میزان خواب کافی در سنین مختلف چند ساعت است ؟

خستگی مزمن1

همه افراد به هنگام شب به رختخواب میروند و پس از اتمام فعالیت های روزانه شان میخوابند و این در حالیست که خواب باید یکی از الویتهای زندگی هر فرد باشد و باید به ان اهمیت داده شود تا فرد بتواند روز بعدی را با انرژی کافی اغاز نماید .

کمبود خواب را همانند بدهی به بانک تصور کنید که در نهایت باید پرداخته شود و در طی زمان این بدهی بیشتر میشود .دقیقا خواب هم همین است .درواقع محققان باور دارند که کمبود خواب به میزان 30دقیقه در هر شب به افزایش نیاز به خواب درطی طولانی مدت, حس خواب الودگی در طی روز بعد ,اسیب پذیری و دیگر مواد می انجامد .خواب مناسب و کافی شبانه یک رویا نیست بلکه یک ضرورت است .

میزان خواب کافی برای هر فرد به نسبت سن و دیگر ویژگی های فردی و ارثی متفاوت است .نیاز به خواب در هر فرد متمایز است و شما نباید خود را با دیگران مقایسه نمایید .همه ما حداقل به 7 ساغت خواب شبانه نیاز داریم ولی در تعدادی دیگر این مقدار به 9 ساعت میرسد .بنا بر نتایج بدست امده عوامل ژنتیکی نقشی کلیدی در تعیین میزان خواب کافی برای فرد دارند .

نیاز به خواب و محرومیت از ان

اولین قدم در مدیریت نیاز به خواب ایجاد تمایز بین نیاز های خوابی پایه (مقدار خوابی که شما پس از انجام فعالیت های عادی روزانه خود به ان احتیاج دارید )و میزان کمبود خواب (که بر اثر خواب ناکافی و یا اختلالات خواب و یا دیگر موارد بوجود می اید ) میباشد .

کمبود خواب به کاهش سودمندی و اختلالات شناختی و عدم توانایی در تمرکز ,واکنش سریع و یاد اوری موارد جدید می انجامد .بنابراین شما باید به نیاز های خواب خود توجه نمایید تا روز بعد قوای کافی داشته باشید .افرادی که شبانه کمتر از 5 ساعت میخوابند ,بیشتر در معرض بیماری های قلبی و دیابت و افزایش وزن و ابتلا به افسردگی و سو مصرف مواد میباشند .همچنین بنا بر تحقیقات انجام شده افرادی که شبانه خداقل به مدت 7 ساعت میخوابند کمتر می میرند .

میزان خواب کافی بر حسب سن 

کودکان 6 ساله و یا کوچکتر حداقل به 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند حتی اگر به طور متوسط شبانه 8 ساعت بخوابند .همچنین نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی بدنشان نیاز بیشتری به خواب دارند و باید انها از بیداری های شبانه به دلیل گفت و گو با دوستان و بازی با کامپیوتر خودداری نمایید .

افرادی بالای 60 سال هم به خواب بیشتری نیاز دارند ولی همانند حوانان خواب عمیق و منسجمی را تجربه نمیکنند و بیشتر از خواب بیدار میشوند و بهتر است که در طی روز بخوابند تا کمبود خواب شبانه جبران شود ولی اگر این استراحت های روزانه بیش از حد نیاز باشد به بیخوابی شبانه و متعاقبا خستگی و بی انرژی در طی روز های بعد منحر میشود .

افرادی که شغلهای پرمشغله دارند و یا شیفت شب دارند باید به مدیریت زمان خواب خود توجه کنند و استرس خود را به خوبی مدیریت نمایند تا بر خلق و خواب انها تاثیر منفی نداشته باشد .

خواب را به عنوان یک الویت در نظر بگیرید 

سن شما مهم نیست در هر صورت باید به خواب به عنوان یک الویت نگاه کنید .در واقع خواب باید به عنوان یکی از باید های ضروری زندگی شما به حساب بیاید نه اینکه هر موقعی که وقت داشتید به رختخواب بروید .در این صورت وضعیت فیزکی و روحی شما بهبود می یابد .

جدول نیاز به خواب بر اساس سن 

نوزادان(1 تا 2 ماه )10.5 ساعت تا 18 ساعت
کودکان (3 تا 11 ماه )9 تا 12 ساعت در شب +30 دقیقه تا 2 ساعت خواب روزانه
کودکان (1تا 3 سال )12 تا 14 ساع
کودکان پیش دبستانی (3 تا 5 سال )11 تا 13 ساعت
کودکان بین 5 تا 12 سال10 تا 11 ساعت
نوجوانان (11 تا 17 سال )8.5 تا 9 ساعت
بزرگسالان7 تا 9 ساعت

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد 

 

مرکز تحقیقات کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

♦  فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «میزان خواب کافی در سنین مختلف چند ساعت است ؟»

  1. با سلام از مطالب مفید سایتتون
    یک سوال داشتم من شب ها فقط میتونم 6 ساعت بخابم درواقع نمیتونم بیشتر از این بخابم بخاطر کارهایی که دارم نمیتونم 8 ساعت خواب کامل داشته باشم و فقط مجبورم در شب شش ساعت بخوابم
    و اینکه اون دوساعت باقی مانده را میتونم در ظهر بخابم تا 8 ساعت خواب کاملم تکمیل بشه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      میزان خواب در افراد مختلف متفاوت می باشد. نکته مهم کیفیت خواب و سطح انرژی شما می باشد. بنابراین چنانچه این میزان ساعت خواب اختلالی در ریتم بدن و سطح انرژی شما نمی کند نکته منفی محسوب نمی گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *