ارتباط کابوس های شبانه با تجربیات روانی دوران کودکی

 

کابوس

با توجه به پژوهش در دانشگاه وارویک در انگلستان، نویسندگان این مطالعه گفته اند که کابوسهای مکرر در دوران کودکی می تواند خطر ابتلا به جنون را افزایش دهد.

کابوس دیدن در کودکان یک بخش طبیعی رشد آنها محسوب میشود اما فراوانی کابوس ها در بزرگسالی کاهش می یابد ، دیدن رویا در مرحله خواب REM( حرکت سریع چشم ) اتفاق می افتد که این تجربه را خیلی از افراد داشته اند ، نوزادان بیشتر خوابشان در این مرحله صرف میشود و به ازای هر 90 دقیقه این مرحله اتفاق می افتد.

در خواب با حرکات سریع چشم( REM) ماهیچه های بدن فلج شده ولی مغز فعال است گویی که در فعالیت در حالت بیداری دارد.

در این مرحله از خواب ، مردم به وضوح رویاهای خود را به یاد می اورند و با ترس و نگرانی از خواب بیدار میشوند و که با ضربان سریع قلب همراه است.

یکی از اختلالات رایج خواب در کودکان ، وحشت های شبانه و کابوس دیدن است که در مرحله خواب Non REM اتفاق می افتد که کودک از رویاهای خود چیزی به یاد نمی آورد وفقط با ترس همراه است و باعث بیدار شدن وی میشود و همین کابوس های مکرر منجر به افزایش جنون میشود.

این تحقیق بر روی 6700 کودک که بین سنین 2 تا 9 ساله انگلیسی  از لحاظ وحشت شبانه مورد بررسی قرار گرفتند ، محققان دریافتند که احتمال  تجربه روانی با بروز کابوس های شبانه افزایش می یابد.

هنگلمی که این کودکان در سن 12 سالگی مورد مصاحبه قرار گرفتند و راه رفتن در خواب و هذیان گفتن نیز همراه بوده است .

با این مطالعه قصد نداریم بر نگرانی والدین بیفزاییم با این حال باید مد نظر داشت که کابوس های مکرر و وحشت های شبانه در یک دوره طولانی مدت می تواند شاخصی زودرس برای مشکلاتی که در زندگی آینده اتفاق خواهد افتاد باشد.

منبع :

MNT

[divider]

مریم عبداللهی

مریم عبداللهی ، روانشناس ونوروتراپیست و درمانگر اختلالات خواب


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «ارتباط کابوس های شبانه با تجربیات روانی دوران کودکی»

  1. سلام خسته نباشید
    من بیشتر اوقات خواب (رویا ) نمیبینم دلیلشو نمیدونم خواب کافی هم دارم لطفا راهنمایی کنید

  2. سلام خانوم دکتر، وقتتون بخیر
    من به مدت ۵ سال در رابطه بودم و با گذشت ۲ هفته از جدایی هر شب خواب و رویا از اون فرد ،میبینم و این قضیه برام غیر قابل تحمله آیا دارویی هست تا مصرف کنم که دیگه شب ها خواب نبینم؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بله ولی امکان تجویز به صورت اینترنتی نمیباشد بهتراست به صورت حضوری مراجعه فرمائید.

  3. سلام خانم دکتر خسته نباشید……میخواستم بدونم اگر ی فرد 22ساله ب مدت 4سال در هنگام خواب هیچگونه رویایی یا ب اصطلاح همون خواب دیدن را نداشته باشه و اگر هم رویایی ببینه ب صورت کابوس باشه…..آیا جای نگرانی وجود داره و این باین معناست که فرد از نظر روانی دچار مشکل هست؟؟ممنون میشم اگه پاسخ بدهید.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      باید علت کابوس های دیدن های شبانه به طور کامل بررسی شود و میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها می تواند مشکلات مربوط به روان فرد و ناشی از تنش های روزانه و محیطی باشد و بدون بررسی نمیتوان علت دقیق را شرح داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *