نقض حریم خصوصی بیمار توسط این گروه از پزشکان

عدم رعایت حریم خصوصی در مطب این گروه پزشکان

 

حق بر حریم خصوصی در زمره مهم‌ترین حقوقی است که پیوند مستحکمی با قواعد اخلاقی و کرامت انسانی دارد. هدف آن تعالی شخصیت انسان و تکریم تمامیت مادی و معنوی اوست. این حق که خاستگاه آن موازین حقوق بشری است؛ برای تمام اشخاص در هر وضعیت و شرایطی الزاماً وجود دارد و مورد حمایت قانونی قرار گرفته است. حمایت کیفری از حریم خصوصی بیماران به دلیل وضعیت جسمی و روانی خاصشان در سیر فرآیند درمان اهمیت فزاینده‌ای دارد. به همین ترتیب حریم خصوصی بیماران به اقسام مختلفی تقسیم می‌شود که می‌توان به حریم خصوصی جسمانی، روانی، فیزیکی و اطلاعاتی اشاره نمود.

یکی از مواردی که در منشور حقوق بیمار به آن اشاره شده، ضرورت حفظ رازداری و حریم خصوصی بیماران در مراکز درمانی است، موضوعی که در راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اعضای سازمان نظام پزشکی نیز مورد توجه قرار گرفته و در فصلی به نام “رازداری و حریم خصوصی” جزییات آن تشریح شده است.

 

نقض حریم خصوصی بیمار توسط این گروه از پزشکان

آیا میدانستید معاینه همزمان چند بیمار ممنوع است ؟

 

طبق ماده 9 دستورالعمل های صادره از طرف سازمان نظام پزشکی ،پزشکان از معاینه همزمان چند بیمار منع شده اند و همچنین طبق ماده 10 که مربوط به فصل رازداری و حفظ حریم خصوصی بیمار، با معاینه همزمان چند بیمار با هم منافات دارد.

 

جالب است بدانید یک پژوهش نشان می دهد که مردم هم اعتقاد دارند حریم بیمار رعایت نمی شود.360 بیمار بستری در بخش اورژانس بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند.

این پژوهش نشان داد که در حدود نیمی (6/50 درصد) از بیماران رعایت حریم خود را در سطح ضعیف و متوسط و 4/49 درصد از آن‌ها رعایت حریم خود را در سطح نسبتاً خوب بیان کردند، هم‌چنین رعایت حریم یک‌سوم بیماران در ابعاد فیزیکی (1/36 درصد) و روانی- اجتماعی (9/31 درصد) در سطح متوسط و حریم اطلاعاتی (6/30 درصد) در سطح نسبتاً خوب بود.

در واقع حریم هرکس، حسی است که هر فرد بالغ نسبت به هویت، شأن، استقلال و فضاي شخصی خود دارد به طـور نمونـه در زدن در هنگام ورود به اتاق بیمار، نشانه حمایت و حفظ خلوت بیمار و عدم استفاده از لمس فیزیکی غیر ضروري عـاملی بـراي حفـظ حـریم بیمـار است .

تکریم فرهنگ، احترام به ارزش ها و هنجارها و مراقبت شدن از سوي افراد با جنسیت همگن، از حقوقی است که باعـث آرامـش و آسایش روانی بیماران میگردد که این موارد از مسئولیت هاي اولیه پرستاران بالینی میباشد لذا به دلیل ویژگی هاي منحصر به فرد بیماران، لازم است مراقبت به گونه اي به عمل آید که نیازهاي فرهنگی، قومی و زبانی آنان را به طور مؤثر برآورده کند.

 

حال با توجه به توضیحات بیان شده برخی از پزشکان عزیزکشورمان در رشته های زنان و زایمان همزمان چند بیمار را در یک اتاق و تنها با جدا کردن به وسیله پارتیشن های چوبی و گاه پارچه ای معاینه کرده و با توضیحاتی که با صدای کاملا معمولی و گاها بلند به مراجع داده میشود دیگر مراجعین نیز کاملا متوجه مشکلات فرد میشوند و ظاهرا مراجعی که در مطب پزشک زنان مراجعه میکند به صورت کاملا جمعی مورد معاینه و ویزیت پزشک عزیز قرار میگیرد و البته دیده شده است در برخی مطب های شخصی، چند دانشجو قبل از حضور پزشک متخصص ،شرح حال کامل مراجع را دریافت کرده و همراه با پزشک معاینه نیز انجام میدهند و این موارد نقض کامل حریم خصوصی چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روانی مراجع ( بیمار ) می باشد و البته خود این مساله بسیار رواج پیدا کرده و اگر بیماری درخواست حریم خصوصی داشته باشد خیلی محترمانه این درخواست رد میشود و سکوت بیماران و مراجعین باعث شده است تا برخی از پزشکان محترم این قوانین را به وضوح نقض کنند و معاینه پزشکی را با گروه درمانی اشتباه بگیرند.

امیدوارم خود ما متوجه قوانینی که مربوط به بیمار و مراجع است باشیم و از حق مان دفاع کنیم.

 

  • گردآوری کننده : مریم عبداللهی 
  • روانشناس 
  • عضو انجمن روانشناسان ایران

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «نقض حریم خصوصی بیمار توسط این گروه از پزشکان»

  1. من برای انجام عمل کولونواسکوپی خانمم به پزشک متخصص خانم مراجعه کردم ولی درکمال تعجب دیدم که کادربیهوشی و خدمه اتاق کولونواسکوپی مرد هستند و گاها چند بیمار را با هم در اتاق وارد میکردند
    با توجه به در آوردن لباس کامل پایین تنه آیا این موضوع مغایر با حفض حریم خصوصی بیمار نمیشود ؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      در زمینه های مختلف پزشکی هم کادر خانم وجود دارد و هم کادر آقا
      چنانچه جنسیت پزشک و تکنسین ها برای شما مهم می باشد بهتر است زمان هماهنگی با کلینیک مربوطه، این موضوع را اطلاع دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *