راه کارهای غیر دارویی برای جلوگیری از سنگ کلیه

نوشیدن مایعات بیشتر کاهش خطر سنگ کلیه

 

نوشیدن آب

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه به طور کلی زمانی از تجمع بلورهای اگزالات کلسیم و یا مواد جامد در کلیه به وجود می آید. آنها در اندازه های مختلف وجود دارند ، سنگ کلیه کوچک به طور کلی می تواند از طریق دستگاه ادراری با حداقل درد عبور  کند.

زمانی که سنگ بزرگتری در دستگاه ادراری باشد باعث درد شدید، انسداد یا عفونت میشود و مشکلات دیگری مانند خونریزی و آسیب به کلیه ها نیز ممکن است رخ دهد. سنگ کلیه ساخته شده از کلسیم رایج ترین نوع هستند.

 

اعتقاد بر این است که حدود 13 درصد از مردان و 7 درصد از زنان در ایالات متحده دارای سنگ کلیه هستند و در طول عمرشان سنگ ها توسعه پیدا می کنند.

 

[divider]

 

نکاتی برای جلوگیری از سنگ کلیه

 

نوشیدن مقدار زیادی مایعات

آب قابل شرب به اندازه کافی برای جلوگیری از سنگ کلیه حیاتی است. افرادی که در گذشته سنگ کلیه داشته اند باید نوشیدن آب به اندازه کافی و مایعات دیگر را به حداقل 2 لیتر در روز برسانند و بدن را باید کاملا هیدراته نگه دارید به ویژه هنگامی که درگیر ورزش و یا فعالیت هایی هستید که باعث عرق کردن زیاد در شما میشود.

 

[divider]

 

اضافه کردن لیمو به آب

اسید سیتریک در لیمو به کلسیم متصل شده واجازه نمیدهد که با  ادرار خارج شود ، این باعث می شود ادرار کمتر اسیدی باشد، در نتیجه از توسعه اگزالات کلسیم و سنگ اسید اوریک جلوگیری می کند.

 

[divider]

 

محدود کردن مصرف سدیم

اعتقاد بر این است که سدیم، در اغلب موارد از نمکی که ما مصرف می کنیم وجود دارد و باعث می شود که کلیه ها به دفع کلسیم بیشتر در ادرار مبادرت کنند به همین دلیل بهتر است مصرف سدیم را محدود کنیم.

 

[divider]

 

کاهش غذاهای غنی از پورین

برای جلوگیری از تشکیل سنگ های اسید اوریک مصرف مواد غذایی سرشار از پورین مانند: گوشت قرمز، گوشت سیرابی و صدف را کاهش دهید.

 

خوردن کمتر پروتئین حیوانی به کاهش اسیدیته ادرار و کاهش احتمالی تشکیل سنگ کلیه کمک خواهد کرد .

یک وعده غذایی سالم و متعادل شامل : مصرف مقدار زیادی از سبزیجات و میوه جات، غلات کامل و محصولات لبنی کم چربی می باشد.

 

[divider]

 

خوردن غذاهای غنی از کلسیم

این یک افسانه است که مواد غذایی  سرشار از کلسیم خطر ابتلا به سنگ اگزالات کلسیم را افزایش می دهد. در واقع، کلسیم از طریق مواد غذایی به اگزالات متصل شده و به خون و در نهایت دستگاه ادراری وارد میشود، که می تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند.

بنابراین، مصرف کم کلسیم در رژیم غذایی می تواند میزان اگزالات را افزایش  داده و باعث سنگ کلیه شود.

 

[divider]

 

 ورزش

اعتقاد بر این است که اگر شما مستعد سنگ کلیه هستید بهتر است سبک زندگی تان را تغییر دهید ، فعالیت محدود می تواند باعث شود تا استخوان به آزادسازی کلسیم بیشتری مبادرت کند ، بنابراین بلند شوید و ورزش کنید.

همچنین ورزش فشار خون بالا را کنترل می کند، دراین بیماری که تصور می شود خطر ابتلا به سنگ کلیه را به دو برابر افزایش میدهد.

 

منبع :

www.medindia.net/news/healthinfocus


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *