داروهای ضد روانپریشی در درمان بیخوابی

داروی خواب

آنتی سایکوتیک ها (داروهای ضد روان پریشی) برای درمان بی خوابی

مشکلات روانی و بی خوابی اغلب هم همزمان اتفاق می افتند و در واقع بی خوابی مشخصه ی اکثر بیماری های روانی می باشد. این نوع بی خوابی، بی خوابی نوع دوم می باشد – پزشک دلیل این بی خوابی را می داند، همان بیماری روانی، و در صورت برطرف شدن این مشکل روانی بی خوابی نیز درمان خواهد شد. داروهای آنتی سایکوتیک (ضد جنون) داروهای قوی هستند که روی مغز تاثیر می گذارند. این داروها به ندرت و تنها برای درمان بی خوابی استفاده می شوند – قرص های خواب بهتری وجود دارند – اما اگر پزشک معالج احساس کند که این داروها به دلیل شرایط دیگر در بیمار استفاده نشوند، اغلب تا پایان دوره ی درمان مورد استفاده قرار نمی گیرند.

داروهای آنتی سایکوتیک معمولا آرام بخش هستند و به بدن اجازه ی استراحت و آماده شدن برای خواب می دهند، علاوه بر اینکه تاثیراتی روی مغز هم دارند. نسل دوم آنتی سایکوتیک ها مواردی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند و مانند نسخه های قبلی، مورد تایید FDA هستند و برای بیماریها و یا نشانه های خاص برچسب دار شده اند. پزشک ها اجازه ی تجویز این دارو ها را دارند و روانپزشکان اغلب چنین کاری می کنند.

کویتاپین (Quetiapine) داروی اسکیزوفرنی است که تحت نام تجاری Seroquel توسط AstraZeneca به فروش می رسد. ثبت اختراع در سال 2011 منقضی شد. AstraZeneca هچنین در حال تلاش برای فروش یک نسخه ی منتشر شده ی تحت کنترل می باشد. مانند دیگر آنتی سایکوتیک ها، کویتاپین یک دوپامین گیرنده ی آگونیست می باشد و بر روی دیگر انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد.

الانزاپین (Olanzapine) یک داروی روانپزشکی است که استفاده ی گسترده ای دارد. الی لیلی (Eli Lilly) حق ثبت اختراع را تا سال 2011 حفظ کرد و سپس آن را تحت عنوان Zyprexa به فروش رساند ( که هنوز هم فروخته می شود). این دارو به افراد مبتلا به جنون (dementia) داده نمی شود، زیرا به شکل پیچیده ای در افزایش ابتلا به سکته ی مغزی نقش دارد. الی لیلی برای فروش این دارو برای بیماری آلزایمر (Alzheimer) مجبور به پرداخت جریمه شد، گرچه هیچ مدرکی دال بر تاثیر این دارو بر روی چنین شرایطی وجود نداشت. مانند دیگر داروهای آنتی سایکوتیک، الانزاپین (olanzapine) هم به ندرت و فقط برای بی خوابی تجویز می شود، گرچه پزشکان در صورتی چنین کاری می کنند که احساس کنند تضمین شده است. در هنگام تجویز برای مشکلات خواب، دوز آن بسیار کمتر از سایکوسیس (psychosis) می باشد.

ریسپریدون (Risperidone) (دارای نام تجاری Risperol) برای برخی شرایط روانی تایید شده و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. عوارض جانبی مربوط به اختلال بیماری در بین افراد مسن مبتلا به جنون (dementia) شایع تر است. این دارو علاوه بر عوارضی که بسیاری از سایکوتیک ها دارند ( مانند درد و ناراحتی گوارشی)، باعث افزایش وزن هم می شوند. در حقیقت بعضی بیماران حتی احساس کردند بی خوابی آنها بدتر شده است.

ریسپریدون موضوع هشدار بهداشت عمومی در نیمه ی سال 2011 بود. این دارو با داروی مشابه دیگری به نام ropinirole ( یا نام های تجاری Risperdal و Requip ) اشتباه گرفته شده بود و به همین علت بیماران در معرض آسیب های جدی بودند.

این داروها به شکل قرص می باشند (بلعیده می شوند) و به مدت نسبتا طولانی در بدن باقی می مانند. این یکی دیگر از تفاوت های قرص های خواب معمولی (Z-drugs) است که دارای عمر کوتاهی هستند طوریکه تاثیر آن روز بعد در بیمار دیده نمی شود.

آنتی ساکوتیک ها می توانند باعث خواب آلودگی در شخص شوند و به اندازه ی کافی هوشیار نیستند و نمی توانند رانندگی کنند که این دلیل تجویز کم این دارو هاست. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر مشکل اصلی کم خوابی باشد، مدت زمانی که آنتی سایکوتیک بر روی بیمار تاثیر می گذارد، چقدر است؟ برخی پزشکان این نوع داردو را برای بازگشت مغز به مسیر خود تجویز می کنند و سپس دارو را تغییر می دهند.

 

نگارندگان : سمیه محمدی/ دکتر مصطفی امیری

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

12 دیدگاه دربارهٔ «داروهای ضد روانپریشی در درمان بیخوابی»

  1. سلام, دکتر روانپزشک برای وسواس به دارو هام یک چهارم الانزاپین پنج به من داد هر شب بخورم, ولی اولین شب ک خوردم فرداش نمیتونستم از خواب بیدار شم و کل روز رو مثل اینکه گیج و منگ بودم, ایا بعد از چند روز عوارض قطع میشه یا باید دوباره به پزشک مراجعه کنم؟ ممنون

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      از عوارض این دارو میتواند خوابالودگی باشد.توصیه میکنم که به روانپزشک خود مراجعه نمایید تا برای تغییرات احتمالی یا تنظیم دارو براساس نظر ایشان مورد نظر باشید.

  2. ضمن تشکر، مشکلم را عرض کردم که فرمودید به خاطر قطع الانزاپین است و گفتم که پزشک خودم مرا درک نمی کند و از پزشکان کلینیک آلومینا، درخواست کمک دارم، لطفاً بفرمایید که از کدام پزشک وقت ویزیت بگیرم؟ و مشکل من در حیطه تخصص کدامیک از پزشکان کلینیک آلومینا است ؟
    با تشکر فراوان.

  3. ضمن تشکر و سپاس.
    لطفاً بفرمایید که از کدام پزشک باید وقت ویزیت بگیرم؟ و مشکل من در حیطه تخصص کدامیک از پزشکان کلینیک آلومینا است؟
    با تشکر فراوان.

  4. در صوتی که چندین بار الانزاپین 5 میلی گرم، قطع بشود، چه خطراتی بیمار را تهدید می کند؟
    آیا عارضه دائمی هم دارد؟ اینجانب پس از چندین بار قطع و وصل الانزاپین 5 میلی گرم، احساس کردم، چیزی به اندازه یک نخود با درد و فشار زیاد از سمت چپ و جلوی مغزم به سمت عقب مغزم منتقل شد و چیزی هم به اندازه یک نخود از پشت مغزم و ناحیه مخچه، به سمت چپ مغزم منتقل شد، با توجه به اینکه فشار خونم هم کمی بالاست، آیا ممکن است که دچار سکته مغزی شده باشم؟ چون بلافاصله بعد از چندین بار قطع الانزاپین، دچار اسپاسم های عضلانی دائمی و اختلال عملکرد نیمکره چپ و راست مغزم شدم بطوریکه کاملاً احساس می کردم که نیمکره چپ مغزم عملکردی متفاوت با نیمکره راست دارد، نیمکره چپ آرامش دارد و مثل داروی خواب آور عمل می کند و نیمکره راست مثل داروی ضد افسردگی، سرحال و پر هیجان است، در ضمن، بعضی ار اعضای بدنم مثل دستانم ، سوزن سوزن می شوند و سر و بی حس می شوند، لطفاً کمکم کنید، آیا این مشکلات من، بخاطر چندین بار قطع ناگهانی الانزاپین است و باید دوباره مصرف الانزاپین را شروع کنم یا مشکل دیگه ای دارم؟ اگر صلاح می دانید پاسخ را به ایمیل من ارسال کنید.
    با تشکر فراوان.

      1. ضمن تشکر و قدردانی.
        با توجه به اینکه اینجانب به خاطر مشکلات یاد شده، هم اکنون تحت نظر پزشکی هستم که مشکلات مرا درک نمی کند و برای من 1 میلی گرم هالوپریدول روزانه تجویز است، خواهش می کنم که لطفاً آدرس و شماره تلفن مطب پزشکی را که این جواب شما را تایید میکند، در اختیار من قرار بدهید تا برای ویزیت شدن خدمت ایشان برسم چون اینجانب هم فکر می کنم که مشکلات من به خاطر قطع الانزاپین است و دلیل دیگری ندارد.
        با تشکر فراوان

        1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

          جهت دریافت اطلاعات تماس به صفحه تماس با ما مراجعه فرمائید .

          1. ضمن تشکر، از کدام پزشک باید وقت ویزیت بگیرم ؟ مشکل من، در حیطه تخصص کدام پزشک است؟
            با تشکر فراوان

          2. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

            سلام
            مشکلتان را بفرمائید تا در زمینه انتخاب پزشک به شما کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *