لیمو مصرف کنید تا سالم بمانید!

لیمو0

مزایای آبلیمو

آبلیمو این روزها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از رستوران ها به طور منظم این چاشنی را مصرف می کنند و برخی افراد نیز روز خود را به جای چای یا قهوه، با آبلیمو آغاز می کنند. شکی نیست که آبلیمو خوشمزه است، اما آیا افزودن آن به آب باعث سلامتی شما می شود؟

مزیت های آبلیمو

شواهد زیادی نشان دهنده مزیت های سلامت آبلیمو هستند. تحقیقات علمی کمی در باره تاثیر آبلیمو بر سلامت انجام شده است، اما تحقیقاتی وجود دارد که مزایای آبلیمو را بیان می کنند.

  1. به بدن آبرسانی می کند. با توجه به هیئت غذا و تغذیه، میزان مصرف آب در روز باید حدود 2.5 تا 3.5 کیلوگرم باشد – این آب شامل آب موجود در غذا و نوشیدنی هاست.

آب بهترین نوشیدنی برای آبرسانی محسوب می شود، اما برخی افراد نوشیدن آب تنها را دوست ندارند و با افزودن آبلیمو به آن طعم آن را تغییر می دهند و به این ترتیب آب بیشتری می نوشند.

  1. آبلیمو منبع خوبی از ویتامین C می باشد.

مرکبات مانند آبلیمو، سرشار از ویتامین C هستند که یک آنتی اکسیدان است که از سلول ها در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین C خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی را کاهش داده و باعث کاهش فشار خون می شود. تحقیقاتی که در مورد سکته مغزی انجام شد، نشان می دهد افرادی که ویتامین C کمتری مصرف می کنند، به ویژه افراد چاق که دارای فشار خون بالا نیز هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند. ویتامین C به علاوه از بروز سرماخوردگی پیشگیری کرده یا دوره سرماخوردگی را کوتاه می کند، گرچه مطالعات متناقض هستند.

گرچه لیمو از نظر میزان ویتامین C در لیست مرکبات خیلی بالا قرار نمی گیرد، اما باز هم یک منبع خوب محسوب می شود.  طبق بررسی های انجام شده 1.4 فنجان آبلیموی خالص حاوی حدود 23.6 گرم ویتامین C می باشد. این مقدار 30 درصد بیشتر از میزان توصیه شده در روز است.

  1. باعث بهبود کیفیت پوست می شود.

ویتامین C موجود در آبلیمو به کاهش چروک های پوستی کمک می کند. طی تحقیقاتی در امریکا انجام شد، محققان دریافتند افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می کنند، کمتر دچار چروک های پوستی یا خشکی پوست می شوند.

اینکه آب چگونه باعث بهبود پوست می شود، بحث برانگیز است، اما یک چیز مسلم است. اگر پوست شما رطوبت خود را از دست بدهد، مستعد خشکی و چروک خواهد بود. میزان تاثیر استفاده از مرطوب کننده و نوشیدن آب در این مواقع روشن نیست، اما متخصصان پیشنهاد می دهند که روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا هم به بدن به اندازه کافی آبرسانی شود و هم اینکه از شر سموم پوستی خلاص شوید.

  1. به کاهش وزن کمک می کند.

تحقیقاتی که در این زمینه بر روی موش ها انجام شد شان داد که آنتی اکسیدان پلی فنل موجود در لیمو به طور قابل توجهی به کاهش وزن ناشی از رژیم غذایی پر چرب کمک می کند. به علاوه مقاومت به انسولین نیز بهبود پیدا کرد.

گرچه این نتایج باید در نمونه های انسانی نیز ثابت شود، اما شواهد خیلی قوی وجود دارد که نشان می دهند آبلیمو به کاهش وزن کمک می کند.

  1. آبلیمو به هضم غذا کمک می کند.

برخی افراد صبح آبلیمو را به عنوان یک ملین و ماده برای پیشگیری از یبوست می نوشند. نوشیدن آبلیمو همراه با آب گرم یا داغ به حرکت و عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.

  1. دهان را خوشبو می کند.

آیا تاکنون برای از بین بردن یک بوی بد از دست های خود از لیمو استفاده کرده اید؟ لیمو گاهی برای خنثی کردن بو استفاده می شود. همین تفکر باعث شده از لیمو برای از بین بردن بوی بد برخی غذاها، مانند سیر، پیاز یا ماهی، استفاده شود.

می توانید با نوشیدن یک لیوان آب و آبلیمو پس از یک وعده غذایی یا در هنگام بیدار شدن، بوی بد دهان خود را برطرف کنید. لیمو غدد بزاق را تحریک کرده و از خشکی دهان جلوگیری می کند. خشکی دهان در نتیجه رشد بیش از حد باکتری ها منجر به بوی بد دهان می شود.

  1. آبلیمو از بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند.

اسید سیتریک در کلیه مانع تشکیل سنگ کلسیم در کلیه می شود. متخصصان پیشنهاد می دهند که با مصرف بیشتر اسید سیتریک خطر ابتلا به سنگ کلیه را در خود کاهش دهید. نوشیدن آب و آبلیمو نه تنها اسید سیتریک بیشتری به بدن می رساند، بلکه آبرسانی بیشتری به کلیه انجام می دهد که بسیار مفید است. نوشیدن یک دوم فنجان آبلیمو به اندازه داروهای تجویز شده برای بدن اسید سیتریک تامین می کند.

لیمو1

چگونه آب و آبلیمو درست کنیم؟

برای درست کردن این محلول باید از لیموی تازه استفاده کنید و نه از آبلیمویی که در بطری است. به این منظور آب نیمی از لیمو را در 300 گرم آب گرم بریزید. برای درست کردن این نوشیدنی تا حد ممکن از آب تصفیه شده و لیموی طبیعی استفاده کنید.

با استفاده از موارد زیر می توانید به نوشیدنی خود طعم دهید:

  • مقدار کمی نعناع
  • یک قاشق چای خوری شربت افرا یا عسل خام
  • یک تکه زنجبیل تازه
  • مقداری دارچین
  • به علاوه می توانید از برش مرکبات یا میوه های دیگر مانند پرتقال و خیار استفاده کنید.

افزودن تکه های یخ به این نوشیدنی نیز می تواند به بهتر شدن طعم آن کمک کند. روز خود را با این نوشیدنی شروع کنید و مقداری از آن را در یخچال نگهداری کنید تا در طول روز بتوانید از آن بنوشید.

عوارض جانبی آب لیمو

آب لیمو به طور کل نوشیدنی سالمی است، اما عوارض جانبی بالقوه ای نیز دارد که آگاهی از آنها لازم است. لیمو حاوی اسید سیتریک است که باعث ساییده شدن مینای دندان ها می شود. بنابراین برای کم کردن خطر ساییده شدن مینای دندان، پس از نوشیدن آب و آبلیمو حتما دهان خود را بشویید.

آبلیمو گاهی باعث سوزش سر دل می شود. اسید سیتریک موجود در لیمو در برخی افراد باعث بروز این مشکل می شود. در برخی دیگر مصرف لیمو باعث تسکین سوزش معده می شود زیرا لیمو در سیستم گوارش قلیایی می شود. اگر مصرف لیمو باعث بدتر شدن سوزش معده می شود، از مصرف آن اجتناب کنید.

برخی دیگر با مصرف این نوشیدنی نیاز بیشتری به استفاده از دستشویی پیدا می کنند. گرچه آبلیمو معمولا به عنوان یک دیورتیک مطرح می شود، اما ماده ای است که میزان ادرار را افزایش می دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند ویتامین C از منابع طبیعی دارای ویژگی ادرار آور است.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *