شکستگی فشاری ستون فقرات و درمان آن

شکستگی فشاری ستون فقرات و درمان آن

شکستگی فشاری ستون فقرات

اگر علت شکستگی فشاری ستون فقرات پوکی استخوان باشد ، درمان آن باید شامل کاهش درد و پیشگیری از شکستگی های بعدی باشد. یک متخصص فیزیوتراپی و استاد ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا می گوید :  در دهه گذشته روش های درمانی به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. او گفت: ” در حال حاضر ما گزینه های مداخله ای بهتری برای درمان شکستگی ها و جلوگیری از شکستگی های بعدی داریم.”

اکثر شکستگی ها با داروهای ضد درد ، کاهش فعالیت ، داروهایی برای افزایشتراکم استخوان ، و یک بریس برای کاهش دادن به حرکت در طول روند بهبودی ، درمان می شوند.  بیشتر بیماران پس از درمان شکستگی فشاری ستون فقرات به فعالیت های روزانه خود باز می گردند. اما ممکن است برخی به درمانی  مانند جراحی نیاز داشته باشند. 

 

درمان غیر جراحی برای شکستگی فشاری ستون فقرات

 

درمان غیر جراحی شکستگی فشاری ستون فقرات به طور طبیعی ممکن است تا 3 ماه طول بکشد. اما درد در عرض چند روز یا چند هفته به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

مدیریت درد شامل استفاده از داروهای ضد درد ، استراحت در رختخواب ، استفاده از بریس کمر و فعالیت بدنی می باشد.

 

داروهای ضد درد

داروهای ضد درد شکستگی فشاری ستون فقرات

یک استاد ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه تمپل در فیلادلفیا عقیده دارد که   ترکیبی از داروهای ضد درد می تواند درد استخوان  ، عضلات و عصب را کاهش دهد. “اگر داروها به درستی تجویز می شود ، می توانید از دوز دارویی کمتری استفاده کنید.

داروهای ضد درد اغلب به کاهش درد کمک می کنند. دو نوع از داروهای غیر تجویزی استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) توصیه می شود. داروهای ضد درد و شل کننده های عضلانی اغلب برای مدت کوتاهی تجویز می شوند. زیرا خطر ابتلا به اعتیاد وجود دارد. داروهای ضد افسردگی همچنین می تواند درد های عصبی را کاهش دهد.

 

اصلاح فعالیت ها

استراحت کردن به کاهش درد حاد کمک می کند. اما همچنین می تواند منجر به از دست رفتن استخوان و بدتر شدن پوکی استخوان شود. که خطر شکستگی های فشاری ستون فقرات را در آینده افزایش می دهد. پزشکان ممکن است استراحت در تختخواب را برای مدت کوتاهی در حدود چند روز توصیه کنند. و باید از استراحت طولانی مدت اجتناب کرد.

 

بریس کمر

بریس کمر برای شکستگی فشاری ستون فقرات

استفاده از بریس کمر حرکت مهره های شکسته را محدود می کند.  بسیار شبیه گچ گرفتن مچ دست شکسته است.  سفتی بریس کمر، به طور قابل توجهی باعث کاهش حرکت ستون فقرات می شود. که ممکن است به کاهش درد کمک کند. بریس های جدید نرم تر هستند اما مؤثر نیستند. 

این استاد ارتوپدی می گوید: ” سفتی بریس به طور مستقیم با اثربخشی آن متناسب است. اما باید با احتیاط و تنها تحت نظارت پزشک استفاده شود.” استفاده بیش از حد از بریس کمری باعث ضعیف شدن و کاهش حجم عضلات می شود.

 

درمان پوکی استخوان

داروهای تقویت استخوان مانند بیسفسفونات ها از قبیل  Actonel، Boniva  و Fosamax به تثبیت یا بازگرداندن حجم استخوان کمک می کنند. این بخش مهمی از درمان برای جلوگیری از شکستگی های فشاری بیشتر است.

 

درمان جراحی شکستگی های فشاری نخاعی

هنگامی که درد مزمن ناشی از شکستگی فشاری ستون فقرات با وجود استراحت ، اصلاح فعالیت ، بریس کمر و دارو همچنان ادامه می یابد ، عمل جراحی گام بعدی است. روش های جراحی برای درمان شکستگی های ستون فقرات عبارتند از:

·        ورتبروپلاستی ،

·        کیفوپلاستی ،

·        جراحی فیوژن نخاعی

 

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی

این دو روش جراحی برای شکستگی های فشاری ستون فقرات شامل برش های کوچک و تهاجمی می باشد. به طوری که  نیاز به زمان کوتاهی برای بهبودی دارند. در این جراحی ها از سیمان اکریلیک استخوانی استفاده می کنند که به سرعت سفت می شود. و باعث ایجاد ثبات در استخوان های ستون فقرات می شود. و ثبات ستون فقرات را بلافاصله افزایش می دهد. اکثر بیماران همان روز یا فردای عمل از بیمارستان مرخص می شوند.  

 

ورتبروپلاستی : این روش برای کاهش درد ناشی از شکستگی فشاری ستون فقرات و کمک به ایجاد ثبات   مؤثر است. مراحل روش ورتبروپلاستی عبارتند از :

·        یک سوزن در مهره های آسیب دیده قرار داده می شود.

·        اشعه X کمک می کند تا این کار با دقت انجام شود.

·        پزشک یک مخلوط سیمان استخوانی را به مهره های شکسته تزریق می کند.

·        مخلوط سیمان پس از در حدود 10 دقیقه سخت می شود.

·        بیمار معمولاً در همان روز یا بعد از یک شب اقامت در بیمارستان مرخص می شود. 

کیفوپلاستی : این روش به اصلاح ناهنجاری استخوانی کمک می کند. و درد ناشی از شکستگی فشاری ستون فقرات را کاهش می دهد. مراحل این عمل به شرح زیر است :

·        یک لوله از طریق یک برش حدود 2 سانتیمتری وارد مهره های آسیب دیده  می شود.

·        دستگاه اشعه X کمک می کند تا این کار با دقت انجام شود.

·        یک لوله کاتتر نازک – با یک بالون در نوک – به مهره ها هدایت می شود.

·        این بالن به منظور ایجاد یک حفره و تزریق سیمان مایع در استخوان ایجاد می شود.

·        سپس بالون تخلیه و برداشته می شود و سیمان استخوانی به حفره تزریق می شود.

·        مخلوط سیمان پس از حدود 10 دقیقه سخت می شود.

راکس مارکو ، رییس بخش جراحی ستون فقرات و انکولوژی عضلانی – اسکلتی در مرکز بهداشت دانشگاه تگزاس در هوستون  می گوید: “این روش ها شگفت انگیز است. به خصوص وقتی می بینید که بیمار به کلی سلامت خود را به دست آورده است.  بیماران اغلب قبل از عمل دردهای شدید و وحشتناکی را تجربه می کنند.  اما با ایجاد فقط دو برش کوچک می توانیم بیمار را از یک عمل بزرگ نجات دهیم.” 

قبل از دو روش جراحی ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی بیماران مجبور بودند عمل باز انجام دهند.  در حالی که نتیجه عمل هم معمولاً رضایت بخش نبود.    

تجویز آنتی بیوتیک ها احتمال عفونت را کاهش می دهد و یک دستگاه اشعه ایکس ویژه به جراح کمک می کند تا سوزن را به استخوان برساند و اطمینان حاصل کند که سیمان وارد استخوان شده و در جای صحیح قرار گرفته است.   

 

جراحی فیوژن نخاعی

جراحی فیوژن نخاعی برای شکستگی فشاری ستون فقرات

جراحی فیوژن نخاعی گاهی برای شکستگی فشاری ستون فقرات و به منظور از بین بردن حرکت بین دو مهره و از بین بردن درد استفاده می شود. این روش دو یا چند مهره را به هم متصل می کند ، آنها را در موقعیت صحیح نگه می دارد و مانع از حرکت کردن آنها قبل ازجوش خوردن و یا رشد مهره ها با هم می شود.

پیچ های فلزی از طریق یک لوله کوچک از استخوان گذشته و در مهره ها قرار می گیرند. پیچ ها به صفحات فلزی یا میله های فلزی متصل می شوند که با هم در پشت ستون فقرات پیچ می شوند. صفحه فلزی مهره ها را در جای خود نگه می دارد.  حرکت را متوقف می کند ، اجازه می دهد که مهره ها به یکدیگر جوش بخورند. سپس پیوند استخوان در فضاهای بین مهره ها انجام می شود.

جراحی فیوژن نخاعی هنگامی انجام می شود که :  

·        اگر استخوان بیش از 50٪  دچار فشردگی باشد ،

·        اگر بیماران در معرض درد زیادی باشند ،

·        اگر مشکلاتی مربوط به جراحی قبلی ستون فقرات داشته باشند.  

پیوند استخوان

برای پیوند استخوان می توان از استخوان خود بیمار و یا از بانک استخوان استفاده کرد.  همچنین از مغز استخوان بیمار یا پلاکت خون او و یا یک مولکول زیستی مهندسی می توان برای تحریک رشد استخوان در این روش استفاده کرد.

دوره بهبودی پس  از جراحی همجوشی ستون فقرات در مقایسه با سایر انواع جراحی ستون فقرات طولانی تر است. بیماران اغلب باید سه یا چهار روز در بیمارستان بستری باشند. بیمار پس از عمل از بریس استفاده خواهد کرد. 

 

توانبخشی پس از جراحی فیوژن نخاعی

توانبخشی برای تقویت و برگشت عملکرد های بیمار ضروری می باشد.  سطح فعالیت بیمار به تدریج افزایش می یابد. با توجه به وضعیت سلامتی بیمار ، بازگشت به عملکرد عادی ممکن است طی دو تا شش ماه بعد اتفاق بیافتد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع  

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *