آیا می دانستید پروبیوتیک ها باعث کاهش اضطراب می شوند؟

آیا می دانستید پروبیوتیک ها باعث کاهش اضطراب می شوند؟
آیا می دانستید پروبیوتیک ها باعث کاهش اضطراب می شوند؟

پروبیوتیک ها یا باکتری های زنده مفید که به بدن معرفی می شوند، به طور فزاینده ای به عنوان راهی برای بهبود سلامت محبوب شده اند. بررسی های قبلی نشان داده اند که یک رابطه مستقیم بین میکروب های روده و سیستم عصبی مرکزی وجود دارد. در حال حاضر محققان دانشگاه میسوری با استفاده از مدل گورخر ماهی تعیین کردند که پروبیوتیک موجود در مکمل ها و ماست می تواند اضطراب را کنترل کند.

بررسی چگونگی تاثیر باکتری روده بر روی رفتار گورخر ماهی باعث درک بهتر تاثیر پروبیوتیک ها بر روی سیستم عصبی مرکزی در انسان شد. نتایج این تحقیق اخیرا در گزارشات علمی مجله طبیعت منتشر شده است.

آرو اریکسون، مدیر مرکز MU Metagenomics و استادیار پژوهش در گروه دامپزشکی پاتوبیولوژی، در این باره می گوید: ” گورخرماهی گونه هایی برای مطالعات عصبی – رفتاری هستند که استفاده از آنها در مصرف دارو به خوبی تثبیت شده است. بررسی های ما نشان داده اند که پروبیوتیک های ساده که به طور معمول استفاده می کنیم و برای هماهنگی دستگاه گوارش مفید هستند، باعث کاهش سطح استرس و اضطراب نیز می شوند.

در مجموعه ای از بررسی ها محققان رفتار گورخر ماهی را پس از مصرف مقداری لاکتوباسیلوس پلانتاروم، یک باکتری رایج موجود در ماست و مکمل های پروبیوتیک، مورد بررسی قرار دادند. در اولین بررسی دانشمندان باکتری را به برخی مخزن های محل زندگی گورخرماهی افزودند و مخزن های دیگر هیچ باکتری و پروبیوتیکی دریافت نکردند. سپس محققان عوامل استرس زای محیطی را به هر دو مخزن اعمال کردند، از جمله کم کردن آب مخزن و یا ازدحام بیش از اندازه در داخل مخزن.

محققان هر روز یک عامل استرس زای متفاوت به مخزن ها اعمال می کردند، این عوامل الگوهای رایج محیطی بودند، مانند اضطراب از انزوا و تغییر درجه حرارت، بنابراین این آزمایش ها به نحوی با انسان نیز در ارتباط بود.

با تجزیه و تحلیل هر دو گروه ماهی ها تیم تحقیقاتی دریافتند که ماهی های دریافت کننده مکمل های پروبیوتیک استرس کمتری از خود نشان می دادند.

با اندازه گیری ژن های مربوط به اضطراب، آزمایش ها قادر به پیش بینی میزان تاثیر پروبیوتیک ها بود و تاثیر مثبتی بر روی رفتار ماهی ها داشت. به ویژه اینکه باکتری های موجود در روده مسیر مربوط به ژن های استرس را در ماهی ها تغییر دادند و مسیر سیگنال انتقال دهنده های عصبی خاص را افزایش دادند.

برای بررسی بیشتر این نظریه محققان حرکات ماهی ها را در مخازن با استفاده از تصویربرداری های کامپیوتری اندازه گیری کردند. بررسی های قبل مربوط به رفتار ماهی ها نشان داد ماهی هایی که تحت فشار و اضطراب هستند، تمایل دارند زمان بیشتری را در کف مخزن سپری کنند. زمانی که ماهی ها پروبیوتیک دریافت کردند، زمان بیشتری را در سطح مخزن سپری می کنند – تغییر در رفتار آنها نشان می داد که اضطراب کمتری دارند.

با استفاده از این ماهی ها محققان موقعیتی نسبتا ارزان برای آزمایش دیگر انواع باکتری ها و پروبیوتیک ها و مزایای آنها بر روی سیستم های بدن پیدا کردند.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

ارائه خدمات دارویی و غیردارویی در مرکز سلامت روان رستا – آلومینا در کرج


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *