مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل ران | بهترین کلینیک تخصصی ارتوپدی

جراحی تعویض مفصل ران، یکی از جراحی های شایع برای درمان آرتروز مفصلی است. دکتر آرش غفاری، متخصص ارتوپدی، درباره ی مراقبت های بعد از این جراحی برای ما توضیح می دهد:

عوارض بعد از جراحی تعویض مفصل ران

عوارض پس از جراحی تعویض مفصل ران نادر اند. آسیب های جدی همچون عفونت مفصل، در کمتر از 2% بیماران مشاهده شده اند و اختلالات اصلی سلامت همچون سکته و یا ایست قلبی، حتی از این هم نادر تر اند. اما بیماری های مزمن، احتمال بروز این عوارض را بیشتر می کنند. هرچند این موارد نادر اند، اما می توانند روند بهبود پس از عمل جراحی تعویض مفصل ران را طولانی تر کنند یا باعث بروز وقفه در آن شوند.

جراحی تعویض مفصل ران
مفصل مصنوعی ران

عفونت

عفونت می تواند در سطح پوست و اطراف جای زخم، یا در عمق و در نزدیکی پروتز (مفصل مصنوعی جدید) ایجاد شود. عفونت ممکن است در بیمارستان، پس از بازگشت به خانه یا حتی سالها بعد نیز رخ دهد.

عفونت های کوچک و کم خطر، با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اما برای درمان عفونت های وخیم و عمیق، ممکن است نیاز به جراحی تعویض پروتز باشد. هر عفونتی در بدن شما ممکن است به مفصل جدید سرایت کند.

لخته شدن خون

لخته شدن خون در رگ های پا یا لگن، یکی از عوارض شایع تعویض مفصل ران است. این لخته ها –در صورت آزاد شدن و رفتن به سمت ریه – می توانند خطر مرگ را به همراه داشته باشند. جراح ارتوپد شما، برنامه ای تدارک خواهد دید تا خطر لخته شدن خون را به حداقل برساند. این برنامه شامل داروهای ضد انعقاد خون، جوراب های مخصوص، تمرینات مخصوص پمپاژ خون از ناحیه مچ پا و حرکت دادن بیمار با فاصله ی کوتاهی بعد از عمل است.

بهترین جراح ارتوپد تهران
لخته شدن خون در پا

تفاوت طول پاها

گاهی بعد از جراحی تعویض مفصل ران، ممکن است احساس کنید یکی از پاهای شما از دیگری کمی بلندتر است. جراح ارتوپد شما تمام تلاشش را به کار خواهد بست تا پاهای شما طول یکسانی داشته باشند، اما ممکن است نیاز باشد پای جراحی شده را اندکی بلندتر یا کوتاه تر کند تا مفصل مصنوعی بیشترین ایستایی و بهترین کارکرد را داشته باشد. البته این مشکل با قطورتر کردن کف یکی از کفش ها به راحتی قابل حل است.

بیرون آمدن مفصل

این مشکل، هنگامی ایجاد می شود که گردی سر استخوان ران، از کاسه ی مفصلی لگن خارج می شود. احتمال بروز این عارضه در ماه های اول بعد از جراحی تعویض مفصل ران بیشتر است؛ هنگامی که بافت های آن ناحیه درحال ترمیم و بازسازی هستند. هرچند این عارضه بسیار نادر است، اما در صورت خارج شدن گردی سر استخوان از کاسه ی مفصل، معمولا با جا انداختن دوباره ی آن توسط متخصص ارتوپدی این مشکل برطرف خواهد شد و نیازی به جراحی دوباره نیست. اما اگر مفصل بیرون آمده سر جای خود قرار نگیرد، ممکن است نیاز به جراحی مجدد باشد.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل ران
خروج گوی از کاسه مفصلی

شل شدن یا ساییده شدن مفصل

در طول سال ها، ممکن است مفصل تعویض شده دچار ساییدگی گردد یا شل شود. این یکی از عوارض شایع جراحی تعویض مفصل ران است و فعالیت های روزمره نیز در ایجاد آن موثرند. همچنین ممکن است این مشکل به خاطر لاغرتر شدن استخوان ها ایجاد شود که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد. اگر مفصل شما به خاطر شل شدن دردناک شده، ممکن است جراحی مجدد برای اندازه کردن مفصل نیاز باشد.

عوارض دیگر

آسیب به اعصاب یا رگ های خونی ناحیه، خونریزی، شکستگی یا سفت شدن مفصل نیز ممکن است رخ دهند. در درصد کمی از بیماران، ممکن است درد مفصل ادامه پیدا کند یا دردهای جدیدی احساس شوند.

چگونه از عوارض جراحی تعویض مفصل ران جلوگیری کنیم؟

شناخت علائم لخته ی خون

دستورات جراح ارتوپد خود را به طور دقیق دنبال کنید، تا خطر ایجاد لخته ی خون در هفته های اول بعد از جراحی تعویض مفصل ران کاهش یابد. جراح شما ممکن است ادامه ی مصرف قرص های رقیق کننده ی خون را ضروری بداند. در صورت بروز علائم زیر، به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید:

علائم ایجاد لخته ی خون در پا:

  • درد در ناحیه ی ساق پا یا ران که به محل برش خورده ارتباطی نداشته باشد
  • حساس شدن یا قرمزی ساق پا
  • تورم جدید یا افزاینده که در ناحیه ی ران، ساق یا پایینتر از مچ پا ایجاد شده باشد

علائم حرکت خون لخته شده به سمت ریه ها:

  • تنگی نفس ناگهانی
  • درد ناگهانی که به قفسه ی سینه هجوم بیاورد
  • درد در ناحیه ی مشخصی از قفسه ی سینه همراه با سرفه

جلوگیری از عفونت

یکی از دلایل شایع عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل ران، ورود میکروب به جریان خون از طریق درمان های دندان پزشکی، عفونت دستگاه ادراری یا عفونت های پوستی است.

بیمارانی که در خطر عفونت قرار دارند، لازم است تا پیش از انجام هرگونه درمان دندان پزشکی، یا هر فعالیتی که احتمال ورود میکروب به خون را داشته باشد، آنتی بیوتیک دریافت کنند. تصمیم نهایی درمورد مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت قبل از درمان های دندان پزشکی، بر عهده ی جراح ارتوپد شماست.

علائم عفونت را جدی بگیرید و به محض مشاهده ی آنها بلافاصله پزشک خود را مطلع سازید:

  • تب طولانی مدت (بالای 38 درجه)
  • لرز
  • افزایش قرمزی، حساسیت و ورم اطراف مفصل تعویض شده ی ران
  • جمع شدن آب زیر محل جراحی
  • افزایش درد مفصل بعد از فعالیت و استراحت

مراقب زمین خوردن باشید!

زمین خوردن در هفته های اول بعد از جراحی تعویض مفصل ران، ممکن است به مفصل شما آسیب جدی برساند و حتی باعث لزوم جراحی جدید شود. پله ها، نقاط بالقوه خطرناکی برای شما به حساب می آیند، تا پیش از آنکه مفصل شما قدرت و دامنه ی حرکت کافی را پیدا کند.

شما باید از عصا، واکر و نرده ی کنار پله ها استفاده کنید یا از کمک فردی دیگر بهره بگیرید، تا وقتی تعادل، انعطاف و قدرت خود را دوباره بدست آورید. جراح ارتوپد و فیزیوتراپیست به شما خواهند گفت انجام چه مراقبت هایی بعد از عمل و تا چه زمانی نیاز است.

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل ران
استفاده از واکر

احتیاط های دیگر

برای اطمینان از بهبود قطعی و جلوگیری از خروج گوی مفصلی از کاسه، شما باید احتیاط های لازم را هنگام نشستن، خم شدن یا خوابیدن انجام دهید، که معمولا تا 6 هفته بعد از عمل ادامه خواهند داشت. این اقدامات احتیاطی، برای بیماران مختلف، بسته به نوع جراحی ای که داشتند، متفاوت است،

پیش از آنکه از بیمارستان مرخص شوید، پزشک ارتوپد و فیزیوتراپیست شما، اقدامات لازم را به اطلاعتان خواهند رساند.

 

نتایج جراحی تعویض مفصل ران

آیا مفصل جدید شما با بقیه مفاصل فرق دارد؟

ممکن است در اطراف زخم جراحی، احساس بی حسی داشته باشید. همچنین ممکن است کمی سفت شدگی، مخصوصا در هنگام انجام تمرینات خم و راست شدن را احساس کنید. این تفاوت ها معمولا به مرور زمان کاهش خواهند یافت، و بیشتر بیماران این عوارض را نسبت به دردی که پیش از جراحی تعویض مفصل ران احساس می کردند، و یا محدودیت هایی که داشتند، بی اهمیت می دانند.

ممکن است هنگام عبور از گیت های ورود به فرودگاه، مفصل شما آژیر را به صدا دربیاورد. در صورت بروز این مشکل، به نگهبان درباره ی مفصل جراحی شده ی خود بگویید.

مراقبت از مفصل جدید

برای مراقبت از مفصل تعویض شده ی خود و افزایش طول عمر آن، موارد زیر را حتما انجام دهید:

  • فعالیت ورزشی سبکی را به طور منظم انجام دهید تا قدرت و دامنه ی حرکت مفصل ران شما حفظ شود.
  • مراقبت های لازم را برای جلوگیری از زمین خوردن یا آسیب دیدن انجام دهید. اگر استخوان شما بشکند، احتمالا مجبور به انجام جراحی مجدد خواهید شد.
  • حتما به دندان پزشک خود درباره ی تعویض مفصل رانتان اطلاع دهید. درباره ی استفاده از آنتی بیوتیک ها پیش از شروع درمان دندان پزشکی، با جراح ارتوپد خود مشورت کنید.
  • به طور منظم، جراح ارتوپد خود را ملاقات کنید تا معاینات لازم را انجام دهد و در صورت نیاز، گرفتن عکس رادیولوژی را برای اطمینان از سلامت مفصل شما تجویز کند.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *