تغییرات خلقی پیش از قاعدگی زنان

توصیه های پزشکی و روش های درمانی
توصیه های پزشکی و روش های درمانی

روش های درمانی از طریق مصرف دارو

برای خانم هایی که بیماری شان اختلال خلقی پیش از قاعدگی تشخیص داده است،گزینه های درمانی زیادی وجود دارد. اما برخی از آنها به روش های مقطعی عکس العمل نشان نمی دهند و حتما باید در دوره قاعدگی مورد درمان و مراقبت قرار بگیرند.

قرص های ضد افسردگی

مهار کننده های باز جذب سروتونین از جمله داروهایی هستند که برای درمان اختلالات روحی ناشی از دوره قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرند.

خانم هایی که از بیماری تضاد شخصیتی در این دوران رنج می برند باید در میزان داروی مصرفی جانب احتیاط را رعایت کنند، زیرا مقدار بیشتری از آن موجب بروز جنون تحریکاتی می شود.

بنزودیازپین ها

از میان داروهای آرامبخش و مسکن، قرص بنزودیازپین آلپرازولام موجب کاهش نشانه های بیماری، کاهش درد و ثبات حالت فکری و جسمی و روحی می شود. البته باید به خاطر داشت که نباید از این دارو بدون نسخه و تجویز پزشک استفاده کرد، چون مصرف بیش از حد آن اعتیاد اور است.

مداخلات هورمونی

قرص های ضد بارداری

درمان هورمونی PMS و PMMD مبتنی بر این اصل است که جلوگیری از فرآیند تخمک سازی مانع از بروز نشانه های بیماری یا اختلالات ناشی از قاعدگی می شود. مطالعات حاکی از این است که مصرف قرص های ضد بارداری همراه با داروهای ضد افسردگی می تواند از بروزحالات ناخوشایند حتی پیش از قاعدگی جلوگیری کرده و درصد آنها را به صفر برساند.  البته توجه داشت که مصرف قرص های ضد بارداری برای خانم هایی که سابقه لخته شدن خون در بدن یا مغز، حمله قلبی یا نارسایی قلبی و سردرد های مزمن دارند، توصیه نمی شود. خانم های سنین 35 سال یا بالاتر و خانم هایی که دخانیات مصرف می کنند، به هیچ وجه نباید از این قرص ها استفاده کنند.

لوپرولید و دنازول

عضله ى هماوردگر يا آگونيست (كه عملش توسط عضله ى پاد هماوردگر يا آنتاگونيست مهار مي شود) آزاد کننده هورمون گنادوتروپین، مانند لوپرولید که موجب اختلال در فرآیند تخمک سازی می شود، می تواند در کاهش دردهای ناشی از قاعدگی و کاهش شدت اختلالات روحی موثر واقع شود. این داروها اگرچه باعث کاهش سطح استروژن در بدن می شوند، اما عوارض جانبی چون گرگرفتگی و خشکی واژن و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان با خود بهمراه دارند.

عوارض جانبی که در بالا بدانها اشاره شد، با افزایش استروژن و پروژسترون تولیدی کاهش پیدا میکنند. به طور مشابه، دنازول،  هورمون مردی یا استروئيد طبيعي يا ساختگي (عامل ميل جنسي در مرد) در صورتی که به میزان بیشتری مصرف شود، فرآیند تخمک سازی را با مشکل رو به رو میکند که این مورد هم با عوارض جانبی چون بروز جوش آکنه، پر مویی بدن و افزایش وزن همراه است.

 

 

روش درمان

  پس از تشخیص بیماری و ارزیابی روزانه نشانه های بیماری، فرآیند درمان آغاز می شود. برای بیشتر خانمها، تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی، انجام فعالیت های ورزشی و کنترل احساسات می تواند در کاهش علائم بیماری موثر واقع شوند. این تغییرات و تحولات هیچگونه خطری برای بدن فراهم نمی کنند. پیش از تجویز هر گونه دارویی در ابتدا می بایست اولویت های بیمار، شدت علائم بیماری و عوارض جانبی احتمالی مورد ملاحظه قرار بگیرند. برای خانم هایی که در شرایط روحی و جسمی خاصی قرار دارند، اولویت در استفاده از مهار کننده های بازجذب سروتونین است که منوط به شرایط بیمار به صورت مقطعی یا طولانی مدت تجویز می شوند. در صورتی که پس از 3 دوره قاعدگی پیشرفتی حاصل نشد، می بایست از مهار کننده جدیدتری استفاده کرد.

در  صورتی که بدن بیمار به هیچ کدامیک از موارد بالا واکنش نشان نداد، باید از داروهای بازدارنده فرآیند تخمک سازی استفاده کرد که البته عوارض جانبی را نیز بهمراه دارند که از جمله آنها میتوان به جلو انداختن زمان یائسگی اشاره کرد.

 

منبع:

http://womensmentalhealth.org

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *