تغییرات خلقی پیش از قاعدگی زنان

نشانه هاى جسمي و روحي كه ممكن است پيش از قاعدگي بروز كند
نشانه هاى جسمي و روحي كه ممكن است پيش از قاعدگي بروز كند

علائم روانی

  • احساس اضطراب
  • احساس ضعف و یا عدم کنترل احساس و فکر
  • زودرنجی
  • نوسانات خلقی
  • کناره گیری از فعالیت های اجتماعی و مردم
  • تمایل به گریه کردن و ناراحتی زیاد

علائم فیزیکی

  • نفخ شکم
  • اختلال در اشتها که معمولا در این دوران افزایش پیدا می کند
  • سردرد
  • بی حالی و خستگی
  • درد عضلات و مفاصل
  • اختلال در خواب
  • آماس دست و پا و اندام های بدن

نشانه های رفتاری

  • خستگی مفرط
  • فراموشی و اختلال حواس
  • پایین آمدن قدرت تمرکز

راه های تشخیص

 

راه های تشخیص بیماری
راه های تشخیص بیماری

برای روانشناسان بالینی بسیار اهمیت دارد که بتوانند میان اختلال خلقی پیش از قاعدگی و دیگر بیماری روحی و روانی تمایز ایجاد کنند و بیماری فرد بیمار را  به درستی تشخیص دهند. بیماری های دیگر، مانند: سندروم خستگی های بیش از حد، فیبرومیالژیا، سردرد های مزمن و … که علائم بیماری یکسانی با اختلال خلقی پیش از قاعدگی دارند. علاوه بر این، بیماری های روحی و روانی چون افسردگی  یا اختلال اضطراب حتی می توانند  در این دوران وخیم تر هم شوند و بر شدت این حالات بیافزایند.

جلوگیری از بروز دیگر بیماری های روحی و روانی

اختلالات خلقی مانند افسردگی های شدید یا تضاد شخصیتی در طول قبل از دوره قاعدگی بدتر هم میشوند. واژه ای که معمولا برای این مورد استفاده می شود؛ تشدید پیش از قاعدگی نام دارد. براساس مطالعات و ارزیابی ها، در حدود 40 درصد از خانم هایی که بدنبال راه های درمانی اختلالات خلقی پیش از قاعدگی خود هستند، از قبل دچار اختلالات روحی هستند و قاعدگی علائم و بیماری آنها را تشدید می کند.

بهترین راه تشخیص اختلال خلقی پیش از قاعدگی از دیگر بیماری ها و اختلالات روحی، بررسی وقوع دوره ای آن است. نشانه های بیماری اختلال خلقی پیش از قاعدگی تنها در دوره خاصی بروز پیدا می کنند، در حالی که دیگر اختلالات روحی در طول زمان متغیر و ثابت هستند. اختلال خلقی پیش از قاعدگی زمانی رخ می دهد که بدن از خود هورمون پروژسترون ترشح می کند. در دوران بارداری و یائسگی دیگر از درد کمر و تغییر خلق و خو خبری نیست و فرد به شرایط طبیعی خود باز می گردد.

تایید تشخیص درست اختلال خلقی پیش از قاعدگی

بهترین راه تشخیص، به صورت نمودار درآوردن نشانه های بیماری ست که همه روزه برای ما اتفاق می افتد. در فاصله زمانی میان تخمک سازی و قاعدگی بعدی، فرد هیچگونه تغییری در خود احساس نمی کند. البته همه محققان درباره بهترین ابزار تشخیص بیماری اتفاق نظر ندارند، اما می توان به دو مورد از مقیاس های دارای اعتبار از جمله: تهیه تقویم یا گاهشماری  به منظور ثبت پیشامدها و حالات پیش از قاعدگی و همچنین آمار شدت قاعدگی و خونریزی اشاره کرد.

علل بروز اختلال خلقی پیش از قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی

اگرچه علم شناخت علل بيمارى و منشا بروز اختلال خلقی پیش از قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی هنوز هم در هاله ای از ابهام است، محققان دریافتند که این دسته از اختلالات بیشتر جنبه زیست شناختی دارند تا روانی و مطالعات نشان می دهد خانم هایی که آسیب پذیرایی بیشتری داشته و بیشتر در معرض تغییرات خلق و خو و حالات فکری، احساسی و روحی قرار می گیرند، فعالیت هورمون ها و سطح هورمون ها در آنها در حالت طبیعی ست و تنها به صورت ادواری دچار تغییرات خلقی می شوند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *