بهترین حالت های خوابیدن

بهترین حالت های خوابیدن
بهترین حالت های خوابیدن

وضعیت خوابیدن شما بر روی خوابتان – و همچنین سلامت جسمی شما – تاثیر می گذارد. بد خوابیدن باعث کمر درد و گردن درد، خستگی، آپنه خواب، گرفتگی عضلات، اختلال گردش خون، سردرد، سوزش معده، مشکلات شکم و حتی چین و چروک زودرس می شود.

بهترین حالت های خوابیدن

  1. خوابیدن به پشت

گرچه این وضعیت حالت خیلی محبوبی برای عموم مردم نیست – تنها 8 درصد افراد به پشت می خوابند – اما بهترین حالت برای خوابیدن است. این حالت یکی از سالم ترین حالات خواب است و در این حالت سر، گردن و ستون فقرات در یک موقعیت طبیعی به استراحت می پردازند و هیچ فشاری بر روی آنها قرار نمی گیرد، بنابراین با خوابیدن به این حالت کمتر دچار درد می شوید. به علاوه خوابیدن به پشت ریفلاکس اسید معده را کاهش می دهد. لازم است از بالشتی استفاده کنید که به اندازه کافی سر را بالا می برد و سر و گردن محافظت می کند – در این شرایط لازم است معده پایین تر از مری قرار گیرد تا از بالا آمدن غذا و اسید به سمت مری پیشگیری شود.

با این حال خوابیدن به پشت باعث مسدود مسدود شدن مسیر هوا توسط زبان می شود و برای کسانی که مبتلا به آپنه خواب هستند، وضعیت مناسبی نیست (باعث وقفه های تنفسی طولانی تر می شود.). به علاوه خر و پف کردن در این حالت تشدید می شود.

  1. خوابیدن به پهلو

این وضعیت ( پاها نسبتا صاف هستند) نیز باعث کاهش ریفلاکس اسید معده می شود و درد کمر و گردن را کاهش می دهد. به علاوه میزان خر و پف کردن در این وضعیت کم می شود، زیرا مسیرهای هوایی باز شده اند. بنابراین بهترین حالت برای کسانی است که به آپنه خواب مبتلا هستند. 15 درصد بزرگسالان به پهلو می خوابند، اما این حالت نیز دارای یک عیب می باشد: باعث بروز چین و چروک روی صورت می شود، زیرا نیمی از صورت با بالشت در تماس است.

  1. خوابیدن در وضعیت جنینی

41 درصد بزرگسالان این وضعیت را برای خواب انتخاب می کنند. این حالت یکی از محبوب ترین حالات خواب است. خوابیدن به حالت جنینی – به ویژه خوابیدن به پهلوی چپ – بهترین حالت خواب برای خانم های باردار است. این حالت خواب به بهبود گردش خون در بدن شما و جنین کمک می کند و از فشار آوردن رحم به کبد که در سمت راست است، جلوگیری می کند.

این حالت خواب برای افرادی که خر و پف می کنند نیز حالت مناسبی است. اما خوابیدن به حالت جنینی می تواند تنفس دیافراگمی را محدود کند و باعث بروز درد کمی در صبح می شود، به ویژه اگر در مفاصل خود دچار آرتروز هستید. با صاف کردن بدن خود تا حدی که برایتان ممکن است، می توانید از بروز مشکلات پیشگیری کنید و چانه خود را زیاد به قفسه سینه خود نزدیک نکنید و زانوها را از شکم دور کنید. به علاوه با قرار دادن یک بالشت بین زانوهایتان فشار وارد شده به باسن را کاهش دهید.

  1. خوابیدن به شکم

این حالت برای بهبود خر و پف خوب است، اما برای دیگر بخش های بدن اصلا مناسب نیست. 7 درصد از بزرگسالان به این حالت می خوابند، اما این حالت منجر به بروز کمردرد و گردن درد می شود، زیرا قرار دادن ستون فقرات به یک حالت خنثی سخت است. به علاوه خوابیدن به شکم به عضلات و مفاصل فشار می آورد و منجر به بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد و تحریک اعصاب می شود. بهتر است دیگر حالت های خواب را امتحان کنید.

بد خوابیدن منجر به بروز درد کمر و درد گردن می شود. گاهی گرفتگی های شدید گردن نیز از عوارض بد خوابیدن هستند. برای برطرف کردن این مشکلات و داشتن خواب بهتر می توانید با فیزیوتراپ مشورت کنید.

 

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

برای مراجعه به کلینیک تخصصی فیزیوتراپی شایگان مهر اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *