بیرون زدگی چرا ایجاد می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ | بهترین جراح ارتوپدی

بیرون زدگی دیسک

یکی از دلایل مهم کمردرد یا گردن درد، بیرون زدگی دیسک های بین مهره ای است. این اتفاق غالبا در کمر یا در دیسک های کوچکتر گردن رخ می دهد. هرچند یک دیسک بیرون زده می تواند گاهی بسیار دردناک باشد، اما اکثر مردم پس از تنها چند ماه درمان های غیر جراحی، احساس بهبود زیادی می کنند.

دیسک بین مهره ای چیست؟

دیسک های بین مهره ای، بافتی نرم و شبیه لاستیک هستند که بین بافت سخت مهره های استخوانی در ستون مهره ها قرار گرفته اند. دیسک های بین مهره ای به ستون فقرات امکان خم و راست شدن را می دهند و همچنین مثل یک ضربه گیر عمل می کنند.

دیسک های ناحیه ی کمر، از یک حلقه ی سفت استخوانی در بیرون (annulus) و بافتی شبیه ژل در داخل (nucleus) تشکیل شده اند. در بین مهره های گردنی، دیسک ها مشابه این اما در اندازه ای کوچکتر هستند.

بیرون زدگی دیسک
آناتومی دیسک ستون فقرات

علت بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی یا تخریب دیسک، زمانی اتفاق می افتد که ناحیه ی مرکزی دیسک (nucleus) به بخش بیرونی آن فشار می آورد و یا فشار آن به کانال نخاعی بر می گردد. این مساله، باعث فشار آمدن به اعصاب نخاعی می شود. اعصاب نخاعی به حتی کوچکترین میزان فشار نیز حساس اند. این فشار باعث بروز درد، بی حسی و یا ضعف در یک یا هر دو پا می شود.

بهترین دکتر دسک کمر
بیرون زدگی یا پارگی دیسک

فاکتور های خطر ساز

در کودکان و جوانان، دیسک ها از میزان آب بیشتری تشکیل شده اند. با افزایش سن انسان، حجم آب در دیسک های بین مهره ای کاهش می یابد و این مساله باعث خشکی و سفتی آنها می شود. همچنین دیسک ها شروع به کوچکتر شدن می کنند که باعث کاهش فضای بین مهره ها می گردد.

مواردی که باعث ضعیف تر شدن دیسک ها می شود عبارت اند از:

  • بلند کردن اجسام سنگین به روش نامناسب
  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن شدید که باعث افزایش فشار به مهره های پایینی می شود
  • فشار ناگهانی (هرچند شدید نباشد)
  • فعالیت های شدید و تکرار شونده

 

علائم بیرون زدگی دیسک

در کمر

بسیاری از مردم دچار کمردرد هستند. اما درد، تنها علامت تشخیص بیرون زدگی دیسک نیست. اگر کمردرد شما ناشی از افتادن یا وارد شدن ضربه به کمرتان است، حتما به پزشکتان مراجعه کنید. یکی از معمول ترین علائم بیرون زدگی دیسک کمر، درد عصب سیاتیک است. این درد بسیار تیز و تیرکشنده است که از ناحیه ی نشیمنگاه تا پایین یک یا هر دو پا ادامه پیدا می کند. درد عصب سیاتیک به دلیل فشار به اعصاب نخاعی ایجاد می شود.

علائم دیگر بیرون زدگی دیسک در کمر شامل موارد زیر هستند:

  • کمردرد
  • احساس ضعف در پا
  • احساس سوزن سوزن شدن و یا بی حسی در یک یا هر دو پا
  • بی اختیاری ادرار یا مدفوع

که علامت آخر بسیار مهم است و احتمالا دیگر مشکلاتی هم در این رابطه وجود دارد. اگر دچار بی اختیاری ادرار یا مدفوع شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

در گردن

مثل کمردرد، درد گردن نیز ممکن است پدید بیاید. وقتی بر روی یکی از اعصاب گردن فشار می آید، ماهیچه های بین گردن و شانه دچار درد می شوند. گاهی این درد تا پایین یک یا هر دو دست نیز احساس می شود.

دیگر علائم بیرون زدگی دیسک گردن عبارت اند از:

  • ضعف یا هر دو دست
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک یا دست
  • احساس سوزش همراه با درد در شانه، گردن و یا دست ها
درد دیسک گردن

معاینه ی پزشک

برای تشخیص بیرون زدگی دیسک، پزشک شما اطلاعات کاملی از سابقه ی پزشکی از شما درخواست می کند و معاینه ی کاملی را نیز انجام می دهد. معاینه، به تشخیص اینکه کدام عصب تحت فشار است، کمک می کند. برای اطمینان یافتن از تشخیص، پزشک معمولا درخواست انجام MRI را می دهد. MRI  باعث می شود که تصویری دقیق از بافت های نرم بدن (همچون دیسک ها، اعصاب و غیره) بدست بیاید.

درمان

درمان های غیر جراحی

درمان های غیر جراحی، در درمان علائم بسیاری از بیماران دچار بیرون زدگی دیسک موثر هستند. بیشتر گردند درد یا کمر درد ها با اقدامات ساده ای رفع می شوند یا بهبود می یابند.

این اقدامات شامل موارد زیر می شوند:

  1. استراحت و استفاده از داروهای مسکن معمولی
  2. استفاده از داروهای شل کننده ی عضلات، مسکن، ضد ورم تحت نظر پزشک
  3. استفاده از کمپرس سرد بر روی موضع به مدت چند بار در روز و هر بار کمتر از 20 دقیقه
  4. بعد از ایجاد گرفتگی عضلات (ناشی از بیرون زدگی دیسک)، استفاده از کمپرس گرم بر روی موضع

هرگونه فعالیت فیزیکی باید آهسته و کنترل شده انجام شود؛ به خصوص خم شدن به جلو و بلند کردن جسم سنگین. این کار، ما را مطمئن می سازد که علائم باز نمی گردند. همچنین لازم است تا پیاده روی های کوتاه انجام دهید و از نشستن برای مدت طولانی پرهیز کنید. برای رفع کمردرد، انجام ورزش هایی که ماهیچه های پشت و شکم را تقویت می کنند، بسیار مفید است. برای گردن درد نیز ورزش و انجام تمرینات کششی بسیار موثر است. برای جلوگیری از وقوع درد در آینده، یادگیری و به کار بستن تکنیک های درست ایستادن، درست نشستن و بلند کردن اجسام بسیار مهم است.

اگر درمان های غیر جراحی مفید واقع نشدند، تزریق دوره ای داروهایی که مشابه کورتیزون، به کاهش درد و تحریک عصب ها و همچنین افزایش توانایی بریا انجام ورزش های لازم و یا فیزیوتراپی، بسیار کمک خواهد کرد. این تزریقات به صورت دوره های چند هفته ای انجام می شوند.

بهترین کلینیک فیزیوتراپی
فیزیوتراپی برای دیسک بیرون زده

درمان های جراحی

تنها درصد کمی از بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک، عمل جراحی انجام می دهند. جراحی ستون فقرات، تنها بعد از انجام تعداد زیادی از درمان های غیر جراحی و نتیجه نگرفتن از آنها توصیه می شود.

میکرو دیسککتومی کمر: این جراحی، یکی از معمول ترین جراحی ها برای درمان بیرون زدگی دیسک های کمر است. این جراحی شامل خارج کردن بخشی از دیسک بیرون زده ای است که به اعصاب نخاعی فشار می آورد.

دیسککتومی گردن و ادغام: این جراحی، برای درمان بیرون زدگی دیسک های گردن به کار می رود. برای برداشتن فشار از روی عصب، کل دیسک بیرون زده خارج می شود و فضای دیسک (بین مهره ها) را استخوان پر می کند. ممکن است برای حفاظت از نخاع، از اتصالی فلزی نیز استفاده شود.

ترجمه و تحقیق: امیلی احمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *