همه چیز درباره ی کمردرد | بهترین کلینیک تخصصی فیزیوتراپی

کمردرد چیست؟

کمردرد چیزی ست که مردم در همه جای جهان آن را تجربه می کنند. هر کسی به نحوی تا کنون دچار این درد شده است. ناحیه ی کمر، از زیر دنده ها در پشت شروع می شود و تا لگن ادامه دارد. درد در این ناحیه، یکی از مهمترین دلایلی ست که افراد به آن خاطر نمی توانند سر کار خود حضور پیدا کنند. خوشبختانه، کمردرد غالبا خود به خود خوب می شود. ولی حتی هنگامی که ادامه می یابد، راهکار های مهمی برای بهبود آن وجود دارد.

نشانه های کمردرد

علائم کمردرد متفاوت اند. از دردی نامشخص و مبهم گرفته تا دردی تیرکشنده و شدید. کمردرد ممکن است باعث شود حرکت کردن یا ایستادن بسیار سخت باشد. درد شدید کمر، ناگهانی ایجاد می شود؛ غالبا به دلیل آسیب ناشی از ورزش یا بلند کردن یک چیز سنگین. کمردرد هایی که بیش از سه ماه طول بکشند، مزمن تلقی می شوند.

علائمی که نیاز به درمان فوری دارند

کمردرد شدید به دلیل افتادن یا ضربه، باید توسط یک متخصص یا پزشک بررسی شود. علائم مهم دیگر که نباید نادیده گرفته شوند، شامل بی اختیاری ادرار و مدفوع، بی حسی در کشاله های ران، ضعف پاها، تب و درد به هنگام ادرار یا سرفه است. اگر علاوه بر کمردرد، هرکدام از علائم فوق را دارید، آن را به سرعت با پزشک خود در میان بگذارید.

همچنین اگر علائم زیر را دارید، پزشک خود را مطلع سازید: سابقه ی سرطان، کاهش وزن غیرطبیعی، استفاده از استروئید ها به مدت طولانی، سیستم ایمنی ضعیف، سابقه ی استفاده از مواد مخدر تزریقی، و یا درصورتی که درد شما با استراحت بدتر می شود.

بهترین مرکز طب ورزش
مهره های کمر

دلایل ایجاد کمردرد

کشیدگی ماهیچه یا سیاتیک؟

کمردردی که پس از بلند کردن اجسام سنگین یا تمرینات ورزشی سنگین ایجاد می شود، غالبا به دلیل کشیدگی عضلات است. اما گاهی، کمردرد به علت فشار و یا پارگی دیسک های بین مهره ای اتفاق می افتد. اگر کمردرد شما به علت فشار به عصب سیاتیک باشد، درد تا پایین یک یا هر دو پای شما ادامه خواهد داشت.

کمردرد به علت شغل شما

اگر به خاطر شغل خود، مجبور به بلند کردن اجسام، کشیدن آنها و یا انجام هر کاری که ستون فقرات را خم کند هستید، ممکن است دچار کمردرد شوید. هرچند تمام روز نشستن پشت میز هم می تواند به کمردرد منتهی شود، مخصوصا اگر صندلی شما نامناسب باشد یا شما روی آن لم دهید.

کمردرد به علت کیف سنگین

هرچند شما کیفتان را – چه کوله پشتی و چه کیف دستی – روی دوش می اندازید، اما کمر شما نقطه ی اتصال بالا تنه به پایین تنه است. بنابر این هر وزن اضافه ای که روی بالاتنه باشد نیز کمر باید آن را حمل کند. یک کیف پر از وسیله می تواند کمر را تحت فشار قرار دهد، مخصوصا اگر هرروز آن را حمل کنید. اگر مجبور هستید که هرروز کیفی سنگین را با خود جابجا کنید، بهتر است از کیف های چرخ دار استفاده کنید.

کمردرد به علت ورزش

افراط در رفتن به باشگاه ورزشی یا بازی گلف، یکی از دلایل اصلی کار کشیدن بیش از حد از ماهیچه های کمر و در نتیجه ایجاد کمردرد است. این مساله هنگامی بیشتر دردسر ساز می شود که شما در بقیه ی روزهای کاری هفته، کم تحرک باشید و سپس به طور ناگهانی در یک روز، ساعات زیادی را صرف ورزش کردن بکنید.

کمردرد به علت بد نشستن

بزرگتر ها هنگامی که می گفتند “صاف بایست” کاملا حق داشتند. پشت انسان، وقتی صاف باشد می تواند بهتر وزن را تحمل کند. به هنگام نشستن نیز باید صندلی شما از پشتی صاف برای حمایت از شانه ها و کمر برخوردار باشد و یک زیرپایی کوتاه نیز زیر پایتان قرار داشته باشد. در هنگام ایستادن هم باید به طور مساوی وزن خود را روی هر دو پا بیندازید تا از ایجاد کمر درد جلوگیری کنید.

کمردرد به علت بیرون زدگی دیسک

مهره های ستون فقرات توسط دیسک های غضروفی بین مهره ای به هم وصل شده اند. این دیسک ها به علت پیری و یا آسیب ممکن است دچار ساییدگی شوند. دیسک ضعیف ممکن است پاره شود و یا بیرون بزند، که در هر دو حال بر روی نخاع یا اعصاب اطراف آن فشار وارد می کنند. این حالت، به بیرون زدگی دیسک معروف است و می تواند درد شدیدی را ایجاد کند.

درمان کمردرد
بیرون زدگی دیسک (سمت راست) و دیسک نرمال (سمت چپ)

کمردرد به علت آسیب های مزمن

آسیب های مزمن زیادی می توانند باعث ایجاد کمردرد شوند.

  • تنگی مجرای نخاعی، حالتی ست که طی آن فضای اطراف نخاع، کوچکتر شده و باعث فشار آمدن به نخاع می گردد.
  • اسپوندیلیت، به ورم مفاصل بین مهره ای اطلاق می شود که باعث درد مزمن و خشکی مفصل شده و حرکت را سخت می کند.
  • فیبرومیالژیا، یک بیماری مزمن اسکلتی-عضلانی است، می تواند باعث درد در نقاط مختلفی از جمله کمر شود.

چه کسی در خطر کمردرد قرار دارد؟

بیشتر مردم در دهه ی سوم یا چهارم زندگی خود، کمردرد را تجربه می کنند. با افزایش سن، احتمال بروز کمردرد افزایش می یابد. دلایل دیگری که ممکن است موجب کمردرد شود عبارت اند از: اضافه وزن – کم تحرکی – بلند کردن چیزهای سنگین سر کار.

تشخیص کمردرد

برای کمک به پزشک خود در تشخیص علت کمردرد، تمام جزئیات را به او بگویید. از جمله اینکه درد دقیقا چگونه است، از چه زمانی آغاز شده، چه علائم دیگری را همزمان با آن تجربه کردید و هر مشکل مزمنی که به آن دچار هستید. ممکن است پزشک شما پیش از دستور برای انجام عکس رادیولوژی، ام آر آی یا سی تا اسکن، درمان را شروع کند.

تشخیص علت کمردرد

مراقبت های مهم برای بهبود کمردرد

کمردرد ناشی از کشیدگی عضلات، معمولا خود به خود بهبود می یابد. اما شما می توانید برای بهبود سریع تر، اقداماتی را در منزل انجام دهید.

1- استراحت در تخت

هنگامی که به پشت خود آسیب زده اید، ممکن است اصلا نخواهید از تخت بیرون بیایید! اما اگر دچار کشیدگی عضلات شده باشید، پزشک معمولا توصیه می کند که به محض امکان، کارهای روزانه ی خود را انجام دهید. مطالعات نشان می دهد استراحت بیش از یک یا دو روز می تواند درد کمر را حتی شدیدتر کند؛ به علت اینکه موجب ضعف عضلانی می شود.

2- یوگا

اگر کمردرد شما بعد از سه ماه بهبود نیافت، به احتمال قوی یوگا می تواند به برطرف شدن آن کمک کند. در یک تحقیق، کسانی که 12 هفته در کلاس یوگا شرکت کردند، نسبت به کسانی که کتابی درباره ی مراقبت از کمردرد به آنها داده شده بود، علائم کمتری از کمردرد را تجربه کردند. نتایج مثبت یوگا تا ماه ها بعد از پایان کلاس یوگا نیز ادامه داشت. این تحقیق همچنان نشان می داد که انجام تمرینات کششی منظم نیز به همان اندازه اثر مثبت دارد. پیش از تمرین، اطمینان حاصل کنید که مربی شما در کار با افراد مبتلا به کمردرد تخصص دارد.

3- کایروپرکتی

برخی از پزشکان یا افرادی با تخصص کایروپرکتی، به وسیله ی دست های خود بر روی نقاط مخصوصی از ستون فقرات و بافت های اطراف آن، فشار می آورند تا کمردرد را بهبود بخشند. البته این روش برای همه ی انواع کمردرد مناسب نیست.

درمان کمردرد در کلینیک فیزیوتراپی
کایروپرکتی

4- ماساژ درمانی

ماساژ ممکن است به درمان کمردردهای مزمن کمک کند، مخصوصا هنگامی که با ورزش و تمرینات کششی همراه شود. محققان دریافتند بیمارانی که هر سه روش درمانی را همزمان استفاده می کردند، بهتر قادر به حرکت بودند و درد های کوتاه مدت و بلند مدت کمتری را تجربه می کردند.

5- دارو درمانی

دردهای خفیف کمر معمولا با مسکن های دم دستی مثل استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن بهتر می شوند. پمادهای ضد درد نیز برای دردهای عضلانی مفید اند. برای درد های شدید یا مزمن، ممکن است نیاز باشد پزشک برای شما نسخه بنویسد.

6- تزریق

اگر درمان های ساده تر و یا دارویی برای شما موثر واقع نشدند، ممکن است پزشک شما درمان تزریقی را تجویز کند. یکی از روش های درمانی، nerve root block نام دارد که طی آن، اعصاب آسیب دیده، غیر فعال می شوند. درمان های تزریقی برای کمردرد معمولا شامل داروهای استروئیدی نیز هست.

nerve root block

7- جراحی

اگر کمردرد طولانی مدت، زندگی روزمره ی شما را مختل کند، و درمان های دیگر نیز مثمر ثمر نباشند، ممکن است جراحی برای شما درنظر گرفته شود. بسته به دلیل ایجاد کمر درد شما، جراح ارتوپد ممکن است یک دیسک بیرون زده را خارج کند، فضای اطراف نخاع را افزایش دهد، و یا دو مهره ی کمری را بهم متصل کند.

اتصال دو مهره به هم

8- فیزیوتراپی

اگر کمردرد باعث شده مدت طولانی بی تحرک بمانید، یک برنامه ی توانبخشی دوباره می تواند برای شما بسیار مقید باشد. ماهیچه های پشت شما باید دوباره قدرت خود را به دست آورند تا بتوانند به فعالیت روزمره ی خود بازگردند. یک فیزیوتراپیست به شما برنامه ای می دهد تا از طریق تمرینات کششی، قدرتی و ورزش های سبک هوازی، بدون آسیب و فشار به کمرتان، سالم بمانید.

فیزیوتراپی در درمان کمردرد
فیزیوتراپی

9 – تقویت پشت و کمر

دو نوع از ورزش ها برای تقویت ماهیچه های پشت وجود دارد. در نوع اول، شما به جلو خم می شوید تا ماهیچه های پشت شما کشیده شوند. در نوع دوم، به عقب خم می شوید تا ماهیچه هایی که ستون فقرات را حمایت می کنند، تقویت شوند. پیش از انجام اینگونه تمرین ها، حتما با پزشک و مربی ورزش خود مشورت کنید زیرا بسته به علت درد شما، تمریناتی هست که باید از انجام آنها اجتناب کنید.

پیشگیری از کمردرد

با افزایش سن، هیچ راه قطعی ای برای پیشگیری از ابتلا به کمر درد وجود ندارد. با این حال، اقداماتی را می توان انجام داد تا خطر ایجاد کمردرد را به حداقل رساند:

  • وزن خود را در محدوده ی سلامت نگاه دارید.
  • مرتب ورزش کنید.
  • هنگام بلند کردن اجسام، ابتدا آن را بگیرید و سپس بلند شوید (نه اینکه از کمر به پایین خم شده و جسم را بلند کنید).
  • در حالتی کار کنید که برای شما ایجاد کمر درد نکند.

ترجمه و تحقیق: امیلی احمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *