درمان افسردگی با استفاده از نوروفیدبک

 درمان افسردگی با استفاده از نوروفیدبک

بسیاری از مردم جهان که مبتلا به افسردگی مقاوم در برابر درمان (TRD)های دارویی  هستند نیزاست تا از روش های غیردارویی نیز بهره گیرند . طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی “افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است” و بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان از این اختلال رنج می برند.

درمان برای افسردگی وجود دارد، اما تا یک سوم از افراد حتی پس از ترک  داروهای ضد افسردگی، به درمان پاسخ نمی دهند. این افراد افسردگی مقاوم به درمان (TRD) دارند و برای این بیماران گزینه های محدودی وجود دارد.

 

 

در حال حاضر یک مطالعه  در سال 2017که در کره انجام شده بود نشان می دهد که نوروفیدبک ممکن است درمان مناسبی برای بیماران مبتلا به اختلال افسردگی مقاوم به درمان دارویی می باشد .

در مطالعه بر روی 12 بیمار با اختلال افسردگی طی 12 هفته تمرینات منظم نوروفیدبک به صورت صوتی و تصویری قرار گرفتند و مغز آنها یاد گرفت که چگونه از طریق تمرینات نوروفیدبک امواج مغزی شان را کنترل و یا تغییر دهند.

بنابراین از این بیماران خواسته شد بر روی تغییر سطوح انواع خاصی از موج مغزی که بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده شده تمرکز کنند. در هر تمرین، بیماران با آموزش بر روی موج  بتا به مدت 30 دقیقه و سپس آموزش آلفا / تتا به مدت  30 دقیقه انجام شد.

با استفاده از پرسشنامه های افسردگی استاندارد در ابتدای درمان و سپس در هفته های 1، 4 و 12 اندازه گیری شدند. پرسشنامه ها نشان دادند که چگونه درمان به عوامل متعددی مانند روابط بین فردی، توانایی کار و زندگی خانوادگی آسیب می رساند.

محققان دریافتند که در گروهی که از نوروفیدبک استفاده کرده بودند  8 نفر از 12 بیمار به درمان پاسخ دادند و 5 نفر از آنها به اندازه کافی به این روش درمان  پاسخ ندادند .اکثر این بیماران اکنون تحت نظارت بلند مدت قرار دارند تا ببینند آیا بهبودی ادامه یافته است یا خیر؟

در مقابل، گروه شاهد پس از 12 هفته بهبودی  قابل ملاحظه ای را نسبت به شروع اولیه نشان نداد. رهبر پروژه، پروفسور یون جین چون (بیمارستان دانشگاه یونگامن، کره جنوبی)، گفت:

نوروفیدبک با شرایط روانشناختی در گذشته مورد آزمایش قرار گرفته است، اما تا آنجا که ما می دانیم این اولین بار است که هر کسی موفق به رسیدن به بهبودی کلی و عملکردی با افسردگی مقاوم به داشته است.

نتایج ما نشان داد که نوروفیدبک ممکن است یک درمان مکمل موثر باشد تا بیماران دوباره احساس خوبی داشته باشند. امیدوار کننده ترین چیز در مورد نوروفیدبک این است که حتی عوارض جانبی ملایم ایجاد نمی کند. همچنین می توان از طریق مشارکت فعال و داوطلبانه، خود کفایی فرد را بهبود بخشد.

ما باید بر این تأکید کنیم که این یک مطالعه کوچک است هنوز هم در سطح علم بالینی است تا درمان بالینی، اما نتایج ما را شگفت زده کرد، ولی نیاز به تحقیقات بیشتری است.

منبع :

 

European College of Neuropsychophar

 


  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • عضو انجمن روانشناسان
  • با بیش از 12 سال تجربه

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *