فیزیوتراپی دیسک کمر | درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی دیسک کمر

 

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی معمولا نقش بسیار مهمی در بهبود بخشیدن به عارضه دیسک کمر دارد.این تکنیک نه تنها تسکین فوری درد را به همراه دارد بلکه در طول جلسات درمانی به شما آموزش داده می شود که چگونه می توان از آسیب های آتی نیز پیشگیری کنید.

فیزیوتراپی دیسک کمر
فیزیوتراپی دیسک کمر

فیلم فیزیوتراپی دیسک کمر

 

تکنیک های مختلفی در فیزیوتراپی دیسک کمر وجود دارد.درمان های انفعالی ،بدن شما را ریلکس می کنند و شامل ماساژ عمیق بافت ها،کمپرس یخ و پد داغ، تحریک برقی(TENS) و هیدروتراپی می شود.

  • ماساژ عمیق بافت ها : بیش از 100 نوع ماساژ وجود دارد اما ماساژ عمیق بافت ها گزینه ای ایده آلی برای عارضه دیسک کمر به شمار می رود چرا که فشار زیادی را برای رهایی از گرفتگی و انقباض عضلات وارد می کند که همین روش از حرکت عضلات در ناحیه ی آسیب دیده جلوگیری می کند.
  • کمپرس یخ و پد داغ : هر دو این روش ها منافع مختص به خود را دارند و فیزیوتراپیست شما برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن است به دفعات از هر دو روش استفاده کند.

ممکن است فیزیوتراپیست شما از گرما برای افزایش جریان خون به ناحیه ی آسیب دیده استفاده کند. خون با استفاده از ارسال اکسیژن و مواد طبیعی بیشتر به ناحیه اسیب دیده، به درمان درد کمک می کند.

برعکس آن، کمپرس یخ جریان خون را آهسته می کند.این کار موجب کاهش التهاب،انقباض عضلات و درد می شود.ممکن است فیزیوتراپیست شما یک تکه یخ روی ناحیه ی تحت درمان قرار داده و یک ماساژ با یخ به شما بدهد یا حتی از از یک نوع اسپری که به نام فلورومتان شناخته می شود استفاده کرده تا بافت ملتهب را خنک کند.

  • هیدروتراپی : همان گونه که از نام آن بر می آید؛هیدروتراپی شامل آب درمانی می شود.به عنوان یک درمان انفعالی؛ممکن است تنها شامل نشستن در یک وان آب گرم یا دوش داغ باشد .هیدروتراپی به ملایمت درد را تسکین داده و عضلات را ریلکس می کند.
  • تحریک الکتریکی عصب ها (TENS) : ماشین TENS از امواج الکتریکی برا تحریک عضلات استفاده می کند.به نظر خیلی تهاجمی و دردناک می آید اما واقعا در زیادی ندارد.الکترودهایی به پوست شما وصل شده و از طریق آن ها،امواج ضعیف الکتریکی به گذرگاه عصبی شما وارد می شود. TENS اسپاسم عضلات را کاهش داده و باور ها بر این است که اصولا این شکل از درمان، موجب ترشح اندروفین(نوعی مسکن طبیعی در بدن) می شود

فیزیوتراپی کمر در منزل

مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر مفتخر است که خدمات فیزیوتراپی را در منزل بیماران نیز ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت  به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

فیزیوتراپی دیسک کمر چگونه است

هرکسی که تجربه درد ناشی از دیسک کمر را داشته باشد به شما خواهد گفت که به هیچ وجه نمی توان آن را تحمل کرد.گرچه؛می توان با استفاده از فیزیوتراپی دیسک کمر این عارضه را برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران ،به خوبی کنترل و درمان کرد.

دیگر اشخاصی که احتمالا به کمردرد مبتلا هستند نیز می توانند از مزایای فیزیوتراپی بهره مند شوند

جهت مطالعه ی مقاله ای درباره ” فیزیوتراپی کمردرد ” کلیک کنید.

عارضه دیسک کمر بیرون زده

برای بیشتر افراد ،مبتلا شدن به عارضه دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک، نتایج بدون درد و اجتناب ناپذیر یک زندگی طولانی و فعالانه است.

درست مانند وقتی که پیر می شویم و موهایمان خاکستری می شود ،به هنگام پیری عارضه هایی مانند کمردرد و “دیسک کمر بدون درد” به سراغمان می آید و این امر بسیار طبیعی و عادی است و اصولا نیازی به مراقبت های ویژه ندارد.

فیزیوتراپی دیسک کمر
فیزیوتراپی دیسک کمر

اما همه ی آدم ها تا به این حد خوش شانس نیستند که تا زمان پیری دیسک کمر و بیرون زدگی آن به سراغشان نیاید.دیسک کمری که بیرون زده یا تاب خورده است می تواند نتیجه ی یک آسیب جدی یا فشارهای ناهنجار روی ستون فقرات باشد و باید بگوییم که این عارضه به شدت دردناک و آزار دهنده است.ممکن است این عارضه در ابتدا از درد در کمر شروع شده و به تدریج به یک یا هر دو پا سرایت کند.

برخی بیماران ممکن است دچار ترکیبی از بی حسی،مور مور شدن یا ضعف شوند

این بیماران بهترین کاندیدای ممکن برای انجام فیزیوتراپی می باشند

در طول جلسات فیزیوتراپی دیسک کمر چه انتظاری باید داشت

برنامه فیزیوتراپی هر شخصی بسته به یک سری سوابق شخصی بیمار تنظیم می شود . از جمله :سابقه عارضه؛فاکتورهایی که با پیشرفت عارضه مرتبط هستند؛رفتار و علائم این عارضه در بیمار و عدم عملکرد و غیرفعالی ای که بیماری برای فرد به همراه داشته است.

به همین خاطر،نمی توان یک الگوی ثابت برای درمان های فیزوتراپی دیسک کمر در نظر گرفت.گرچه بیشتر این برنامه های درمانی شامل ترکیبی از عناصر زیر خواهند بود :

  • تکنیک های تسکین دهنده درد
  • درمان های دستی برای بازگرداندن محدوده حرکت ستون فقرات
  • قوی کردن عضلات هسته ای که از ستون فقرات حمایت می کنند
  • قوی کردن مفصل ران ها
  • تکنیک های توانایی عصبی
  • تمرین های کششی برای اندام های کوتاه شده
  • مشاوره درباره آن چه که بیمار باید بعد از جلسات درمانی خود انجام دهد
  • اصلاح و تعدیل میزن فعالیت
  • تمریناتی برای بازگرداندن محدوده ی حرکتی و کنترل علائم

راه ها و روش های بسیاری برای چگونگی درمان دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک وجود دارد .مسئله ای که باید از جانب ان خیالتان راحت باشد این است که بهترین برنامه ی درمانی را از یک فیزیوتراپیست مجرب و ماهر گرفته اید تا هر چه سریع تر به اهداف درمانی خود دست پیدا کنید.

شایان ذکر است که درمان هایی که با وسایل و دستگاه های الکترونیکی انجام می شود ؛تنها به عنوان آخرین گزینه باید در نظر گرفته شوند و البته باید بدانید که شواهدی که نشان دهد این شکل از درمان مفید و موثر است ، بسیار کم و غیر قابل اعتماد هستند

فیزیوتراپی دیسک کمر
فیزیوتراپی دیسک کمر

نکات مهمی که بیماران مبتلا به دیسک کمر باید در نظر بگیرند

پیامدهای وخیم ناشی از دیسک کمر به ندرت رخ می دهند اما بسیار مهم است که بدانید این دردها غالبا نشانه ی این هستند که باید فورا به آن رسیدگی شود.

اگر بیمار هر کدام از علائم و نشانه های زیر را در خود مشاهده کرد باید .فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد

  • به سختی ادرار کردن
  • بی اختیاری ادرار
  • بی اختیاری مدفوع
  • بی حسی در ناحیه ی پرینال
  • پیشرفت سریع ضعف پاها یا عدم فعالیت آن ها
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی اندام های پایینی
  • علائمی که در اندام های پایینی یا بالایی به وجود آمده باشند.

دوباره تکرار می کنیم بیشتر بیماران عموما هیچ یک از علائم بالا را در خود مشاهده نخواهند کرد.می توانبه کمک برنامه ی درمانی که فیزیوتراپیست در اختیارتان می گذارد و هم چنین انجام برخی تمرینات و ورزش ها به خوبی این عارضه را کنترل کرده و سلامت ستون فقرات خود را دوباره به دست آورید.

مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر در خدمت شماست.امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *