مهمترین تمرینات بعد از جراحی تعویض مفصل زانو + عکس | بهترین کلینیک فیزیوتراپی

راهنمای تمرینات پس از جراحی تعویض مفصل زانو

پس از جراحی تعویض مفصل زانو، انجام ورزش های منظم برای بازیابی قدرت و دامنه ی حرکت زانو بسیار مهم است. این تمرینات باعث می شوند شما سریع تر بتوانید به کارهای روزمره ی خود بازگردید و دوره ی بهبود شما کامل شود. جراح ارتوپدی و همچنین فیزیوتراپیست شما، احتمالا توصیه خواهند کرد که در مراحل اولیه ی بهبود بعد از جراحی، روزانه دو الی سه مرتبه و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی خود را انجام دهید و به همین میزان نیز در منزل پیاده راه بروید. همچنین ممکن است انجام بعضی از تمریناتی که در زیر به آنها اشاره می کنیم را لازم بدانند.

این مقاله، به شما کمک می کند که تمرینات و فعالیت های مربوط به برنامه ی ریکاوری خود را – که توسط جراح ارتوپد شما و فیزیوتراپیست طراحی می شوند – بهتر متوجه شوید. برای اطمینان از صحت این تمرینات و مفید بودن آنها برای شما، حتما پیش از انجام تمرینات زیر با جراح ارتوپد و فیزیوتراپیست خود هماهنگ کنید.

تمرینات اولیه ی بعد از عمل

تمریناتی که در زیر می آید، به افزایش جریان خون در پای شما کمک خواهد کرد. این امر برای پیشگیری از ایجاد لخته ی خونی در پا بسیار مهم است. این تمرینات همچنین قدرت عضلات شما را افزایش خواهد داد که باعث می شود عملکرد زانوی شما بهبود یابد و زانو حمایت شود.

تمرینات خود را هرچه زودتر شروع کنید. به محض کسب آمادگی لازم، تمرینات خود را انجام دهید. حتی می تواندی از اتاق ریکاوری بعد از عمل شروع کنید! در ابتدا احساس خواهید کرد که بسیار سخت است، اما لازم است بدانید که انجام این تمرینات، روند بهبود شما بعد از عمل را سریع تر خواهند کرد و درد شما بعد از جراحی را کاهش خواهند داد.

 

تقویت عضله ی چهارسر ران

تمرین اول:

عضله ی ران خود را منقبض کنید. سعی کنید زانوی خود را صاف نگه دارید، این وضعیت را برای 5 الی 10 ثانیه حفظ کنید. این تمرین را حداکثر تا 10 مرتبه در مدت 2 دقیقه انجام دهید، یک دقیقه استراحت کنید و دوباره آن را تکرار کنید. انی تمرین را تا خسته شدن عضله ی ران خود ادامه دهید.

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانو
تمرین اول تقویت عضله چهارسر ران

تمرین دوم:

در حالتی که پای شما صاف است، عضله ی ران خود را سفت کنید. سعی کنید به آرامی پای خود را چند سانتی متر از تخت بالا بیاورید، بدون اینکه زانوی شما خم شود. به مدت 5 الی 10 ثانیه پای خود را بالا نگه داشته و سپس به آرامی پایین بیاورید.

این تمرینات را تا جایی ادامه دهید که قدرت به عضله ی ران شما برگردد.

فیزیوتراپی زانو
تمرین دوم تقویت عضله چهارسر ران

تقویت مچ پا

پای خود را از ناحیه ی پایین مچ، بالا و پایین بیاورید. برای انجام این کار، باید عضلات جلو و پشت ساق پای شما به نوبت منقبض و منبسط شوند. این تمرین را هر یک ساعت، به مدت دو الی سه دقیقه انجام دهید.

این تمرین را تا بازگشت قدرت به ساق پا و مچ خود و از بین رفتن ورم آن ناحیه، ادامه دهید.

فیزیوتراپی جراحی تعویض مفصل
تمرین تقویت مچ پا

صاف کردن زانو

یک حوله ی کوچک لوله شده را زیر پاشنه ی خود قرار دهید، تا پاشنه ی شما با تخت برخورد نکند. آنگاه سعی کنید زانوی خود را صاف کنید، به طوری که پشت زانوی شما، به تخت برخورد کند. زانوی خود را به مدت 5 الی 10 ثانیه در این وضعیت نگاه دارید و سپس شل کنید. این تمرین را تا خسته شدن ران خود ادامه دهید.

بهترین کلینیک فیزیوتراپی
تمرین صاف کردن زانو

خم کردن زانو با کمک تخت

پاشنه ی خود را به آرامی به سمت بدن خود بیاورید. برای انجام این کار، زانوی خود را باید خم کنید. زانوی خود را در خم ترین حالتی که می تواند باشد، به مدت 5 الی 10 ثانیه نگاه دارید و سپس دوباره پای خود را صاف کنید.

این کار را تا خسته شدن کامل پا، و یا خم کردن کامل زانو انجام دهید.

بهترین دکتر ارتوپد
تمرین خم کردن زانو به کمک تخت

خم کردن زانو با کمک در حالت نشسته

در حالتی که لبه ی تخت و یا بر صندلی نشسته اید و ران هایتان حمایت شده است، پای سالم خود را برای حمایت، پشت پای عمل شده بگذارید و به آرامی زانو های خود را تا جایی که می توانید خم و راست کنید. زانوی خود را به مدت 5 الی 10 ثانیه در این وضعیت نگاه دارید.

این کار را تا خسته شدن کامل پایتان و یا کسب توانایی کاملا خم کردن زانو، ادامه دهید.

بهترین کلینیک ارتوپدی
تمرین خم کردن زانو با کمک در حالت نشسته

خم کردن زانو بدون کمک در حالت نشسته

در حالتی که لبه ی تخت یا روی صندلی نشسته اید، زانوی عمل کرده ی خود را تا جایی که می توانید خم کنید. در حالت خم شده، کف پای شما باید روی زمین قرار گیرد.

سپس در حالتی که پای شما به آرامی روی زمین قرار دارد، بدن خود را آهسته روی صندلی جلو بیاورید تا میزان خم شدن زانو افزایش یابد. این وضعیت را بین 5 تا 10 ثانیه حفظ کنید، و سپس پای خود را کاملا صاف کنید.

این کار را تا هنگامی که پا کاملا خسته شود و یا بتوانید زانوی خود را کامل خم کنید، ادامه دهید.

فیزیوتراپی در منزل
تمرین خم کردن زانو بدون کمک در حالت نشسته

فعالیت های اولیه

با فاصله ی کمی بعد از جراحی، شما باید شروع به راه رفتن در اتاق خود در بیمارستان کنید. این فعالیت زود هنگام باعث بهتر شدن ریکاوری شما و بازگشت قدرت به زانو می شود.

 

راه رفتن

درست راه رفتن، بهترین روش برای بهبود مفصل زانوی تعویض شده است. در ابتدا، با کمک عصا یا واکر راه خواهید رفت. جراح ارتوپد شما و یا فیزیتراپیست، به شما خواهند گفت که تا چه میزان وزن خود را روی زانوی جدید خود بیاندازید.

در حالتی راحت بایستید و وزن خود را به طور مساوی بر روی عصا یا واکر بیندازید. در ابتدا به چوب تکیه کنید. بعد از کمی راه رفتن، پای عمل شده ی خود را جلوتر قرار دهید، طوری که پاشنه ی پای شما زودتر به زمین برخورد کند. وقتی بدن شما جلوتر می رود، زانو و مچ پای شما خم می شود و کف پای شما کاملا روی زمین قرار می گیرد. وقتی قدم خود را کامل کردید، انگشتان پای شما از زمین برداشته می شوند و زانو و مفصل لگن شما مجددا خم می شود تا قدم بعدی را بردارید. برای برداشتن قدم های بعدی، حتما به یاد داشته باشید که پاشنه ی پای شما زودتر باید به زمین برسد، سپس کف پای خود را کاملا روی زمین بگذارید و در آخر، انگشتان خود را از زمین بلند کنید.

بهترین متخصص ارتوپدی تهران
راه رفتن با واکر

تا آنجا که می توانید، نرم و ریتمیک حرکت کنید. عجله نکنید. طول قدم های خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید با الگوی مشخصی بر زمین راه بروید. با افزایش قدرت ماهیچه ها، می توانید سرعت خود را در راه رفتن افزایش دهید. به مرور زمان، وزن بیشتری را روی زانوانتان تحمل می کنید و کمتر به واکر تکیه خواهید داشت. حتی ممکن است عصا را در دست مخالف پای عمل شده تان نگه دارید و بدون کمک راه بروید.

بهبود راه رفتن

هنگامی که بیش از 10 دقیقه پشت سر هم توانستید بایستید، زانوی شما به قدر کافی قوی شده است که بتواند وزن شما را تحمل کند و دیگر نیازی به چوب زیربغل و یا واکر نخواهید داشت. در این حالت که معمولا 2 الی 3 هفته بعد از عمل بدست می آید، می توانید از یک عصا یا چوب تکی استفاده کنید. عصا را در دست مخالف پای عمل شده ی خود بگیرید. به خاطر داشته باشید، شما نباید وزن خود را دورتر از پای عمل شده ی خود بیندازید.

بالا و پایین رفتن از پله ها

توانایی بالا و پایین رفتن از پله ها، نیازمند قدرت و انعطاف به طور همزمان است. در ابتدا، نیاز به نرده خواهید داشت و تنها می توانید پله های را یکی یکی بالا بروید و روی هرکدام توقف کنید. هنگام بالا رفتن، حتما زانوی سالم خود را جلوتر بگذارید و هنگام پایین آمدن، زانوی عمل شده ی خود را. به یاد داشته باشید: “بالا با خوبه، پایین با بده”. سعی کنید برای بالا و پایین رفتن در ابتدا از کسی کمک بگیرید، تا هنگامی که قدرت شما به میزان خوبی برگشته باشد.

بالا و پایین رفتن از پله ها، تمرین بسیار خوبی برای قوی تر شدن زانو و افزایش تحمل آن است. از پله های بلند تر از استاندارد (30 سانتی متر) بالا و پایین نروید. همیشه از نرده ی کنار پله ها استفاده کنید. وقتی که قدرت شما افزایش پیدا کرد، می توانید پله ها را پشت سر هم بالا و پایین بروید و دیگر روی هرکدام توقف نکنید.

درمان آرتروز زانو
بالا و پایین رفتن از پله

تمرینات و فعالیت های پیشرفته

هنگامی که به تنهایی بتوانید مسافت های کوتاه را طی کنید، بهتر است فعالیت خود را افزایش دهید. درد پیش از جراحی تعویض مفصل زانو، و درد و ورم پس از جراحی، قدرت زانوی شما را کاهش می دهد. بهبود کامل، ماه ها طول خواهد کشید. تمرینات زیر به کسب بهبود کامل کمک خواهند کرد.

خم کردن زانو در حالت ایستاده

به کمک یک واکر یا چوب زیر بغل بایستید، ران خود را بلند کنید و زانوی خود را تا آنجا که می توانید خم کنید. این وضعیت را 5 الی 10 ثانیه حفظ کنید. سپس پای خود را صاف کنید، به طوری که پاشنه ابتدا به زمین برسد.

این کار را تا خسته شدن انجام دهید.

کلینیک تخصصی فیزیوتراپی
تمرین خم کردن زانو در حالت ایستاده

خم کردن زانو با کمک دست

به پشت بخوابید، یک تکه پارچه ی غیر کشی را دور مچ پای عمل شده ی خود بیندازید. زانوی خود را خم کنید. برای افزایش میزان خم شدگی، کمی پارچه را با دست بکشید. این حالت را بین 5 الی 10 ثانیه حفظ کنید.

تعویض مفصل زانو
تمرین خم کردن زانو با کمک دست

تمرینات مقاومتی زانو

شما می توانید وزنه ای کوچک دور مچ پای خود بیاویزید و تمرینات بالا را تکرار کنید. این تمرینات مقاومتی معمولا بین 4 الی 6 هفته بعد از جراحی تعویض مفصل زانو شروع می شوند. در ابتدا از وزنه های نیم کیلویی استفاده کنید. می توانید وزنه ها را به مرور و با بازگشت قدرت ماهیچه های خود، افزایش دهید.

دوچرخه ی ثابت

استفاده از دوچرخه ی ثابت یک تمرین فوق العاده برای کسب قدرت ماهیچه ها و افزایش انعطاف و دامنه ی حرکت زانو است.

در ابتدا، صندلی خود را طوری تنظیم کنید که با زانوی کاملا صاف، کف پای شما به پدال برسد. با رکاب زدن به سمت عقب شروع کنید. رکاب زدن به سمت جلو را تنها هنگامی شروع کنید که در رکاب زدن به سمت عقب قدرت و سرعت لازم را کسب کرده باشید.

بعد از 4 الی 6 هفته که قدرت خود را بازیافتید، کم کم سرعت و سختی تمرینات را افزایش دهید. دوبار در روز و هربار به مدت 10 الی 15 دقیقه بر دوچرخه ی ثابت ورزش کنید. با گذر زمان، این زمان را می توانید به 20 الی 30 دقیقه نیز برسانید.

تمرینات بعد از جراحی تعویض مفصل زانو
تمرین دوچرخه ثابت

درد و ورم بعد از تمرینات

ممکن است بعد از انجام تمرینات دچار درد یا ورم زانو شوید. برای رفع این مساله، می توانید پای خود را در ارتفاع بالاتری قرار داده یا از کمپرس سرد بر روی زانو استفاده کنید.

تمرینات فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، باید قدرت و حرکت زانوی شما را بهبود بخشند. اگر هر سوالی در رابطه با این تمرینات دارید، از جراح ارتوپدی و یا فیزیوتراپیست خود در این باره بپرسید.

ترجمه و گردآوری: امیلی احمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *