درمان اسکولیوز با جراحی

اسکولیوز در بزرگسالان

اسکولیوز یک انحنای بیرونی ستون فقرات است که اغلب در حین رشد قبل از بلوغ اتفاق می افتد. گرچه  اسکولیوز می تواند ناشی از شرایطی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی باشد، علت بیشتر اسکولیوز ها ناشناخته است.این یک عارضه دردناک است که هم بر ظاهر شما تاثیر می گذارد ، هم می تواند چالش برانگیز باشد. با ما همراه باشید تا جنبه های مختلف این عارضه و چگونگی درمان آن ها را بررسی کنیم .

اکثر موارد اسکولیوز خفیف هستند، اما برخی از کودکان دچار انحرافات ستون فقراتی می شوند که در طول بزرگ شدن آن ها همچنان وخیم تر می شوند . اسکولیوز شدید می تواند بسیار ناتوان کننده باشد  . منحنی شدید ستون فقرات می تواند مقدار فضای آزاد داخل قفسه سینه را کاهش دهد و باعث می شود که ریه ها نتوانند به درستی عمل کنند.

کودکان مبتلا به اسکولیوز خفیف ، معمولا با اشعه ایکس کنترل می شوند تا ببینند آیا منحنی آن ها بدتر می شود یا خیر . در بسیاری از موارد، درمان لازم نیست. بعضی از بچه ها باید برای جلوگیری از بدتر شدن منحنی، از یک برس استفاده کنند. دیگر کودکان ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند تا اسکولیوز را از بدتر شدن و وخیم تر شدن جلوگیری کنند .

اسکولیوز
اسکولیوز

علائم اسکولیوز

  • شانه های نا برابر
  • یک استخوان شانه از دیگری برجسته تر است
  • کمر نابرابر
  • یک طرف لگن از دیگری بالاتر است

اگر منحنی اسکولیوز بدتر شود ،علاوه بر این که این انحنا پهلو به پهلو می شود ، ستون فقرات هم میچرخد

این باعث می شود که دنده ها در یک طرف بدن جلوتر از طرف دیگر باشند .

 

علت بروز اسکولیوز

پزشکان نمی دانند علت شایع ترین نوع اسکولیوز چیست – گرچه به نظر می رسد عوامل ارثی نقش مهمی در بروز آن دارند  چرا که این اختلال در خانواده ها از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شود . انواع کمتر شایع اسکولیوز ممکن است ناشی از موارد زیر باشند :

  • عارضه های عصبی-عضلانی، مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی
  • نقایص مادرزادی که بر رشد  استخوان های ستون فقرات اثر می گذارند
  • آسیب های جدی و عفونت های ستون فقرات
اسکولیوز
اسکولیوز

عوامل تشدید

عوامل تشدید برای توسعه شایع ترین نوع اسکولیوز عبارتند از:

  • سن : علائم و نشانه ها به طور معمول در طول رشد ناگهانی رخ می دهد که قبل از بلوغ اتفاق می افتد.
  • جنسیت : گرچه پسران و دختران به یک اندازه به اسکولیوز خفیف مبتلا می شوند اما دختران در معرض خطر بیشتری برای بدتر شدن انحنا هستند و نیاز به درمان دارند .
  • سابقه خانوادگی: اسکولیوز می تواند ارثی باشد اما بیشتر بچه هایی که به اسکولیوز مبتلا هستند سابقه این بیماری را در خانواده خود ندارند

اسکولیوز خفیف

گرچه  اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز مبتلا به  شکل خفیف این اختلال هستند، اسکولیوز گاهی اوقات باعث عوارض زیر  می شود، از جمله:

  • آسیب های ریه و قلب : در اسکولیوز شدید، قفسه سینه ممکن است به ریه ها و قلب فشار آورده و موجب شود که تنفس سخت تر شده و قلب سخت تر پمپاژ کند.
  • مشکلات کمر: بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز احتمال دارد که درد کمر وخیم تری نسبت به دیگران داشته باشند
  • ظاهر : همان طور که اسکولیوز بدتر می شود، می تواند تغییرات قابل توجهی را ایجاد کند – از جمله شانه های نا همسان ، دنده های برجسته و لگن نا همسان . افراد مبتلا به اسکولیوز اغلب در مورد ظاهر خود آگاهی کافی دارند  .
اسکولیوز
اسکولیوز

درمان اسکولیوز چیست ؟

اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز دارای منحنی های خفیفی هستند و احتمالا نیازی به درمان یا جراحی نخواهند داشت. کودکان مبتلا به اسکولیوز خفیف ممکن است هر چهار تا شش ماه نیاز به معاینه داشته باشند  تا ببینند آیا انحنای ستون فقرات آنها تغییر کرده است یا خیر.

در حالی که راهنمایی هایی برای اسکولیوز خفیف، متوسط و شدید وجود دارد، تصمیم به شروع درمان همیشه بر اساس ویژگی های فردی صورت می گیرد. عواملي كه بايد مورد توجه قرار گيرند عبارتند از:

  • جنسیت : دختران بیش از پسران در معرض خطر پیشرفت این عارضه هستند
  • شدت انحنا : انحناهای برزگ تر به مرور زمان بدتر می شوند
  • الگوی منحنی، منحنی های دوگانه، که همچنین به عنوان منحنی S شکل شناخته می شود، اغلب بدتر از منحنی C شکل هستند .
  • مکان انحنا : منحنی های واقع در مرکز (قفسه سینه) بخش ستون فقرات اغلب از منحنی های در بخش بالایی یا پایین تر از ستون فقرات بدتر می شوند.
  • بلوغ . اگر استخوان های یک کودک رشد کرده اند، خطر پیشرفت انحنا  کم است. این بدان معنی است که بریس بیشترین  تاثیر را در کودکانی دارند که استخوان هایشان هنوز در حال رشد است .

 

بریس اسکولیوز

اگر استخوان های کودک شما هنوز در حال رشد است و اسکولیوز خفیف دارد، ممکن است پزشک شما را به بریس توصیه کند . با استفاده از این شیوه ، اسکولیوز درمان نمی شود  یا این که  منحنی را معکوس نمیکند، اما معمولا مانع پیشرفت بیشتر انحنا میشود.

رایج ترین نوع بریس  از پلاستیک ساخته شده است و برای مطابقت با بدن طراحی شده است. این بریس در زیر لباس معمولا مشخص نیست ، چرا  که زیر بازوها و اطراف قفسه سینه، پشت و کمر قرار دارد.

بیشتر بریس ها باید شب و روز پوشیده شوند .هرچه ساعات بیشتری در روز آن را بپوشید اثرات مثبت بریس افزایش پیدا می کند . كودكانی كه از بریس استفاده می كنند می توانند در اکثر فعالیت ها مشاركت داشته و محدودیت های اندكی داشته باشند. اگر لازم است، در طول ورزش یا دیگر فعالیت های جسمانی بریس را از تن بیرون بیاورند

بریس ها معمولا  پس از توقف رشد  استخوان ها بدون استفاده می شوند.این مسئله معمولا :

  • تقریبا دو سال پس از اولین باری که دختران پریود می شوند
  • هنگامی که پسران به طور روزانه نیاز به اصلاح صورت دارند
  • هنگامی که دیگر احتمال رشد و تغییرات قدی نیست

 

جراحی اسکولیوز

اسکولیوز وخیم معمولا با گذر زمان پیشرفت می کند، بنابراین پزشک متخصص اسکولیوز ممکن است عمل جراحی اسکولیوز را برای کاهش شدت انحنای ستون فقرات و جلوگیری از بدتر شدن آن انجام دهد. رایج ترین  نوع جراحی اسکوليوز، هم جوشی ستون فقرات است.

در هم جوشی ستون فقرات، جراحان دو یا چند استخوان در ستون فقرات (مهره ها) را با یکدیگر متصل می کنند تا بتوانند مستقل از هم حرکت کنند. قطعات استخوان یا مواد مشابه استخوان بین مهره ها قرار می گیرند.

اگر اسکولیوز در سن جوانی به سرعت و پیشرفت داشته باشد  ، جراحان می توانند میله ای را نصب کنند که می تواند در طول رشد کودک تنظیم شود. این میله رشد به قسمت های بالا و پایین انحنای ستون فقرات متصل می شود و معمولا هر شش ماه طول می کشد.

عوارض جراحی ستون فقرات ممکن است شامل خونریزی، عفونت، درد یا آسیب عصبی باشد. به ندرت،ممکن است  استخوان نتواند بهبود یابد  و جراحی دیگری ممکن است مورد نیاز باشد.

بهترین جراحان اسکولیوز در تهران

متخصص طب فیزیکی می تواند به بهترین نحو به درمان این عارضه بپردازد.اگر به دنبال بهترین جراحان اسکولیوز در تهران می گردید اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «درمان اسکولیوز با جراحی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *