گربه هراسی یا فوبیای گربه | مرکز تخصصی درمان ترس از گربه

ترس از گربه ( فوبیای حیوانات و گربه ها)

 

امکان دارد وقتی به خانه دوست تان رفته اید ناگهان حس کنید که یک شی پشمالو زیر پایتان وول می‌خورد.

بطور ناگهانی از جا می‌پرید، یک گربه از زیر مبل بیرون می‌پرد و به سرعت از دیدرس تان دور میشود.

گربه‌ها موجودات خانگی دوست داشتنیی هستند که از دیرباز الایام با انسان‌ها همزیستی مسالمت آمیز داشته و بعنوان حیوان خانگی در بخش زیادی از فرهنگ‌ها و درتمام جهان مورد مهر و پذیرش انسان‌ها قرار داشته اند.

با این حال، بعضی افراد از گربه‌ها وحشت دارند.

امکان دارد آن‌ها در برخورد با یک گربه، طوری عکس العمل نشان دهند که گویی یک حیوان پرخطر مانند یک مار سمی یا عقرب را دیده اند.

این درحالی است که خیلی اشخاص حتی گربه را درخانه و با وجود داشتن فرزند خردسالشان حفاظت میکنند، چرا که در حقیقت گربه خطری برای آدم ایجاد نمیکند.

چنانچه این چنین است چرا بعضی افراد از گربه‌ها می‌ترسند؟ این امر علل گوناگونی دارد.

از جمله:

فقدان شناخت گربه‌ها یک دلیل ترس از گربه 

فوبیا گربه

گربه‌ها موجودات عجیب غریبی اند.

آن‌ها پشمالو و بازیگوشند.

بیشتر خیلی آهسته و بی صدا جنبش میکنند.

تقریباً همه آن‌ها دست کم در اول از آدم‌های غریبه بیم دارند یا اصطلاحا حساب می‌برند.

ولی این بیم همواره سبب نمی‌شود که آن‌ها از شما بازه بگیرند.

در عوض امکان دارد آن‌ها گاهی سعی کنند به شما نزدیک شوند.

آن‌ها می‌خواهند شما را بو بکشند تا یقین حاصل کنند که شما «خودی» هستید.

آن‌ها مانند همة موجودات دیگر می‌خواهند محیط زندگی و قلمرو خودشان را شناسایی کنند.

همانگونه که شما وقتی می‌بینید در محله تان، فروشگاه جدیدی افتتاح شده یا در ساختمان تان همسایة جدیدی ساکن شده، برای شناسایی آن‌ها کنجکاوی میکنید، گربه‌ها هم برای مشاهدة چیزهای جدید اطرافشان امکان دارد اطرافتان بپلکند و شما را بو کنند.

در حقیقت این یک ویژگی تکاملی است که به این جانوران یاری می‌کند عوامل خطرساز را شناسایی کنند و بدین گونه شانس بقای خود را بیشتر کنند.

امکان دارد کسیکه گربه‌ها را نشناسد از مشاهدة این فعالیت‌ها عجیب و غریب و بظاهر غیرقابل پیشگویی شوک زده شده و وحشت کند.

پس چنانچه شما از گربه بدتان می‌آید و بار اولی که به خانه دوست تان می‌روید گربة او دور پایتان میچرخد، بایست بدانید این نشانه مثبتی است.

گربة دوست تان دارد شما را در قلمرو خودش شناسایی میکند.

گربه‌ها بسیار کنجکاوند ولی می‌توانید مطمئن باشید که به شما زیان نمی‌رسانند.

بنا بر این اگر یکی دوبار سعی کنید که به خودتان مسلط باشید که از جا نپرید و فریاد نکشید، خواهید دید که آن‌ها بی آزار هستند.

 

اعتقادات اشتباه در مورد گربه‌ها و ترس شدید از گربه

 

باورهای غلط خیلی زیادی در زمینه گربه‌ها و بیماری‌های منتقله از آنها به آدم وجود دارد که همة این موارد متعاقب از بی اطلاعی هستند.

در حقیقت بجز یکی دو بیماری که آن هم فقط تحت شرایط بسیار ویژه (خاص) میتواند از گربه انتقال یابد (به طور نمونه آلودگی آدم به تخم توکسوپلاسما تنها در خانمهای حامله مشکل زاست) گربه‌ها برای انسان‌ها خیلی اندک بیم (خطر) هستند و بعلاوه این بیماریها در تماس‌های معمولی با گربه‌ها جابه‌جا‌ نمی‌شوند.

البته افرادیکه در خانه شان گربه حفاظت میکنند باید یکسری ملاحظات بهداشتی را مراعات نمایند.

ولی چنانچه شما یکی از افرادی هستید که از گربه وحشت دارید خوبتر است بدانید که تقریباً هیچ نوع بیماری با رد شدن از کنار یک گربه جابه‌جا‌ نمی‌شود.


یکی از معمول‌ترین، و شاید معروف‌ترین، این فوبیاها، ترس از گربه است که با نام‌های گوناگونی، به مانند آیلوروفوبیا (از ریشۀ یونانی Ailouros به معنی گربه، به همراه Phobos در مفهوم تهدید یا ترس)، گاتوفوبیا (از ریشۀ اسپانیایی Gato، گربه) و Galeophobia (از ریشۀ یونانی Galemacr به معنی گربه) شناخته میشود.

ترس از حیوانات، علی الخصوص گربه که موضوع موردبحث در این نوشتار است، میتواند تا حدی بر زندگی روزمرۀ اشخاص اثرات منفی بگذارد.

علت‌های فوبیای گربه و درمان هراس از گربه ها

فوبیای گربه می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته‌باشد که از میان بااهمیت‌ترین آن‌ها میتوان به نکته‌های زیر اشاره کرد:

  • یکی از علت‌های معمول فوبیای گربه، مشاهدۀ واکنش‌های متعاقب از هراس بقیه اشخاص از گربه‌ها ست؛ مثلاٌ این هراس میتواند در یک طفل با مشاهدۀ رفتار والدین یا مراقب او (یا حتی شخصیت‌های کارتونی) در وی ایجاد شده و رشد کند.
  • این هراس در خانمها با تماشای نمایش‌های تلویزیونی یا فیلم‌هایی که بطور متداول هراس شخصیت‌های مونث یا فرار آنها از گربه‌ها را به تصویر می‌کشند. ، ایجاد و تحکیم میشود.این عقیده زمانی پررنگ‌‌تر میشود که در نمایش، شخصیت مردی نشان داده میشود به مراقبت از وی در مقابل حیوانات می‌پردازد.
  • گربه‌ها ذاتی درنده دارند و بیشتر آن‌ها با در ارتباط با جادوگری، افسانه‌های قومی و شرارت می‌دانند. حتی گربه‌های اهلی‌شده هم محتمل است چنگ بیندازند یا گاز بگیرند.مشاهدۀ این‌گونه رفتارها در گربه‌ها یا تجربۀ آن‌ها در دوران کودکی (یا ولو در بزرگسالی) به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم میتواند منجر به فوبیای گربه شود.
  • کشتن یا زیان رساندن به گربه‌ها در بخش زیادی از فرهنگ‌ها، علی الخصوص در میان مصریان باستان که حتی گاهاً گربه‌ها مومیایی نیز می‌شوند، جرمی قابل‌مجازات بحساب میآید. این عقاید مذهبی میتوانند به هراس از گربه‌ها، مخصوصا در ذهن افرادی طبع نگران یا مضطربی دارند یا در بحران به سر می‌برند، بینجامند.

نشانه‌های فوبیای گربه

مبتلایان به فوبیای گربه در مواجهه با گربه‌ها حملات پانیک از خود نشان میدهند. پرهیز از گربه‌ها از دیگر علایم این فوبیاست بطور کلی، این رفتارها در این دسته اشخاص قابل‌مشاهده هستند:

  • جواب «ستیز یا گریز» (Fight or Flight) در رویایی با گربه، بطور معمول در قالب فرار یا کوشش به منظور دفاع از خود
  • ظهور دست کم چهار مورد از نشانه‌های زیر:
    • ضربان قلب
    • لرزش
    • درد قفسۀ سینه
    • دلاشوب (تهوع)
    • گیجی (سرگیجه) یا سبکی سر
    • بی‌حسی یا حس گزگز
    • عقاید و افکار در ارتباط با مرگ
    • احساس خفگی
  • فرد تلاش میکند هر کاری را برای پرهیز از گربه انجام دهد. ، حتی چنانچه این امر مستلزم واقع شدن در بیم (خطر) باشد؛ به عنوان مثال به‌سرعت از مسیر خیابان عبور میکند یا از گذرگاه جنبش گربه می‌پرد.هم‌چنین شاید از حضور در طبیعت یا تماشای برخی کانال‌های تلویزیونی، با هراس مشاهدۀ گربه، پرهیز کنند یا دعوت دوستانی که در خانۀ خود گربه مگه می‌داذند را رد کنند.
  • جیغ کشیدن در موقع رویارویی با گربه ، یا افزایش تنش در موقع مواجهه با اشخاصی که گربه به‌همراه دارند.
  • دیگر واکنش‌های اجتنابی در فوبیای گربه جزئی و ظریف هستند: مانند به همراه داشتن غذای گربه برای یا بستن چشم‌ها در طول صحنه‌ای از فیلم یا حمل اسپری فلفل و کمک خواستن از اعضا خانواده برای کسب اعتماد از تهی بودن محله از گربه، هنگام خروج از خانه

مراجعه به دکتر برای درمان ترس از گربه ها

سوالات متداول یک روانشناس در اولین جلسه مشاوره

با عنایت به به اینکه حفاظت گربه در منزل در میان اشخاص علاقه‌مند به حفاظت حیوانات خانگی بسیار مرسوم است، چنانچه نشانه‌های ذکرشده، بیشتر از ۶ ماه در شخصی (فردی) مشاهده شوند، پسندیده‌تر است مراجعه به دکتر در برنامۀ فرد قرار گیرد.

درمان ترس از گربه در جایروس

  • مواجهه با آسایش درمان بوسیله مواجهه می‌تواند روان‌درمانی موثری در گذرگاه تسلط بر آیلوروفوبیا باشد.
  • رفتاردرمانی شناختی این شیوه درمانی، معروف به CBT یا رفتار درمانی شناختی بر اصلاح افکار منفی و رفتار فرد تمرکز دارد.
  • دارودرمانی از بعضی داروها میشود در کنترل موارد حاد حملات پانیک استفاده کرد.دواهای ضداضطراب و ضدافسردگی در مهار فرد در موقعیت‌های فوبیک کاربرد دارند.

تسلط بر ترس از گربه پس از درمان های شناختی رفتاری

خوشبختانه، فوبیای گربه، مانند بخش زیادی از فوبیاهای حیوانات، به‌راحتی درمانپذیر است.

اغلب مواقع نه‌چندان حاد آیلوروفوبیا را میتوان با چند جلسۀ درمانی حل کرد.

  • قرار گرفتن طولانی‌مدت و به‌تدریج در مجاور گربه‌ها ، برای تسلط بر فوبیای گربه با اهمیت است.این موضوع میتواند در اول با مشاهدۀ گربه از دور شروع شده، و با نگریستن به تصاویر گربه و مرور نام آن و شیوه‌های شبیه ادامه یابد.این حالت‌های محدود تماس با گربه‌ها بسیار کربردی بوده و سبب از بین بردن فوبیای گربه می‌شوند.
  • برای افرایش اثرگذاری (تاثیر) در کاهش تدریجی حساسیت، خیلی پراهمیت است که شحص مبتلا در موقعیت فوبی قرار گرفته و بارها آن را تجربه نماید.انجام این کار میتواند در اصلاح اجتناب‌های بی‌جا از گربه ثمربخش باشد.
  • درخواست کمک از خانواده و رفیقان خیلی پراهمیت است و میتواند رل و نقش تأثیرگذاری در تسلط بر این فوبی داشته‌باشد.
  • هم‌چنین تغییر دیدگاه و نگرش در زمینه گربه‌ها بسیار لازم است.شیوه‌های زیادی به منظور انجام این کار وجود دارد؛ باید افکار، عقاید و پیش‌بینی‌های منتهی به پریشانی (اضطراب) را شناسایی کرده و آنها را با موارد واقع‌بینانه‌تر جایگزین کرد.این استراتژی‌ها توانایی دارند همراه با مداوا اثربخش، در تسلط بر فوبیای گربه مورد کاربرد قرار بگیرند.

کلینیک جایروس اولین مرکز فوق تخصصی درمان فوبیای حیوانات و ترس از گربه در کشور است

برای درمان ترس از گربه با ما تماس بگیرید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «گربه هراسی یا فوبیای گربه | مرکز تخصصی درمان ترس از گربه»

  1. من شدیداً از گربه میترسم و نزدیکی کلاسم یه گربه مشکی همیشه می ایسته و با دیدن من بسمتم میدوئه و باعث وحشت من و دوری از کلاسم میشه چطور از خودم دورش کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *