غذاهایی که باعث بهبود تمرکز می شوند

غذا و تمرکز0

ماهی، توت ها یا کافئین؟

در مورد غذاها و مکمل های غذایی صحبت های زیادی می شود. اعتقاد خیلی ها بر این است که رژیم غذایی به تقویت حافظه، تمکز و عملکرد مغز کمک می کند.

اما آیا واقعا این اعتقادات درست است؟ با بالا رفتن سن مطمئنا بدن ما نیز پیر می شود. اما خبر خوب این که می توانید با تغییر رژیم غذایی خود و مصرف برخی غذاهای خاص از پیر شدن مغز خود پیشگیری کنید.

کافئین باعث هوشیار ماندن شما می شود

هیچ جادویی برای تقویت IQ یا باهوش کردن افراد وجود ندارد. اما برخی مواد غذایی، مانند کافئین، انرژی زا هستند و به تمرکز بهتر کمک می کنند. کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی داروها بدون تردید خواب شما را کم می کند. اما به یاد داشته باشید مصرف زیاد کافئین باعث عصبی شدن شما و بروز مشکلات دیگر می شود.

شکر به افزایش هوشیاری کمک می کند

غذا و تمرکز

قند سوخت مناسبی برای مغز محسوب می شود – منظور از قند، قند موجود روی میز نیست بلکه گلوکزی است که بدن در نتیجه پردازش قندها و کربوهیدرات های موجود در غذایی که می خورید، تولید می کند. به همین دلیل خوردن نوشیدنی شیرین به طور کوتاه مدت می تواند به تقویت حافظه، تفکر و توانایی ذهنی کمک می کند. بنابراین با خوردن قند می توانید به بازسازی حافظه خود کمک کنید.

با خوردن صبحانه به مغز خود سوخت رسانی کنید

آیا وسوسه می شوید که صبحانه را نادیده بگیرید؟ مطالعات نشان داده اند که خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و تمرکز می شود. دانش آموزانی که صبحانه می خورند عملکرد بهتری نسبت به دیگران که صبحانه نمی خورند، دارند. غذاهایی که به عنوان سوخت مناسب برای مغز در لیست محققان قرار می گیرند عبارتند از فیبر زیاد، غلات سبوس دار، لبنیات و میوه ها. اما پرخوری نکنید. به علاوه محققان دریافتند که صبحانه پرکالری مانع تمرکز بهتر می شود.

ماهی مهم ترین غذای مغز است

ماهی منبع پروتئین است که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که برای مغز سالم اهمیت بالایی دارند. این چربی های مفید قدر شگفت انگیزی به مغز می دهند: یک رژیم غذایی که حاوی مقادیر بالایی از این چربی هاست میزان زوال مغز و سکته مغزی را کاهش می دهد. به علاوه نقش حیاتی در بهبود حافظه دارند، به ویژه در افراد مسن. برای سلامت مغز و قلب خود دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید.

مصرف روزانه مقداری آجیل و شکلات

مغزی جات و دانه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E می باشند که در برخی مطالعات مشخص شده که مصرف این مواد از کاهش توانایی شناخت به سبب افزایش سن پیشگیری می کنند. شکلات تلخ دارای خواص آنتی اکسیدانی دیگر است و مانند کافئین دارای محرک طبیعی می باشد که باعث بالا رفتن تمرکز می شود. روزانه مقداری مغزی جات و شکلات مصرف کنید تا بتوانید تمرکز بهتری داشته باشد.

آووکادو و غلات سبوس دار را به رژیم خود بیفزایید

هر عضو در بدن وابسته به جریان خون می باشد، به خصوص مغز و قلب. یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی غلات و میوه هایی مانند آووکادوست خطر بیماری قلبی را کاهش داده و کلسترول بد را نیز کاهش می دهد. این امر خطر بروز پلاک های خونی را نیز کم می کند و به برقراری جریان خون کمک می کند که یک روش ساده برای غذا رسانی به سول های مغز است.

غلاتی مانند ذرت و گندم نیز حاوی فیبر و ویتامین E می باشند. گرچه آووکادو حاوی چربی است اما چربی آن از نوع مفید است، نوعی چربی اشباع نشده که به جریان خون کمک می کند.

زغال اخته یک ماده غذایی فوق العاده

تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده اند که زغال اخته مغز را در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و پیامدهای مربوط به افزایش سن را، مانند آلزایمر و زوال عقل، کاهش می دهد. این تحقیقات همچنین نشان دادند که زغال اخته هم به تقویت یادگیری و بهبود عملکرد عضله موش پیر کمک می کند.

مزایای یک رژیم غذایی سالم

غذا و تمرکز1

اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، به توانایی تمرکز شما آسیب می رساند. پرخوری یا کم غذا خوردن نیز بر روی تمرکز تاثیر می گذارد. یک وعده غذایی سنگین باعث خستگی می شود در حالیکه کم خوردن نیز باعث حواس پرتی می شود. سعی کنید رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که متعادل بوده و دارای غذاهای متنوعی باشد.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها

قفسه های فروشگاه ها پر از مکمل هایی است که ادعا می شود به سلامت جسمی کمک می کنند. گرچه گزارش های زیادی در مورد تاثیر مکمل هایی مانند ویتامین B، C و E، بتا کاروتن و منیزیم بر تقویت ذهن و حافظه ارائه شده است، اما در واقع این مکمل ها تنها برای افرادی مفید است که آن ماده غذایی خاص را در رژیم غذایی خود ندارند.

خود را برای یک روز بزرگ آماده کنید

آیا می خواهید توانایی خود برای تمرکز را بهبود بخشید؟ یک رژیم غذایی را انتخاب کنید که صد در صد حاوی آب میوه، غلات کامل، ماهی و یک فنجان قهوه باشد. علاوه بر خوردن یک وعده غذایی خوب و متعادل، متخصصان موارد زیر را نیز توصیه می کنند:

  • شب ها به اندازه کافی بخوابید.
  • به بدن خود به اندازه کافی آبرسانی کنید.
  • ورزش کنید.
  • تمدد اعصاب داشته باشید تا راحت تر فکر و استراحت کنید.
نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *