درمان افسردگی بدون دارو با بیش از 50 روش خانگی و سریع

درمان افسردگی بدون دارو و سریع اصلا ممکن است؟

 

من افسردگی دارم و سالهاست که داروهای مختلف مصرف کرده ام و نزد پزشکان مختلف رفته ام اما بهبود نیافته ام! چرا؟ آیا امیدی به بهبود من با روش درمان افسردگی بدون دارو وجود دارد؟

درمان سریعی برای افسردگی بدون دارو وجود دارد؟

این سوالی است که بسیاری از مراجعین از ما می پرسند.

معمولا دلیل عدم پاسخ به درمان در چنین مواردی یکی از موارد زیر است:

  • تشخیص غلط! مثلا بسیاری بیماریهای جسمانی ممکن است ماهها و حتی سالها قبل از بروز علایم بیماری اصلی، خود را به صورت افسردگی نشان دهند.
  • افسردگی مقاوم به دارو : در این موارد نیاز به درمانهای خاص وجود دارد.
  • عدم مصرف یا استفاده اشتباه دارو (دوز اشتباه یا زمان تجویز نامناسب و…)
  • وجود بیماریها و شرایط همراه که باعث تشدید افسردگی زمینه ای می شوند

درمان افسردگی معمولا چند ماهی طول می کشد اما برخی راههای سریعتر و جایگزین نیز برای درمان افسردگی بدون دارو عبارتند از:

درمان افسردگی رواندرمانی

درمان های شناختی رفتاری (حضوری و آنلاین)

 

این درمان یکی از مبتنی بر شواهد ترین اشکال درمان افسردگی است. این شیوه در بسیاری از موارد افسردگی خفیف تا متوسط، حتی از دارودرمانی نیز موثرتر است (1). برای انجام این روش میتوانید بصورت غیرحضوری (جلسات آنلاین) یا از طریق شیوه های آموزشی (دوره های آنلاین درمان غیردارویی افسردگی) اقدام کنید.

درمان شناختی رفتاری یا همان CBT، بر این مفهوم استوار است که افکار، احساسات، رفتارها و همه تصمیمات و اعمال شما به هم مرتبط هستند و افکار و احساسات منفی می توانند شما را در یک چرخه معیوب به دام بیندازند که نهایتا منجر به بروز افسردگی و اضطراب میشوند.

برای استفاده از این شیوه نوین میتوانید از دوره آنلاین درمان افسردگی بدون دارو در سایت ویکی چرا استفاده نمایید.

درمان سریع افسردگی

درمان افسردگی بدون دارو با شوک درمانی

 

ECT یا همان شوک درمانی (2) معمولاً در مواردی استفاده می شود که سایر درمانها از جمله داروها و روان درمانی موثر واقع نشده باشد.

شوک درمانی همچنین برای افرادی که به دلیل شدت بیماری خود مانند خطر خودکشی نیاز به درمان سریع افسردگی دارند ، استفاده می شود.

گرچه الکتروشوک درمانی (ECT) در کنار داروهای ضد افسردگی و روان درمانی ، یکی از سه روش اصلی درمان افسردگی است ، اما همچنان به عنوان آخرین چاره برای بیماران افسرده در نظر گرفته می شود. الکترو شوک درمانی تقریباً در 80 درصد بیماران بهبود چشمگیری ایجاد می کند ولی معمولا آخرین خط درمان است.

این وضعیت تا حدودی به دلیل مطالعات محدود  در مورد شوک درمانی و عدم اطمینان در مورد مکانیسم اثر آن است. با این حال ، دهه ها تحقیق بر روی اثرات ECT بر افسردگی و مکانیسم بالقوه آن در مقالات و کتاب ها وجود دارد.

برخلاف تصور رایج درمورد خطرناک بودن، دردناک بودن و وحشتناک بودن این روش درمانی، شوک درمانی روشی بسیار امن است و از اغلب درمان های ضد افسردگی عارضه کمتری دارد.

پس از درمان با شوک الکتریکی: هنگامی که پس از درمان از خواب بیدار می شوید، ممکن است احساس سردرگمی کنید. این موضوع تا حدی به دلیل بیهوشی و بخشی نیز به دلیل خود درمان است. در بیشتر افراد، سردرگمی در عرض یک ساعت از بین می‌رود. همچنین ممکن است در طی روز بعد از درمان سردرد داشته باشید. یک مسکن ساده در صورت لزوم معمولا به کاهش سردرد کمک می کند. سایر عوارض جانبی مانند حالت تهوع معمولاً فقط چند ساعت طول می کشد.

 

گفتار درمانی افسردگی

درمان افسردگی با کتامین و بدون مصرف بلند مدت دارو

 

بیشتر داروهای ضد افسردگی برای کاهش علائم زمان زیادی می برند تا موثر واقع شوند، اما کتامین در اکثر بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی علائم را به سرعت کاهش می دهد.
محققان از کتامین به عنوان مهمترین پیشرفت جدیدی در روانپزشکی با توجه به اثربخشی بالای آن در درمان افسردگی اساسی استقبال می کنند. شواهد اخیر نشان داده است که علاوه بر افسردگی ، کتامین ممکن است درمانی امیدوار کننده برای وسواس ، اختلال استرس پس از سانحه و تعدادی از سایر اختلالات عصبی – روانپزشکی مقاوم به درمان باشد (3).

در مقاله اخیر منتشر شده در Drug Discovery Today ، محققان نقش کتامین را در ایجاد انقلابی در درمان های بهداشت روان جدید کشف کرده و بحث می کنند که چگونه مکانیسم عملکرد کتامین منجر به هجوم تحقیقات و مطالعات جدید درباره تاثیر این روش در درمان افسردگی شده است.

درمان افسردگی با ورزش

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد ورزش می تواند به افسردگی کمک کند و یکی از درمان های اصلی افسردگی خفیف و همچنین افسردگی فصلی است. برای اینکه تاثیر ورزش در درمان افسردگی را به اوج برسانید بهتر است ورزش را بصورت گروهی و در فضای باز و ترجیحا در معرض نور خورشید انجام دهید و حداقل روزانه نیم ساعت پیاده روی تند را تجربه کنید.

برای حفظ سلامت فیزیکی و روانی، بزرگسالان باید هر هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​انجام دهند. اگر برای مدتی ورزش نکرده اید، به تدریج شروع کنید و هدف خود را برای رسیدن به 150 دقیقه ورزش در هفته افزایش دهید. هر نوع فعالیتی از فعالیت نکردن بهتر است و حتی اگر یک طبقه را هم از آسانسور استفاده نکنید، بازهم شروع خوبی برای ورزش است.

ورزش باید چیزی باشد که از انجام آن لذت می برید، در غیر این صورت، پیدا کردن انگیزه برای انجام منظم آن ورزش دشوار خواهد بود.

تحریک مغز با جریان مغناتیسی یا الکتریکی

گاهی اوقات از تحریک مغز برای درمان افسردگی شدیدی استفاده می شود که به درمان های دیگر پاسخ نداده است.

از جریان های الکترومغناطیسی می توان برای تحریک نواحی خاصی از مغز برای بهبود علائم افسردگی استفاده کرد.

انواع مختلفی از تحریک مغز وجود دارد که می تواند برای درمان افسردگی متوسط، شدید و حتی خفیف استفاده میشود.

این موارد شامل لیست زیر است:

درمان افسردگی با ذهن آگاهی

 

ذهن آگاهی راهی برای توجه کامل شما به لحظه حال است. برخی از مطالعات نشان می دهد که تمرین ذهن آگاهی می تواند به مدیریت افسردگی خفیف تا متوسط کمک کند.

این تکنیک ریشه در بودیسم و ​​مدیتیشن دارد، اما برای امتحان کردن آن نیازی نیست که اهل معنویات باشید یا اعتقاد خاصی داشته باشید.


منابع:

منبع اولمنبع دوممنبع سوممنبع چهارم


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «درمان افسردگی بدون دارو با بیش از 50 روش خانگی و سریع»

  1. سلام
    من افسردگی مقاوم به درمان دارم چون تاحال به دکترهای بسیاری مراجعه کردم و درمان نشده ام اکثر دکترها با مراجعه بعد از گوش دادن به بیماری فوری چندتا داروی تکراری مینویسند تا زود شخص بعدی داخل شود وفقط در فکر جیبشان هستند .
    دچار پیری زودرس شده ام وهمین افسردگیم را تشدید و عود میدهد خواهشا اگر کسی دارویی واقعی سراغ دارد مرا راهنمایی کند که از شر این وضعیت رهایی یابم. متشکرم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی درمان هر اختلال یا بیماری بخشی مربوط به تجربه و تخصص پزشک است و بخش مهمی منوط به رعایت فرد و مصرف به موقع دارو هاست. درمان هر اختلالی نیاز به زمان دارد به خصوص اختلال و مشکلات روحی که نیاز به زمان بیشتری برای درمان دارد. چنانچه توصیه های پزشک رعایت نشود و یا داروهای تجویزی به طور صحیح مصرف نشود با تجربه ترین پزشک ها نیز هیچ کمکی در رفع اختلال نمی توانند بکنند. دوست عزیز صبور بوده و به توصیه پزشک معالجتان گوش دهید و دارو های تجویزی را درست مصرف کنید. امیدوارم به زودی مشکلتان رفع شود. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران برای پزشک مناسب تایم ویزیت هماهنگ کنند.

  2. من افسردگی دارم.یادم میاد همیشه خجالتی وبدون اعتماد به نفس بودم.اولین حمله افسردگی سن ۲۷ سالگی.زندگی پر از استرس از۱۶ سالگی.درمان ناقص ورها کردن در اولین دوره.بعد مدارا کردن با آن‌مسایل تلخ زیاد در زندگیم.درمان مجدد از ۴۶سالگی ولی قبل از ان بدلی مشکل یک فوق کلیه همیشه فشار بالا داشتم سیتالوپرام میخوردم.برداشتن فوق کلیه بعد از ۷سال فشار بالا وعدم تشخیص فشار بالا در عرض ۷ سال.حمله دوم افسردگی در سن ۴۸سالگی وتکرار آن تا الان درسن۵۲سالگی.تحت درمانم.ولی جواب نمی دهد.داروها اس سیتالو۲۰ سه تا در روز وترازدون۵۰ شبها.آیا دچار افسردگی مقاوم به درمان شده ام‌

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      در ابتدا نیاز هست که با توجه به وجود سابقه اختلال فوق کلیوی، مجددا به متخصص غدد برای چکاب مراجعه نمایید چون اختلابات غدد درون ریز در بردز علایم افسردگی و شدت و درمان موثر هستند.در مورد سوال دوم میتوان گفت که در صورتیکه علایم شما ادامه پیدا کرده میتواند به عنوان ” افسردگی” مرمن نیز مطرح باشد و یا افسردگی ناشی از اختلالات غدد داخلی و یا بقیه موارد..سپس بعد از بررسی مجدد توسط متخصص غدد برای ویزیت روانپزشکی اقدام کنید.در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به دکتر فرزانه در کلینیک شریعتی یا آزادی مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *