درمان بیماری ام اس با بهترین روش در کلینیک جایروس

درمان بیماری ام اس توسط دکتر مغز و اعصاب در کلینیک جایروس

ام اس MS یا مولتیپل اسکلروز یک بیماری طولانی مدت است که می تواند مغز، نخاع و اعصاب چشم بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. بیماری ام اس می تواند مشکلاتی در بینایی  ، حفظ تعادل بدن ، کنترل عضلات و دیگر عملکرد های بدن ایجاد کند.

اثرات این بیماری در بیماران مختلف متفاوت است. برخی از افراد علائم خفیف دارند و به درمان نیاز ندارند.  برخی از بیماران نیز قادر به انجام  کارهای روزانه خود نیستند. اگر به دنبال پزشک با تجربه برای درمان این بیماری می گیردید ، به کلینیک مغز و اعصاب جایروس مراجعه کنید.

بیماری ام اس  زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده چربی به نام میلین حمله می کند ، میلین در اطراف فیبرهای عصبی پیچیده شده و از آنها محافظت می کند. بدون این پوسته بیرونی ، اعصاب شما آسیب خواهند دید. و ممکن است اسکار در بافت شکل بگیرد.

آسیب دیدگی عصب به این معنی است که مغز شما نمی تواند سیگنال ها را به درستی به بدن شما   ارسال کند. عملکرد اعصابی هم که در حرکت کردن و احساس کردن باید به شما کمک کند ، بر اثر بیماری ام اس مختل می شود.

پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک جایروس روش های خاصی برای درمان بیماری ام اس و مشکلات ناشی از این بیماری به بیماران ارائه می دهند که باعث شده  بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما درمان خود را  شروع کنید. 

علائم اولیه بیماری ام اس

بیماری ام اس می تواند یکباره بروز کند.  یا اینکه علائم آن آنقدر خفیف باشد که به راحتی آنها را فراوش کنید. سه مورد از شایع ترین علائم اولیه این بیماری عبارتند از :

بی حسی و سوزن شدن دست ها، پاها یا یک طرف صورت. این احساس شبیه به فرو رفتن سوزن در هنگام خواب رفتن پا است.  اما این سوزن سوزن شدن بی دلیل است.

عدم تعادل  و ضعیف بودن پاها.  در حین پیاده روی یا انجام فعالیت های جسمانی دیگر، ممکن است بیمار نتواند تعادل بدن خود را حفظ کند و تلو تلو بخورد.

دو بینی ، تاری دید ، و یا از دست دادن جزئی بینایی. این علامت می تواند یک نشانه اولیه MS باشد. شما ممکن است گاهی درد چشم نیز داشته باشید.

دو بینی ، تاری دید نشانه اولیه بیماری ام اس

این نشانه های اولیه ممکن است به زودی از بین بروند و یا اینکه ممکن است هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها آنها را تجربه کنید. این علائم می تواند علل مختلفی داشته باشد.  اگر شما این علائم را دارید ، لزوماً به این معنی نیست که بیماری ام اس دارید.

نتیجه این مشکلات بروز علائم زیر است:

  • راه رفتن مشکل ،
  • احساس خستگی ،
  • ضعف عضلانی یا اسپاسم ،
  • دید دوگانه یا دوبینی ،
  • بی حسی و گزگز ،
  • مشکلات جنسی ،
  • ناتوانی در کنترل مثانه یا کنترل روده ،
  • درد ،
  • افسردگی ،
  • مشکل در تمرکز یا به یاد آوردن.

 

سن شروع بیماری ام اس

اولین علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس اغلب بین سنین 20 تا 40 سالگی شروع می شوند. بیشتر افراد مبتلا به MS  در هنگام عود بیماری که وضعیت آنها به طور قابل توجهی بدتر می شود ، دچار حملات این بیماری می شوند.  سپس معمولاَ علائم بهبود می یابند. برای برخی از بیماران ، بیماری در طول زمان همچنان بدتر می شود.

در سال های اخیر، دانشمندان درمان های جدید بسیاری برای بیماری ام اس پیدا کرده اند که می تواند به پیشگیری از عود و آهسته کردن روند پیشرفت این بیماری کمک کند.

 

علل ابتلا به MS چیست؟

اگر بیماری ام اس دارید ،  لایه محافظ میلین در اطراف فیبرهای عصبی شما دچار آسیب دیدگی شده است.  به نظر می رسد که این آسیب دیدگی در نتیجه حمله سیستم ایمنی اتفاق می افتد.  محققان عقیده دارند که یک عامل محرک مانند یک ویروس یا نوعی سم می تواند حمله سیستم ایمنی را ایجاد می کند.

همانطور که سیستم ایمنی بدن شما به میلین حمله می کند ، باعث التهاب هم می شود. که به زخم بافت  (ضایعات) منجر می شود. التهاب و بافت اسکار موجب اختلال بین مغز و سایر قسمت های بدن شما می شود. موارد زیادی وجود دارد که به نظر می رسد بیماری را شدید تر می کند.

بعضی از افراد ممکن است پس از ابتلا به یک عفونت ویروسی مانند ویروس اپشتین بار یا ویروس هرپس انسانی 6 که سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی متوقف می کند ، به بیماری ام اس مبتلا شوند.     همچنین عفونت ممکن است باعث بیماری یا عود آن بشود.  دانشمندان هنوز موفق به کشف ارتباط میان ویروس ها و بیماری ام اس نشده اند.

برخی مطالعات نشان می دهد که ویتامین D که می توانید از نور خورشید دریافت کنید ، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و از شما در مقابل این بیماری محافظت می کند. بعضی از افراد پس از نقل مکان به منطق آفتاب گیر خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند.

 

آیا ام اس یک بیماری ارثی است؟

ام اس یک بیماری ارثی نیست.  اما داشتن والدین یا خواهر و برادری که به این بیماری مبتلا هستند ،    احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. دانشمندان ژن هایی را شناسایی کرده اند که به نظر می   نسبت به گسترش بیماری ام اس حساس هستند.

پزشکان در مورد اینکه عامل ایجاد MS  چیست مطمئن نیستند. اما موارد زیادی وجود دارد که به نظر می رسد بیماری را تشدید می کند. افراد مبتلا به ژن های خاص ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند. همچنین سیگار کشیدن ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

 

تشخیص بیماری ام اس در کلینیک جایروس

تشخیص بیماری ام اس در کلینیک جایروس

تشخیص بیماری ام اس می تواند دشوار باشد. چرا که علائم آن شبیه به سایر اختلالات عصبی می باشد.  اما پزشکان با تجربه و متخصص مغز و اعصاب در کلینیک جایروس در مورد تشخیص درست و به موقع این بیماری به بیماران کمک می کنند.  متخصص مغز و اعصاب از شما در مورد سابقه پزشکی تان پرسش هایی خواهد کرد و شما را از نظر نشانه های مهم آسیب عصبی در مغز، نخاع و اعصاب چشم تان بررسی می کند.

هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که بتواند ثابت کند  شما به مولتیپل اسکلروزیس مبتلا هستید.  دکتر شما با انجام یک سری معاینات و آزمایش اقدام به تشخیص بیماری می کند. این معاینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون برای تشخیص بیماری هایی که علائمی مشابه این بیماری دارد.  مانند بیماری لایم و بیماری ایدز و سندرم شوگرن.
  • چک کردن تعادل ، هماهنگی ، بینایی و سایر توابع برای دیدن اینکه اعصاب شما چگونه عمل می کند.
  • یک آزمایش MRI که تصاویر دقیقی از ساختار بدن شما را ارائه می دهد.
  • تجزیه مایع مغز و نخاع به نام مایع مغزی نخاعی (CSF) . افراد مبتلا به MS اغلب پروتئین های خاصی  در CSF  خود دارند.
  • انجام تستی به نام پدیده تحریک شده که فعالیت الکتریکی را در مغز شما اندازه گیری می کند.

 

درمان بیماری ام اس در کلینیک جایروس

متخصصین مغز و اعصاب ما در کلینیک جایروس داروهایی را برای بیمار تجویز می کنند که ممکن است روند بیماری را تسکین دهد ، از حملات بیماری جلوگیری و یا آنها را درمان کند. علائم شما را تسکین دهد یا به بیمار کمک کند تا بتواند با استرس ناشی از بیماری روبرو شود.

درمان دارویی

داروهایی که ممکن استروند  بیماری ام اس را کند می کند یا به پیشگیری از آسیب عصبی کمک کنند عبارتند از:

  • بتا اینترفرون Avonex ،  Betaseron ، Rebif ؛
  • کوپلیمر 1 (کوپاکون) ،
  • دلفمپیدین (آمپیرا) ؛
  • دی متیل فومارات (Tecfidera) ؛
  • نواورترن Mitoxantrone ؛
  • ناتالیزوماب (تیزابری) ؛
  • اکلیزومب (Ocrevus) ؛
  • تری فلومونید (Aubagio) .

همچنین دکتر شما ممکن است برای شما استروئید تجویز کند  تا حملات بیماری کوتاه تر و شدت آنها کمتر شود.  پزشک همچنین ممکن است  از داروهای دیگری مانند شل کننده های عضلانی ، آرام بخش ها یا تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) برای کاهش اسپاسم عضلانی و درمان برخی از علائم دیگر استفاده کند.

 

فیزیوتراپی برای بیماری ام اس 

فیزیوتراپی برای بیماری ام اس

یک درمانگر فیزیکی می تواند تمریناتی را به شما توصیه کند که قدرت و تعادل شما را حفظ می کند و به کاهش خستگی و درد کمک می کند. یک درمانگر حرفه ای می تواند روش های جدیدی را به شما آموزش دهد تا کار خود را راحت تر انجام دهید.  و آسان تر از خودتان مراقبت کنید. اگر برای حفظ تعادل و راه رفتن مشکل دارید استفاده از عصا ، واکر یا بریس می تواند به شما کمک کند تا راحت تر راه بروید.

مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر واقع در شرق تهران با فیزیوتراپیست های با تجربه خدمات لازم را به شما ارائه می دهد.  برای تماس با مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر اینجا کلیک کنید.

همراه با درمان ، شما می توانید روش های دیگر را به منظور کاهش علائم MS خود انجام دهید. ورزش منظم و جلوگیری از گرمای بیش از حد انرژی شما را افزایش می دهد. در باره یوگا برای کاهش خستگی یا استرس با دکتر خود مشورت کنید. مراقب سلامت عاطفی خود باشید. خوب است که از خانواده ، دوستان و یا یک مشاور برای کمک به هر گونه استرس یا اضطراب که ممکن است احساس کنید ، کمک بخواهید. گروه های پشتیبانی نیز از بیماران ام اس حمایت می کنند.

 

رژیم غذایی مناسب بیماران ام اس

در حقیقت رژیم غذایی بر ماهیت بیماری تأثیری ندارد ، اما می تواند به برخی از چالش های بیمار کمک کند.  به عنوان مثال اگر احساس خستگی می کنید ، یک رژیم غذایی با مقدار زیاد چربی و کربوهیدرات های ساده مسلماً کمکی به رفع خستگی شما نخواهد کرد.

هر چه رژیم غذایی شما بهتر باشد ، سلامت کلی شما بهتر خواهد بود. شما نه تنها در مدت کوتاهی احساس سلامتی می کنید ، بلکه اساس یک آینده  سالم را پایه گذاری خواهید کرد.

رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • انواع سبزیجات و میوه های متنوع ،
  • منابع پروتئین مانند ماهی و مرغ بدون پوست ،
  • غلات کامل و سایر منابع فیبر ،
  • آجیل ،
  • حبوبات ،
  • محصولات لبنی کم چرب ،
  • آب کافی و سایر مایعات.

شما باید از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید و یا اینکه مصرف آنها را محدود کنید :

  • چربی های اشباع شده ،
  • چربی های ترانس ،
  • گوشت قرمز ،
  • غذاها و نوشیدنی هایی با قند بالا ،
  • غذاهایی با سدیم بالا ،
  • غذاهای بسیار فرآوری شده.

کنترل غذا خوردن در هر وعده می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. برچسب غذاها را حتماً بخوانید.  زیرا بعضی از غذاها  کالری زیادی دارند اما  مواد مغذی در آنها بسیار کم است. خوردن این غذاها هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

اگر علاوه  بر ام اس به بیماری دیگری نیز مبتلا هستید ، در مورد مصرف غذاهای خاص و یا مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

 

اثرات بیماری ام اس چیست؟

افسردگی در افراد مبتلا به بیماری ان اس

اثرات بیماری ام اس می تواند در هر نقطه از سیستم عصبی مرکزی بیمار ظاهر شود و بر روی هر قسمت از بدن او تأثیر بگذارد.

یکی از شایع ترین علائم این بیماری خستگی است.  اما اثرات زیر نیز در افراد مبتلا به MS  شایع است :

  • افسردگی ،
  • اضطراب ،
  • برخی از اختلالات شناختی ،
  • مسائل مربوط به حفظ تعادل.

 

حفظ تعادل بیماران ام اس

همانطور که سن بیمار بالا می رود ، برخی از ناتوانی های ناشی از این بیماری ممکن است شدید تر شود. اگر مشکلاتی مربوط به حفظ تعادل داشته باشید ، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان و شکستگی های ناشی از زمین خوردن قرار داشته باشید. داشتن بیماری های  دیگری مانند آرتریت و پوکی استخوان می تواند مشکلات بیمار را پیچیده تر کند.

مسائل مربوط به عدم تعادل به علت ترس از زمین خوردن می تواند منجر به عدم فعالیت فیزیکی شود. که این خود باعث  مشکلات دیگر در ارتباط با سلامتی می شود. همچنین خستگی و عدم تعادل نیز ممکن است بر عملکرد جنسی بیمار تأثیر بگذارد.

 

پیشرفت بیماری ام اس چگونه است؟ 

تحقیقات انجام شده در باره این بیماری گزینه های درمان بیشتری را به پزشکان ارائه می دهد. از جمله تعیین علل بیماری مولتیپل اسکلروزیس و توانایی تشخیص  زود هنگام این بیماری.  تحقیقات در مورد سلول های بنیادی و ژنتیک ممکن است به زودی به پزشکان کمک می کند که اعصاب آسیب دیده را ترمیم کنند یا قبل از اینکه اعصاب دچار آسیب دیدگی شوند ، بیماری را متوقف کنند.

دانشمندان همچنین به دنبال راه های جدید برای درمان MS در آزمایشات بالینی هستند. این آزمایشات داروهای جدید را آزمایش می کنند تا ببینند آیا آنها ایمن هستند یا خیر.

 

بیماری ام اس خوش خیم

تقریباً غیرممکن است که پیش بینی کنیم چگونه این بیماری در افراد مختلف پیشرفت می کند.  حدود 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به MS  تا ده سال پس از تشخیص بیماری خود به ندرت دچار حمله بیماری و یا  ناتوانی می شوند. این وضعیت گاهی اوقات بیماری ام اس خوش خیم نامیده می شود.

پیشرفت این بیماری معمولاً در مردان سریع تر از زنان است. همچنین اگر این بیماری پس از 40 سالگی در افراد  تشخیص داده  شود ممکن است سریع تر پیشرفت کند و تعداد حملات نیز افزایش داشته باشد.

حدود نیمی از افراد مبتلا به MS تا 15 سال پس از تشخیص بیماری خود از یک عصا و یا سایر جهیزات کمکی استفاده می کنند.  در 20 سال گذشته ، حدود 60 درصد افراد مبتلا به این بیماری به راحتی به زندگی خود ادامه داده اند.  و کمتر از 15 درصد از بیماران نیاز به مراقبت برای رفع نیازهای اولیه خود دارند.

کیفیت زندگی شما بستگی به علائم شما دارد و اینکه چگونه به درمان پاسخ دهید. این بیماری به ندرت کشنده است.  اما غیر قابل پیش بینی بودن بیماری ام اس گاهی باعث می شود که علائم بدون هشدار قبلی تغییر کند. اکثر افراد مبتلا به MS دچار اختلال شدید نمی شوند و به زندگی کامل خود  ادامه می دهند.

 

آمار در مورد بیماری ام اس

  • MS شایع ترین بیماری عصبی است که جوانان را در سراسر جهان درگیر و آنها را ناتوان می کند.
  • طبق گزارش انجمن ملی MS حدود 400000 نفر در ایالات متحده دارای MS هستند ، هر چند این تعداد ممکن است به دلیل عمر طولانی تر و تشخیص دیر هنگام ، دقیق نباشد.
  • سن اکثر افراد در زمان تشخیص بیماری آنها بین 20 تا 40 سال می باشد. زنان تا دو یا سه بار بیشتر از مردان به MS مبتلا می شوند. این تفاوت در رشد بیماری ام اس در میان زنان  طی پنج دهه اخیر افزایش یافته است.
  • نرخ رشد بیماری MS در مناطقی که نزدیک به استوا هستند ، پایین می باشد.  این ممکن است با نور خورشید و ویتامین D ارتباط داشته باشد. افرادی که قبل از سن 15 سالگی به مکان جدیدی می روند ، به طور کلی عوامل خطر مرتبط با مکان جدید را به دست می آورند.

 

آمار بیماری ام اس در ایران

حسین کرمان‌پور، عضو انجمن ام اس ایران در نشست خبری کنگره سالیانه ام اس با بیان اینکه این بیماری روز به روز در حال افزایش است و طی 10 سال گذشته میزان شیوع آن در زنان دو برابر شده شده است ، گفت : امروز خانم‌ها 4 برابر بیشتر از مردان گرفتار بیماری ام اس می‌شوند. سن ابتلا به این بیماری نیز که در‌ سال‌های گذشته بین 16 تا 45 سالگی بوده ، در حال تغییر است.

مدیریت بیماری ام اس مبتنی بر سه وجه بیمار،‌ پزشک و تیم درمانگر و همچنین خانواده بیمار می باشد.

او با تأکید بر اینکه ام اس نیاز به یک تیم درمانگر دارد ، گفت :  ما باید برای مراقبت از بیماران ناتوان آمادگی داشته باشیم.  حتی پلیس نیز باید بداند که این بیماری چیست. چرا که گاهی راه رفتن این بیماران  شبیه معتادان می‌شود و ممکن است پلیس آنها را دستگیر کند. هر چه آگاهی مردم بالا تر رود بیماری نیز بهتر مدیریت می‌شود.

کرمان‌پور در ادامه به اصطلاح “بیماری زیبا رویان” که در باره بیماری ام اس به کار برده می‌شود نیز اشاره کرد و گفت : ظاهرا این بیماری در میان کسانی که زیبا هستند ، شایع ‌تر است. به همین خاطر به بیماری زیبا رویان شهرت دارد.

پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک جایروس روش های خاصی برای درمان بیماری ام اس و مشکلات ناشی از این بیماری به بیماران ارائه می دهند که باعث شده  بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما درمان خود را  شروع کنید. 
                                                      برای تماس با کلینیک جایروس اینجا کلیک کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «درمان بیماری ام اس با بهترین روش در کلینیک جایروس»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *