درمان گرفتگی عضلات بدن با فیزیوتراپی

درمان گرفتگی عضلات

درمان گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات هنگامی پیش می آید که عضلات خود را بیش از حد کشیده یا بچرخانید.این مسئله عموما در اثر کوفتگی،به کار گفتن بیش از حد عضلات یا استفاده نادرست از آن ها بروز پیدا می کند.گرفتگی ممکن است در هر عضله ای رخ دهد اما عموما و بیشتر در پایین کمر،گردن؛شانه ؛و عضلات همسترینگ (عضله ی پشت ران ) رخ می دهد.

درمان گرفتگی عضلات
درمان گرفتگی عضلات

این گرفتگی ممکن است منجر به درد و کاهش محدوده ی حرکتی در مجموعه عضلات آسیب دیده شود.می توان گرفتگی های خفیف را در خانه با کمپرس یخ یا کیسه آب داغ یا در نهایت داروهای ضد التهاب درمان کرد اما در موارد وخیم ناچار خواهید بود که درمان های پزشکی جدی تری مانند فیزیوتراپی را بگذرانید

علائم گرفتگی عضلات

وقتی که دچار این عارضه شوید؛ معمولا خودتان متوجه خواهید شد اما علائم زیر را نیز ممکن است داشته باشید :

  • درد ناگهانی
  • درد عضلانی
  • کاهش محدوده ی حرکتی
  • کبودی یا بی رنگی
  • تورم
  • احساس پیچ خوردگی
  • اسپاسم عضلانی
  • خشکی عضلات
  • ضعف در عضلات

در موارد گرفتگی خفیف عضلات، ممکن است عضله ی شما احساس خشکی داشته باشد اما هم چنان می توان از آن استفاده کرد.گرفتگی شدید عضلات معمولا هنگامی به وجود می آید که میزان پارگی عضله وخیم و شدید باشد.این مسئله منجر به بروز درد و کاهش شدید محدوده ی حرکتی می شود

درمان گرفتگی عضلات
درمان گرفتگی عضلات

علائم گرفتگی خفیف معمولا پس از چند هفته از بین می رود اما در موارد وخیم گرفتگی عضلات چندین ماه لازم است تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

البته در نظر داشته باشید که در موارد وخیم، نمی توان انتظار داشت که درد های عضلانی خود به خود از بین بروند بلکه لازم است درمان های فیزیوتراپی و توانبخشی آن را جدی بگیرید.

 

زمان بهبود شما به شدت عارضه و آسیبی که دیده اید بستگی دارد.برای گرفتگی های خفیف عضلانی می توانید بعد از 3 الی 6 هفته به فعالیت های روزمره خود بازگردید.برای گرفتگی های وخیم تر ممکن است برای بهبود چندین ماه صبر کنید.در این موارد شاید لازم باشد که جراحی و جلسات فیزیوتراپی را انجام دهید.

با یک برنامه ی درمانی صحیح،بیشتر افرادی که به این عارضه مبتلا شده اند به طور کامل بهبود پیدا می کنند.می توانید با دستورالعمل هایی که فیزیوتراپیست به شما می دهد و هم چنین عدم انجام فعالیت های فیزیکی ای که فشار روی عضلات را بیشتر می کنند ، از بروز مجدد این عارضه جلوگیری کنید.

درمان گرفتگی عضلات
درمان گرفتگی عضلات

درمان گرفتگی عضلات با فیزیوتراپی

به همراه استراحت و انجام روش های مانند کمپرس یخ و کیسه آب داغ، فیزیوتراپی می تواند به خوبی درد و ناراحتی شما را کاهش داده و سرعت بهبود را افزایش دهد.پزشک شما پس از این که تشخیص اولیه داد ممکن است شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد

درمانگر فیزیوتراپی می تواند به شما دستورالعمل هایی برای خوابیدن بدهد – مثلا سعی کنید یک بالشت راحتی زیر کمر خود بگذارید تا قفسه سینه شما بالا باشد – یا این که صبح ها زودتر بیدار شوید . با اجرای کامل برنامه فیزیوتراپی می توانید زودتر به انجام فعالیت های معمول خود بازگردید.

درمان گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش

در صورتی که پیش از هر گونه ورزشی به درستی بدن خود را گرم کنید هرگز دچار مشکلاتی از قبیل گرفتگی عضلانی نخواهید شد.اما چنان چه در اثر حرکات اشتباه روزانه آسیب دیدید؛ فیزیوتراپی و ورزش هایی که در طول آن به شما آموزش داده می شود، می تواند بسیار مفید و موثر باشند.

بعد از چند روز استراحت ،وقتی که درد ناشی از آسیب های ورزشی کاهش پیدا کرد می توانید با انجام برخی تمرینات کششی و قدرتی سرعت بهبود خود را افزایش دهید

درمان گرفتگی عضلات
درمان گرفتگی عضلات

تمرینات کششی

با تمرینات کششی ایستا شروع کنید و سپس وقتی که توانستید این حرکات را بدون درد انجام دهید ، می توانید به مرحله ی تمرینات کششی پویا ورود کنید.برای هر تمرین کششی ایستا، پوزیشن ها را به مدت 30 ثانیه حفظ کنید.این تمرینات را چندین بار در طول روز انجام دهید

  1. کشش کشاله ران کوتاه: در حالی که روی زمین نشسته اید، زانوها را خم کرده و کف پاها را در کنار یکدیگر قرار دهید. کمرتان را صاف نگه داشته ، از آرنج خود استفاده کنید تا به آرامی زانوهای خود را به سمت زمین هل دهید  تا زمانی که کشش خفیفی در ران داخلی خود احساس نکرده اید این پوزیشن را نگه دارید .
  2. کشش کشاله ران بلند: از یک پوزیشن نشسته، هر دو پا را به سمت دو طرف بدن خود بکشید تا  به شکل حرف V انگلیسی درآیند . کمرتان را صاف نگه داشته ، به آرامی دستان خود را به سمت جلو حرکت دهید تا بدنتان تا جای ممکن به سمت زمین خم شود.همین پوزیشن را نگه دارید . صورت خود را به سمت هر کدام از پاها برده و حرکت را تکرار کنید
  3. انعطاف پذیری ران و لگن : از یک پوزیشن خم شده آغاز کنید و پشت زانو را به سمت زمین پایین بیاورید.شانه ها را بالای ران ها نگه داشته و سپس به آهستگی به سمت جلو خم شوید تا عضلات جلوی ران ها را بکشد و سپس همین موقعیت را نگه دارید .سپس همین حرکت را برای طرف دیگر هم تکرار کنید
  4. نوسان کششی پا: با استفاده از یک پا تعادل خود را حفط کنید و سپس نوک پای مخالف را به جلو و عقب تکان دهید ، بدون اینکه مجبور باشید خیلی آن را بالا ببرید. حرکت باید آرام و ملایم باشد و عضلات ران و کشاله ران را تحت فشار قرار ندهد. هر کدام از پاها را به اندازه ی 10 بار تاب بدهید.
درمان گرفتگی عضلات
درمان گرفتگی عضلات

بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران

در بالا تلاش کردیم که تمریناتی را به شما آموزش دهیم که بتوانید در خانه آن ها را انجام داده و

دردهای خفیف عضلانی را کاهش دهید. اما برای دردهای شدید قطعا باید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرد. در صورتی که همیشه از این گرفتگی های عضلانی در عذابید و حتی شب هنگام شما را از خواب بیدار می کنند، شاید زمان آن رسیده باشد که این عارضه را جدی گرفته و به دنبال درمان های مناسب باشید.

مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر با همکاری پزشکان جایروس افتخار دارد که بهترین خدمات فیزیوتراپی را به شما عزیزان ارائه کرده و تا رفع کامل عارضه؛همراه شما خواهد ماند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *