دوپامین و سروتونین چگونه بر خلق و خوی شما اثر می گذارند!

دوپامین و سروتونین چگونه بر خلق و خوی شما تاثیر گذارند!

دوپامین و سروتنین چگونه بر خلق و خوی شما اثر می گذارند!
دوپامین و سروتنین چگونه بر خلق و خوی شما اثر می گذارند!

تفاوت بین دوپامین و سروتونین چیست؟

دوپامین و سروتونین ، انتقال دهنده های عصبی

دوپامین و سروتونین هر دو انتقال دهنده های عصبی هستند. انتقال دهنده های عصبی پیام دهنده های شیمیایی هستند که توابع و فرآیندهای بی شماری را در بدن شما تنظیم می کنند. از خواب گرفته تا سوخت و ساز بدن.

دوپامین و سروتونین بر روی  بسیاری از چیزهای مشابه در بدن تأثیر می گذارند ، اما این کار به روش های متفاوتی انجام می شود. در این مقاله ، ما در مورد اختلاف بین دوپامین و سروتونین و تأثیر آین دو هورمون بر افسردگی ، گوارش ، خواب و موارد دیگر توضیحاتی به مخاطبان خود می دهیم.

 

دوپامین و سروتونین و افسردگی

افسردگی مانند سایر مشکلات روحی ، بیماری  پیچیده ای است که به علت عوامل مختلفی ایجاد می شود. هم دوپامین و هم سروتونین در افسردگی نقش دارند. اما کارشناسان هنوز سعی در کشف جزئیات آن دارند.


دوپامین

دوپامین در ایجاد انگیزه و پاداش نقش مهمی دارد. اگر تا کنون برای رسیدن به یک هدف سخت تلاش کرده اید ، احساس رضایت شما هنگامی که به هدف خود دست می یابید ، ناشی از هورمون مغزی دوپامین است.

برخی از علائم اصلی افسردگی عبارتند از:

  • بی انگیزگی ،
  • احساس مفید نبودن ،
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که پیش از این مورد علاقه شما بوده اند.

کارشناسان معتقدند که این علائم به اختلال در سیستم دوپامین شما مربوط می شود.  آنها همچنین معتقد هستند که این اختلال ممکن است ناشی از استرس ، درد یا ترومای کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

سروتونین

محققان بیش از پنج دهه ارتباط میان هورمون سروتونین و افسردگی را مطالعه کرده اند.  آنها در ابتدا معتقد بودند که سطح پایین سروتونین موجب افسردگی می شود ، اما اکنون می دانند که این طور نیست.

واقعیت پیچیده تر از این است. اگر چه پایین بودن سطح سروتونین  لزوماً باعث افسردگی نمی شود ، ولی افزایش سروتونین با استفاده از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)  یکی از مؤثر ترین درمان های افسردگی است.

در میان افراد مبتلا به افسردگی متوسط ​​تا شدید تنها 40 تا 60 درصد از افراد ،  بهبود علائم خود را پس از دریافت داروهای مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین  SSRI برای شش تا هشت هفته نشان می دهند. این نشان می دهد که افزایش سروتونین به سادگی تنها چیزی است که افسردگی را درمان می کند.  با این وجود تحقیقات نشان داده است که SSRI ها در طول زمان ، پردازش های احساسی عاطفی را افزایش می دهند و موجب تغییر در حالت خلقی می شوند.

عامل دیگر این است که محققان دریافته اند که افسردگی با التهاب در بدن همراه است. داروهای مهارکننده های بازجذب سروتونین انتخابی   SSRI ها اثرات ضد التهابی نیز دارند.

تفاوت اصلی  

  • سیستم عملکرد دوپامین به علایم خاص افسردگی مرتبط است. از جمله بی انگیزگی .
  • سروتونین در چگونگی احساسات شما تأثیر می گذارد. که می تواند خلق و خوی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 

سایر بیماری های روحی

نقش دوپامین و سروتنین در اختلال دو قطبی
نقش دوپامین و سروتنین در اختلال دو قطبی

دوپامین و سروتونین همچنین در بیماری های روحی دیگر به غیر از افسردگی نقش دارند.

دوپامین

تقریباً تمام تجربیات لذت بخش ، از خوردن یک غذای خوب و داشتن رابطه جنسی به علت  انتشار پیام رسان عصبی دوپامین است. این انتشار دوپامین  بخشی از آن چیزی است که باعث می شود که انسان به برخی از کارها معتاد شود.  مانند :

  • مواد مخدر ،
  • قمار ،
  • خريد كردن.

با گذشت زمان ، سیستم دوپامین شما ممکن است واکنش کمتری  نسبت به ماده یا فعالیتی داشته باشد که برای ایجاد ترشح بیشتر از آن استفاده می شود.  به عنوان مثال ممکن است با گذشت زمان فرد به مصرف مواد مخدر بیشتری نیاز داشته باشد. تا اثرات مشابهی را که پیش از این مقدار کمی از این مواد ایجاد می کرده است ، به دست آورد.

کارشناسان همچنین معتقدند که اختلال عملکرد سیستم دوپامین نقش مهمی در موارد زیر دارد :

سروتونین

در بررسی های انجام شده در سال  2014 ، سروتونین نیز به چندین بیماری روحی دیگر مرتبط بود. از جمله :

  • اختلالات اضطرابی ،
  • اوتیسم ،
  • اختلال دو قطبی.

محققان دریافتند که پایین بودن سطح سروتونین به طور خاص ، در مبتلا شدن افراد به اختلال وسواس اجباری (OCD) و اختلال اضطراب اجتماعی مرتبط می باشد. این امر باعث می شود که سروتونین در مغز کمتر تولید شود.

علاوه بر این ، آنها دریافتند افراد مبتلا به اوتیسم  بیشتر احتمال دارد که سطوح پایین تری از سروتونین در مناطق خاصی از مغز خود داشته باشند. اختلال دوقطبی نیز با فعالیت سروتونین مرتبط است. و ممکن است بر شدت علائم فرد تأثیر بگذارد.

تفاوت اصلی

ارتباط نزدیکی میان دوپامین و  لذت بردن شما وجود دارد. اختلال سیستم دوپامین ممکن است به اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنیا نیز کمک کند. سروتونین بر پردازش های عاطفی اثر می گذارد. که می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی خلق و خوی افراد داشته باشد.

 

دوپامین و سروتونین و گوارش

نقش دوپامین و سروتنین در گوارش
نقش دوپامین و سروتنین در گوارش

دوپامین و سروتونین فقط در مغز شما نیست ، روده های  شما نیز دارای دوپامین و سروتونین است که در هضم غذا نقش دارند.

دوپامین

نقش دوپامین در هضم پیچیده  است و به سختی می توان آن را فهمید. با این حال ، کارشناسان متوجه شده اند که این هورمون  به آزاد شدن انسولین از پانکراس کمک می کند. همچنین به حرکات روده کوچک و کولون شما کمک می کند تا غذا را از سیستم گوارش عبور دهد.  علاوه بر این ، دوپامین اثر محافظتی بر روی بافت مخاطی دستگاه گوارش شما دارد که می تواند به جلوگیری از زخم های پپتیک کمک کند.

تحقیقات بیشتری نیاز است تا به طور کامل درک کنیم که چطور ممکن است دوپامین بر سیستم هضم غذا تأثیر می گذارد.

سروتونین

روده شما حاوی حدود 95 درصد از سروتونین بدن شما است. هنگامی که غذا به روده کوچک وارد می شود ، این هورمون  آزاد می شود. در این جا سروتونین باعث تحریک انقباضات روده می شود. و توسط این انقباضات غذا به درون روده شما فرستاده می شود.

هنگامی که شما غذاهایی با باکتری های مضر یا آلرژن می خورید ، روده شما سروتونین اضافی آزاد می کند. سروتونین اضافی انقباضات روده شما را سریع تر می کند تا از مواد غذایی مضر خلاص شوید. که به طور معمول از طریق استفراغ یا اسهال غذای مضر از سیستم گوارش دفع می شود. از سوی دیگر، سطح پایین سروتونین در روده شما موجب یبوست می شود.

تحقیقات نشان داده است که داروهای مبتنی بر سروتونین می توانند به درمان بسیاری از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند. این داروها همچنین برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی استفاده می شوند.

تفاوت اصلی

در حالی که دوپامین و سروتونین در روده شما یافت می شوند ، سروتونین نقش بسیار مهمی در هضم دارد. این هورمون به تحریک انقباضات روده  کمک می کند. تا  مواد غذایی را در روده شما حرکت  دهند.

 

دوپامین و سروتونین و خواب

چرخه خواب  شما با یک غده کوچک در مغز به نام غده پینه آل تنظیم می شود. غده پینه آل سیگنال های نور و تاریکی را از طریق چشم ها دریافت و تفسیر می کند. پیام های شیمیایی این سیگنال ها را به تولید ملاتونین ، هورمونی که موجب خواب آلودگی می شود ، تفسیر می کنند.  غدد پینه آل گیرنده هایی برای دوپامین و سروتونین دارند.

دوپامین

دوپامین با بیداری مرتبط است. داروهایی مانند کوکائین و آمفتامین که سطح دوپامین را افزایش می دهند ، معمولا باعث افزایش هوشیاری افراد می شوند. علاوه بر این ، بیماری هایی مانند بیماری پارکینسون که تولید دوپامین را کاهش می دهند ، اغلب موجب خواب آلودگی می شوند.

دوپامین در غده پینه آل ، می تواند اثرات نوراپی نفرین را متوقف کند.  نوراپی نفرین ، انتقال دهنده عصبی است که در تولید و آزاد شدن ملاتونین دخالت دارد.

همچنین یک مطالعه انجام شده در سال  2012 دریافته است که محرومیت از خواب ، دسترسی به انواع خاصی از گیرنده های دوپامین را کاهش می دهد. اگر تعداد گیرنده ها کم باشد جایی برای قرار گرفتن نخواهد داشت.  و بیدار شدن تبدیل به یک کار سخت خواهد شد.

سروتونین

نقش سروتونین در تنظیم چرخه خواب و خوابیدن پیچیده است. سروتونین در خوابیدن نقش مؤثری دارد ، و در عین حال می تواند مانع خواب شما شود. چگونگی تأثیر سروتونین بر خواب به قسمتی از مغز بستگی دارد که سروتونین را تولید می کند.  همچنین به  نوع گیرنده های سروتونین و چندین عامل دیگر نیز بستگی دارد.

بالا بودن سطح سروتونین در بخشی از مغز شما به نام هسته دورسال رافه ، با بیداری مرتبط است. با این حال ، تجمع سروتونین در این بخش از مغز به مرور زمان ممکن است باعث شود که شما بخوابید.

سروتونین همچنین در پیشگیری از حرکت سریع چشم (REM) در هنگام خواب مؤثر است.  مطالعات نشان داده است که افزایش سروتونین از طریق استفاده از  SSRI، خواب REM را کاهش می دهد.

در حالی که به نظر می رسد سروتونین هم موجب خواب و هم بیدار نگه داشتن شما می شود ، یک پیش ماده شیمیایی برای ملاتونین ، هورمون اصلی خواب می باشد. بدن شما برای ساخت ملاتونین نیاز به تولید سروتونین از غده پینه آل دارد.

تفاوت اصلی

دوپامین و سروتونین در چرخه خواب و خوابیدن شما نقش مؤثری دارند. دوپامین می تواند نوراپی نفرین را مهار کند.  و باعث هوشیاری بیشتر می شود. سروتونین در بیداری ، شروع خواب و جلوگیری از خواب REM مؤثر است. سروتونین همچنین برای تولید ملاتونین لازم است.

 

چگونه سطح دوپامین و سروتونین را افزایش دهیم؟

مغز یک سیستم پیچیده از نورون ها است که از طریق انتشار و جذب مواد شیمیایی شناخته شده به عنوان انتقال دهنده های عصبی ارتباط برقرار می کند. دو تا از این انتقال دهنده های عصبی ، دوپامین و سروتونین نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ، خواب ، اشتها ، حرکت و حالت دارند.

داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی با جلوگیری از جذب سروتونین توسط نورون ها و حفظ بیشتر آن در مغز به بهبود حال و کاهش علائم افسردگی عمل می کنند.

دوپامین همچنین در بهبود خلق و خو نقش خاصی دارد. به ویژه توانایی لذت بردن و همچنین احساسات دیگر. خوشبختانه شما می توانید تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنید که می تواند سطح دوپامین و سروتونین را افزایش دهد.

 

فعالیت بدنی منظم

فعالیت بدنی منظم را حداقل برای 30 دقیقه پنج روز در هفته انجام دهید. این کار به  عملکرد بهبود یافته سروتونین در مغز منجر می شود. ورزش منظم مقدار تریپتوفان را افزایش می دهد که یک پیشرونده از سروتونین است. این اثر پس از انجام تمرین همچنان ادامه دارد. و نشان می دهد که سطح سروتونین نیز در مغز افزایش می یابد.

 

قرار گرفتن در معرض نور

قرار گرفتن در معرض نور را افزایش دهید.   قرار گرفتن در معرض نورهایی مانند نور خورشید موجب افزایش سطح سروتونین در مغز می شود. در نسل های گذشته ، بسیاری از کارها از جمله کشاورزی در خارج از خانه انجام می گرفت. در حال حاضر، مردم بیشتر زمانی که در داخل خانه هستند  کار می کنند. در نتیجه تعداد بیشتری از افراد به افسردگی مبتلا می شوند.

 

شرکت در فعالیت های لذت بخش

مشارکت در فعالیت هایی که شما را خوشحال می کند ، همبستگی بین سطح خوشبختی و میزان ترشح سروتونین در مغز را نشان می دهد. این امر نشاندهنده این است که تغییرات در خلق و خو می تواند سطح سروتونین را افزایش دهد.  خودتان را سرگرم کنید. شما می توانید ازشرکت در فعالیت های مورد علاقه خود لذت ببرید. و همچنین ممکن است لازم باشد به دنبال کمک حرفه ای به شکل روان درمانی باشید.

 

رژیم غذایی مناسب

رعایت یک رژیم غذایی مناسب حاوی غذاهای سرشار از پیش ماده های دوپامین و اجتناب از مواد غذایی که باعث پایین آمدن سطح دوپامین می شوند به افزایش سطح دوپامین و سروتونین کمک می کند. غذاهای حاوی پیش ماده های دوپامین شامل بادام ، آوکادو ، محصولات لبنی و تخمه کدو تنبل می باشند.

این غذاها حاوی اسید های آمینه هستند که مغز برای تولید دوپامین از آنها استفاده می کند.  رعایت یک رژیم غذایی سالم که این مواد غذایی را شامل می شود و مصرف نکردن غذاهای فرآوری شده با قند و چربی های اشباع شده به شما کمک خواهد کرد.

 

مقابله با استرس

یاد بگیرید به طور مؤثر با استرس مقابله کنید. تکنیک هایی مانند تصویر سازی و مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا با استرس های زندگی مقابله کنید تا سلامتی خود را حفظ کنید. استرس باعث تخریب دوپامین در مغز می شود. علاوه بر این ، استرس اغلب تأثیر منفی بر روی الگوهای خواب دارد که منجر به استرس بیشتری می شود و بر میزان دوپامین و سروتونین تأثیر میگذارد.

 

هشدارها

قبل از تغییرات شیوه زندگی ، با دکتر معالج خود مشورت کنید. اگر در معرض افسردگی هستید که باعث اختلال در عملکرد روزمره شما می شود ، به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر به فکر خودکشی افتاده اید ، بلافاصله از یک پزشک کمک بگیرید.

 

رژیم غذایی حاوی سروتونین

رژیم غذایی حاوی سروتونین
رژیم غذایی حاوی سروتونین

سروتونین چیست؟

سروتونین یک پیام رسان شیمیایی است که  به تولید الگوهای خواب سالم و همچنین افزایش خلق و خوی شما کمک می کند.  مطالعات نشان می دهد که سطح سروتونین می تواند بر خلق و خو و رفتار افراد تأثیر بگذارد . این مواد شیمیایی به طور معمول با احساس خوب و عمر طولانی تر ارتباط دارد. مکمل ها می توانند سطوح سروتونین شما را از طریق اسید آمینه تریپتوفان افزایش دهند. سروتونین از تریپتوفان سنتز می شود.

اما یک رویکرد طبیعی تر برای افزایش سطح سروتونین این است که شما می توانید سعی کنید غذاهای حاوی اسید آمینه تریپتوفان بخورید. کاهش تریپتوفان در افرادی که اختلالات خلقی مثل افسردگی و اضطراب دارند ، سطح سروتونین مغز را کاهش می دهد.

غذاهای زیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان هستند :

تخم مرغ

بر طبق تحقیقات اخیر، پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند به میزان قابل توجهی سطح پلاسبو تریپتوفان شما را افزایش دهد. زرده تخم مرغ دارای سطح بالایی از تریپتوفان و تیروزین ، کولین ، بیوتین ، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی می باشد. که مهم ترین مزایای سلامتی و خواص آنتی اکسیدانی موجود در تخم مرغ ها است.

پنیر

پنیر منبع دیگری از تریپتوفان است که مصرف آن به افزایش سروتونین کمک می کند.

آناناس

آناناس منبع اصلی بروملائین ، پروتئینی است که می تواند عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد. و همچنین سرفه را کاهش می دهد. آناناس و نارگیل را با هم مصرف کنید.

توفو

محصولات سویا منابع سرشار از تریپتوفان هستند. شما می توانید توفو را جایگزین تقریباً همه پروتئین ها کنید. توفو یک منبع عالی برای تریپتوفان برای گیاه خواران و وگان ها است. برخی از توفوها سرشار از کلسیم هستند که باعث افزایش چشم گیرکلسیم بدن می شوند.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا سرشار از تریپتوفان است. ماهی قزل آلا را با تخم مرغ و شیر سوخاری کرده و میل کنید.  ماهی قزل آلا همچنین دارای مزایای تغذیه ای دیگری مانند کمک به کاهش کلسترول ، کاهش فشار خون و منبعی برای اسیدهای چرب امگا 3 است.

آجیل و دانه ها

آجیل ها و همه دانه ها حاوی تریپتوفان هستند. مطالعات نشان می دهد که خوردن تنها تعداد انگشت شماری از آجیل در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان ، بیماری های قلبی و مشکلات تنفسی را کاهش دهد. این دانه ها همچنین منابع خوبی از فیبر، ویتامین ها ، و آنتی اکسیدان ها هستند. از کوکی های بلغور جو دوسر با کره بادام زمینی نیز می توانید برای دسراستفاده کنید.

بوقلمون

دلایل زیادی وجود دارد که غذای روز شکرگزاری مسیحیان سرشار از تریپتوفان است.

 

روش هایی برای افزایش دوپامین و سروتونین

غذا و مکمل ها تنها راه افزایش سطح سروتونین نیستند. سایر روش های افزایش سروتونین در بدن عبارت هستند از :

ورزش: تحقیقات  نشان می دهد که ورزش منظم می تواند اثرات ضد افسردگی داشته باشد.

آفتاب: نور درمانی یک درمان معمول برای افسردگی های فصلی است. تحقیقات نشان می دهد که رابطه ای میان قرار گرفتن در معرض نور روشن و سطح سروتونین وجود دارد. برای بهتر خوابیدن ، و یا برای افزایش خلق و خوی خود ، سعی کنید چند ساعتی را در نور روز در خارج از خانه سپری کنید.

مثبت بودن: تحقیقات نشان می دهد که مثبت اندیشی در زندگی روزمره می تواند سطح سروتونین شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

باکتری های روده ای: یک رژیم غذایی با فیبر بالا مصرف کنید. تا بدن تان بتواند از باکتری های سالم روده استفاده کند که در افزایش سطح سروتونین از طریق محور روده و مغز نقش دارند. پروبیوتیک های تکمیلی نیز ممکن است در افزایش  سطح سروتونین نقش داشته باشند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

لینک منبع

لینک منبع 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «دوپامین و سروتونین چگونه بر خلق و خوی شما اثر می گذارند!»

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      هر دو در ایجاد افسردگی نقش مهمی دارند. تفاوت اصلی اختلال عملکرد سیستم دوپامین با علائم خاصی از افسردگی از جمله انگیزه کم همراه است.سروتونین در نحوه پردازش احساسات شما نقش دارد که می تواند بر روحیه کلی شما تاثیر بگذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *