متخصص درمان آرتروز و ساییدگی زانو بدون جراحی | بهترین ارتوپد

 متخصص درمان آرتروز

 

آرتروز زانو یک بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در انتهای استخوان‌ها، غضروف وجود دارد که بافت لغزنده‌ای است که به استخوان‌ها کمک می‌کند، که در مفصل روی هم بلغزند. غضروف باعث می‌شود که مفاصل به خوبی کار کنند. علاوه بر این، غضروف به عنوان ضربه گیر در حرکات عمل می‌کند.

اگر به آرتروز مبتلا شوید، لایه بالایی غضروف دور مفاصل شما تجزیه و فرسوده می‌شود. با فرسایش غضروف، استخوان‌ها به همدیگر سائیده می‌شود و سایش استخوان به استخوان باعث درد زانو، ورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل آن می‌شود.

با گذر زمان، مفصل زانو که به آرتروز مبتلا شده است، شکل نرمال خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است در لبه‌های مفصل بیمار دچار خار (اسپرز یا زائده) استخوانی شود. همچنین این بیماری باعث می‌شود که تکه‌های استخوان یا غضروف از مفصل جدا می‌شود و در فضای مفصل شناور می‌گردند و این مساله باعث آسیب دیدگی و درد بیشتر می‌شود.

 

در کلینیک تخصصی درمان آرتروز زانو ، روش‌های درمانی ما درد را تسکین داده و باعث افزایش دامنه حرکتی زانو می شود. ما، همانند شما، می‌دانیم که جراحی هزینه زیادی در بردارد و آخرین روش درمانی است. یک برنامه درمانی بدون جراحی جامع باعث تسکین دائمی زانو درد ناشی از آرتروز می‌شود. ما به شما کمک می‌کنیم که فعالیت‌های روزمره خود را مانند قبل از ابتلا به آرتروز از سر بگیرید. این برنامه های درمانی مناسب هر فردی است که می‌خواهد از جراحی زانو و وابستگی به داور جلوگیری کند.

 

علائم

علائم آرتروز زانو اغلب به آهستگی به وجود می‌آیند و با گذشت زمان وخامت پیدا می‌کنند. نشانه‌ها و علائم آرتروز زانو از قرارزیر هستند:

  • درد: مفصل شما در طول حرکت یا پس از آن دچار درد می شود.
  • التهاب: مفصل شما با حتی با وارد کردن فشار کم، دچار التهاب می‌شود.
  • سفتی و خشکی مفصل زانو: سفتی و خشکی زانو هنگام بیدار شدن از خواب در صبح
  • از بین رفتن انعطاف پذیری: دامنه حرکتی مفصل محدود می شود و فرد مانند گذشته نمی تواند زانو را در تمام دامنه حرکتی، تکان دهد.
  • احساس سائیده شدنبیمار در هنگام استفاده از مفصل صدای سائیده شدن و تق تق زانو را می‌شنود.
  • خار استخوان: این تکه‌های اضافی استخوان که شبیه برآمدگی‌های سفت هستند، دور مفصل آسیب دیده به وجود می‌آیند.

 

علت

علت آرتروز زانو می تواند یکی از مشکلات زیر باشد:

  • پارگی مینیسک به خوبی درمان نشده
  • از بین رفتن مینیسک زانو
  • شکستگی استخوان
  • زانو پرانتزی یا کجی زانو
  • وراثت
  • رشد غیرعادی لگن
  • بی حرکت بودن برای مدتی طولانی
  • استفاده بیش از حد و غیرعادی از مفصل زانو
  • التهاب یا عفونت مزمن

 

تشخیص

تشخیص زود هنگام آرتروز زانو باعث جلوگیری از آسیب دیدگی دائمی می‌شود. آرتروز معمولا با بررسی سابقه پزشکی و معاینه زانو تشخیص داده می‌شود. تصویربرداری با اشعه ایکس در کنار آزمایشات تصویربرداری دیگر از قبیل ام آر ای برای تشخیص موثر است.

 

زانو درد

 

درمان

 

هدف ما ارائه بهترین برنامه‌های درمانی بدون جراحی مخصوص ارتروز زانو با ترکیب روش‌های طبیعی ثابت شده و پیشرفته می باشد.

متخصص طب فیزیکی  پس از انجام معاینات دقیق و بررسی وضعیت شما برنامه درمانی مخصوص به شما را طراحی می‌کنند.

 

دارو

داروی مناسب بخش مهمی در درمان آرتروز زانو است. انواع متعددی از داروها در کاهش درد ناشی از  آرتروز زانو موثر هستند. به دلیل اینکه افراد به داروها واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، ما با بررسی واکنش‌های شما، داروها و دورز مصرفی بی خطر و موثر را برایتان تجویز می کنیم.

 

تزریق ژل

مایع مفصلی حاوی اسید هیالورونیک است که باعث می‌شود این مایع سفت و چسبناک شود. در بیماری آرتروز زانو، تولید اسید هیالورونیک کاهش پیدا می‌کند و غلظت آن در مایع مفصلی کاهش می یاد. این مساله منجر به به وجود آمدن مایع رقیق‌تری می‌شود که توانایی کمتری در روان سازی مفصل و جذب ضربه دارد.

این روش درمانی شامل سه تزریق در طول سه هفته است. یک مایع (هیالورونات) مشابه مایع مفصلی به مفصل زانوی شما تزریق می‌شود تا آن را روان سازی کند و از آن محافظت کند. در موارد  ابتلا به  آرتروز زانو، مایع مفصلی ژل مانند، رقیق‌ می‌شود. تسکین زانودرد برای ۶ تا ۹ ماه تداوم خواهد داشت. در صورت بازگشت علایم آرتروز زانو، تزریقات را می‌توان تکرار کرد. میزان موفقیت این روش در موارد خفیف‌تر بسیار بالا است و حتی در شدیدترین موارد، میزان موفقیت بیش از پنجاه درصد است.

 

 

تزریق اوزون

روش درمان زانو درد ناشی از آرتروز زانو با استفاده از تزریق اوزون برای انواع مشکلات زانو مفید و موثر می باشد. در موارد ابتلا به آسیب دیدگی های زانو از جمله آرتروز زانو، روش اوزون درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. در این روش ترکیبی از ازون، پروکائین و ویتامین بی ۱۲ و مواد دیگر به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود، و باعث از بین رفتن درد و ورم زانو می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند، تا باعث شود سلول ها با استفاده از این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. تزریق اوزون باید هر ۱ الی ۲ هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین درد و از بین رفتن تورم) می رسند.

 

 

تزریق PRP

تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روش های درمانی موثر در درمان آرتروز زانو می باشد. در این روش با استفاده از خون گرفته شده از بیمار، پلاکت های تغلیظ شده را می گیرند، به دلیل اینکه پلاسمای غنی از پلاکت، حاوی فاکتورهای رشد است، باعث تسریع در روند بهبودی آرتروز زانو می شوند.

هدف از تزریق پی آر پی درمان آسیب دیدگی توسط بدن می باشد، این روش نه تنها منجر به رفع علایم  از جمله زانو درد می شود، بلکه باعث بهبودی نیز می شود. تاثیر این روش تا حدی است که گاهی لزوم استفاده از دارو و جراحی را برای بیمار از بین می رود. این روش همچنین  برای درمان درد زانو ناشی از آسیب دیدگی های تاندون، رباط، غضروف، استخوان های زانو و در موارد ابتلا به آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.

ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود، سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ در سرعت بالا چرخانده می شود، تا بدین ترتیب پلاکت ها تغلیظ شوند. سپس مایع حاصل دور ناحیه آسیب دیده و یا در نزدیکی آن تزریق می شود. غلظت فاکتورهای رشد با این روش ۳ الی ۵ برابر بیشتر از حالت نرمال خون می شوند.

با توجه به نوع آسیب دیدگی و واکنش اولیه بیمار به درمان، پزشک یک الی چند مرحله تزریق پی آر پی را تجویز می کند. هنگام تزریق پزشک از تصویربرداری با اشعه ایکس و یا اولتراسوند برای پیدا کردن محل دقیق تزریق استفاده می کند. این روش عوارض جانبی ندارد، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود و درصد احتمال واکنش بدن به آن صفر می باشد.

 

فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی و ورزشی

فیزیوتراپی نقشی حیاتی در درمان آرتروز زانو بدون انجام جراحی دارد. فیزیوتراپی برای تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی، استحکام و بهبود عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از یک یا دو جلسه فیزیوتراپی، اثرات مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.

ورزش زانو برای بهبود آرتروز زانو بسیار مفید است زیرا عضلات قوی پا از زانو پشتیبانی می‌کنند و ضربه را قبل از رسیدن به زانو جذب می‌کنند. تقویت عضلات چهار سر ران باعث افزایش گردش خون در مفصل زانو می‌شود، تغییرات بیوشیمیایی مفیدی را در مایع مفصلی زانو تحریک می کند و ویژگی‌های روان سازی آن را بهبود می‌بخشد. ورزش همچینن دامنه حرکتی مفصل زانو را بهبود می‌بخشد. با این حال، در بیماران مبتلا به آرتروز زانو که زانوهای هم ترازی ندارند، گاهی اوقات استحکام بیش از حد عضلات چهار سر ران باعث وخامت شرایط می‌شود.

 

زانوبند طبی

زانوبندها برای کمک به ثابت نگه داشتن پا و کاهش فشار وارده بر مفصل تجویز می‌شوند. در صورتی که زانو ضعیف و لق به نظر برسد، زانوبندها بسیار مفید می باشند. زانوبندها باعث رفع فشار از بخشی از زانو که تحت تاثیر آرتروز قرار گرفته می‌شود که به کاهش قابل توجه درد کمک می‌کند. زانوبندها هم به صورت مجزا و هم با ترکیب با روش‌های  دیگر درمان آرتروز زانو برای بدست آوردن بهترین نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کفی و کفش طبی

کفی‌های طبی باعث رفع فشار از مفصل زانو در هنگام راه رفتن می‌شود.کفی‌های طبی ابزاری پزشکی هستند که در داخل کفش قرار می گیرند تا از قوس پا محافظت کند. کفی‌ها با تغییر و محافظت از نیروی بین پا و ساق پا منچر به تسکین زانو درد می شوند. کفی‌ها همچنین هم ترازی و حرکت پا را تغییر می‌دهند.


نشانی مرکز فوق تخصصی ارتوپدی، فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر

 

اینجا کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «متخصص درمان آرتروز و ساییدگی زانو بدون جراحی | بهترین ارتوپد»

  1. سلام.میخوام بدونم اگه خوردگی مفصل زانو در حد پیشرفته باشه یعنی تاجایی که خار استخوان ایجاد شده باشه باز هم راهی هست برای درمان که جراحی انحام نشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *