جراحی فیوژن ستون فقرات و عوارض آن

جراحی فیوژن ستون فقرات و عوارض آن

فیوژن ستون فقرات چیست؟

فیوژن ستون فقرات روش جراحی است که دو یا چند مهره برای همیشه به یک استخوان سفت متصل می شوند، به نحوی که بین آنها فضایی وجود نخواهد داشت. مهره ها، استخوان های کوچک و به هم پیوسته ای هستند که ستون فقرات را تشکیل می دهند.

در فیوژن ستون فقرات، استخوان اضافی برای پر کردن فضایی که معمولا بین دو مهره جدا از هم وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که استخوان بهبود می یابد، دیگر فضای خالی بین آنها مشاهده نمی شود.

فیوژن ستون فقرات به نام های زیر نیز شناخته می شود:

  • خشک کردن مفصل
  • فیوژن ستون فقرات قدامی
  • فیوژن ستون فقرات عقبی
  • فیوژن مهره ای بین بدنی
عوارض فیوژن ستون فقرات

موارد استفاده از عمل فیوژن ستون فقرات

فیوژن ستون فقرات برای درمان یا تسکین علائم بسیاری از مشکلات ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل جراحی، امکان تحرک و جابجایی میان دو مهره درمان شده را از بین می برد. این امر ممکن است سبب کاهش انعطاف پذیری شود، اما اینکار برای درمان اختلالات ستون فقرات که حرکت مهره ها را دردناک می کند، مفید است. این اختلالات عبارتند از:

  • تومورها
  • تنگی کانال نخاعی
  • فتق دیسک
  • بیماری دیسک دژنراتیو
  • شکستگی مهره ها که ممکن است سبب تزلزل ستون فقرات شود.
  • اسکولیوز ( خمیدگی ستون فقرات)
  • کفیوز ( گرد شدن غیرطبیعی ستون فقرات فوقانی)
  • ضعف یا بی ثباتی ستون فقرات به دلیل آرتروز، تومور یا عفونت های شدید
  • اسپوندیلولیستیس ( وضعیتی که یک مهره بر روی مهره پایین تر خود می لغزد و درد شدیدی را ایجاد می کند)

روش جراحی فیوژن ستون فقرات ممکن است شامل دیسککتومی نیز بشود. هنگامی که این عمل به تنهایی اجرا می شود، دیسککتومی شامل درآوردن یک دیسک به سبب آسیب یا بیماری می شود. هنگامی که دیسک خارج می شود، استخوان های پیوندی در فضای خالی که پیشتر دیسک ها در آن قرار داشتند، قرار می گیرند تا ارتفاع مناسب میان استخوان ها حفظ شود. پزشک شما از دو مهره در دو طرف دیسک خارج شده استفاده می کند تا از این طریق، پل (یا فیوژن)  را بین استخوان های پیوندی ایجاد کند و در نتیجه احتمال پایداری بلند مدت ستون فقرات را افزایش دهد.

زمانی که فیوژن ستون فقرات در ستون فقرات گردنی، به همراه دیسککتومی اجرا شود، این عمل جراحی، «فیوژن گردنی» نامیده می شود. به جای خارج کردن مهره، جراح شما دیسک ها یا استخوان بیرون زده را از ستون فقرات گردنی – که در گردن قرار دارند – خارج می کند. هفت مهره در ستون فقرات گردنی قرار دارند که توسط دیسک های بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند.

آمادگی برای عمل فیوژن ستون فقرات

به طور کلی، آمادگی برای فیوژن ستون فقرات مانند آمادگی برای دیگر عمل های جراحی می باشد. این عمل نیازمند تست آزمایشگاهی قبل از عمل می باشد.

پیش از فیوژن ستون فقرات، بایستی پزشک خود را از مواردی که در ادامه می آید آگاه سازید:

  • کشیدن سیگار، که ممکن است توانایی شما را برای بهبودی پس از عمل فیوژن ستون فقرات کاهش دهد
  • استفاده از مشروبات الکلی
  • هر گونه بیماری که دچار آن هستید، شامل سرماخوردگی یا هرپس
  • استفاده از هر گونه نسخه یا داروهای روی پیشخوان، شامل گیاهان دارویی و مکمل ها

شما بایستی با پزشک خود درباره اینکه داروها چگونه باید پیش و بعد از عمل جراحی مصرف شوند، صحبت کنید. چنانچه داروهایی مصرف می کنید که ممکن است منجر به لختگی خون شود، احتمالا پزشک شما دستورالعمل های خاصی را تجویز می کند. این داروها عبارتند از ضد انعقادها (رقیق کننده های خون)، مانند وارفارین، و داروهای ضد عفونتی غیراستروئیدی (NSAIDs)، شامل آسپرین و ایبوپروفن.

طی این عمل جراحی، تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید. بنابراین لازم است حداقل هشت ساعت پیش از عمل چیزی نخورید. در روز عمل، فقط جرعه ای آب بنوشید تا بتوانید داروهایی را که پزشک تان تجویز کرده است مصرف کنید.

نحوه انجام عمل فیوژن ستون فقرات

فیوژن ستون فقرات در بخش جراحی هر بیمارستان انجام می پذیرد. این عمل با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین در طول عمل هشیار نخواهید بود و دردی را احساس نمی کنید.

در طول عمل، بر روی تخت دراز می کشید، یک دستبند فشار خون بر روی دست شما قرار می گیرد و مانیتور قلب، سینه شما را کنترل می کند. این کار این امکان را برای جراح شما و هوشبر فراهم می کند که ضربان قلب و فشار خون شما را در طول جراحی تحت کنترل داشته باشند. تمامی مراحل جراحی چند ساعت طول خواهد کشید.

جراح شما استخوان پیوندی را که برای جوش دادن دو مهره مورد استفاده قرار می گیرد را آماده خواهد کرد. چنانچه استخوان خودتان مورد استفاده قرار بگیرد، جراح شما بریدگی را در بالای استخوان لگن ایجاد می کند و قسمت کوچکی از آن را جدا می سازد. این استخوان پیوندی می تواند یک استخوان مصنوعی یا یک دگرپیوند باشد. دگرپیوند استخوانی است که از بانک استخوان برای پیوند برداشته می شود.

بسته به اینکه استخوان در کدام قسمت پیوند خواهد خورد، جراح شما برشی را برای قرار دادن استخوان پیوندی ایجاد می کند.

چنانچه فیوژن ستون فقرات گردن انجام گیرد، غالبا جراح شما شکاف کوچکی را در چین افقی قسمت جلویی گردن ایجاد می کند تا بتواند به ستون فقرات گردنی دسترسی داشته باشد. استخوان پیوندی بین مهره های آسیب دیده قرار می گیرد و آنها را به یکدیگر پیوند می زند. در برخی موارد، استخوان پیوندی در محفظه های خاصی بین مهره ها قرار می گیرد. با استفاده از برخی تکنیک ها می توان استخوان پیوندی را بر روی قسمت عقبی ستون فقرات قرار داد.

به محض اینکه استخوان پیوندی در مکان مورد نظر قرار گرفت، جراح شما ممکن است از صفحات، پیچ ها و میله هایی استفاده کند تا مانع حرکت ستون فقرات شود. این تکنیک، تثبیت داخلی نام دارد. استحکام اضافه شده ای که با استفاده از صفحات، پیچ ها، و میله ها فراهم می شود، باعث می شود که ستون فقرات زودتر بهبود یابد و سرعت بهبود و موفقیت آمیز بودن عمل نیز افزایش یابد.

بهبودی فیوژن ستون فقرات

پس از عمل فیوژن ستون فقرات، لازم است که برای دوره ای از بهبود و مراقبت در بیمارستان بمانید. این دوره معمولا سه تا چهار روز طول می کشد. در وحله اول، پزشک شما می خواهد واکنش شما به بی هوشی و جراحی را مورد مشاهده قرار دهد. زمان مرخص شدن از بیمارستان، بستگی به شرایط فیزیکی کلی شما، شیوه کار پزشک، و واکنش شما به عمل دارد.

هنگامی که در بیمارستان بستری هستید، قرص درد مصرف خواهید کرد. همچنین به این دلیل که ممکن است انعطاف پذیری شما کاهش یابد، دستورالعمل هایی راجع به روش های حرکت کردن به شما آموزش داده خواهد شد. همچنین ممکن است به یادگیری تکنیک های جدید و ایمن راه رفتن، نشستن و ایستادن نیاز داشته باشید. ممکن است برای چند روز نتوانید رژیم غذایی خوردن غذاهای جامد را از سر بگیرید.

پس از اینکه از بیمارستان مرخص شدید، ممکن است نیاز داشته باشید که پشت بندی را بپوشید تا ستون فقرات شما را در هم ترازی مناسب نگه دارد. ممکن است تا زمانی که بدن شما استخوان پیوندی را در مکان مورد نظر جوش نداده باشد، نتوانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. فرایند جوش دادن ممکن است تا 6 هفته یا بیشتر به طول بیانجامد. پزشک شما ممکن است توانبخشی فیزیکی را توصیه کند تا به شما کمک کند که کمر خود را تقویت کنید و روش های راه رفتن ایمن را یاد بگیرید.

بهبودی کامل از فیوژن ستون فقرات، سه تا شش ماه طول خواهد کشید. سن شما، سلامت کلی و وضعیت فیزیکی شما بر سرعت بهبودی کامل و توان یابی دوباره شما برای انجام فعالیت های عادی زندگی، موثر خواهد بود.

عوارض فیوژن ستون فقرات

عمل فیوژن ستون فقرات، مانند هر عملی، خطر برخی از عوارض مشخص را به همراه دارد. این خطرات بالقوه عبارتند از:

  • عفونت
  • لختگی خون
  • خونریزی و از دست دادن خون
  • مشکلات تنفسی
  • حمله قلبی یا سکته مغزی در حین جراحی
  • التیام زخم ناکافی
  • واکنش به داروها و بی هوشی

عوارض نادر فیوژن ستون فقرات

عمل فیوژن ستون فقرات، همچنین خطر عوارض نادر زیر را نیز به همراه دارد:

  • عفونت در مهره های مورد درمان یا زخم حاصل از عمل
  • آسیب به عصب ستون فقرات، که می تواند منجر به ضعف، درد، و مشکلات روده و مثانه شود.
  • فشار اضافی بر استخوان ها در مجاورت مهره های پیوند زده شده
  • درد دائمی در مکان استخوان پیوندی
  • به وجود آمدن لخته های خون در پاها، که اگر به ریه ها برسد می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

جدی ترین عوارض این عمل عبارتند از لخته های خون و عفونت، که احتمال بروز آنها در هفته های اولیه پس از جراحی بیشتر است.

چنانچه استخوان پیوندی سبب درد و آزردگی شود، لازم است که از بدن خارج شود.

چنانچه هر یک از علائم فشار خون را در خود مشاهده می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید و یا درخواست کمک اضطراری کنید. این علائم عبارتند از:

  • ورم ناگهانی ماهیچه ساق پا، مچ پا و پا
  • قرمزی یا حساسیت بالا یا پایین زانو
  • درد ماهیچه ساق پا
  • درد کشاله ران
  • تنگی نفس

در صورت تجربه کردن هر یک از علائم عفونت با پزشک خود تماس بگیرید و یا درخواست کمک اضطراری کنید. این علائم عبارتند از:

  • ورم یا قرمزی در حاشیه های زخم
  • زه کشی خون، چرک، یا مایعات دیگر از زخم عمل
  • تب یا لرز یا درجه حرارت بالا (بیش از 100 درجه)
  • لرزش

چشم انداز عمل فیوژن ستون فقرات

فیوژن ستون فقرات معمولا به عنوان درمانی موثر برای وضعیت های ستون فقرات خاص مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند بهبودی کامل ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. همزمان با اینکه در حرکت کردن خود قدرت و اعتماد به نفس کافی را به دست می آورید، علائم و میزان راحتی شما به مرور بهبود می یابد. با وجود اینکه ممکن است این عمل درد شدید کمر را کاملا تسکین ندهد، کاهش عمومی درد را در کمرتان خواهید داشت.

با این حال، به این دلیل که این عمل نحوه کارکرد ستون فقرات را با ثابت کردن یک بخش از آن تغییر می دهد، بخش های بالا و پایین پیوند در خطر فزاینده ای برای ساییدگی و پارگی قرار دارند. چنانچه وضعیت مهره ها وخیم تر شود، ممکن است دردناک شوند و با مشکلات جدیدی مواجه شوید.

اضافه وزن داشتن، غیرفعال بودن، یا در وضعیت بد فیزیکی قرار داشتن نیز می تواند شما را در خطر مشکلات فزاینده ستون فقرات قرار دهد. داشتن سبک زندگی سالم، همراه با توجه به رژیم غذایی و ورزش منظم، به شما برای رسیدن به بهترین نتایج کمک خواهد کرد.

مشکلات ستون فقرات می تواند زندگی و فعالیت های روزمره ما را تحت تاثیر قرار دهد، چنانچه درد، یا دیگر علائم مشکل را در ستون فقرات خود احساس می کنید، بهتر است با متخصصی در این زمینه ویزیت کنید. چنانچه تمایل دارید که از تخصص بهترین متخصصان ایران در حوزه درمان و جراحی ستون فقرات بهره مند شوید، اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *