راهنمایی های فیزیوتراپیست ها برای درمان مشکلات تعادلی

مشکل تعادل1

مشکلات تعادلی موقعیت های ثابت و ایستاده را برای فرد در هنگام ایستادن، راه رفتن و حتی نشستن مشکل می سازد. افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکل تعادل هستند. در 75 درصد افراد بالای 70 سال در امریکا تعادل غیرطبیعی تشخیص داده شده است. زنان بیشتر از مردان در سنین بالا در معرض خطر بروز مشکل تعادل هستند، گرچه تفاوت بین جنسیت ها خیلی کم است. مشکل در افراد 80 سال و بیشتر تعادل تا 30 درصد افزایش می یابد. این مشکل در بین مکزیکی ها بسیار رایج است. فیزیوتراپیست ها برای کمک به بهبود قدرت، پایداری و حرکت افراد مبتلا به مشکل تعادل برنامه های فعالیت فردی طراحی می کنند.
مشکل تعادل چیست؟
زمانی که فرد در حفظ یک موقعیت پایدار و ثابت دچار مشکل شود، چنین وضعیتی را مشکل تعادل می نامند. فاکتورهایی وجود دارند که باعث بروز مشکل تعادل می شوند، از جمله:
• ضعف ماهیچه ها
• خشکی مفاصل
• مشکلات گوش داخلی
• برخی داروهای خاص (از جمله داروهایی که برای افسردگی و فشار خون بالا تجویز شده اند.)
• تحرک کم یا ورزش نکردن
• افزایش سن
مشکل تعادل به خاطر برخی شرایط پزشکی نیز بروز می کند، از جمله:
• سکته
• بیماری پارکینسون
• تصلب چند بافت (اسکلروز)
• آسیب های مغزی
• آرتروز
• آسیب نخاعی
• بیماری های شناختی
• دیابت
مشکل تعادل زمانی اتفاق می افتد که 1 از 4 سیستم در بدن به درستی کار نمی کنند:
• بینایی
• گوش داخلی
• سیستم عضلانی
• آگاهی از موقعیت بدن ( که حس عمقی نامیده می شود.)
افزایش سن به دلیل بروز مشکلات ردیابی چشم یا بیماری های چشمی منجر به ضعیف شدن بینایی می شود. مشکلات گوش داخلی می تواند به دلیل تومور، افزایش سن، تغذیه ی نامناسب یا بیماری به وجود آید. حس وضعیت بدن در نتیجه ی یک بیماری مانند دیابت، از حالت طبیعی خارج می شود. قدرت ماهیچه ها و انعطاف پذیری آنها به دلیل کم تحرکی و ورزش نکردن و یا بیماری کاهش می یابد.
مغز از طریق چشم، گوش داخلی و حس موقعیت بدن تحریک شده و سیگنال هایی را برای حرکت یا برقراری تعادل به سیستم عضلانی می فرستد. اگر یک یا چند تا از این حواس سیگنال های درستی به مغز نفرستد، یا اینکه سیستم عضلانی نتواند حرکات لازم را انجام دهد، ممکن است منجر شود به اینکه شخص قادر به برقراری تعادل درست نباشد.
چگونگی حس این مشکل
شخص دچار مشکل تعادل ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل راه رفتن نوسانی، تلو تلو خوردن، سرگیجه و سقوط شود. گرچه تعادل شخص هنگامی که ثابت ایستاده یا تنها یک کار را انجام می دهد، خوب باشد، اما مشکلات تعادل حرکتی زمانی ظاهر می شود که فرد حرکت می کند یا سعی دارد بیشتر از یک فعالیت را در یک زمان انجام دهد ( به عنوان مثال راه رفتن در حالیکه با شخص دیگری نیز در حال صحبت کردن است.). اگر تعادل حرکتی شخصی غیرطبیعی باشد، ممکن است باعث افتادن فرد و صدمه دیدن وی شود.
مشکلات تعادل باعث ترسیدن فرد از انجام فعالیت های ساده ی روزانه می شود. در نتیجه این افراد ممکن است قدرت ماهیچه های خود را از دست داده و ضعیف شوند، چرا که از انجام حرکات جدی و شدید خودداری کرده اند. شخصی که دچار مشکل تعادل است ممکن است احساس ناامیدی کرده و افسرده شود.
تشخیص این مشکل چگونه است؟
اگر بیمار ابتدا به فیزیوتراپیست مراجعه کند، فیزیوتراپیست نیز ابتدا یک ارزیابی کامل از فرد به عمل خواهد آورد که عبارت است پیشینه ی پزشکی و سلامت فرد. وی همچنین سوالاتی در مورد جزئیات شرایط شخص خواهد پرسید. سوالاتی از قبیل:
• هر چند وقت یک بار دچار مشکل تعادل می شوید؟
• وقتی تعادل خود را از دست می دهید، در حال انجام چه کاری هستید؟
• مشکل تعادل شما در هنگام شب یا اتاق تاریک شدید تر می شود؟
• آیا احساس می کنید زمین می چرخد یا شما تعادل خود را از دست می دهید؟
• در طی سال اخیر چند بار به خاطر این مشکل افتاده اید؟
• آیا از این افتادن ها صدمه ای دیده اید؟
• آیا فعالیت های روزانه ی خود را به خاطر مشکل تعادل تغییر داده یا محدود کرده اید؟
• چه داروهایی مصرف می کنید؟
• اخیرا بینایی یا شنوایی خود را چک کرده اید؟
• آیا با هر کدام ز فعالیت های روزانه ی خود دچار مشکل می شوید؟
• روزانه چقدر و چه ورزش هایی انجام می دهید؟
• آیا دچار مشکل دیگری نیز هستید؟
• آیا تحت مراقبت پزشک هستید؟
• اهداف شما چیست؟
فیزیوتراپیست تست های حرکتی، فدرتی، هماهنگی، بینایی و ردیابی چشم و تعادل انجام خواهد داد تا به فرد کمک کند به توانایی های فیزیکی خود دست یابد. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست با پزشک فرد بیمار یا دیگر ارائه کننده های مراقبت های بهداشتی وی همکاری و مشورت کند، چرا که ممکن است آنها نیز تست ها و آزمایشاتی را پیشنهاد دهند که شرایط مخفی را آشکار سازد.
فیزیوتراپیست چگونه می تواند کمک کند؟

مشکل تعادل 2
فیزیوتراپیست گزینه های مختلفی را براساس نیازهای فرد ارائه می دهد. فیزیوتراپیست ها برای ارزیابی سیستم های چندگانه ی بدن از جمله عضلات، مفاصل، گوش داخلی، توانایی ردیابی چشم، حساسیت پوست و آگاهی موقعیت در مفاصل آموزش دیده اند. فیزیوتراپیست ها در تجویز تکنیک های حرکات فعال و ورزش های مناسب برای بهبود این سیستم ها تخصص دارند، حرکاتی از جمله تقویت، کشش، تمرینات حس عمقی، ردیابی بصری و بازآموزی گوش داخلی.
فیزیوتراپیست با تشخیص علل مشکل تعادل و طراحی برنامه ی درمانی فردی برای رویارویی با نیازهای خاص، به درمان این مشکل کمک می کند. این برنامه ی درمانی عبارت است از انجام ورزش هایی که فرد می تواند در خانه انجام دهد. فیزیوتراپیست در موارد زیر به بیمار کمک می کند:
کاهش خطر افتادن – فیزیوتراپیست مشکلات و عوامل افتادن و سقوط فرد را در خانه بررسی می کند و یا مشکلات تعادل را ارزیابی می کند. خطرات خانگی عبارتند از فرش شل، نور کم، حیوانات خانگی آزاد و یا دیگر موانع آزاد.
کاهش ترس از سقوط – به وسیله ی رویارویی با مشکلات خاص که در طول معاینه کشف می شوند، فیزیوتراپیست به فرد کمک خواهد کرد تا مجددا اعتناد به نفس خود را به دست آورده و آزادانه حرکت کند و فعالیت های روزانه را انجام دهد. زمانی که اعتماد به نفس فرد در تعادل و توانایی جسمی بالا می رود، بهتر می تواند از فعالیت های معمول روزانه ی خود لذت ببرد.
بهبود تحرک – فیزیوتراپیست به فرد کمک خواهد کرد تا حرکت به اطراف را با راحتی بیشتر و اعتماد به نفس به دست آورد. فیزیوتراپیست یک برنامه ی درمان ورزشی فردی طراحی خواهد کرد تا به تدریج مهارت های حرکتی و قدرتی فرد را بهبود بخشد.
بهبود تعادل – فیزیوتراپیست به فرد تمرین هایی را برای تعادل استاتیک (حالت نشسته و ایستاده) و تعادل حرکتی (حفظ تعادل در هنگام راه رفتن) آموزش خواهد داد. فیزیوتراپیست به تدریج این تمرین ها را با بهبود مهارت فرد افزایش خواهد داد.
بهبود قدرت – فیزیوتراپیست به بیمار تمرین هایی را برای رویارویی با ضعف ماهیچه ای یا بهبود قدرت کلی ماهیچه ای آموزش خواهد داد. تقویت ماهیچه های تنه، لگن و شکم می توانند به بهبود تعادل کمک کنند.
بهبود حرکت – فیزیوتراپیست فعالیت ها و درمان های خاصی را انتخاب خواهد کرد تا به بازیابی حرکت های طبیعی به هرکدام از مفاصل سفت شده کمک کند. این فعالیت ها و درمان ها ممکن است با حرکات منفعلی آغاز شوند که فیزیوتراپیست برای شما اجرا می کند و به شکل حرکات ورزشی فعال ادامه یابد که خود بیمار انجام می دهد.
بهبود انعطاف پذیری و حالت بدن –هر کدام از ماهیچه های مهم که سفت شده اند، توسط فیزیوتراپیست مشخص می شوند و سپس وی آموزش می دهد که چگونه به آرامی این ماهیچه را کشید. علاوه بر این، فیزیوتراپیست وضعیت بدن بیمار را ارزیابی خواهد کرد و تمرین هایی را به وی آموزش خواهد داد تا توانایی فرد برای برقراری یک وضعیت درست بهبود یابد. یک وضعیت خوب بدنی می تواند باعث بهبود تعادل شود.
افزایش سطح فعالیت – فیزیوتراپیست در مورد اهداف فعالیت ها با بیمار صحبت کرده و یک برنامه ی ورزشی برای برای برآوردن نیازهای فرد و رسیدن به اهداف طراحی می کند. فیزیوتراپیست به فرد کمک می کند تا با امن ترین، سریعترین و موثرترین روش به اهداف مورد نظر برسد.
زمانی که دوره ی درمانی فرد کامل شد، ممکن است فیزیوتراپیست به وی پیشنهاد دهد تا برای ادامه ی تمرینات تعادلی و برقراری یک محیط امن خانگی، به یک گروه محلی ملحق شود. چنین گروه هایی در بیمارستان ها و مراکز پزشکی وجود دارند، علاوه بر اینکه گروه های داوطلبانه نیز وجود دارند.
همچنین فیزیوتراپیست پیشنهاد می دهد که فرد با پزشکان دیگری نیز مشورت کند، از جمله:
• یک چشم پزشک برای بررسی نیازهای بینایی فعلی در فرد.
• متخصص گوش برای معاینه ی دقیق گوش بیرونی و درونی
• پزشک فردی خود برای مرور پرونده ی پزشکی فعلی فرد و بررسی تاثیر هر یک از این شرایط بر روی تعادل فرد.
آیا این بیماری قابل پیشگیری است؟

مشکل تعادل0
برای پیشگیری از بروز مشکل تعادل، احتمالا فیزیوتراپیست توصیه های زیر را به فرد خواهد کرد:
حفظ تحرک – اجتناب از داشتن یک زندگی کم تحرک. داشتن فعالیت های ورزشی روزانه برای حفظ قدرت و انعطاف پذیری ماهیچه ها و تقویت قلب و ریه ها بسیار مهم است. تا جایی که ممکن است از بدن خود برای پیاده روی، بالارفتن از پله، رفتن به باغ، شستن ظرف ها با دست ها و انجام دیگر فعالیت های روزانه استفاده کنید تا تحرک بدن شما حفظ شود. اگر در بیرون از خانه کار می کنید یا یک برنامه ی آمادگی جسمانی دارید، آن را حفظ کنید.
داشتن یک معاینه ی کلی سالانه – معاینه ی سالانه ی چشم و گوش ضروری است. اطمینان حاصل کنید که معاینه ی چشم شما با جدیدترین روش انجام می شود.
• مدیریت دقیق بیماریهای مزمن – بیماری های مانند دیابت که عوارض جانبی آنها در طولانی مدت منجر به بروز مشکل تعادل می شود. این عوارض جانبی با دنبال کردن رژیم غذایی پیشنهاد شده و راهنمایی های دارویی به شدت کاهش می یابند.
کنترل داروها – فیزیوتراپیست در مورد هر دارویی که مصرف می کنید و تصور می کنید که روی تعادل شما تاثیر می گذارد، مطلع سازید.
هر گونه افتادنی را فورا به پزشک و فیزیوتراپیست خود گزارش دهید – آنها علل این مورد را ارزیابی می کنند.
فیزیوتراپیست یک برنامه ی ورزشی خاص برای خانه جویز خواهد کرد تا از مشکلات و صدمات احتمالی در آینده پیشگیری کند. ایت برنامه شامل ورزش های قدرتی و انعطاف پذیری، آموزش وضعیت، ردیابی چشم و تمرینات دهلیزی و تمرینات تعادل می شود.
تجربیات واقعی زندگی

مشکل تعادل
مارگارت یک بازنشسته ی 70 ساله است. او و شوهرش به مدت 30 سال است که در منزل فعلی خود زندگی می کنند. مارگارت مثل همیشه در خانه فعالیت های زیادی انجام می دهد، از جمله مراقبت و تمیز کردن خانه، تعمیر و نگهداری، رشد سبزیجات و گل ها در باغچه، پخت و پز و غیره.
این اواخر یک شب مارگارت سعی می کند به خاطر سردی هوا پنجره ی حمام را ببندد. او باید با پای راست خود رای وان بایستد تا بتواند پنجره را ببندد. پس از آن متوجه می شود که باید بیشتر از قبل به پنجره فشار بیاورد و پای چپ خود را نیز برای این کار روی وان می گذارد. سپس یک درد ناگهانی را در دنده های خود احساس می کند. سپس خود را افتاده در وان به یاد می آورد و هرگز لحظه ی سقوط را به یاد نمی آورد. شوهر مارگارت او را به دکتر می برد.
پزشک عکس های اشعه ی X را که از دنده ها، کتف و پاهای مارگارت گرفته شده را بررسی می کند و هیچگونه شکستگی در آنها مشاهده نمی شود و به مارگارت در مورد چگونگی برطرف کردن کبودی های بدن خود آموزش می دهد. پزشک پای راست را مارگارت را می بندد و به وی می گوید که تا مدتی نباید کفش تنگ بپوشد.
وقتی پزشک از مارگارت می پرسد که آیا اخیرا چنین افتادن هایی تکرار شده است، او می گوید یک بار نیز وقتی از پله بالا می رفته، تعادل خود را از دست داده است. او ذکر می کند که در تاریکی احساس تعادل کمتری می کند. مارگارت همچنین بیان می کند که او و شوهرش هر هفته در کلاس های رقص باله شرکت می کنند و به این مسئله می خندد که هرگز نمی تواند چرخیدن در یک نقطه را یاد بگیرد. پزشک می داند که تکنیک چرخش در یک نقطه نیازمند عملکرد درست گوش میانی و قوه ی بینایی است. بنابراین پیشنهاد می دهد که مارگارت با چشم پزشک و فیزیوتراپیست خود مشورت کند.
مارگارت به چشم پزشک خود مراجعه کرده و چشمان وی مورد معاینه ی کامل قرار می گیرند. پس از آن وی با عینک جدید خود بیشتر احساس تعادل می کند. سپس به فیزیوتراپیست مراجعه می کند.
فیزیوتراپیست پیشینه ی پزشکی مارگارت را بررسی کرده و یک سری آزمایشات کامل روی او انجام می دهد. وی قدرت ماهیچه های مارگارت، تعادل وی، حس موقعیت بدن، توانایی ردیابی چشم ها و عملکرد گوش میانی را ارزیابی می کند.
فیزیوتراپیست متوجه کبود
های بدن مارگارت به خاطر این سقوط می شود، به علاوه در می یابد که مارگارت در هنگام چرخاندن سر خود، توانایی تمرکز روی یک شی را ندارد و تعادل او نیز در هنگام بستن چشم هایش به شدت تحت تاثیر قرار می گرفت. او هدف مارگارت را از برای درمان پرسید و مارگارت نیز بیان کرد که می خواهد از هرگونه افتادن پیشگیری کرده و به حالت عادی خود برگردد و بتواند فعالیت های روزانه اش را بدون مشکل انجام دهد و همچنین در جلسات رقص باله نیز شرکت کند.
درمان مارگارت با تمرین های ساده ی ردیابی چشم آغاز شد و با تمرین های تعادلی ایستادن و راه رفتن ادامه یافت. سپس فیزیوتراپیست یک سری حرکات کششی اضافه کرد. سپس درمان هایی تقریبا شبیه ماساژ اضافه کرد تا سرعت عضلات دنده و کتف را که کبود شده بوند، بهبود بخشد. علاوه بر این ها برای کاهش درد و تورم نواحی مختلف از تحریک الکتریکی و کیسه ی یخ استفاده کرد.
مارگارت جلسات فیزیوتراپی خود را به مدت 4 هفته ادامه داد و با افزایش قدرت، تمرینات خود را افزایش می داد. همچنین برای پیشگیری از افتادن در خانه و در هنگام شب از چراغ خواب و کفش های مناسب روفرشی استفاده کرد.
در پایان برنامه ی درمان مارگارت قادر بود تمام فعالیت های روزمره ی خود را انجام دهد و یک سری تمرین های خانگی را که توسط فیزیوتراپیست طراحی شده بودند، ادامه داد. او می گفت اعتماد به نفس و تعادل بیشتری دارد حتی درشب و تاریکی. همچنین مارگارت در جلسات رقص باله نیز شرکت می کرد و قادر بود روی یک نقطه بچرخد.
فیزیوتراپیست مورد نظر چه ویژگی هایی دارد؟
همه ی فیزیوتراپیست ها از طریق تجربه و آموزش برای درمان مشکل تعادل آماده هستند. به هرحال فیزیوتراپیست مد نظر شما باید دارای تجربه در درمان مشکلات تعادل باشد. برای یافتن فیزیوتراپیست مورد نظر خود می توانید با خانواده و دوستان خود و همچنین دیگر کلینیک ها مشورت کنید. وقتی با فیزیوتراپیستی برای تعیین قرار ملاقات تماس می گیرید، در مورد تجربیات وی در درمان افراد دچار مشکل تعادل سوال بپرسید. در اولین ملاقات خود با فیزیوتراپیست مورد نظر با جزئیات کامل در مورد بیماری خود و علائم آن و همچنین دلیل بدتر شدن علائم آماده باشد.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغزو اعصاب و روان آلومینا

خستگی مزمن

درمان های توانبخشی و فیزیوتراپی پیشرفته برای انواع اختلالات مغز و اعصاب و ستون فقرات

در کلینیک آلومینا در دسترس است.

 

برای کسب نوبت با ما تماس بگیرید (اینجا کلیک کنید)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *