انواع آسیب های زانو | درمان زانو در بهترین کلینیک فیزیوتراپی

آسیب های متداول زانو

زانوی شما، یک مفصل بسیار پیچیده است که اجزای زیادی دارد، و در نتیجه می تواند مورد آسیب های بسیاری قرار گیرد. برخی از متداول ترین آسیب های زانو عبارت اند از: شکستگی، در رفتگی، کشیدگی و پارگی رباط.

بسیاری از این آسیب ها، طی مراحل ساده ای همچون آتل بستن یا ورزش های توانبخشی، درمان می شوند. برخی دیگر از آسیب ها ممکن است برای درمان به جراحی نیازمند باشند.

آناتومی زانو

زانو، بزرگترین مفصل در بدن است، و یکی از مفاصلی ست که به راحتی آسیب می بیند. زانو از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: استخوان ها، غضروف، رباط های مفصلی و تاندون ها.

درمان زانودرد
آناتومی زانو

استخوان ها: سه استخوان در تشکیل مفصل زانو نقش دارند: استخوان ران (femur) – استخوان ساق پا (tibia) و کشکک زانو (patella).

غضروف مفصلی: انتهای استخوان های ران و ساق پا، و پشت استخوان کشکک زانو، پوشیده از بافت غضروفی است. این بافت نرم، باعث می شود به هنگام خم و راست کردن زانو، استخوان ها به راحتی روی یکدیگر بلغزند.

مینیسک: غضروفی دو بخشی است که بین دو استخوان ران و ساق پا، مثل یک ضربه گیر عمل می کند. جنس غضروف مینیسک، غضروف سر استخوان سفت تر و شبیه لاستیک است که باعث می شود مفصل، نرم و باثبات حرکت کند. هنگامی که درباره ی پارگی غضروف در استخوان صحبت می شود، معمولا منظور پارگی مینیسک است.

رباط ها: استخوان ها از طریق رباط ها به یکدیگر متصل اند. چهار رباط اصلی در مفصل زانو وجود دارد که همچون طنابی محکم، استخوان ها را کنار هم نگه می دارد و باعث پایداری زانو می شوند. رباط های جانبی، در دو طرف زانو قرار دارند. وظیفه ی این رباط ها کنترل حرکت زانو از پهلو و جلوگیری از حرکت های غیرمعمول است. رباط های صلیبی، داخل مفصل زانو به صورت ضربدری قرار دارند. وظیفه ی این رباط ها، کنترل حرکات جلو و عقب کردن زانو است.

تاندون ها: ماهیچه ها بوسیله ی تاندون ها به استخوان وصل شده اند. تاندون چهارسر، عضله ی چهارسر ران را و تاندون درشت نی، عضله ی ساق پا را به کشکک زانو متصل کرده است.

انواع آسیب به زانو

زانوی شما از بخش های متفاوتی تشکیل شده که هرکدام می توانند مورد آسیب قرار گیرند. مهمترین آسیب های زانو عبارت اند از: شکستگی های اطراف زانو، در رفتگی، کشیدگی و پارگی بافت های نرم زانو، مثل رباط ها. در بسیاری از موارد، آسیب به چند بخش از زانو وارد می شود.

درد و ورم مهمترین علائم آسیب به زانو هستند. علاوه بر آن، زانوی شما ممکن است قفل شود. بسیاری از آسیب ها ناپایداری و ضعف زانو را به همراه دارند.

شکستگی

استخوان کشکک زانو، بیشترین شکستگی را در بین استخوان های مفصل زانو به خود اختصاص می دهد. البته که سر استخوان های ران و ساق پا (درشت نی) نیز می تواند دچار شکستگی شود. بسیاری از شکستگی های زانو به علت آسیب های شدید – از جمله سقوط از ارتفاعی بلند یا تصادف های رانندگی – رخ می دهند.

بهترین جراح ارتوپد
شکستگی زانو

در رفتگی

در رفتگی هنگامی رخ می دهد که استخوان های زانو از محل طبیعی خود نسبت به یکدیگر خارج می شوند. در رفتگی می تواند جزئی یا کلی باشد. برای مثال، استخوان های ران و ساق پا می توانند از وضعیت طبیعی ای که نسبت به همدیگر دارند، خارج شوند، و یا کشکک زانو از جای خود خارج شود. در رفتگی همچنین می تواند به علت غیر طبیعی بودن ساختار زانوی فرد نیز اتفاق بیفتد. در افرادی که زانوی طبیعی دارند، در رفتگی معمولا به علت آسیب های شدید – از جمله افتادن، تصادف رانندگی و حوادث ورزشی- رخ می دهد.

آسیب به رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی معمولا طی فعالیت های ورزشی آسیب می بیند. ورزشکارانی که در حیطه هایی همچون فوتبال، فوتبال آمریکایی و یا بسکتبال فعالیت می کنند، بیشتر در معرض این آسیب هستند. تغییر جهت ناگهانی یا فرود آمدن نادرست روی پا، ممکن است منجر به آسیب به رباط صلیبی قدامی شود. تقریبا نیمی از موارد آسیب به این رباط، همزمان با آسیب به بخش های دیگر زانو ازجمله غضروف های استخوانی، مینیسک یا دیگر رباط ها اتفاق می افتد.

بهترین کلینیک ارتوپدی
پارگی رباط صلیبی قدامی

آسیب به رباط صلیبی خلفی

رباط صلیبی خلفی، معمولا در اثر ضربه به زانو در حالی که زانو خم شده است، اتفاق می افتد. این آسیب ممکن است در حوادث رانندگی و یا حوادث ورزشی پدید آید. آسیب به رباط خلفی، آسیبی جزئی تلقی می شود که ممکن است به خودی خود نیز بهبود یابد.

بهترین جراح ارتوپد در تهران
پارگی رباط صلیبی خلفی

آسیب به رباط های جانبی

این نوع از آسیب ها معمولا توسط نیرویی که زانو را به طرفین خم کند، وارد می شود. آسیب به رباط های جانبی معمولا از نوع برخوردی است، و در حوادث ورزشی اتفاق می افتد. این نوع از آسیب کمتر از دیگر انواع آسیب به زانو محتمل است.

بهترین جراح ارتوپد زانو
پارگی رباط های جانبی

پارگی مینیسک

پارگی ناگهانی مینیسک معمولا در ورزش اتفاق می افتد. پارگی مینیسک می تواند طی پیچ خوردن ناگهانی، بریدگی، چرخش یا درگیری فیزیکی رخ دهد. پارگی مینیسک همچنین می تواند در اثر آرتروز یا افزایش سن رخ دهد. تنها بد بلند شدن از صندلی نیز می تواند برای ایجاد پارگی مینیسک کافی باشد، اگر مینیسک در اثر کهولت سن ضعیف شده باشد.

بهترین کلینیک تخصصی زانو
پارگی مینیسک

پارگی تاندون ها

تاندون های عضلات چهارسر ران و ساق پا، می توانند کشیده و یا پاره شوند. درست است که همه احتمال پارگی تاندون دارند، اما این آسیب در بین افراد میانسالی که ورزش های دارای دویدن یا پریدن انجام می دهند، شایع تر است. افتادن، نیروی مستقیم به جلوی زانو، و بد فرود آمدن از یک پرش از شایع ترین دلایل آسیب به تاندون های زانو است.

بهترین جراح زانو
پارگی تاندون

درمان آسیب به زانو

اولین کاری که بعد از آسیب دیدن زانو باید انجام دهید، استراحت، خنک کردن، فشار ملایم و بالا نگه داشتن زانو است. این کارها به تسریع بهبود شما کمک می کند. اما لازم است تا در اولین فرصت به سراغ درمان بروید، مخصوصا اگر:

  • به هنگام ضربه، صدای تق از زانوی خود شنیدید و احساس کردید زانویتان دارد از هم جدا می شود
  • درد شدیدی دارید
  • نمی توانید زانوی خود را حرکت دهید
  • لنگ می زنید
  • محل آسیب، دچار ورم شده است

نوع درمانی که پزشک شما به کار می برد، به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. از جمله: شدت آسیب، سن شما، سلامت کلی شما و مقدار تحرک شما.

درمان بدون جراحی

بسیاری از آسیب های زانو، می توانند با راهکارهای ساده ای درمان شوند. از جمله:

  1. ثابت نگه داشتن: ممکن است پزشک به شما دستور دهد زانویتان را آتل ببندید یا گچ بگیرید. این کار برای جلوگیری از حرکت دادن زانو است. اگر دچار شکستگی شدید، احتمالا مجبور خواهید شد با چوب زیر بغل راه بروید تا وزنتان روی استخوان شکسته نیفتد.
  2. فیزیوتراپی: ورزش های مخصوصی می توانند عملکرد زانو را به حالت طبیعی برگردانند. طی این ورزش ها، عضلات حمایت کننده ی زانو قدرتمند می شوند.
  3. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: داروهایی مثل آسپیرین و ایبوپروفن که درد و ورم را کاهش می دهند.

درمان با جراحی

بسیاری از شکستگی ها و یا آسیب های زانو، نیازمند جراحی هستند تا بتوانند به طور کامل خوب شوند. در بسیاری از موارد، مخصوصا پارگی رباط ها، جراحی می تواند از طریق آرتروسکوپی انجام شود. در آرتروسکوپی، جراحی از طریق دستگاه های بسیار کوچک و سوراخ های ریز روی زانو انجام می شود. بسیاری از آسیب ها نیز نیازمند جراحی باز با برش های بزرگتر هستند که به جراح ارتوپد، اجازه ی دسترسی به تمامی بخش های آسیب دیده ی زانو را می دهد.

 

ترجمه و تحقیق: امیلی احمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *