تمرینات فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو | بهترین کلینیک فیزیوتراپی شمال تهران

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض کل مفصل زانو

اگر شما به تازگی جراحی تعویض مفصل زانو را انجام داده اید، به احتمال قوی اکنون درد خیلی کمتری را احساس می کنید و بهتر از قبل می توانید حرکت کنید. فیزیوتراپی یکی از ارکان مهم بهبود بعد از عمل است. ورزش های توانبخشی در راه رفتن، بالا و پایین آمدن از پله ها و به طور کلی تسریع بازگشت به فعالیت های معمول زندگی به شما کمک خواهند کرد.

تمرینات فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو
فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو

فیزیوتراپی با فاصله ی کمی از عمل

شاید برای شما خیلی عجیب باشد، اما شما باید تمرینات فیزیوتراپی خود را حداکثر چند روز بعد از جراحی شروع کنید.

یک متخصص فیزیوتراپی به اتاق شما در بیمارستان می آید و به شما تمریناتی را نشان می دهد که همان موقع باید آنها را انجام دهید. ممکن است به خاطر بخیه های جدید و عضو جدیدی که زیر آنها، به بدنتان اضافه شده است، نگران باشید، اما مطمئن باشید که این حرکات کاملا ایمن اند و طراحی شده اند تا:

  • به پای شما قدرت ببخشند
  • دامنه ی حرکت زانو را به حالت طبیعی بازگردانند
  • به شما در راه رفتن روی زانوی جدید کمک کنند

 

خانه یا مرکز توانبخشی

بیشتر مردم بین 1 تا 4 شب را بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در بیمارستان می گذرانند. بعضی از مردم که این عمل را به صورت سرپایی انجام داده اند، همان روز به خانه بر می گردند و مراقبت های بعد از عمل را در خانه انجام می دهند. در هر صورت بعد از مرخصی، بهتر است سری به کلینیک های توانبخشی بزنید. در آنجا، فیزیوتراپی بعد از جراحی به مدت 6 روز در هفته برای شما انجام خواهد شد و این درمان برای چند هفته متوالی ادامه خواهد یافت. یکی از مزیت های کلینیک های توانبخشی این است که در آنجا بهیار های آموزش دیده حضور دارند و همچنین مطمئن خواهید بود که هرروز تمرینات فیزیوتراپی خود را انجام می دهید.

همچنین ممکن است شما مستقیم به خانه بروید، که البته اصلا اشتباه نیست. فیزیوتراپی بعد از جراحی در منزل به خوبیِ مرکز توانبخشی است. اما به احتمال زیاد فیزیوتراپیست باید به مدت چند هفته، و حداقل هفته ای 4 جلسه به منزل شما بیاید. پزشک شما بسته به سن و سلامت شما، بهترین گزینه را به شما معرفی خواهد کرد.

ورزشهای بعد از جراحی زانو
فیزیوتراپی در کلینیک

مراقبت در منزل

اگر شما بعد از بیمارستان به منزل رفتید و از رفتن به کلینیک توانبخشی صرف نظر کردید، به این نکات حتما توجه کنید:

  1. به التیام زخم جراحی خود کمک کنید. تا پیش از اینکه زخم به طور کامل خوب بشود و بخیه ها را بکشید، نگذارید زانوی شما در آب خیس بخورد. این شامل رفتن به استخر، جکوزی و یا حمام کردن در وان می شود. درباره ی روش های بی خطر دوش گرفتن از پزشک خود سوال کنید.
  2. خوب بخورید. اگر بعد از عمل اشتها ندارید، مطمئن شوید غذاهایی که می خورید به قدر کافی مقوی هستند. پزشک شما احتمالا غذاهای غنی از آهن و سرشار از فیبر را توصیه خواهد کرد، تا احتمال بروز تداخل با داروها را کاهش دهد.
  3. زانوی جدید خود را حرکت دهید. احتمالا پزشک به شما برنامه ای برای راه رفتن خواهد داد؛ ابتدا در درون منزل و پس از مدتی بیرون از آن. اما از آن مهمتر، شما باید حرکات فیزیوتراپی را چندین بار در طول روز در منزل انجام دهید.
تمرینات بعد از جراحی زانو
فیزیوتراپی در منزل

برنامه ی تمرینات

تمرینات فیزیوتراپی بعد از جراحی، شبیه چیزی نیست که بیشتر مردم به آن ورزش می گویند، اما نقش بسزایی در قوی تر کردن عضلات شما پس از جراحی تعویض مفصل زانو دارند. این تمرینات، به مدت 20 الی 30 دقیقه طول خواهند کشید و باید دو تا سه بار در طول روز تکرار شوند. شما همچنین باید به مدت نیم ساعت پیاده روی کنید، و بهتر است هر چند ساعت یکبار این کار را انجام دهید.

 

  • روز اول

در بیمارستان، فیزیوتراپیست، شما را برای بیرون آمدن از تخت و انداختن وزن خود برای اولین بار بر روی زانوی جدید کمک خواهد کرد. شما حتی ممکن است با کمک واکر چند قدم بردارید. درمانگر همچنین تمریناتی را به شما آموزش خواهد داد که بر روی تخت یا کنار آن انجام دهید. برای مثال، منقبض کردن عضله ی ران و نگه داشتن آن به مدت 5 الی 10 ثانیه، سپس شل کردن، و تکرار این به مدت 10 بار، یکی از تمرینات مهم است. یکی دیگر از تمرینات، حرکت مچ پای خود به سمت داخل و خارج است که باعث انقباض عضلات پشت و جلوی ساق پا می شود.

عوض کردن مفصل زانو
راه رفتن با کمک
  • روز دوم

شما باید تمرینات خود را ادامه دهید تا ماهیچه هایی که به زانو متصل هستند را قوی کنید. شما خم و راست کردن مفصل زانوی خود را تمرین خواهید کرد، همچنین باید عضلات ران خود را منقبض و منبسط کنید. همچنین شما باید به کمک  واکر یا عصا، مسافت بیشتری را راه بروید.

 

  • روز سوم تا پنجم

شما باید تمرینات خود را با سرعت و به تعداد بیشتری انجام دهید. تا این زمان شما احتمالا قادر خواهید بود:

  1. مسافت دورتری را با واکر یا عصا راه بروید.
  2. برای راه رفتن تنها از یک عصا استفاده کنید. بدین منظور، شما باید بتوانید حداقل به مدت 10 دقیقه ی متوالی سرپا بایستید.
  3. دوچرخه بزنید. بدین منظور باید از یک دوچرخه ی ثابت استفاده کنید. ابتدا فقط می توانید به عقب پدال بزنید، اما هنگامی که زانوانتان قوی تر شد، می توانید به سمت جلو نیز پدال بزنید.
راه رفتن با واکر

بعد از چهار هفته، فیزیوتراپیست شما احتمالا برداشتن کمی وزنه را توصیه خواهد کرد تا تعادل شما بهتر شود. شما باید این تمرینات را حداقل تا دو ماه کامل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو ادامه دهید.

 

بازگشت به زندگی عادی

ممکن است بعد از 3 هفته بتوانید رانندگی کنید، اما بیشتر مردم بین 4 الی 6 هفته طول می کشد تا بتوانند زانویشان را خم کنند و به راحتی از ماشین پیاده و به آن سوار شوند.

در مدت 3 تا 6 هفته، شما باید بتوانید خرید کنید، از صندلی بلند شوید، یا کارهایی را انجام دهید که پیش از جراحی تعویض مفصل زانو برایتان دشوار بود. ولی باید توجه کنید که ممکن است درد شما به طور کامل از بین نرود. درمورد هر دردی که شما را آزار می دهد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مفصل جدید زانوی شما می تواند تا 15 سال دوام بیاورد، اما رفته رفته ساییده خواهد شد. برای طولانی تر کردن عمر مفصل خود، باید از فعالیت های زیر که روی زانو فشار می آورند دوری کنید:

دویدن، اسکی، تنیس، ورزش هایی که شامل پرش هستند

خبر خوب اینکه شما می توانید با زانوی مصنوعی به راحتی ورزش های زیر را انجام دهید و تندرست بمانید:

پیاده روی، شنا، گلف، کوه نوردی های سبک، دوچرخه سواری، رقص

مترجم و محقق: امیلی احمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «تمرینات فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو | بهترین کلینیک فیزیوتراپی شمال تهران»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *