتی دارد که به نحوی فراوری شده است که طعم آن با استفاده از در تکنیک های در نمک خواباندن، پختن و یا استفاده از دود، حفظ می شود. این گوشت ها شامل هات داگ ها، ژامبون، بیکن، چوریزو، سالامی و برخی فست فود های دیگر می شود.

مطالعات تجربی نشان داده است که بین مصرف گوشت فراوری شده و افزایش خطر ابتلا به سرطان رابطه ای وجود دارد. این ارتباط در خصوص سرطان روده بزرگ بیشتر است.

یک بررسی وسیع از مطالعات انجام شده نشان داده است که افرادی که مقدار زیادی گوشت فراوری شده مصرف می کنند، 20 تا 50 درصد بیش از کسانی که هیچ، یا مقدار خیلی کمی از این مواد غذایی را مصرف می کنند، در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند.

بررسی دیگری از 800 مطالعه انجام شده نشان داد که مصرف روزانه فقط 50 گرم از گوشت فراوری شده – تقربیا چهار برش از بیکن یا یک هات داگ – خطر بروز سرطان روده بزرگ را تا 18% افزایش می دهد.

همچنین برخی از مطالعات تجربی حاکی از این است که بین مصرف گوشت قرمز و افزایش احتمال بروز سرطان، رابطه وجود دارد.

با این حال، این مطالعات غالبا بین گوشت فراوری شده و گوشت قرمز غیرفراوری شده تمایز قائل نمی شوند، که این عامل سبب کاهش اعتبار نتایج این مطالعات می شود.

چندین بررسی که نتایج چندین مطالعه را با یکدیگر ترکیب کرد، به این نتیجه دست یافت که داده هایی که بین گوشت قرمز غیرفراوری شده با سرطان ارتباط برقرار می کند، ضعیف و گاها متناقض هستند.

غذاهای سرخ شده

پختن برخی غذاها با دمای بالا، مانند کباب کردن، سرخ کردن و سرخ کردن در روغن می تواند سبب تولید ترکیبات مضر مانند آمینهای هتروسیکلیک(HA) و محصولات پیشرفته گلیکاسیون(AGEs) شود.

تجمع بیش از اندازه این ترکیبات مضر در بدن می تواند بر التهاب بدن موثر باشد و ممکن است نقش مهمی در ایجاد سرطان و دیگر انواع بیماری ایفا کند.

غذاهای مشخصی، مانند غذاهای حیوانی که مقدار بالایی از چربی و پروتئین را دارا می باشند، و همچنین غذاهای با سطح فراوری بالا، هنگامی در معرض حرارت بالا قرار می گیرند، بیش از دیگر غذاها سبب تولید این ترکیبات مضر می شوند.

این غذاها شامل گوشت – به خصوص گوشت قرمز – برخی از انواع پنیر، تخم مرغ سرخ شده، کره، مربا، پنیر خامه ای، سس مایونز، روغن ها و آجیل ها می شود.

به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان، از سوزاندن غذا بپرهیزید و روش های ملایم تر آشپزی را انتخاب کنید. این روش های ملایک تر می تواند شامل پختن گوشت، مانند بخارپز کردن، دم کردن یا جوشاندن بیشتر باشد. خواباندن غذا در چاشنی نیز می تواند به این امر کمک کند.

لبنیات

چندین مطالعه تجربی نشان داده است که استفاده زیاد از لبنیات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

طی یک مطالعه نزدیک به 4000 مرد مبتلا به سرطان پروستات تحت نظر قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مصرف بالای شیر خالص خطر رشد بیماری و مرگ را افزایش می دهد.

برای اثبات احتمال وجود رابطه علت و معلولی، تحقیقات بیشتری نیاز است.

نظرات حاکی از این است که علت این یافته ها، جذب بالای کلیسم، فکتور رشد انسولین مانند 1 (IGF-1) یا دریافت هورمون های استروژن از گاوهای حامله است. که همه عوامل ذکر شده تا حدی مرتبط با سرطان پروستات هستند.

خلاصه

مصرف بالای غذاهای دارای مقدار بالایی از شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده، همچنین گوشت ها فراوری شده و سرخ شده، می تواند خطر  بروز سرطان را در شما افزایش دهد. علاوه بر اینف مصرف زیاد لبنیات ممکن است سبب سرطان پروستات شود.

اضافه وزن داشتن یا چاقی بر افزایش خطر بروز سرطان موثر است

به جز سیگار کشیدن و عفونت، چاق بودن نیز از بزرگترین عوامل بروز سرطان در سراسر جهان است.

این عامل، خطر ابتلا به 13 نوع مختلف سرطان را در شما افزایش می دهد. این انواع سرطان شامل سرطان مری، سرطان روده بزرگ، سرطان پانکریس، سرطان کلیه و همچنین سرطان سینه  در زنان پس از دوره یائسگی می شود.

برآورد شده است که در ایالات متحده آمریکا، مشکلات مرتبط با وزن، به ترتیب، 14 و 20 درصد عامل مرگ ناشی از سرطان در مردان و زنان می باشد.

چاقی به سه روش اصلی می تواند خطر بروز سرطان را افزایش دهد:

  • چربی زیاد در بدن می تواند سبب مقاومت بدن در برابر انسولین شود. در نتیجه، سلول های شما نمی توانند به درستی گلوکوز را جذب کنند، که این عامل سبب می شود که این سلول ها سریع تر تقسیم شوند.
  • احتمال وجود سطح بالایی از سیتوکین های التهابی در خون افراد چاق بیشتر است، که این عامل سبب التهاب مزمن شده و عامل محرکی می شود برای تقسیم سلول ها.
  • سلول های چرب عاملی است در افزایش سطح استروژن، که این شرایط سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در زنان پس از دوره یائسگی می شود.

خبر خوب در اینباره این است که کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، سبب کاهش ریسک ابتلا به سرطان می شود.

خلاصه

داشتن اضافه وزن یا چاق بودن یکی از اصلی ترین عوامل بروز چند نوع از سرطان است. رسیدن به یک وزن سالم و ایده آل می تواند به محافظت بدن در برابر بروز سرطان جلوگیری کند.

برخی از غذاها حاوی مواد ضد سرطان هستند.

غذای خارق العاده ای وجود ندارد که بتواند از بروز سرطان جلوگیری کند. بلکه، یک روش تغذیه ای کلی می تواند بسیار مفید باشد.

متخصصان بر این باورند که برخی غذاها می توانند با بستن راه رگ های خونی که سرطان را تغذیه می کنند، با بروز سرطان مبارزه کنند. این فرایند «آنژیوژنز» نام دارد.

با این حال، تغذیه حوزه پیچیده ای است، و اینکه یک غذا تا چه میزان می تواند در مبارزه با سرطان موثر باشد، بسته به چگونگی کشت، فراوری کردن، انبار کردن و پختن آن ماده غذایی متفاوت است.

برخی از مهم ترین گروه های غذایی ضد سرطان عبارتند از:

سبزیجات

مشاهدات میدانی نشان داده است که میان مصرف بالای سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان رابطه وجود دارد.

بسیاری از سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی های ضد سرطان هستند.

برای مثال، سبزیجات کروسیفری، شامل کلم بروکلی، گل کلم و کلم حاوی سولفورفان می باشند. نتایج نشان داده است که این ماده اندازه تومور را تا بیش از 50% در موش های آزمایشگاهی، کاهش می دهد.

سبزیجات دیگر، مانند گوجه ها و هویج، منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، شکم و ریه می شود.

میوه ها

به مانند سبزیجات، میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی ها هستند، که این مواد می توانند در جلوگیری از سرطان موثر باشند.

یک بررسی نشان داد که مصرف حداقل سه وعده از مرکبات در هفته خطر ابتلا به سرطان شکم را تا 28% کاهش می دهد.

دانه های کتان

دانه های کتان دارای تاثیر بازدارنده علیه برخی از انواع سرطان می باشند و حتی ممکن است گسترش سلول های سرطانی را نیز کاهش دهند.

برای مثال، مطالعه ای نشان داد که مردان مبتلا به سرطان پروستات که روزانه 30 گرم  – نزدیک به 4 ¼  قاشق غذاخوری – دانه روغنی کتان مصرف می کنند، در مقایسه با دیگر افراد مورد مطالعه، رشد و گسترش سرطان کمتری را تجربه می کنند.

نتایج مشابه آنچه ذکر شد، در زنان مبتلا به سرطان سینه مشاهده شد.

ادویه جات

برخی از مطالعات با لوله آزمایش و بر روی حیوانات نشان داد که دارچین احتمالا دارای محتویات ضد سرطان می باشد و از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

علاوه بر این، کورکومین، که در زردچوبه وجود دارد، می تواند در مبارزه با سرطان موثر باشد. یک مطالعه 30 روزه بر روی 44 فرد مبتلا به سرطان که درمان نشده اند، نشان داد که استفاده روزانه 4 گرم زردچوبه، بروز ضایعات سرطانی در روده بزرگ را تا 40% کاهش می دهد.

لوبیاها و حبوبات

لوبیاها و حبوبات سرشار از فیبر هستند. برخی از مطالعات بیانگر این است که مصرف زیاد این ماده غذایی ممکن است بدن را در مقابل سرطان روده بزرگ محافظت کند.

مطالعه ای بر 3500 فرد نشان داد که افرادی که بیشترین میزان حبوبات را مصرف می کنند، تا 50% کمتر در خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دارند.

آجیل ها

مصرف منظم آجیل ها ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

برای مثال، مطالعه ای که بر روی 19000 نفر انجام شد، نشان داد که افرادی که آجیل بیشتری مصرف می کنند، کمتر از دیگران در خطر مرگ ناشی از سرطان قرار دارند.

روغن زیتون

مطالعات زیادی حاکی از این هستند که بین روغن زیتون و کاهش خطر بروز سرطان رابطه معناداری وجود دارد.

بررسی وسیعی که از مطالعات میدانی انجام شد، نشان داد که افرادی که بیشترین میزان مصرف روغن زیتون را داشته اند، در مقایسه با دیگر افراد تحت بررسی، تا 42% کمتر در خطر ابتلا به سرطان قرار داشتند.

سیر

سیر حاوی آلیسین می باشد. در مطالعات تجربی که با استفاده از لوله آزمایش انجام شده، نشان داده شده است که آلیسین دارای محتویات ضد سرطان می باشد.

مطالعات دیگر، ارتباطی میان مصرف سیر با احتمال پایین بروز انواع خاصی از سرطان – سرطان شکم و سرطان پروستات –  پیدا کرده اند.

ماهی

شواهدی وجود دارد که خوردن ماهی تازه می تواند به سیستم دفاعی بدن در مقابل سرطان کمک کند. این امر احتمالا به دلیل چربی های سالمی است که می تواند التهاب در بدن را کاهش دهد.

بررسی بزرگی که از 41 مطالعه انجام شد، به این نتیجه دست یافت که خوردن منظم ماهی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 12% کاهش می دهد.

لبنیات

بسیاری از شواهد نشان می دهد که خوردن برخی از محصولات لبنی ممکن است از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بکاهد.

نوع و میزان لبنیاتی که مصرف شده است مهم است.

برای مثال، استفاده متوسط از محصولات لبنی با کیفیت، مانند شیر خام، محصولات ساخته شده از شیر تخمیر شده، و شیر بدست آمده از گاو تغذیه شده از چمن، ممکن است تاثیر حفاظتی در برابر بروز سرطان داشته باشد.

این قضیه به سبب سطح بالای اسیدهای چرب مفید، اسید لینولئیک کنجوج شده و ویتامین های قابل انحلال در چربی در محصولات لبنی، محتمل است.

از دیگر سو، استفاده زیاد از محصولات لبنی کارخانه ای و فراوری شده، می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری ها ، از جمله سرطان، را افزایش دهد.

دلیل این نتایج علمی به طور کامل کشف نشده است، اما ممکن است به سبب هورمون هایی باشد که از بدن گاو حامله در شیر وجود دارد.

خلاصه

هیچ غذایی به تنهایی نمی تواند از بدن در مقابل سرطان محافظت کند. با اینحال، داشتن رژیم غذایی سرشار از غذاهای سالم مختلف، مانند میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات، ادویه جات، چربی های سالم، ماهی تازه و لبنیات باکیفیت، می تواند خطر ابتلا به به سرطان را کاهش دهد.

با وجود تمامی راهکارهای تغذیه ای که برای مقابله با سرطان معرفی شد، راهکار قطعی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد. چنانچه علائمی از سرطان را در بدن خود مشاهده می کنید، برای ویزیت با بهترین متخصصان حوزه سرطان در ایران، اینجا کلیک کنید.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *