مشاوره خانواده چیست؟

چگونه تصمیم بگیرم مشاوره خانواده نیاز است یا خیر؟

وقتی یک خانواده سالم و خوشحال است، سوال بسیار زیادی وجود ندارد و همه چیز درست به نظرمی رسد. متاسفانه تمامی خانواده ها در طول زمان پایدار، سالم و شاد نیستند. تنش های زندگی مدرن، نیاز به زندگی متعادل را برجسته ساخته است. چرا که بحران های خانوادگی یا چالش های روانشناخی یکی یا چند تن از اعضای خانواده می تواند در هر زمانی خانواده را از پا درآورد.

 

کودکان معلول، تنش های مالی، چالش های رفتاری و حتی سنین و مراحل مختلف رشد کودکان می توانند چالش هایی را برای خانواده  ایجاد کنند که نیازمند کمک های تخصصی باشند.

بسیاری از خانواده ها ممکن است توانمندی هایی برای مقابله با این مشکلات داشته باشند، اما حتی بهترین خانواده ها نیزممکن است نیازمند کمک هایی فراتر از منابع در دسترس خانواده خود باشند.

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک خانواده به خانواده درمانی یا زوج درمانی نیاز دارند یا خیر، می تواند یک تصمیم بزرگ باشد. با این حال انتخاب مشاوره خانوادگی می تواند یک قدم بزرگ به سمت جلو باشد. اینطور فکر کنید که  مشاوره خانواده ابزارهایی را  به جعبه ابزار ارتباطات خانواده شما اضافه می کند. شما می توانید راه های جدیدی برای برقراری ارتباط، کار کردن بر روی مشکلات و نزدیکی به یکدیگر یاد بگیرید.

 

علائم نیاز به مشاوره خانواده

 

اعضای خانواده نقایصی را در عملکرد طبیعی خود نشان می دهند:  آیا اکنون در انجام کارهایی که در گذشته به طور روتین صورت می گرفته اند اشکالاتی وجود دارد؟

 

اعضای خانواده واکنش های عاطفی شدیدی نشان می دهند: آیا اعضای خانواده شما خشم، ترس، غم و اندوه، افسردگی و یا سایر واکنش های عاطفی خود را شدید و نامناسب نشان می دهند؟

 

در ارتباط بین اعضای خانواده، اختلال قابل توجهی وجود دارد: آیا ارتباط برقرار کردن با دیگران سخت تر از معمول است؟

 

علائم خشونت یا تهدید به خشونت در میان اعضای خانواده وجود دارد:

 

اعضای خانواده احساس ناامیدی یا درماندگی دارند: آیا مقابله با فشارها غیرقابل تحمل است؟

 

رفتار کودکان در خانه یا مدرسه تغییر کرده است:  مشكلات در مدرسه چيست؟ آیا یکی از بچه ها در خانه غیر قابل کنترل است؟

 

خانواده دارای تجربه تروماتیک بوده و اعضای آن در حال مقابله با دشواری های موجود می باشند: آیا مرگ در خانواده وجود دارد؟ سابقه طلاق، جدایی یا خیانت دیده می شود؟

 

مشکلات مصرف مواد در خانواده:  آیا مشکلی با مصرف الکل یا مواد مخدر وجود دارد؟ آیا یک عضو خانواده مبتلا به اختلال خوردن می باشد؟

 

مشاوره خانواده

 

جستجو وانتخاب مشاوره خانواده

 

برای خانواده ها جستجو و انتخاب درمانگر مناسب موضوع بسیار دشواری است. در اینجا به برخی از مواردی که بایستی هنگام انتخاب یک مشاور خانواده مد نظر قرار داد، ارائه می شود.

 

چقدر بیمه شما مشاوره خانواده را پوشش می دهد؟

خدمات بهداشت روانی اکنون تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارند، اما درمان خانواده همیشه جز خدمات مراقبت بهداشت روانی نیست.

 

از دکتر خود بپرسید.

پزشکان خانواده اغلب می توانند بیماران را به مشاوره خانواده واجد شرایط ارجاع دهند. به دلیل همکاری پزشکان با خانواده های دیگر و مشاهده مشکلات آنها اغلب درک می کنند که کدام درمانگر بهترین انتخاب برای مشکلات منحصر به فرد هر خانواده می باشد. بنابراین توصیه های پزشک خود را مد نظر قرار دهید.

 

مشاوره مذهبی

اگر شما به یک جامعه مذهبی تعلق دارید، می توانید از وزیر، کشیش یا مانند آن راهنمایی بخواهید. اغلب خانواده ها با زمینه های مذهبی قوی، یک مشاور مذهبی انتخاب می کنند.

 

توصیه های شخصی

یکی از بهترین منابع برای ارجاع درمانگر، افرادی هستند که از خدمات آن درمانگر بهره مند شده اند. اگر خانواده ای خدمات تخصصی مشاوره خانواده دریافت کرده است، از آنها در مورد تجربه شان با درمانگر مذکور سوال کنید. بررسی کنید که درمانگر چکونه ارتباط برقرار می کند و چه اقدامات تخصصی به آنها ارائه کرده است.

 

سوالاتی که باید بپرسید.

هنگام صحبت با درمانگری که قرار است با خانواده شما کار کند، سوالات زیر را بپرسید.

از کدام دانشگاه یا موسسه مدارک حرفه ای خود را دریافت کرده اید؟

آیا مدرک شما در زمینه خانواده درمانی یا  رشته های مربوطه است؟

تحت نظر چه کسی آموزش بالینی دیده اید؟

چه مدت در آموزش دیده اید؟

تجربه شما اختصاصا در رابطه با مشکل من چیست؟

رویکرد شما در زمینه مشاوره خانواده چیست؟

 

تصمیم گیری برای مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده برای مقابله با مشکلات خانوادگی یک قدم بزرگ است. بسیار مفید است که  زمانی که منابع خانواده منابع برای حل مشکلات ناکافی است و یا زمانی که مشکلات به نظر غیرقابل تحمل می باشند؛ به مشاوره خانواده مراجعه کرد.

 

لینک منبع  

 

 

 

ترجمه و تدوین: زهرا بابایی، دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *