سو ءاستفاده جنسی از کودکان و راه های مقابله با آن

سوءاستفاده جنسی از کودکان

سو ءاستفاده جنسی از کودکان به چه معناست؟ تجربیات ما در دوران کودکی نقش  بسیار مهمی در شکل دادن به شخصیت ما و سلامت روحی ما ایفا می کند . سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی می تواند زخم هایی در روح انسان ایجاد کند که حتی تا آخر عمر هم درمان نشوند و او را ترک نکنند. اما مسئله این جاست که بسیاری از این موارد سو ءاستفاده های جنسی از کودکان مسکوت مانده و گفته نمی شوند

بعضی از مردم در مورد گزارش سوء استفاده های جنسی بسیار احساس ترس می کنند. آنها ممکن است احساس خجالت ،گناه یا شرمندگی داشته باشند . برخی افراد خود را سرزنش می کنند و یا معتقدند که سزاوار این بوده اند که مورد سوءاستفاده جنسی قرار بگیرند. ممکن است برخی در رابطه با این آزارهای جنسی صحبت کنند اما معمولا چندان جدی گرفته نمی شوند و کسی حرف آن ها را باور نمی کند،. سوءاستفاده جنسی یک جرم مشخص و محرز است که می تواند بر سلامت روح و روان فرد تاثیرات به سزایی داشته باشد

سو ءاستفاده جنسی از کودکان چیست؟

سوءاستفاده جنسی به معنی هرگونه تماس جنسی بین کودک و بزرگسال و یا هرگونه سوءاستفاده از کودک برای اهداف جنسی می باشد.. این مسئله معمولا توسط شخص انجام می شود که کودک او را شناخته و به اواعتماد دارد. در BC، کودک به کسی اطلاق می شود که زیر 19 سال داشته باشد.. استثمار جنسی نیز یکی دیگر از انواع سو ء استفاده جنسی از کودکان است. این اتفاق زمانی رخ می افتد زمانی که یک کودک در ازای مسائلی مانند پول، مواد مخدر، مواد غذایی و یا پناهگاه ناچار به انجام اعمال جنسی می شود.

برآورد شده است که از هر 3 دختر در آمریکای شمالی یک  دختر و از  6 پسر،یک نفر مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرد. تعیین تعداد دقیق آن بسیار دشوار است زیرا بسیاری از این  موارد به مقامات گزارش نشده است.

کودکان مبتلا به بیماری های روحی، ناتوانی در یادگیری یا ناتوانی جسمی،دو برابر هم سالان خود در معرض سوءاستفاده های جنسی قرار میگیرند. این مشکل می تواند تشخیص مشکلات روحی و روانی را سخت تر کند(مانند استرس پس از فاجعه و تروما که با سوءاستفاده جنسی مرتبط است)

گرچه سو ء استفاده جنسی از کودکان ممکن است  در هر جامعه اتفاق افتد ، اما عوامل مانند فقر، بی خانمانی، از دست دادن عزیزان و نژادپرستی می توانند این احتمال  را افزایش دهند. ، کودکان بی خانمان بیشتر احتمال دارد که مورد سوء استفاده جنسی قرار گیرند

سوءاستفاده جنسی در کودکی چگونه می تواند بر زندگی ما در آینده تاثیر بگذارد

سوءاستفاده جنسی در کودکی می تواند اثرات مختلفی بر زندگی ما در آینده بگذارد.برخی از افراد در هنگام بزرگسالی دچار مشکلات روحی کمی می شوند،اما برخی دیگر ممکن است تا به این حد قوی نباشند و دچار مشکلات وخیم روحی و روانی گردند.سوءاستفاده جنسی یک نوع تروما است.تروما یک وضعیت شوکه کننده،فاجعه بار و وخیم است.اثرات تروما شامل ترکیب پیچیده ای از فاکتورهای مختلف است.از جمله:

1- تعداد هرگونه ترومایی که در گذشته تجربه کرده اید

2- شدت تروما

3- میزان نزدیکی شما به شخصی که ازتان سوءاستفاده کرده است

4- این سوءاستفاده جنسی تا چه مدت ادامه داشته است

5- واکنش افراد قابل اعتماد شما نسبت به این سوءاستفاده جنسی چگونه بوده است.اگر به آنها گفته اید،آیا حرفتان را باور کرده اند و از شما حمایت کرده اند؟

سو ءاستفاده جنسی از کودکان
سو ءاستفاده جنسی از کودکان

اثرات سواستفاده جنسی بر کودک در بزرگسالی

برخی از اثراتی که ممکن است سوءاستفاده جنسی در زمان کودکی بر روح و روان ما در بزرگسالی بگذارد:

اعتماد– سوءاستفاده جنسی می تواند بر دیدگاه شما راجع به اینکه دنیا محل امن و بی خطری است و توانایی شما برای اعتماد به  دیگران تاثیر بگذارد .اگر ارتباط نزدیکی با فرد متجاوز داشته اید این مسئله سخت تر هم می شود

احساس گناه- ممکن است خود را به خاطر این سوءاستفاده سرزنش کنید حتی اگر که تقصیر شما نبوده باشد.ممکن است به سختی بتوانید که احساس خوبی راجع به خود داشته باشید و یا اینکه راجع به آینده خود امیدوار باشید

مقابله با استرس– ممکن است احساسات منفی زیادی داشته باشید که ممکن است مقابله شما با استر س های هر روزه را سخت تر کند

عجول بودن- عجول بودن به این معنی است که شما بدون توجه و تفکر کافی به پیامدها دست به اقداماتی بزنید که گاهی ممکن است پرخطر باشند

سو ءاستفاده جنسی از کودکان
سو ءاستفاده جنسی از کودکان

خشم- ممکن است به سختی بتوانید خشم خود را کنترل کنید

احساس گسستگی- این مسئله به این معنی است که مغز شما برای محافظت از خود،خود را از رویدادهای دردناک جدا می کند.شما ممکن است به سختی به یاد بیاورید که چه اتفاقی افتاد،یا اینکه احساس کنید دنیای اطرافتان واقعی نیست یا احساس کنید که به بدنتان متصل نیستید.این یک واکنش معمول نسبت به درد و ترس است.

خود آزاری-ممکن است به خود آسیب برسانید اما نه برای اینکه به زندگی خود خاتمه دهید.ممکن است این راهی برای مقابله با افکار و احساسات خود باشد

درمان سو ءاستفاده جنسی از کودکان

بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال کمک باشید.تماس به موقع با افرادی که مشا را دوست دارند و از مشا حمایت می کنند ممکن است،شما را در برابر اثرات منفی سوءاستفاده جنسی در کودکی محافظت کند و به بهبود شما کمک کند.متاسفانه بسیاری از افراد فکر میکنند حرف زدن در رابطه با سو ءاستفاده جنسی از کودکان یک جور تابو شکنی است حتی اگر واقعا به این مسئله آگاه باشند و بدانند که این مسئله، جرم است.برخی از قربانیان این مسئله به هنگام صحبت کردن در رابطه با تجربه خود،و عدم باور اطرافیان از دوستان،خانواده و اجتماع بریده اند.این ایزوله کردن خود موجب می شود که روند درمان روحی فرد سخت تر و دشوارتر شود.

می توانید برا مشکلات ناشی از سوءاستفاده جنسی از کودکان به دنبال کمک باشید.درمان هایی برای بزرگسالان ممکن است برایتان مفید باشد:

گذشتن از افکار و احساسات ناراحت کننده مانند سرزنش خود ،احساس گناه یا خودآزاری

گذشتن از استراتژی های نامناسب مقابله با درد،مانند خودآزاری یا اختلال پرخوری یا کم خوری

مهارت های بازسازی مانند بازسازی اعتماد و مهارت های ارتباطی

شیوه درمان باید دیگر مشکلات روحی و روانی فرد را نیز در بر بگیرد به همین علت ممکن است برای هرکسی متفاوت باشد

سو ءاستفاده جنسی از کودکان
سو ءاستفاده جنسی از کودکان

به خاطر داشته باشید که گرچه ممکن است در گذشته یک تروما را تجربه کرده اید اما اکنون افرادی هستند که می توانند به شما کمک کنند.هیچوقت برای درخواست کمک دیر نیست.

 لینک منبع

بیشتر بدانید

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «سو ءاستفاده جنسی از کودکان و راه های مقابله با آن»

  1. درود بر شما
    انشالله با بکارگیری راهکارهای اصولی، شاهد چنین معظلاتی نباشیم.
    موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *