همه چیز درباره ی جراحی تعویض مفصل زانو: مصاحبه با بهترین جراح ارتوپد

چه موقع باید تصمیم به جراحی تعویض مفصل زانو گرفت؟

اگر شما به آرتروز زانو مبتلا هستید، جراحی تعویض مفصل اولین راه درمانی که به شما پیشنهاد می شود نیست. بلکه ابتدا درمان های متفاوتی برای شما درنظر گرفته می شود. ممکن است داروهای ضدالتهاب مفصل، مسکن و در مراحل بعدی، داروهای مفصل ساز برای شما تجویز شود. در مراحل پیشرفته تر آرتروز، ممکن است شما از انجام فعالیت هایی که به زانو هایتان فشار می آورند – مثل بالا رفتن و پایین رفتن از پله و سطوح شیب دار، دویدن و ورزش های سنگین – منع شوید. گاه حتی ممکن است مجبور شوید با عصا راه بروید یا کورتیزون تزریق کنید و درصورت داشتن اضافه وزن، احتمالا به شما توصیه خواهد شد که وزن خود را کمی کاهش دهید تا از فشار بیشتر بر روی زانو جلوگیری شود.

اما اگر همه ی این درمان ها را امتحان کرده اید و  همچنان زانو درد شدید دارید، حتی اول صبح، پیش از اینکه از رخت خواب بیرون بیایید. یا اگر زانوی شما ورم کرده است و شروع به پرانتزی شدن کرده، شاید جراحی تعویض مفصل زانو برای شما مناسب باشد.

تعویض مفصل زانو
آرتروز زانو

آیا تعویض مفصل زانو برای من لازم است؟

جراحی مفصل زانو، پر تکرار ترین جراحی تعویض مفصل در دنیاست. اما تصمیم گیری انجام این عمل ساده نیست. ابتدا باید پرونده ی پزشکی شما به طور کامل بررسی شود؛ از سلامت عمومی گرفته تا همه ی آزمایشات و عکس های مرتبط به زانو های شما.

جراح ارتوپد شما همچنین باید معاینات دقیقی انجام دهد تا فاصله ی زانوها از هم، طریقه ی قرارگیری پاها و دامنه ی حرکت، قدرت و استقامت مفاصل شما را به طور کامل اندازه گیری کند. عکس رادیولوژی در این تصمیم بسیار موثر خواهد بود، چرا که آسیب یا تغییر شکل استخوان در آن به خوبی مشخص می شود. هرچند که برای بررسی نهایی و دقیق تر بافت های نرم اطراف مفصل، احتمالا مجبور خواهید شد عکس MRI نیز تهیه کنید. همچنین گاهی انجام آزمایش خون نیز ضروری است.

 

انتخاب شما:

اگر پزشک شما توصیه کرد جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهید، می توانید درباره ی جزئیات آن، مراقبت های بعد از عمل، مشکلات احتمالی و غیره در ادامه ی همین مقاله اطلاعات کسب کنید. اگر اضافه وزن شدید دارید، احتمالا به شما توصیه خواهد شد که وزن خود را کمی کاهش دهید.

چنانچه پزشک شما انجام جراحی را مناسب تشخیص نداد، می توانید درباره ی راهکار های جایگزین همچون جراحی آرتروسکوپی، جلوگیری از تخریب بیشتر مفصل، یا جراحی تعویض بخشی از مفصل زانو با او صحبت کنید.

 

جراحی تعویض مفصل زانو: مراحل و مراقبت ها

در اتاق عمل چه اتفاقی می افتد؟

شما بیهوش می شوید، یا اینکه بیحسی از کمر به پایین دریافت می کنید. جراحی تعویض مفصل زانو معمولا بین 1 تا 2 ساعت به طول می انجامد. جراح جلوی زانوی شما را برش می دهد، قسمت های تخریب شده ی مفصل شما را خارج می کند، مفصل مصنوعی را جایگزین می کند و به سر استخوان های شما می چسباند. پس از بخیه ی قسمت های برش خورده، شما ابتدا به اتاق ریکاوری و سپس به بخش منتقل می شوید.

جراحی مفصل زانو
تعویض مفصل زانو: در حین جراحی

بعد از عمل: به هوش آمدن

ممکن است یک کیسه ی خروج خون در اطراف زانوی خود مشاهده کنید، تا خونریزی را از محدوده ی عمل خارج کرده و از ورم و ایجاد درد جلوگیری نماید. همچنین به شما سرم تزریق خواهند کرد تا فشار خون شما را به حالت نرمال برگردد و داروهای مسکن شما را نیز داخل آن بریزند. ممکن است سوند مثانه نیز به شما وصل کرده باشند. معمولا پس از عمل تعویض مفصل زانو، جوراب های واریس به بیمار می پوشانند تا جریان خون اطراف زانو را کنترل نماید. همچنین آنتی بیوتیک و داروی ضد انعقاد خون نیز به شما داده خواهد شد.

تعویض مفصل زانو
جوراب واریس

روز اول: شروع بهبود

شما باید شروع به حرکت کنید تا نیروی خود را بازیابید و از مشکلات مختلفی جلوگیری کنید. فیزیوتراپیست به شما کمک خواهد کرد تا روی پای خود بایستید و به شما یاد خواهد داد چگونه به مچ پای خود فشار بیاورید تا خون را به جریان بیاندازید. همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا کمی راه بروید، و ورزش های تنفسی انجام دهید تا از عفونت ریه در امان باشید. اگر جراحی شما سرپایی باشد، مراقبت های بعد از عمل را در خانه دریافت خواهید کرد.

روز دوم: به سوی روال عادی زندگی

شما دیگر به جای دریافت مسکن وریدی، از نوع خوراکی آن استفاده خواهید کرد. همچنین رژیم غذایی شما به حالت عادی باز می گردد. شما با گرفتن کمی کمک، می توانید به دستشویی بروید. لازم است همچنان تمرینات خود را زیر نظر فیزیوتراپیست انجام دهید. همچنین به شما یاد خواهند داد که چگونه علائم مختلف از جمله عفونت، لخته شدن خون و گرفتگی سینه را تشخیص دهید.

عوض کردن مفصل زانو
راه رفتن با کمک بعد از جراحی

روز سوم: وقت دوش گرفتن

تا این موقع، زخم جراحی تعویض زانوی شما احتمالا به قدری ترمیم یافته که بتوانید دوش بگیرید. اگر دکتر شما موافقت کرده، لباس های خود را دربیاورید و دوش بگیرید. سپس به آهستگی زخم را خشک کنید و لباس تمیز بپوشید. به محل زخم، هیچ ماده ای –بجز آنچه که پزشک شما تجویز کرده است- نزنید. تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود پیدا نکرده است، نمی توانید به استخر بروید یا در وان حمام کنید. بهبود کامل زخم و کشیدن بخیه ها معمولا تا دو هفته بعد از عمل اتفاق می افتد.

 

روز سوم یا چهارم: بازگشت به منزل

تا پیش از ترک بیمارستان، شما احتمالا خواهید توانست بدون کمک از تخت بیرون بیایید و یا به تخت بروید. نشستن روی صندلی و رفتن به دستشویی هم به همین صورت خواهد بود. ممکن است برای راه رفتن به واکر یا عصا احتیاج داشته باشید. برخی از مردم ترجیح می دهند چند روزی را در مراکز توانبخشی بگذرانند، تا بهبود خود را سرعت ببخشند.

تعویض مفصل زانو
بازگشت به منزل

هفته ی اول: مراقبت از خود

شما باید به مواردی که در بیمارستان آموخته اید توجه کنید، مواردی درباره ی نحوه ی تمیز نگه داشتن زخم و یا پوشیدن و کندن لباس. ورم جزئی در ناحیه ی تعویض مفصل زانو طبیعی ست، اما باید به قرمزی، داغی و دیگر علائم عفونت توجه ویژه داشته باشید. یک کیسه ی یخ یا سبزی یخ زده ای که لای حوله پیچیده شده باشد، می تواند به کاهش درد کمک کند. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست برای انجام تمرینات و کمک به بهبود سریعتر، در منزل شما را ملاقات کند. نکته ی مهم این است که در طول روز، هر چند ساعت یک بار حتما راه بروید.

 

هفته ی دوم: آسان بگیرید

بهتر است پیش از انجام جراحی تعویض مفصل زانو، چیدمان خانه ی خود را طوری تغییر داده باشید که بتوان در آن به آسانی حرکت کرد. همچنین گرفتن کمک از یک پرستار برای انجام کارهای روزانه و بیرون بردن شما خیلی خوب است. مسافت های کوتاه را راه بروید، اما تا هنگامی که بتوانید تعادل خود را کامل حفظ کنید، از عصا، چوب زیر بغل یا واکر استفاده کنید. پانسمان یا بخیه های شما معمولا تا این تاریخ می توانند به طور کامل برداشته شوند.

جراحی عوض کردن مفصل زانو
کمک گرفتن از پرستار در منزل

هفته ی سوم تا ششم: به تحرک عادی بازگردید

تا این زمان، شما باید بتوانید به بیشتر فعالیت های روزمره ی خود به راحتی بپردازید. شنا یا استفاده از دوچرخه ثابت برای زانوی شما راحت خواهد بود. همچنین می توانید فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید. اگر باغبانی انجام می دهید، بعد از چند ماه خواهید توانست زانو بزنید، اگرچه در ابتدا احتمالا ناخوشایند خواهد بود. گلف یا رقصیدن مانعی ندارد، اما از ورزش های پرفشار مثل دویدن یا بسکتبال پرهیز کنید.

 

هفته ی چهارم: قطع مسکن ها

بیشتر مردم در این دوره، دیگر نیازی به مسکن های قوی ندارند. می توانید به جای آنها از مسکن های معمولی مثل ایبوپروفن و یا استامینوفن استفاده کنید. اما حتما پیش از آن با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر از داروهای رقیق کننده ی خون استفاده می کنید.

قرص مسکن

هفته ی ششم: دوباره رانندگی کنید

برای پشت رل نشستن، عجله نکنید. برای کار کردن بی مشکل با پدال ها، باید دامنه ی حرکت شما به قدر کافی باشد و همچنین احساس درد نداشته باشید. ممکن است این اتفاق بین 6 تا 8 هفته طول بکشد.

 

بین چند هفته تا چند ماه: برگشتن به کار

بازگشت به محل کار شما، بستگی زیادی دارد به اینکه چه شغلی دارید. اگر شغل شما پشت میز است، ممکن است بعد از چند هفته بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بتوانید سر کار خود برگردید. اما اگر شغل شما فعالیت فیزیکی بیشتری را طلب می کند، بازگشت به کار احتمالا چند ماه طول خواهد کشید.

 

سال اول: مراقبت را ادامه دهید

از جراح خود بپرسید، اما زمان های معمول برای ویزیت دکتر در هفته ی سوم، هفته ی ششم، ماه سوم، ماه ششم و یک سال بعد از جراحی و پس از آن سالی یک بار است. توصیه های پزشک خود را برای مراقبت از مفصل جدید، جدی بگیرید. بیش از 90% مفاصل زانوی تعویض شده، بعد از 15 سال همچنان به درستی کار می کنند.

تعویض مفصل زانو
نزد پزشک خود بروید

مترجم و محقق: امیلی احمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره ی جراحی تعویض مفصل زانو: مصاحبه با بهترین جراح ارتوپد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *