تمرینات بازیابی برای مقابله با استرس

تمرینات بازیابی برای مقابله با استرس
تمرینات بازیابی برای مقابله با استرس

بررسی های انجام شده نشان داده اند که استرس بر روی حافظه تاثیر منفی می گذارد. با این حال استراتژی هایی برای یادگیری وجود دارد که با این تاثیرات مقابله می کنند. تحقیقات جدید نشان می دهند که تمرین و انجام برخی تست ها موثر هستند.

کمی استرس برای حافظه خوب است و توضیح تکمیلی برای آن وجود دارد. با داشتن یک حافظه قوی نسبت به یک رویداد استرس زا که زندگی شما را در معرض خطر قرار داده است، بیش از پیش سعی می کنید از موقعیت های مشابه در آینده اجتناب کرده و زندگی خود را حفظ کنید. به هرحال استرس زیاد بر روی حافظه تاثیر می گذارد.

حافظه در یک فرایند سه مرحله ای عملکرد خود را انجام می دهد: کد گذاری، تثبیت و بازیابی. استرس با گرفتن بخشی از قدرت مغز، می تواند بر روی مرحله کد گذاری تاثیر بگذارد. بنابراین اغلب زمانی که به نظر می رسد چیزی را فراموش کرده ایم، در حقیقت مغز آن اطلاعات را در مکان اولیه خود ذخیره سازی نکرده است.

محققان دانشگاه تافتس در مدفورد تصمیم گرفتند این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که آیا تکنیک های یادگیری موثر می توانند از حافظه در مقابل اثرات مخرب اضطراب محافظت کنند یا خیر.

تمرینات بازیابی

تحقیقاتی توسط آیانا توماس، استادیار دانشگاه تافتس، و تیم وی در این زمینه انجام شد. این تیم تحقیقاتی سعی کردند دریابند که آیا تمرینات بازیابی می تواند با اثرات معکوس استرس مقابله کند یا خیر.

تمرینات بازیابی یک استراتژی یادگیری است که شامل انجام آزمون های عملی می شود. به این منظور محققان 120 شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند که تمام آنها دانش آموز بودند.

از شرکت کننده ها خواسته شد برای چند ثانیه به مجموعه ای از 30 لغت و 30 عکس بر روی صفحه کامپیوتر نگاه کنند و آنها را به خاطر بسپارند. دانش آموزان 10 ثانیه وقت داشتند تا بلافاصله پس از دیدن این آیتم ها یک جمله را تایپ کنند تا به این ترتیب یادداشت برداری شبیه سازی شود.

پس از آن شرکت کننده ها به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه با استفاده از تمرینات بازیابی به مطالعه پرداختند و گروه دیگر با استفاده از روش های مرسوم و مطالعه مجدد محتوا به کار خود ادامه دادند.

گروه اول آزمون های عملی انجام دادند و باید تا حد امکان آیتم های موجود را به خاطر می آوردند و ترتیب خاصی در این یادآوری ها نبود.

گروه دوم از طریق تکرار مطالعه را انجام دادند. آیتم های مورد نظر دوباره و به مدت چند ثانیه به آنها نمایش داده شدند. دانش آموزان می توانستند این کار را به طور مکرر انجام دهند و زمان زیادی نیز برای مطالعه داشتند.

تست حافظه پس از یک رویداد استرس زا

پس از آن به هر دو گروه 24 ساعت زمان استراحت داده شد و سپس نیمی از دانش آموزان در هر گروه در یک موقعیت استرس زا قرار گرفتند.

سپس به طور ناگهانی از دانش آموزان خواسته می شود که دو مسئله ریاضی را حل کنند و بدون هیچ آمادگی در مقابل دیگران سخنرانی کنند و از آنها فیلم نیز گرفته شود.

در زمان انجام این فرایند استرس زا، شرکت کننده ها یک تست حافظه انجام می دادند تا مشخص شود چه تعداد از لغات و تصاویر مشاهده شده در روز قبل را در ذهن دارند.

این دانش آموزان 20 دقیقه پس از اتمام سناریوی استرس زا مجددا مورد تست حافظه قرار گرفتند. به این ترتیب دانشمندان می توانستند واکنش فوری و با تاخیر را به استرس مورد بررسی قرار دهند. بقیه شرکت کننده ها همین تست های حافظه را انجام می دادند، اما در طول یا پس از یک رویداد بدون استرس.

محققان دریافتند که وقتی حافظه بلافاصله پس از القا استرس مورد آزمایش قرار می گیرد، کسانی که با استفاده از تمرینات بازیابی مطلبی را به خاطر سپرده اند، سطح استرس کمتری دارند.

به علاوه حافظه آنها در مقابل تاثیرات منفی استرس در طول فرایند یادگیری محافظت می شود.

کسانی که از فرایند مطالعه مجدد استفاده کردند، مطالب کمتری را به خاطر داشتند، به ویژه پس از یک رویداد استرس زا.

افراد مضطرب که از تمرینات بازیابی استفاده کرده بودند، حدود 11 آیتم از 30 آیتم را در ذهن داشتند، در حالیکه تعداد این آیتم ها در افراد بدون استرس 10 آیتم بود.

کسانی که در موقعیت های استرس زا قرار می گرفتند و مطالب را مجددا مورد مطالعه قرار می دادند، حدود 7 آیتم را به خاطر می آوردند (در مقایسه با 11 آیتم بیان شده). کسانی که مطالب را مجددا مطالعه می کنند و استرسی ندارند، تنها 9 آیتم را به یاد می آوردند.

بنابراین نتایج مربوط به تحقیقات انجام شده نشان می دهند که میزان و مدت مطالعات مهم نیست، بلکه آنچه مهم است چگونگی انجام مطالعه می باشد.

تاثیرات منفی استرس تقریبا به طور کامل کنسل شده است

گرچه بسیاری از بررسی ها نشان داده اند که استرس باعث کاهش حافظه می شود، اما در مورد استراتژی های یادگیری تاثیرات منفی استرس بر روی یادگیری بررسی کافی انجام نشده است.

بررسی های انجام شده نشان داده اند که یادگیری اطلاعات به یک روش موثر می تواند با تاثیرات منفی استرس مقابله کند.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *