درمان زانو درد | درمان پارگی مینیسک پا | بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران

درمان پارگی مینیسک زانو

درد زانو می تواند یکی از بدترین دردهایی باشد که تا به حال تجربه کرده اید. زانو درد باعث می شود که نتوانید به درستی بنشینید ، تکان بخورید یا ورزش هایی که به آن ها علاقه دارید را امتحان کنید.

دلایل و علل زیادی برای بروز این دردها وجود دارد که شایع ترین آن ها پارگی یا کشیدگی مینیسک زانو می باشد.

مینیسک بخشی از غضروف است که بین مفصل ران و تیبیا( قلم پا) قرار گرفته است. در هر مفصل زانو، دو عدد مینیسک وجود دارد.

درمان پارگی مینیسک زانو
درمان پارگی مینیسک زانو

مینیسک ها ممکن است در طول فعالیت هایی که فشار زیادی بر روی زانو وارد می کنند یا مفصل آن را می چرخاند، دچار آسیب و پارگی شوند.

زدن یک تکل خشن در زمین فوتبال یا پرش ناگهانی به هنگام بازی بسکتبال می تواند موجب پارگی مینیسک زانو شود

نیازی نیست که حتما ورزشکار باشید تا مینیسکتان آسیب ببیند، ممکن است به سادگی هنگام بلند شدن ناگهانی از یک پوزیشن دچار پارگی مینیسک شوید. بنابراین احتیاط کنید و تصور نکنید که تنها ورزشکاران به این عارضه مبتلا می شوند.

بسته به شدت جراحت و آسیبی که دیده اید ، گزینه های درمان پارگی مینیسک زانو ممکن است متفاوت باشد . هم می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید و هم این که چنانچه شدت آسیب بالا باشد ، گزینه های جراحی پیش رویتان است.

البته واضح است که می توانید با استفاده از ورزش ها و تمرین هایی که وجود دارد ، از این حوادث پیشگیری کرده و قدرت عضلات پاهایتان را به هنگام ورزش های سنگین بالا ببرید

برای مشاهده مقاله ی دیگری درباره ورزش های توانبخشی زانو اینجا را کلیک کنید

درجه بندی پارگی مینیسک

پارگی مینیسک درجاتی دارد که بسته به درجه و شدت آن درمان مورد نظر انتخاب خواهد شد.

سایز و وخامت پارگی مینیسک زانو می تواند بسیار متفاوت باشد.ممکن است مینیسک پا دو تکه شده باشد، به شکل حرف C درآمده و به دور خود چرخیده باشد یا این که با یک رشته به مفصل زانو آویزان مانده باشد.پارگی یا کشیدگی مینیسک ممکن است مدت ها مخفی مانده و نتوان آن را تشخیص داد و بعد به سادگی در طول یک پیاده روی یا جهش ساده ،عود کرده و علائم خود را نشان دهد.

ورزشهای مفید برای پارگی مینیسک

برای درمان پارگی مینیسک زانو پیش از هر چیزی شما باید به اندازه ی کافی به زانوی خود استراحت داده، کمپرس یخ استفاده کنید و در هر شرایطی آن را بالا نگه دارید. علاوه بر این ورزش ها و تمریناتی نیز وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید علائم این عارضه را کاهش دهید

ممکن است به خاطر پارگی مینیسک زانو محدوده حرکتی زانویتان کاهش پیدا کند.توانایی شما برای خم کردن زانو یا قوی کردن آن احتمالا دردناک و محدود خواهد شد.یکی از اهداف توانبخشی شما باید بازگشت طبیعی و بدون درد محدوده حرکتی زانو باشد

انجام حرکت پاشنه ی پا یکی از بهترین راه ها برای بهبود انعظاف پذیری و محدوده ی حرکتی زانو به حساب می آید. برای انجام این ورزش،روی کمر خود دراز بکشید و به آهستگی پاشنه ی پای خود را بالا آورده و به زانویتان اجازه دهید که تا جای ممکن خم شود.

سپس پاشنه ی پا را به حالت اولیه برگردانید تا پوزیشن زانو صاف و مستقیم شود.این ورزش را ده بار تکرار کنید تا زانوی شما به راحتی خم شده و قدرت پیدا کند.

برای بهبود قدرت کشیدگی زانو و محدوده ی حرکتی،می توانید تمرینات آویزان کردن زانو را انجام دهید. روی شکم خود دراز بکشید و اجازه دهید پاهایتان از انتهای تخت آویزان شود و اجازه دهید که جاذبه زمین زانوهای شما را تا جای ممکن به پایین بکشاند.این پوزیشن را به مدت 15 الی 30 ثانیه نگه دارید و سپس زانویتان را به بالا خم کنید.این کار را 3 بار تکرار کنید.

درمان پارگی مینیسک زانو
درمان پارگی مینیسک زانو

تحقیقات نشان داده است که قدرت ران ها می تواند تاثیر مستقیمی بر روی پوزیشن زانو بگذارد.ران های ضعیف می توانند موجب شوند که زانوهایتان از جهت صحیح خود خارج شده و به همین خاطر ممکن است فیزیوتراپیست شما تمرین هایی نیز برای قوی کردن ران ها برایتان تجویز کند تا زانوها را در بهترین پوزیشن ممکن قرار داده و فشار وارده بر روی مینیسک ها را کاهش دهد.

جهت مطالعه ی مقاله ی دیگری درباره درمان زانودرد اینجا را کلیک کنید

بالا آوردن صاف پاها می تواند راه فوق العاده ای برای قوی کردن ران و کمک به زانوها باشد.در ادامه به روش انجام این کار اشاره می کنیم:

  1. روی کمر خود دراز بکشید و زانوی آسیب دیده را صاف نگه داشته و زانوی دیگرتان را خم کنید
  2. عضله ی چهارم پای صاف خود را کشیده و به اندازه 12 الی 15 اینچ بالا بیاورید. مطمئن شوید که در تمام مدت پای خود را صاف و مستقیم نگه می دارید
  3. پای صاف خود را برای چند ثانیه بالا نگه داشته و سپس به آهستگی پایین بیاورید
  4. این حرکت را 15 بار انجام دهید

می توانید حرکت بالا آوردن پای خود را به پوزیشن های مختلفی انجام دهید.اگر در هنگام انجام این حرکت روی پهلوی خود دراز کشیده اید ، به عضله های کفل فشار وارد می شود .

قوی کردن ران ها را می توانید هم چنین با تمرینات پیشرفته ی ران ترکیب کنید.

درمان کشیدگی مینیسک زانو

کشیدگی مینیسک نیز عارضه ای جدی و وخیم است که نهایتا ممکن است به پارگی آن منجر شود. اما در صورتی که به دنبال راهی برای تسکین درد آن هستید ، دستورالعمل های زیر را به کار بگیرید :

  • زانوی خود را استراحت دهید. برای این که وزن خود را از روی زانو بردارید ، می توانید از عصای زیر بغل استفاده کنید و از هر گونه فعالیتی که موجب تشدید درد زانو می شود اجتناب کنید
  • هر سه الی 4 ساعت به مدت 30 دقیقه روی زانوی خود یخ بگذارید
  • برای کاهش التهاب و درد زانو را فشار داده یا این که از باند پلاستیکی روی آن استفاده کنید
  • برای کاهش تورم ،زانوی خود را بالا نگه دارید

هم چنین می توانید از داروهایی مانند ایبوبروفن،آسپرین،یا هر گونه داروی ضد التهاب دیگری برای کاهش تورم و درد اطراف زانو استفاده کنید.

درمان پارگی مینیسک زانو
درمان پارگی مینیسک زانو

اگر زانویتان درد می کند نباید تمام وزن خود را روی آن بیاندازید.بهترین روش برای درمان این عارضه فیزیوتراپیست است تا عضله های اطراف زانو قوی شوند

فیزیوتراپی می تواند موجب کاهش درد و افزایش قدرت حرکت زانو گردد. البته ناگفته نماند که می توان از تکنیک های ماساژ درمانی نیز برای کاهش گرفتگی و تورم نیز استفاده کرد.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید 

مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *