افسردگی در بارداری / علل و درمان / کلینیک افسردگی

افسردگی در بارداری، علل و درمان،کلینیک افسردگی

افسردگی در بارداری حالت خوشایندی نیست.  زیرا حاملگی یکی از شاد ترین لحظه های زندگی یک زن است. اما برای بسیاری از زنان ، بارداری زمانی برای سردرگمی ، ترس ، استرس و حتی افسردگی است. اگر چه بسیاری از افراد بارداری را دوران خوشبختی می دانند ، اما حدود 10 تا 20 درصد از زنان باردار باید در این دوران با افسردگی مبارزه کنند.

یک خبر خوب برای زنان در معرض خطر افسردگی در دوران بارداری : افرادی که در گذشته در معرض افسردگی عمیق بوده اند یا افرادی که در دوران بارداری دچار افسردگی شده اند دیگر نگران نباشند.  زیرا خطر استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری بسیار اندک است.

هندیریک ، استادیار گروه روان پزشکی و علوم زیستی در UCLA می گوید: “برای افسردگی خفیف یا متوسط ، من ترجیح می دهم از روان درمانی یا گروه درمانی استفاده کنم نه از داروهای ضد افسردگی.”

اما برای زنان باردار مبتلا به افسردگی شدید ، خطر ابتلا به عود پس از قطع داروهای ضد افسردگی بیشتر از خطرات ناشی از درمان با دارو است.

پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک جایروس روش های خاصی برای درمان افسردگی در بارداری و مشکلات مرتبط به بیماران ارائه می دهند که باعث شده  بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما درمان خود را  شروع کنید. 

علل افسردگی در بارداری

درمان افسردگی بارداری در کلینیک جایروس

برخی از علل افسردگی در دوران بارداری عبارت هستند از :

  • داشتن سابقه افسردگی یا PMDD ، اختلال افسردگی قبل از قاعدگی ، نوع شدیدی از PMS ؛
  • سن مادر در زمان حاملگی ؛ هر چه سن کم تر باشد ، ریسک ابتلا به افسردگی در حاملگی بیشتر است ؛
  • تنها زندگی کردن و یا از حمایت خانواده برخوردار نبودن ؛
  • محدودیت حمایت اجتماعی ؛
  • درگیری زناشویی یا خشونت خانگی ؛
  • عدم اطمینان در بارداری ؛
  • زندگی پر از استرس ؛
  • سابقه سوء استفاده جنسی یا ضربه ؛
  • سابقه سقط جنین ؛
  • درمان برای باردار شدن ؛
  • بروز مشکلات در دوران بارداری.

 

عوارض افسردگی در بارداری

عوارض افسردگی در بارداری /کلنیک جایروس

  • استرس مربوط به بارداری می تواند به بازگشت یا بدتر شدن علائم افسردگی کمک کند.
  • افسردگی باعث می شود که کمتر از توصیه های پزشکی پیروی کنید ، همچنین بر روی خواب و خوراک شما نیز اثر می گذارد.
  • این وضعیت همچنین می تواند باعث استفاده از سیگار ، الکل و مواد مخدر شود که می تواند به شما و جنین شما آسیب برساند.
  • برخی مطالعات نشان می دهد که افسردگی در بارداری خطر ابتلا به زایمان و وزن کم نوزاد را افزایش می دهد.
  • طبق نظر کنگره زنان و مامايی زنان و زایمان (ACOG)،  14 تا 23 درصد زنان در معرض برخی علائم افسردگی در دوران بارداری قرار می گیرند.

 

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی است که در برخی از موارد در طول زندگی 1 تا 4 زن بروز می کند. بنابراین نباید جای تعجب باشد که این بیماری بتواند زنان باردار را نیز مبتلا کند.  در اغلب موارد ، افسردگی در طول بارداری به درستی تشخیص داده نمی شود.  زیرا بیشتر افراد فکر می کنند این فقط نوع دیگری از عدم تعادل هورمونی است.

این فرض می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. افسردگی در دوران بارداری یک بیماری است که می تواند مورد درمان  قرار گیرد. با این حال ، مهم است که به متخصص مراجعه کنید.

 

افسردگی در بارداری چیست؟

افسردگی در بارداری یا افسردگی قبل از زایمان یک اختلال خلقی مثل افسردگی بالینی است. اختلالات خلقی بیماری های بیولوژیکی است که شامل تغییر در شیمی مغز می شود.

در طول بارداری ، تغییرات هورمونی می تواند مواد شیمیایی مغز شما را تحت تأثیر قرار دهد که به طور مستقیم به افسردگی و اضطراب مرتبط است. و به افسردگی در دوران بارداری منجر شود.

علائم افسردگی در دوران بارداری  

زنان مبتلا به افسردگی معمولاً علائم زیر را برای 2 هفته یا بیشتر تجربه می کنند:

  • غم و اندوه پایدار ،
  • دشواری در تمرکز ،
  • خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد ،
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که معمولاً از انجام آنها لذت می برید ،
  • افکار مربوط به مرگ ، خودکشی یا ناامیدی ،
  • اضطراب ،
  • احساس گناه یا بی ارزش بودن ،
  • تغییر در عادات غذا خوردن.

 

آیا افسردگی در بارداری سبب آسیب به جنین می شود؟

آیا افسردگی در بارداری سبب آسیب به جنین می شود؟

افسردگی در بارداری اگر درمان نشود می تواند عوارض خطرناکی برای مادر و جنین ایجاد کند. افسردگی درمان نشده می تواند به تغذیه نامناسب ، نوشیدن مشروات الکلی ، سیگار کشیدن و رفتار خودکشی منجر شود. که می تواند منجر به زایمان زودرس ، وزن کم نوزاد در هنگام تولد و مشکلات رشد نوزاد منجر شود. یک مادر افسرده قادر نیست و یا میل ندارد که به اندازه کافی از خود و یا جنین در حال رشدش مراقبت  کند.

نوزادان متولد شده از مادرانی که افسرده هستند ممکن است فعالیت کمتری داشته باشند. توجه کمتری به اطراف داشته باشند.  به همین دلیل گرفتن کمک از متخصصین برای مادر و نوزاد مهم است.

 

درمان افسردگی در دوران بارداری  

اگر احساس می کنید که دچار افسردگی شده اید ، مهمترین اقدام این است که به دنبال کمک باشید. در مورد علائم و نشانه های خود با متخصص روانشناسی خود صحبت کنید. روانشناس با شما در مورد گزینه های مناسب درمان صحبت خواهد کرد.

گزینه های درمان برای زنان حامله می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شرکت در گروه های پشتیبانی ،
  • روان درمانی خصوصی ،
  • درمان دارویی ،
  • نور درمانی.

 

آیا داروهای افسردگی برای بارداری مناسب است؟

داروی ضد افسردگی در دوران بارداری / کلینک جایروس

بحث های زیادی در مورد ایمنی و اثرات درازمدت داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری وجود دارد. برخی تحقیقات در حال حاضر نشان می دهد که داروهای خاصی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند ممکن است به مشکلات نوزادان مانند نارسایی های فیزیکی ، مشکلات قلبی ، فشار خون ریوی و وزن کم هنگام تولد مرتبط باشند.

زنانی که افسردگی خفیف تا متوسط ​​دارند ممکن است بتوانند نشانه های خود را با شرکت در گروه های حمایت کننده ، روان درمانی و نور درمانی مدیریت کنند. اما اگر یک زن باردار به افسردگی شدید دچار باشد ، معمولاً ترکیبی از روان درمانی و داروها برای او توصیه می شود.

زنان باردار باید بدانند که تمام داروها از جفت عبور می کنند و به جنین می رسند. اطلاعات کافی درباره عوارض داروهای ضد افسردگی در جنین وجود ندارد.

اما هنگام درمان افسردگی خطرات و مزایای درمان باید با دقت بررسی شود. داروهایی باید برای بیمار تجویز شوند که کمترین خطر را برای جنین داشته باشند.

شرکت در یک گروه درمانی بهترین روش درمان افسردگی است. که شامل مراقبت روانی  قبل از زایمان نیز می شود.

روان درمانی برای افسردگی در بارداری در کلیتیک جایروس

اثرات بلندمدت داروهای ضد افسردگی چیست؟

آیا احتمال دارد نوزاد شما پس از زایمان دچار مشکلاتی بشود؟ آیا این داروها باعث بروز مشکلات در سلامتی یا رشد نوزاد در آینده خواهد شد؟ همیشه به یاد داشته باشید که باید مشکلات احتمالی در آینده را در مقایسه با مشکلاتی که ممکن است در حال حاضر اتفاق بیفتد ، در نظر بگیرید.

 

روش های طبیعی برای درمان افسردگی در بارداری  

بسیاری از زنان به جای استفاده از بعضی از داروهای ضد افسردگی در طول بارداری به روش های دیگر درمان افسردگی علاقه مند هستند. همانطور که در بالا ذکر شد گروه های حمایت کننده ، روان درمانی و درمان با نور جایگزین استفاده از دارو در درمان افسردگی خفیف تا متوسط ​​می باشد.

علاوه بر این ، ممکن است بخواهید با روان درمانگر خود درباره بعضی از روش های طبیعی دیگر برای کمک به تسکین علائم افسردگی صحبت کنید. از جمله :

ورزش – ورزش به طور طبیعی سطح سروتونین را افزایش می دهد و سطح کورتیزول را کاهش می دهد.
استراحت کافی – عدم  خواب کافی به شدت بر توانايی بدن و ذهن در مقابله با استرس و چالش های روزانه تأثير می گذارد. برای یک برنامه خواب معمولی تلاش کنید.
رژیم غذایی و تغذیه – خوردن بسیاری از غذاها با تغییرات خلق و خوی ، کنترل استرس و وضوح ذهنی ارتباط دارند. رژیم های غذایی با کافئین بالا ، قند ، کربوهیدرات های فرآوری شده ، مواد افزودنی مصنوعی و پروتئین کم می توانند به مشکلات مربوط به سلامت روحی و جسمی منجر شوند. تصمیم گیری آگاهانه برای شروع سوخت و ساز بدن با مواد غذایی مناسب می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
طب سوزنی – مطالعات جدید طب سوزنی را به عنوان گزینه ای مناسب برای درمان افسردگی در زنان باردار گزارش می دهد.
امگا 3 – اسیدهای چرب امگا 3  سال ها است که به عنوان درمانی برای مسائل مربوط به افسردگی استفاده می شوند. اما جدید ترین مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل روزانه روغن های امگا 3 / روغن ماهی می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. زنان باردار باید مطمئن شوند که از مکمل بدون جیوه روغن ماهی استفاده می کنند. در مورد میزان مصرف این مکمل با متخصص تغذیه مشورت کنید.
داروهای گیاهی – تعدادی از مکمل های گیاهی و ویتامین ها موجود است که تحت تأثیر خواص و هورمون سروتونین قرار دارند. با متخصص تغذیه  خود در مورد استفاده از داروهای ضد افسردگی ، SAM ، 5-HTP، منیزیم ، ویتامین B6 و داروهای گیاهی صحبت کنید. بسیاری از این مکمل ها و ویتامین ها نباید هم زمان با داروهای ضد افسردگی مورد استفاده قرار گیرند و باید دوز مصرفی آنها در زنان باردار مورد ارزیابی قرار گیرد.

با روان درمانگر خود در مورد احساس افسردگی خود صحبت کنید.  هرگز سعی نکنید به تنهایی با افسردگی مواجه شوید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک جایروس روش های خاصی برای درمان افسردگی در بارداری و مشکلات مرتبط به بیماران ارائه می دهند که باعث شده  بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما درمان خود را  شروع کنید. 
                                                      برای تماس با کلینیک جایروس اینجا کلیک کنید.

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «افسردگی در بارداری / علل و درمان / کلینیک افسردگی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *