تغییرات خلقی پیش از قاعدگی زنان

روش های درمان
روش های درمان

نوسانات موجود در میزان استروژن و پروژسترون تولیدی بدن، تاثیرات قابل توجهی را بر روی سیستم عصبی مرکزی، بویژه مسیرهای سروتونرژيک، نورآدرنرژیک و دوپامينیرژیک می گذارد. به طور خاص، مطالعات حاکی از اینست که سیستم سروتونرژیک عامل بروز اختلالات خلقی پیش از قاعدگی است. خانم هایی که پیش از دوران قاعدگی دچار تغییر خلق و خو و حالات روحی میشوند، انتقال سروتونین بوسیله سلسله اعصاب در آنها به درستی صورت نمی گیرد و همین عامل موجب زودرنجی، آسیب پذیری، افسردگی و اشتهای زیادشان می شود.

یکی دیگر از عوامل اصلی بروز حالات افسردگی و زودرنجی، گاما اسید آمینو بوتریک (GABA) ؛ بازدارنده اساسی فرارسان های عصبی ست که موجب تغییر خلق و خو میشود. همینطور ارتباط احتمالی هر چیز آرامبخش (از جمله مواد مخدر و قرص های مسکن)  و ساختارهای عصبی آدرنرژیک با این موضوع هنوز جای بررسی و توضیح دارد.

روش های غیر دارویی برای درمان اختلالات خلقی

تهیه نمودار و ثبت دقیق تمامی لحظات و حالاتی که در این دوران برای فرد پیش می آید، می تواند به پزشک در تشخیص بیماری و ارائه روش های درمانی کمک بسیاری کند. علاوه بر کمک به تشخیص بیماری، برخی خانم ها تمایل دارند که علت این تغییر خلق و خو را بدانند و زمانی که از آن اطمینان پیدا کردند، سعی می کنند شرایط خود را با آن وفق دهند.

تغییر سبک زندگی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی بهبود شرایط جسمی و روحی فرد در دوران قاعدگی و حتی پیش از آن بگذارد. بدون نیاز به مصرف دارو و صرف بپرهیز غذایی می توان از بروز همین علائم خفیف نیز جلوگیری کرد؛ برای مثال، پرهیز از مصرف کافئین، قهوه، شکر یا سدیم. علاوه بر تمامی مواردی که در قسمت های پیشین بدانها اشاره گشت، ورزش ایروبیک می تواند تاثیرات مثبتی را بر روی حالات جسمی و روانی فرد بگذارد.

مکمل های غذایی

برخی مکمل های غذایی خاص می توانند به ما در شناخت نشانه های بیماری پیش از قاعدگی کمک بسیار زیادی کنند. مکمل های غذایی حاوی 1200 میلی گرم کلسیم باعث بهتر شدن حالات روحی فرد و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی می شود. ویتامین ب 6 نیز به میزان  50 یا 100 میلی گرم در روز می تواند در بهبود نشانه هاى جسمي و روحي كه ممكن است پيش از قاعدگي بروز كند، موثر باشد. البته باید به خاطر داشته باشید میزان مکمل های غذایی درصورتی که بالاتر از 100 میلی گرم باشد ممکن است به سلسله اعصاب آسیب وارد شود. شواهد اندکی مبنی بر تاثیر مصرف منیزیم به میزان 200 تا 360 میلی گرم در روز و ویتامین ای در تسکین دردهای عضلانی و مفاصل موجود است.

روش های درمانی گیاهی

مطالعات نشان می دهد عصاره میوه (تخم) پنج انگشت یا ویتاگنوس، روغن گیاه پامچال  می توانند در درمان سردرد، درد های عضلانی و مفاصل و کاهش حالت عصبانیت و آسیب پذیری فرد در دوران قاعدگی و پیش از ان موثر واقع شوند.

نور درمانی

نور درمانی نیز به عنوان روشی احتمالی برای درمان اختلالات خلقی پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.  میزان اثر بخشی روش درمانی متوسط ارزیابی شده، اگرچه باید در این روش میزان مقاومت و میزان آسیب پذیری خانم ها را مورد ملاحظه قرار داد.

روش های روان شناختی و روان درمانی شناختی-رفتاری

روان درمانی و درمان شناختی رفتاری از جمله روش های درمانی غیر دارویی موثر در کاهش علائم ناشی از قاعدگی هستند. مطالعات اخیر نشان می دهد که  درمان شناختی رفتاری به اندازه داروی فلوکستین ( 20 میلی گرم روزانه) در درمان علائم بیماری موثر است.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *